چرا استارت خودرو کار نمی کند؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد دلایل بالقوه چرخش استارت، اما روشن نشدن خودرو، و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت مواجه شدن با آنها در آینده، با مجله رنو ایران همراه باشید.
چرا استارت خودرو کار نمی کند؟
۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۳ رنوکار

ما رانندگان، طبیعتاً انتظار داریم که وسایل نقلیه مان با چرخاندن ساده یک کلید و یا فشردن یک دکمه(برای خودروهائیکه مجهز به کارت هستند) روشن شوند. در حالی که در 99٪ مواقع اینطور است، اما در مواردی دقیقاً بر عکس این اتفاق رخ می دهد. اگرچه ما سعی می کنیم سوییچ وسیله نقلیه خود را بچرخانیم، اما موتور روشن نمی شود و ما را در دنیایی از ناامیدی قرار می دهد که به ناچار دیر به مقصد می رسیم.

در حالی که یک نگرانی کلی برای "روشن نشدن خودرو" می تواند طیف گسترده ای از مسائل اساسی را در بر گیرد، یکی از مشکلات گیج کننده تر از این نوع، حول محور استارتی است که می چرخد اما با فلایویل وسیله نقلیه درگیر نمی شود. در حالی که شاید ممکن است به همه عامل ها فکر کنیم ولی این مورد در نظر ما نمی آید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دلایل بالقوه عدم چرخش استارت و روشن نشدن خودرو، و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت مواجه شدن با آنها در آینده، با مجله رنو ایران همراه باشید.

موتور استارت خودرو چگونه کار می کند؟

اگرچه طراحی استارت خودرو خیلی پیچیده نیست، اما وظیفه آن خیلی مهم است زیرا اگر عمل نکند و یا مشکلی داشته باشد، خودرو به هیچ عنوان روشن نخواهد شد.

با چرخاندن سوییچ خودرو و یا فشردن یک دکمه(برای خودروهائیکه مجهز به کارت هستند) جریان الکتریسیته به استارت و اتوماتیک استارت ارسال می شود. وقتی جریان برق در سیم پیچ اتوماتیک استارت جریان پیدا می کند، یک آهنربای الکتریکی فعال می گردد. با فعال شدن این آهنربای الکتریکی، یک شفت اختصاصی به سمت بیرون هدایت می گردد که یک چرخ دنده روی آن قرار دارد. این چرخ با چرخ دنده فلایویل خودرو ارتباط برقرار کرده و موجب می شود تا فلایویل به چرخش درآیدشروع به چرخش می نماید، از آنجا که فلایویل به میل لنگ موتور متصل است لذا با چرخش فلایویل، موتور خودرو شروع به چرخش می نماید.

پس از چرخش میل لنگ، قسمت های مکانیکی مختلف خودرو از جمله پیستون ها شروع به بالا و پائین رفتن می کنند، سوپاپ ها باز و بسته می شودند و سیلندرها از مخلوط هوا و بنزین پر شده و آماده احتراق می شوند. از طرفی دیگر کامپیوتر موتور، عملگرهای مختلف را فعال می کند و جرقه در شمع ها ایجاد شده و نهایتا مخلوط سوخت و هوا در داخل اتاقک احتراق، محترق می گردد.

اگر هر مرحله از فرآیندی که در بالا توضیح داده شد بدون هیچ گونه مشکلی پیش رود، موتور وسیله نقلیه تقریباً فوراً روشن می شود. با این حال، اگر هر بخشی از این فرآیند اشتباه پیش برود، در پایان برای روشن کردن پیشرانه به مشکل خواهیم خورد.

استارت که می چرخد اما عمل نمی کند!

عدم درگیری استارت، حتی در صورتی که موتور استارت می چرخد، می تواند به دلیل مشکلات اساسی ایجاد شود. شناخت این علل بالقوه می تواند به فرد در تسریع تعمیر خودرو و در نهایت بازگشت به جاده کمک کند.

در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل چرخیدن استارت اما درگیر نشدن آن آورده شده است.

ولتاژ پایین باتری

انرژی بخشیدن و به حرکت درآوردن مجموعه موتور استارت به مقدار قابل توجهی نیروی الکتریکی نیاز دارد.

در بسیاری از موارد، انرژی پایین باتری خودرو نه تنها توانایی کافی برای چرخاندن موتور استارت را ندارد بلکه حتی ممکن است قدرت کافی برای فعال کردن اتوماتیک استارت را هم نداشته باشد. باتری خودرو در کنار دیگر قطعات مانند شمع و وایر شمع، یک قطعه کلیدی برای کارکرد خودرو محسوب می گردد.

خرابی اتوماتیک استارت

مشکلات درگیر نشدن با استارت نیز می تواند ناشی از خرابی اتوماتیک استارت باشد. این خرابی بدین صورت است که ممکن است موتور استارت بچرخد ولی اتوماتیک استارت نتواند چرخ دنده استارت را با دنده های فلایویل درگیر نماید.

خوردگی سیم کشی خودرو یا شل بودن سر باتری

یکی دیگر از دلایل رایج مشکلات مربوط به استارت، خرابی سیم کشی خودرو یا شل بودن سرباتری ها می باشد. هنگامی که کابل های باتری شل شده یا سولفاته شده باشند، اغلب قادر به انتقال جریان کافی برای تسهیل عملکرد صحیح استارت نیستند.

چنین مسائلی شامل عدم درگیری کلی فلایویل است.

چرا خودرو استارت نمی خورد؟

چندین عامل وجود دارد که می‌توان برای کمک به کشف منشأ مشکلات مربوط به استارتر مورد بررسی قرار گیرد. پیروی از یک فرآیند صحیح می تواند روند عیب یابی را تسریع کند و به شما امکان دهد تا بتوانید در اسرع وقت خودرو را روشن و از آن استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که همواره در صورتی که چنین مشکلی برای خودرو شما بوجود آمد، با امداد خودرو تماس بگیرید و یا یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش خودروی خود یا یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

در زیر چند مرحله ساده عنوان شده است تا شما در اسرع وقت بتوانید متوجه شوید که چرا خودرو شما استارت نمی خورد.ب

پایانه ها یا کابل های باتری را بررسی کنید

فرآیند تشخیص را با بالا زدن کاپوت خودروی خود آغاز کنید. پایانه های باتری را برای علائم خوردگی یا آسیب بررسی کنید. به همین ترتیب، مطمئن شوید که اتصالات ترمینال باتری محکم هستند.

تست ولتاژ باتری

در مرحله بعد، لازم است تا ولتاژ باتری تست گردد، تعمیرکارانی که در زمینه برق خودرو کار می کنند، در این مواقع از تستر باتری و یا از یک مولتی متر استفاده می کنند لذا این مورد می بایست توسط ایشان کنترل شود مگر اینکه صاحب خودرو بنابر شغل و حرفه خود، یک مولتی متر در اختیار داشته باشد.

هنگام تست بین پایانه های مثبت و منفی باتری، ولتاژ می بایست در محدوده 12 ولت باشد. اگر ولتاژ باتری خیلی کمتر از این مقدار باشد، احتمال خرابی و یا ضعیف بودن باتری وجود دارد.

ظرفیت باتری را بررسی کنید

با کمک یک شخص دیگر، اکنون افت باتری خود را در حین استارت زدن آزمایش خواهید کرد. ولتاژ باتری را به همان روشی که در بالا ذکر شد بررسی کنید، در طول استارت زدن خودرو و در زمانیکه میل لنگ در حال چرخیدن است، ولتاژ باتری مورد نظر نباید کمتر از 10 ولت باشد. البته در خودروهای کاربراتوری، اگر ولتاژ در محدوده 9 ولت نیز باشد، می توان نتیجه گرفت که باتری مشکلی ندارد.

اتصالات استارت را بررسی کنید

با فرض اینکه باتری وسیله نقلیه شما مطابق با مشخصات تست شده است، اکنون لازم است تمام اتصالات الکتریکی به استارت خودرو بررسی گردد که البته این کار ممکن است در توان هر شخصی نباشد و تنها رانندگانی که تجربه تعمیرات ساده خودرو را دارند، قادر به انجام این کار خواهند بود.

در پایان مجددا تاکید می کنیم که برای برطرف کردن چنین مشکلاتی باید به یک نمایندگی رسمی یا یک فرد با تجربه و متخصص مراجعه فرمایید.


کلید واژه ها: استارت موتور استارت استارت خودرو باتری