دلیل خطای نمایش نشانگر بنزین چیست؟

وقتی پشت فرمان می‌نشینید، انتظار دارید همه نشانگرها و چراغ‌های جلوی شما کار کنند. بنابراین زمانی که یکی از آن شمارنده های عقربه های دور موتور و سرعت خودرو، آنطور که باید کار نمی کند، می تواند کمی نگران کننده باشد.
دلیل خطای نمایش نشانگر بنزین چیست؟
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۴ رنوکار

وقتی پشت فرمان می‌نشینید، انتظار دارید همه نشانگرها و چراغ‌های جلوی شما کار کنند. بنابراین زمانی که یکی از آن شمارنده های عقربه های دور موتور و سرعت خودرو، آنطور که باید کار نمی کند، می تواند کمی نگران کننده باشد.

وقتی گیج بنزین شما شروع به خواندن اشتباه می کند چه می کنید و به چه معناست؟ مهمتر از آن، چگونه آن را تعمیر می کنید؟

برای آگاهی بیشتر در این باره با مجله رنو ایران همراه باشید.

نشانگر بنزین چگونه کار می کند؟

در خودروهای قدیمی، هنگامی که کلید را به حالت روشن می‌چرخانید یا خودروی خود را روشن می‌کنید، مشاهده می‌کنید که نشانگر سوخت به حالت پر، بازگشت به خالی و سپس به موقعیتی که میزان فعلی سوخت در وسیله نقلیه شما را مشخص می‌کند، می‌شود.

وسایل نقلیه مدرن اغلب از صفحه نمایش دیجیتال استفاده می کنند، اما نحوه کار آنها تقریباً یکسان است. همه چیز از داخل مخزن سوخت شروع می شود.

در داخل باک قسمتی به نام مجموعه پمپ بنزین و یا پمپ سوخت وجود دارد که دو وظیفه دارد: یکی اندازه گیری میزان سوخت در داخل باک و دیگری ارسال سوخت با فشار زیاد به سمت موتور .

برای اندازه گیری سطح سوخت در داخل باک، یک شناور بکار گرفته شده است که در بالای سوخت قرار می گیرد و به یک میله فلزی دو قسمتی با شکاف در وسط متصل می شود.

این شکاف به میله اجازه می دهد تا حول یک نقطه بچرخد و کل دستگاه را به یک بازوی مکانیکی تبدیل می کند که می تواند قسمت شناور مجموعه را در بالای سوخت نگه دارد، صرف نظر از اینکه باک تقریباً خالی و یا پر باشد.

نشانگر شناور به طور مداوم، چرخیدن بازو را اندازه گیری می کند و این چرخش را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و به نشانگر سوخت روی صفحه نمایشگرها ارسال می کند تا راننده از میزان سوخت داخل باک اطلاع پیدا کند. اساس کار بیشتر نشانگرهای سوخت بر اساس مقاومت متغیر می باشد.

وقتی راننده باک را از بنزین پر می کند، نشانگر مربوط به شناور در بالاترین سطح قرار می گیرد، در این حالت سیگنالی که به صفحه نمایشگرها ارسال می شود موجب می شود تا میزان سوخت داخل باک، "پر" نمایش داده شود و چنانچه باک از سوخت خالی باشد، شناور در پائین ترین وضعیت قرار می گیرد و سیگنالی که برای صفحه نمایشگرها ارسال می شود، باعث می شود تا صفحه نمایشگرها راننده را از خالی بودن باک مطلع نماید و اینگونه است که نشانگر سوخت به صاحب خودرو نشان می دهد که چقدر سوخت در باک وجود دارد. در بعضی از خودروها فرآیند کنترل میزان سوخت و ارسال آن به صفحه نمایشگرها توسط یک کامپیوتر کنترل می شود.

نمایشگرهای بنزین چقدر دقیق هستند؟

سیستم اندازه گیری و نمایش میزان سوخت می بایست دارای دقت بالائی باشد زیرا در صورتیکه میزان خطای آن زیاد باشد، ممکن است موجب شود تا راننده نتواند بدرستی میزان پیمایش خودرو را بر اساس مقدار بنزین موجود در باک، پیش بینی کند و دچار مشکل شود. مواردی که در زیر آمده است می تواند باعث شود تا دقت نمایشگر سوخت دچار اختلال شود:

پس از پر کردن

اولین مورد زمانی است که راننده باک را تا جائی پر کرده است که حتی لوله مابین باک و درب باک هم از بنزین پر شده است، در این حالت خودرو باید مسافت زیادی را طی کند تا بنزین موجود در لوله مابین درب باک و باک در موتور مصرف شود و از آن به بعد به ازاء پائین آمدن شناور، فرآیند اندازه گیری بدرستی انجام گیرد.

معمولاً مجموعه باک و مجموعه پمپ بنزین طوری طراحی می شود که شناور بتواند در بالاترین سطح سوخت داخل باک و همچنین در پائین ترین سطح سوخت قرار گرفته و میزان خطای شناور حداقل باشد ولی همانطور که گفته شد، اگر راننده آنقدر بر پُر شدن باک اصرار کند که بنزین، فضای لوله بین درب باک و باک را نیز دربر گیرد، آنگاه تا زمانیکه بنزین داخل لوله بین درب باک و باک خالی نشود، تغییری در میزان سطح سوخت بوجود نیامده و این وضعیت ممکن است منجر به این شود که راننده تصور کند نمایشگر بنزین با مشکل مواجه شده است.

مخزن سوخت تقریباً خالی

سناریوی دوم زمانی است که مخزن خالی شده است ولی همچنان خودرو روشن است و موتور بواسطه نبودن بنزین، خاموش نمی شود. علت این است که بسیاری از نمایشگرهای شناور به پائین ترین نقطه باک نمی‌رسند، بنابراین تا زمانی که هنوز مقداری سوخت در مخزن وجود دارد، موتور روشن خواهد بود. البته این حالت بندرت ممکن است توسط راننده حس شود زیرا معمولا راننده به محض اینکه مشاهده می کند که میزان سوخت در داخل باک به حداقل رسیده است، سریعا به جایگاه سوخت مراجعه می کند و به هیچ عنوان علاقه ندارد که موتور در اثر اتمام سوخت باک، خاموش شود.

رانندگی در شیب

در نهایت، هر زمان که در یک شیب هستید، خواندن صحیح از بین می رود. سوخت به سمت پایین ترین قسمت وسیله نقلیه می نشیند، اما نشانگر بنزین شما در همان نقطه باقی می ماند.

علل خرابی نشانگر سوخت خودرو چیست؟

از آنجا که نشانگر سوخت در معرض تنش های مختلفی مانند عبور جریان زیاد، حرارت و غیره قرار ندارد لذا بندرت خراب می شود، تنوع خرابی آنها به اشکال زیر خلاصه می شود:

نقص شماره 1 - وقتی مخزن پر است ولی نشانگر سوخت، خالی نمایش داده می شود

ممکن است که مخزن سوخت "پُر" باشد ولی نشانگر، میزان سوخت موجود در باک را صفر نمایش دهد، به عبارت دیگر ممکن است راننده به جایگاه سوخت مراجعه نماید و باک را کاملا پُر کند ولی بعد از خارج شدن از جایگاه، آنچه که روی صفحه نمایشگرها مشاهده می کند، بیانگر آن باشد که هیچ مقدار بنزینی در باک وجود ندارد. محتمل ترین دلیل برای این مشکل، گیر کردن میله شناور یا شکستگی آن و یا قطعی در مدار الکتریکی مربوط به نشانگر است.

نقص شماره 2 - نشانگر در حالت کاملا پُر گیر کرده است

حالت دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که با وجود اینکه راننده بعد از پُر کردن باک خودرو، کیلومترها حرکت کرده است ولی نشانگر همچنان وجود بیشترین مقدار سوخت را در باک نمایش می دهد. در این حالت نیز گیر کردن میله شناور و یا وجود اتصال الکتریکی در مدار برقی می تواند منشا ایراد باشد ولی باید در نظر داشت که شکل گیرکردن میله شناور با حالت قبلی متفاوت می باشد. در حالت قبل میله به شکلی گیر کرده که میزان سوخت توسط نشانگر سوخت صفر خوانده می شود ولی در این حالت، میله بواسطه نقصی که دارد، طوری گیر کرده که نشانگر سوخت، میزان سوخت داخل باک را حداکثر می خواند.

نقص شماره 3 - نشانگر سوخت مقدار سوخت را با خطای زیاد نمایش می دهد

یکی دیگر از خرابی هائیکه ممکن است برای نشانگر سوخت بوجود آید این است که میزان سوخت بدرستی نمایش داده نمی شود و یا خطا زیاد است و یا بعنوان مثال هنگام عبور از دست انداز، بطور ناگهانی نشانگر سوخت چندین درجه تغییر می کند. علت این نقص معمولا وجود آشغال در اطراف نشانگر سوخت می باشد که در اثر رسوب ناخالصی موجود در سوخت، بوجود آمده است، گاهی ممکن است با شستشوی مجموعه پمپ بنزین و نشانگر سوخت، این مشکل برطرف گردد.

نحوه تعمیر گیج سوخت

تعمیرات سیستم سوخت رسانی خصوصا در خودروهای انژکتوری بسیار حساس می باشد زیرا فشار بنزین در این خودروها خیلی بالا است و همگی با جریان الکتریسیته کار می کنند و با کوچکترین اشتباه، ممکن است نشتی بنزین و اتصالی بوجود آمده و موجب بروز حادثه شود لذا توصیه می شود تا کنترل و تعمیرات سیستم سوخت رسانی را به کارشناسان و تعمیرکارانی بسپارید که دوره های آموزشی را در مراکز معتبر گذرانده اند و تجربه و تخصص کافی را در این زمینه دارا هستند بانبراین بهترین کار این است که به یکی از مراکز خدمات پس از فروش رنو در سرتاسر کشور مراجعه کنید.

 


کلید واژه ها: گیج گیج سوخت گیج بنزین گیج سوخت معیوب