مهندسی به سبک رنو در اگزوز خودروی فرمولا وان

رنو R.S.۱۸ چشم‌های بسیاری را به خود جلب کرده است، یکی از دلایل این اتفاق این است که رنو اگزوز خودرو را تا زاویه حداکثر مجاز ۵ درجه به سمت بالا آورده به‌طوری‌که پایین زیر بال عقب خودرو قرار گرفته است.
مهندسی به سبک رنو در اگزوز خودروی فرمولا وان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۵ تکنولوژی فرمول یک

رنو R.S.18 چشم‌های بسیاری را به خود جلب کرده است، یکی از دلایل این اتفاق این است که رنو اگزوز خودرو را تا زاویه حداکثر مجاز ۵ درجه به سمت بالا آورده به‌طوری‌که پایین زیر بال عقب خودرو قرار گرفته است.

اما دلیل گروه مهندسان طراح رنو برای این کار چیست؟ به زبان ساده برای افزایش نیروی رو به پایین بال عقب خودرو. نیروی رو به پایین یا Donwforce نیرویی برخاسته و مرکب از مقاومت هوا و جاذبه است و در زمان حرکت باعث چسبندگی خودرو و افزایش پایداری آن می‌شود.

این طراحی ازنظر علمی این‌گونه کار می‌کند که: افزایش سرعت جریان هوا برو روی بخش زیرین بال باعث ایجاد اختلاف فشار هوای بیشتر بین سطوح بالایی و پایینی بال می‌شود درنتیجه نیروی رو به پایین بر روی بال و لاستیک‌ها افزایش می‌یابد.

چینش جدید رنو در واکنش به تغییر مقررات مسابقات سال ۲۰۱۸ است که سایر و محل استقرار بالشتک صندلی میمون را محدود کرده و خروجی اگزوز را کمی عقب‌تر برده است. صندلی میمون اصطلاحی در فرمولا وان برای توصیف بال کوچکی است که زیر بال عقب اصلی خودرو قرار دارد و نیروی رو به پایین بیشتری را برای خودرو ایجاد می‌کند. پیش از این تیم‌ها از صندلی میمون برای اتصال خروجی هوای اگزوز به قسمت زیرین بال عقب خودرو استفاده می‌کردند.

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۱۸ برای محدود کردن این اتفاق در ابعاد مربوطه بازنگری کرد. مطابق قوانین جدید اگزوز باید ۲۳۵ میلی‌متر پشت خط محور عقب قرار بگیرد. همچنین بال Y100 یا صندلی میمون تنها باید ۲۰۰ میلی‌متر پشت اکسل باشد این در حالی است که مطابق قوانین قبلی این عدد ۵۰۰ میلی‌متر بود. ماحصل این قوانین این است که همه بال‌های به کار رفته در خودرو اکنون به جای اینکه پشت اگزوز قرار داشته باشند در جلوی آن مستقر شده‌اند بنابراین دیگر نمی‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به هوای خروجی از اگزوز کمکی کنند.

پاسخ رنو به این اتفاق این بود جریان هوا را به‌صورت مستقیم به بال وارد کند. به همین جهت رنو دو لوله خروجی دیگر را به‌جای اینکه مانند بقیه خودروسازان مانند رد بول در کنار اگزوز قرار دهد در زیر آن قرار داده است و با همین کار توانسته است فضای موردنیاز برای افزایش زاویه قرارگیری اگزوز را ایجاد کند و در نتیجه توانسته است با دادن نیروی اضافی از طریق اگزوز به اثر نیروی باد بر روی بال کمک کند.

نکته مهم این است که فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی به صورت ضمنی نشان داده است که با اقدام تازه رنو مشکلی ندارد. بنابراین رنو توانسته از طراحی جدید خود استفاده کند.


کلید واژه ها: رنو فرمول یک فرمولا وان فرمولا 1 رنو R.S.18