چند منظوره به سبک رنو اسپس

یکی از درخشان‌ترین خودروهای چند منظوره تولید شده تاکنون بدون شک رنو اِسپَس ( ESPACE ) است. شرکت فرانسوی رنو تولید این محصول لوکس خود را از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و اکنون پنجمین نسل از این خودرو در حال تولید و فروش است. Espace واژه‌ای فرانسوی و معادل Space در انگلیسی است که به معنای فضا است. در حقیقت باید این محصول رنو را یک خودروی مینی ون خانوادگی دانست که توانسته است که از زمان تولید خود همواره از محصولات پر فروش و محبوب رنو باشد.
چند منظوره به سبک رنو اسپس
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۱ رنوکار

خودروهای MPV یا همان خودروهای چند منظوره به کلاسی از خودروها گفته می‌شود که فضای داخلی و بار زیادی دارند. MPV ها معمولاً بین ۷ تا ۸ نفر سرنشین را در خود جای می‌دهند و به نوعی خودرویی شاسی بلند محسوب می‌شوند اما ارتفاع شاسی آنها از زمین الزاماً به اندازه SUV ها نیست.

یکی از درخشان‌ترین خودروهای چند منظوره تولید شده تاکنون بدون شک رنو اِسپَس ( ESPACE ) است. شرکت فرانسوی رنو تولید این محصول لوکس خود را از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و اکنون پنجمین نسل از این خودرو در حال تولید و فروش است. Espace واژه‌ای فرانسوی و معادل Space در انگلیسی است که به معنای فضا است. در حقیقت باید این محصول رنو را یک خودروی مینی ون خانوادگی دانست که توانسته است که از زمان تولید خود همواره از محصولات پر فروش و محبوب رنو باشد.

پنجمین نسل از رنو اسپس اکتبر سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. رنو با گذر از طراحی نسل‌های گذشته که بزرگ‌تر بودند به سمت طراحی یک کراس اوور لوکس با اندازه متوسط حرکت کرد. این محصول رنو بر اساس معماری پلتفرم CMF که به طور مشترک توسط رنو و نیسان توسعه یافته طراحی و تولید شده است.

رنو در حال حاضر این محصول خود را تنها در بازار خودرهای فرمان سمت چپ عرضه کرده است و رنو اسپس برای کشورهایی مانند بریتانیا که فرمان خودرو در سمت راست قرار گرفته تولید نشده است.

زبان طراحی نوین رنو در اسپس هم به وضوح دیده می‌شود. جلو پنجره بزرگ کرومی که تمام نمای جلو خودرو را در بر گرفته است و به محل استقرار چراغ‌ها می‌رسد. چراغ‌های مه شکن جلو نیزبه زیبایی در قسمت پایینی سپر گنجانده شده است.

روح طراحی این خودرو روح یک خودروی کراس اوور است؛ خطوطی به کار گرفته شده در طراحی خودرو منحصر به فرد است و منحنی های استفاده شده در آن علاوه بر اینکه چهره قدرتمند و عضلانی را برای آن به ارمغان آورده بسیار روان است. این زبان در طراحی در همه جای بدنه خودرو به چشم می‌خورد و تحسین بر انگیز است.

همچنین مهندسین رنو از تکنولوژی Pure Vision در چراغ‌های LED جلوی استفاده کردند و امضای طراحی چراغ‌های C شکل رنو نیز در اسپس به چشم می‌خورد. طراحی رنو اسپس در مجموع معرف ویژگی‌های یک کراس اوور است اما ظرافت و تمایز را بیش از هر زمان دیگری نیز به همراه دارد.

در طراحی نمای عقب خودرو نیز توجه به جزئیات واضح است؛ روی درب صندوق عقب نوار کرومی قرار گرفته است تا زیبایی خودرو را دو چندان کند و در بالای آن لوگوی معروف لوزی شکل و کرومی رنو و همچنین نام مدل خودرو به چشم می‌خورد.

در فضای داخلی کابین نیز همانطور که از یک خودروی MPV انتظار می‌رود رنو اسپس جادار است و رنو در طراحی کابین این خودروی ۷ سرنشین خود کمال دقت را به کار گرفته است. عنصر اصلی کابین نوآورانه رنو اسپس کنسول وسط آن است که متناسب با طراحی کابین جدید این خودرو است. رنو به مد نظر قرار دادن سادگی در طراحی این کنسول تمام کنترل‌های ضروری را به راحتی در دسترس راننده و سرنشین جلو قرار داده است. این سیستم راننده را قادر می‌سازد که بتواند با انتخاب اطلاعات مورد نیاز آنها را روی صفحه نمایش مشاهده کند.

همچنین سیستم نمایش روی شیشه جلو ( HUD ) در رنو اسپس مورد استفاده قرار گرفته است که اطلاعاتی مانند سرعت، اطلاعات مسیر و عبور از سرعت مجاز را به راننده نمایش دهد.

کنترل عملکردهایی همچون سیستم مالتی سنس ( Multi Sense ) ، کلید ترمز پارک و کروز کنترل و محدود کننده سرعت نیز در این بخش قرار گرفته و نور پردازی نیز به زیبایی آن افزوده است. همچنین یک صفحه نمایش ۸.۷ اینچی ماننده رنو تالیسمان و رنو کولئوس به صورت عمودی در بالای این کنسول جای داده شده است تا کنترل ویژگی‌هایی همچون سیستم R-Link 2 رنو را برای راننده آسان کند. دسته دنده زیبا، ظریف و کوچک خودرو نیز در قسمت پایینی کنسول قرار داده شده است؛ مهندسین رنو طراحی این دسته دنده را از صنعت هوانوردی الهام گرفته‌اند.

رنگ فضای کابین نیز متناسب با حالت رانندگی به رنگ های سبز، آبی، زرد یا بنفش تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که فضای کابین با وجود سقف پانورامای خودرو بسیار لوکس و دلپذیر است.

فضای پا برای سرنشینان نیز به اندازه کافی در این خودرو تعبیه شده است و سرنشینان حتی در سفرهای طولانی نیز از بابت مشکلی را حس نخواهند کرد.

همچنین رنو برای اولین بار علاوه بر استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک (4Control) از سیستم فنربندی هوشمندی استفاده کرده است که این امکان را به راننده می‌دهد که میزان نرمی سیستم تعلیق خودرو را انتخاب کند. این سیستم در مسیرهای ناهموار به افزایش لذت تجربه سفر کمک شایانی می‌کند.

همچنین دستیار پارک خودکار رنو که در رنو اسپس استفاده شده است با محاسبه فضای در دسترس راننده را در پارک آسان‌تر خودرو یاری می‌کند.

رنو این محصول خودرو با موتورهای مختلفی عرضه می‌کند: موتور دیزلی dCi 130 با توان تولید 320 نیوتن متر گشتاور به همراه جعبه دنده دستی، موتور دیزلی dCi 160 با توان تولید 380 نیوتن متر گشتاور به همراه جعبه دنده خودکار دو کلاچه و موتور بنزینی TCe 225 با توان تولید 300 نیوتن متر گشتاور به همراه جعبه دنده خودکار دو کلاچه.

مدل بنزینی به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند و حداکثر سرعت آن به ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. استفاده از سیستم انتقال قدرت با جعبه دنده دو کلاچه EDC که مهندسین رنو در طراحی آن از خودروهای فرمول یک الهام گرفته‌اند نقش مهمی در افزایش دقت و نرمی خودرو داشته است.

رنو برای سیستم این محصول لوکس خود از دوازده بلندگوی Bose بهره برده تا کیفیت صدای ذلنشینی را برای سرنشنینان به ارمغان بیاورد. همچنین این شرکت فرانسوی برای افزایش ایمنی خودرو از دستیاران رانندگی مانند هشدار فاصله با خودروی جلو، هشدار انحراف از خطوط، کروز کنترل هوشمند، سیستم خودکار تشخیص نور بالا و قلاب ایزوفیکس برای صندلی کودک نیز استفاده کرده است.

رنو اسپس در ۴ مدل Life ، Zen ، Intens و Initiale Paris عرضه می‌شود که با توجه به امکانات مورد استفاده از آنها قیمت‌های متفاوتی دارند.

منبع: رنو


کلید واژه ها: رنو اسپس Renault Espace MPV car خودرو چند منظوره