هر آنچه باید درباره روغن ۱۵W-۴۰ بدانید

هر موتوری در مورد روغن موتور نیازهای خاص خود را دارد. این موارد نه تنها به نحوه ساخت موتور، بلکه به مدل خودرو، سوخت مصرفی، نحوه استفاده از آن، اندازه وسیله نقلیه و غیره نیز بستگی دارد.
هر آنچه باید درباره روغن ۱۵W-۴۰ بدانید
۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۲ رنوکار

خودروهایی که با سیستم احتراق داخلی کار می کنند برای خنک کاری و روانکاری اجزای داخلی موتور به روغن نیاز دارند؛ در واقع هدف استفاده از روغن موتور این است که موتور به خوبی کار کند و از فرسوده شدن قطعات متحرک در اثر اصطکاک جلوگیری کند. همچنین از وظایف دیگر روغن موتور این است که از زنگ زدگی، خوردگی و سایر آلودگی ها در داخل موتور جلوگیری نماید.

از آنجایی که سازنده های مختلف، موتورهایی با نیازها و توان های متفاوتی دارند، روغن موتور در گریدهای مختلفی تولید می شود. این گریدها بر اساس غلظت روغن تعریف می شوند. هر خودرو دارای یک درجه روغن موتور توصیه شده است که باید از آن استفاده کرد تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

روغن موتور 15W-40 نوعی روغن موتور رایج است که اغلب برای موتورهای دیزلی پیشنهاد می شود. بطور کلی غلظت کلیه روغن ها بر اساس گرم یا سرد بودن آن تغییر می کند. روغن زمانی که سرد است غلیظ تر است و وقتی دمای روغن در اثر کارکرد موتور افزایش می یابد، رقیق می شود. به همین دلیل است که دو عدد در معرفی گرید روغن موتور وجود دارد.

در روغن 15W-40، عدد اول از سمت چپ(15)، نشان می دهد که روغن در زمان سرد بودن چقدر غلیظ است. بنابراین، پس از آن حرف "W" که مخفف "زمستان" است، درج شده است. عدد دوم(40) نشان می دهد که روغن در هنگام بالا بودن دما چقدر غلیظ است.

روغن 5W-40 چه تفاوتی با روغن 15W-40 دارد؟

همانطور که قبلاً گفته شد، روغن موتورها بر اساس غلظت، در گریدهای مختلفی قرار می گیرند. هر گرید روغن دارای دو عدد است که نشان می دهد در زمان سرد و گرم بودن، چقدر غلیظ است. به طور کلی روغن زمانی رقیق تر می شود که عدد اول که قبل از W می آید و نشان می دهد که در هنگام سرد بودن چقدر غلیظ است، کمتر باشد.

از آنجایی که 5 کمتر از 15 است، یعنی رقیق بنابراین روغن با گرید 5W-40 رقیق تر از روغن با گرید 15W-40 است. به عبارت دیگر ویسکوزیته بزرگترین تفاوت این دو روغن است.

همچنین، اکثر موتورهای دیزلی از 15W-40 استفاده می کنند، در حالی که در بیشتر موتورهای بنزینی از روغن 5W-40 بکار گرفته می شود. این همچنین به این معنی است که بسته به نوع سوختی که برای آن در نظر گرفته شده است، افزودنی های مختلفی به آن اضافه شده است.

آیا می توانم 5W-30 را با 15W-40 جایگزین کنم؟

هر موتوری در مورد روغن موتور نیازهای خاص خود را دارد. این موارد نه تنها به نحوه ساخت موتور، بلکه به مدل خودرو، سوخت مصرفی، نحوه استفاده از آن، اندازه وسیله نقلیه و غیره نیز بستگی دارد.

به همین دلیل است که بر اساس میزان غلظت، درجات مختلفی از روغن موتور وجود دارد. هر خودرویی دارای دفترچه راهنمای مالک است که به شما می گوید چه روغن موتوری برای آن مدل توصیه شده است.

دارندگان خودرو باید از روغن موتور با گرید توصیه شده استفاده کنند تا بیشترین استفاده را از موتور خود ببرند و مشکلی برای آن ایجاد نشود. از آنجایی که 5W-30 و 15W-40 دارای درجه های مختلف با غلظت های متفاوتی می باشند لذا نمی توان آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد.

بیشتر اوقات، 15W-40 برای موتورهای دیزلی مناسب است، زیرا دارای مواد افزودنی زیادی است که در برابر سایش محافظت می کند. از طرف دیگر، 5W-30 اغلب برای موتورهای بنزینی پیشنهاد می شود و مشخصات افزودنی آن متفاوت است.

همچنین این دو روغن از نظر ویسکوزیته بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال، 15W-40 بسیار غلیظ تر از 5W-30 است. به همین دلیل، شما نباید از یکی به جای دیگری استفاده کنید و همیشه باید از گرید روغن موتوری که سازنده در کتابچه راهنمای کاربر توصیه می کند استفاده کنید.

آیا استفاده از 15W-40 بهتر از 10W-30 است؟

بین دو نوع روغن 15W-40 و 10W-30 تفاوت وجود دارد و نمی توان آنها را جایگزین یکدیگر نمود. ویسکوزیته 15W-40  بیشتر از 10W-30  است. هر کدام از این روغن ها می بایست در موتوری که توصیه شده است، مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب روغن بر اساس سلیقه و یا توصیه افراد ناآگاه، امری کاملا غلط و نادرست است.

روغن‌های غلیظ تر در خودروهای قدیمی که ضخامت فیلم روغن (لقی یا فاصله بین لنگِ میل لنگ و یاتاقان) زیاد است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، این در حالی است که روغن های رقیق تر در موتورهای جدید که ضخامت فیلم روغن (لقی یا فاصله بین لنگِ میل لنگ و یاتاقان) کمتر است، مناسب تر می باشند البته لازم به ذکر است که انتخاب نوع روغن به عوامل متعدد دیگری مانند نوع سوخت(بنزین و یا گازوئیل) و کیفیت آن(میزان اکتان سوخت)، مواد به کار رفته در ساخت قطعات موتور و تکنولوژی ساخت آنها، میزان اصطکاک و دمای کارکرد موتور، گشتاور و توان تولید شده، سیستم سوخت رسانی(کاربراتور و یا انژکتور)، استاندارد آلایندگی و نیز موارد دیگر نیز بستگی دارد.

اینکه چه نوع روغنی استفاده شود نباید بر اساس سلیقه و خواست راننده باشد بلکه می بایست فقط و فقط بر اساس آنچه در دفترچه راهنما و مستندات فنی خودرو درج شده است، انتخاب گردد.

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد که کدام یک از این دو روغن بهتر است. همانطور که عنوان شد، به عوامل زیادی بستگی دارد. بنابراین، بهتر است دفترچه راهنمای مالک را بخوانید و از درجه روغن موتوری که سازنده پیشنهاد می کند، استفاده کنید.


کلید واژه ها: روغن گرید روغن درجه روغن روغن موتور روغن غلیظ روغن رقیق روغن موتوری 15w 40 5w 40 موتور