فیلترهای روغن و هوا چه تاثیری روی موتور خودروی شما دارند؟

پیشرانه خودرو به عنوان نیروی محرکه خودروی شما سزاوار احترام و مراقبت زیادی است: اگر موتور ماشین شما خاموش شود، شما نمی توانید از جای خود تکانی بخورید.
فیلترهای روغن و هوا چه تاثیری روی موتور خودروی شما دارند؟
۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴ رنوکار

پیشرانه خودرو به عنوان نیروی محرکه خودروی شما سزاوار احترام و مراقبت زیادی است: اگر موتور ماشین شما خاموش شود، شما نمی توانید از جای خود تکانی بخورید.

تعمیرات موتور اغلب پیچیده ، هزینه بر و وقت گیر است و معمولا نیاز خواهید داشت که به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. در این میان دو قطعه بی ادعا و نسبتا ارزان خودرو می تواند به شما کمک کند تا پیشرانه خودروی خود را برای مدت طولانی سالم و روان نگه دارید. تنها "گیر" این است که آنها آنقدر کثیف می شوند که گهگاه مجبور به تعویض آنها می شوید.

در اینجا در مورد فیلتر هوا و فیلتر روغن صحبت می کنیم. شاید ساده به نظر بیاید اما دقیقاً چگونه فیلترهای هوا و روغن روی موتور ماشین شما تأثیر می گذارند؟

ابتدا، بیایید ببینیم که چگونه فیلترهای هوا به موتور خودرو کمک می کنند تا راحت تر نفس بکشد. آیا تا به حال بعد از رانندگی در هوای گرم، نگاهی به جلو پنجره یا پلاک خودروی خود انداخته اید؟ خیلی منزجر کننده است، نه؟ حشرات، کثیفی، برگ‌ و سایر چیزهایی که در بیرون می‌بینید می‌توانند به داخل محفظه موتور خودروی شما راه پیدا کنند. آب نیز می تواند به آنجا برسد. اگر این موارد و سایر آلودگی‌های جاده از ورودی هوا عبور کرده و وارد خود موتور شوند، می‌توانند باعث سایش یا خوردگی شوند؛ دو چیزی که قطعاً شما نمی‌خواهید برای خودرویتان اتغاق بیافتد.

فیلتر هوا تمام موارد ذکر شده در بالا را خیلی قبل از رسیدن به موتور به خود جذب می کند. اغلب، فیلتر در یک جعبه پلاستیکی محافظت می شود تا حتی بیشتر از موتور در برابر آلاینده ها محافظت کند. اگر اجازه دهید فیلتر هوا بیش از حد کثیف شود، موتور خودروی خود را از اکسیژن هوا محروم می کند، هوای و اکسیژن همان چیزی است که فرآیند احتراق به آن نیاز دارد تا قدرت را به بهترین نحو ممکن تامین کند. 

اما احتمال بیشتری وجود دارد که فیلتر هوای کثیف، موتور را از هوای کافی برای عملکرد مناسب آن محروم کرده و باعث اختلال در کار آن شود. تحقیقات در مورد خودروهای مدرن نشان می‌دهد که فیلتر هوای کثیف می‌تواند به طور قابل توجهی قدرت موتور را از کاهش دهد و همچنین موجب افزایش مصرف سوخت شود.

فیلترهای هوا دارای ظرفیت مشخصی هستند و می تواند میزان مشخصی گرد و غبار و آلاینده ها را جذب کرده و در خود نگه دارد. این فیلترها با پر شدن ظرفیتشان باید تعویض شود. معمولاً ظرفیت فیلتر هوا را بین پنج تا ده هزار کیلومتر در نظر می گیرند.

فیلتر روغن خودروی شما، که انداره آن شاید به اندازه یک لیوان قهوه باشد نیز کار بسیار مهمی را برای پیشرانه خودرو انجام می دهد. فیلتر روغن ماشین درست مانند کلیه های بدن شما که خون شما را تمیز می کند، نیز خون خودرو که همان روغن موتور است را از ناخالصی ها پاک می کند. گرد و غبار، ذرات حاصل از احتراق در موتور، ذرات حاصل از شستشوی قطعات موتور و همچنین براده‌های فلزی وقتی در روغن موتور شناور می‌شوند، مانند سنباده های کوچک عمل می‌کنند. روش های سایشی آنها به ویژه می تواند یاتاقان های موتور را فرسوده کند و منجر به کاهش فشار روغن خودروی شما شود. این اتفاق نیز به نوبه خود می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود چرا که هم باعث افزایش دمای قطعات موتور و هم پایین آمدن روانکاری آنها خواهد شد.

با گذشت زمان، فیلتر روغن چنان با ناخالصی ها مسدود می شود که دیگر به طور موثر روغن را تمیز نمی کند و روغن کثیف در اطراف موتور به گردش در می آید. در اصل، فیلتر روغن، موتور شما را از زباله های شناور مضر محافظت می کند.

موارد خاصی در ماشین شما وجود دارد که می توانید تعویض آنها را به تعویق بیندازید و در بدترین حالت فقط کمی شما را آزار می دهند. به عنوان مثال، خوشبو کننده هوا که بوی خود را هفت ماه پیش از دست داد. اما از آنجایی که فیلترهای هوا و روغن برای سلامت و عملکرد موتور شما مهم هستند، دو قطعه قابل تعویض هستند که مطمئناً طبق برنامه سرویس شوند. برای اطمینان از عملکرد و زمان سرویس این دو قطعه مهم دفترچه راهنمای مالک خودرو خود را بررسی کنید تا ببینید در چه زمانی فیلترها باید تعویض شوند و اندازه مناسب فیلترهای جدید چقدر است.

فراموش نکنید که در بازار امروز قطعات یدکی که پر از قطعات غیر اصل و غیر استاندارد شده است، استفاده از آنها می تواند صدمات جدی برای خودروی شما به همراه داشته باشد. توصیه مجله رنو ایران به شما این است که حتما برای سرویس دوره ای و تعویض این قطعات در صورت امکان به یکی از نمایندگی های مجاز رنو در سرتاسر کشور مراجعه کنید و در غیر این صورت حتما از اصل بودن قطعه مورد استفاده در خودرویتان اطمینان حاصل کنید.

قطعات اصلی رنو را چگونه شناسایی کنیم؟

ویژگی اصلی قطعات مورد تائید رنو بسته بندی آنهاست که به آن Renault Packaging گفته می‌شود و دارای استاندارد و با الگوی خاصی تعریف شده است. کلمات Group Renault و Genuine Part روی بسته به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نوشته شده است و ترتیب قرار گرفتن این نوشته‌ها روی بسته نیز دارای الگوی خاصی است. در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌های قهوه‌ای رنگ و در برخی موارد خاص داخل بسته های پلاستیکی با الگوی بسته بندی رنو عرضه می‌شوند .

دومین راه شناسایی قطعات یدکی اصلی رنو برچسب های امنیتی به کار رفته بر روی این بسته بندی هاست. از نظر شرکت خودروسازی رنو هر گونه بسته بندی فاقد این برچسب امنیتی، مصداق تقلب است و مورد تایید این شرکت نیست. یعنی اصالت بسته بندی مورد تأیید رنو زمانی معنا پیدا می‌کند که این برچسب امنیتی روی آن وجود داشته باشد.

در برچسب هایی که از سال 2002 تا 2017 مورد استفاده قرار می گرفت ویژگی های خاصی همانند استفاده از جوهر حساس به نور که با تغییر زاویه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر رنگ می داد و همچنین کد پیگیری منحصر به فرد غیر تکراری لحاظ شده بود. در این برچسب شماره فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده و بارکد شناسه قطعه یدکی چاپ شده بود .

گروه رنو از سال 2018 تغییراتی را بر روی این برچسب اطمینان اعمال کرد که مهمترین آنها عبارت است از: سه نوار سه رنگ حاوی جوهر حساس به نور، سه برش منحصر به فرد در حاشیه برچسب، سه برش منحصر به فرد در ناحیه بنفش رنگ برچسب اطمینان، دو برش نقطه چین در وسط برچسب به منظور مشاهده کد پشت برچسب کد پیگیری منحصر به فرد. همچنین اطلاعاتی شامل کد فنی قطعه یدکی رنو، تعداد اقلام موجود در داخل بسته بندی، کشور سازنده، بارکد شناسه قطعه، لوگوی رسمی رنو و نام محصول نیز بر روی این برچسب اضافه شد.

این تغییرات در سال 2020 نیز مجدد اتفاق افتاد تا امنیت آنها بیش از پیش تقویت شود. در برچسب های جدید برش مشاهده پشت برچسب اطمینان به حاشیه سمت راست آن منتقل شد. همچنین کد شناسایی منحصر به فرد بر روی کلیه برچسب های اضافه و تصویر لوگوی روی برچسب نیز به‌روزرسانی شد.


کلید واژه ها: موتور روغن موتور فیلتر روغن فیلتر هوا رنو