دلیل ساییدگی لبه بیرونی تایر خودرو چیست؟

ساییدگی قسمت بیرونی لاستیک می تواند ناشی از تعدادی متغیر باشد که همه آنها نیازمند توجه ویژه هستند. درک هر یک از دلایل بالقوه ساییدگی لاستیک می تواند در هنگام تلاش برای اصلاح وضعیت موجود ارزشمند باشد.
دلیل ساییدگی لبه بیرونی تایر خودرو چیست؟
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۴ رنوکار

همانطور که بیشتر رانندگان به خوبی می‌دانند، لاستیک‌های وسایل نقلیه ما نقشی اساسی در حفظ کشش با جاده‌هایی که در آن سفر می‌کنیم بازی می‌کنند. لاستیک‌های ما گشتاور را به هر سطحی منتقل می‌کنند، در حالی که از سر خوردن یا لغزش نابهنگام که می‌تواند بسیار خطرناک باشد نیز جلوگیری می‌کند.

متأسفانه لاستیک ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و ما را مجبور به خرید جایگزین های مناسب با ساختار مشابه می کند. با این حال، تحت شرایط خاص، تایرهای خودرو ممکن است به طور نامنظم فرسوده شوند، در نتیجه نیاز به تعویض داشته باشند.

یکی از رایج‌ترین شکل‌های سایش ناهموار لاستیک، آن چیزی است که در امتداد لبه بیرونی آج تایر ظاهر می‌شود. فرسودگی لاستیک لبه بیرونی (لاستیک سابی) نه تنها مشکل ساز است، بلکه بسیار تشدید کننده و پرهزینه نیز می باشد. از این گذشته، هیچ کس نمی خواهد مجموعه ای از لاستیک ها را سریعتر از حد ضروری محکوم کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علل مختلف ساییدگی آج تایرهای و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت بروز آنها در آینده، با مجله رنو ایران همراه باشید.

چه چیزی باعث ساییدگی لبه تایر می شود؟

ساییدگی قسمت بیرونی لاستیک می تواند ناشی از تعدادی متغیر باشد که همه آنها نیازمند توجه ویژه هستند. درک هر یک از منابع دلایل ساییدگی لاستیک می تواند در هنگام تلاش برای اصلاح وضعیت موجود ارزشمند باشد.

در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل ساییدگی لبه تایرها آورده شده است.

ساییدگی به دلیل کم بادی تایر

تایر کم باد شده در امتداد لبه های بیرونی آج خود با سرعت شروع به سایش می کند. این به دلیل این واقعیت است که "شانه" بیرونی آج لاستیک هنگام کار در حالت کم باد شده تحت فشار اضافی قرار می گیرد.

به همین ترتیب، لبه داخلی لاستیک کم باد نیز معمولاً نشانه‌هایی از سایش سریع را نشان می‌دهد. این وضعیت را می توان با باد کردن مناسب تایرها با فشار مشخص شده توسط سازنده خودرو اصلاح کرد.

زاویه کمبر بسیار مثبت

اندازه‌گیری کمبر، شیب لاستیک‌های خودرو را به سمت داخل/خارج در مقایسه با یک محور عمودی توصیف می‌کند. کمبر بیش از حد از هر نوع می تواند منجر به سایش نامنظم لاستیک شود. این اغلب به عنوان سایش زودرس لبه داخلی/خارجی تایر مشاهده می شود.

در مورد ساییدگی قابل توجه لاستیک لبه بیرونی، اغلب زاویه کمبر بسیار مثبت مقصر است. در بسیاری از موارد، این وضعیت با یک تنظیم فرمان ساده قابل اصلاح است. با این حال، ممکن است کسی بخواهد تایرهای خود را نیز جابجا تا هر گونه سایش نامنظم را در طول زمان یکنواخت کند.

تنظیم نادرست زاویه تو (Toe)

اندازه گیری زاویه تو، زاویه لاستیک های جلو یا عقب خودرو را به سمت داخل/خارج مشخص می کند، همانطور که در یک محور افقی مشاهده می شود. تنظیم نادرست زاویه تو می تواند منجر به مشکلات متعددی شود، از جمله فرسودگی نامنظم یا تسریع فرسودگی لاستیک. در بسیاری از موارد، این سایش اغلب در امتداد لبه لاستیک مشاهده می شود.

برای اصلاح این وضعیت، وسیله نقلیه باید توسط پرسنل واجد شرایط تنظیم فرمان شود تا از سایش بیشتر جلوگیری شود. علاوه بر این، توصیه می شود تایرهای آسیب دیده خودرو را جابجا کنید، البته با این فرض که آنها تا حد تعویض فرسوده نشده اند.

فرسودگی اجزای سیستم تعلیق

در موارد خاص، فرسودگی اجزای سیستم تعلیق می‌توانند باعث سایش بیش از حد لاستیک‌های خودرو در لبه‌های آج شوند. به عنوان یک قاعده کلی، سایش مربوط به سیستم تعلیق معمولاً به صورت فنجانی شدن یا اسکالوپ در الگوی آج تایر مشاهده می شود. این نوع سایش اغلب باعث می شود تا لاستیک به گونه ای به نظر برسد که گویی آج آن در حال کنده شدن است.

اگرچه سایش این نوع روی اکثر لاستیک ها به طور کامل تأثیر می گذارد، اغلب ابتدا در امتداد لبه بیرونی الگوی آج لاستیک قابل توجه می شود. رفع سایش از این نوع معمولاً نیاز به تعویض هر گونه اجزای فرسوده یا آسیب‌دیده سیستم تعلیق، مانند کمک فنر و استرات خودرو دارد.

آسیب دیدگی اجزای خودرو

سایش نامنظم لاستیک از هر نوعی می تواند در اثر آسیب به یک یا چند بخش از فرمان یا سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود. این آسیب، بدون توجه به شدت، اغلب در اثر برخورد ایجاد می شود.

حتی ضربه زدن به حاشیه تایر با سرعت می تواند در شرایط خاص آسیب قابل توجهی به فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو وارد کند.

آسیب به فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو نیز می‌تواند ناشی از یدک‌کشیدن وزن بیش از حد روی تریلر، رانندگی معمولی خارج از جاده یا نصب نادرست قبلی قطعات جلویی باشد.

بدون توجه به علت، هر گونه قطعات فرمان یا سیستم تعلیق آسیب دیده باید قبل از اینکه لاستیک به حالت عادی بازگردد، تعویض شود. علاوه بر این، هنگام جایگزینی اجزای این نوع، ممکن است تنظیم فرمان نیز لازم باشد.

آیا رانندگی با لاستیک ساییده ایمن است؟

ایمن بودن یا نبودن رانندگی با یک یا چند لاستیک که سایش لبه بیرونی دارند تا حد زیادی به شدت خود سایش بستگی دارد.

اگر چنین سایش نامنظمی به تازگی شروع شده باشد، و از نظر ظاهری نسبتاً جزئی باشد، اغلب می توان چنین لاستیکی را با جابجا کردن آن به محل انتهای چرخ دیگری نجات داد. البته باید علت اصلی این سایش غیرعادی را نیز اصلاح کرد.

از سوی دیگر، هر لاستیکی که ساختار آن به دلیل سایش غیرعادی به خطر افتاده است باید بدون تردید دور انداخته شود. این شامل آنهایی است که سایش لبه بیرونی قابل توجهی را نشان می دهند. اگر لاستیک ثانویه (لاستیک بدون آج ساختاری)، یا مواد تار و پود تایر نمایان شد، استفاده از این تایر باید فوراً متوقف شود.

لاستیک هایی که ساییدگی نامنظم نشان می دهند می توانند در معرض خطر باد کردن باشند که به نوبه خود می تواند باعث خرابی شود. این امر به ویژه در مورد هر لاستیک با سیم یا مواد تسمه که به وضوح نمایان می شود صادق است.

رانندگی با لاستیک در این حالت می تواند بسیار خطرناک باشد و به طور قابل توجهی احتمال آسیب دیدگی فرد را در تصادف افزایش می دهد. بنابراین، بازرسی دوره ای لاستیک از بالاترین اهمیت برخوردار است و حتی در موارد خاص می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

اگر شک دارید، همیشه بهتر است به جای به خطر انداختن ایمنی خود یا خانواده خود، استفاده از یک تایر خاص را متوقف کنید. اگرچه لاستیک‌ها می‌توانند نسبتاً گران باشند، اما وقتی که زندگی یک نفر در خطر است، ارزش دارد.


کلید واژه ها: لاستیک سایش سایش نامنظم خودرو سیستم تعلیق خودرو تایر لاستیک سابی