تلاقی دنیا هنر و خودرو در رنو

شرکت خودروسازی رنو به عنوان یکی از قدیمی ترین و پیشرو ترین خودروسازان جهان در دیگر زمینه های دیگری نیز حضور دارد. از حضور در جشنواره بین المللی فیلم کن گرفته تا جمع آوری کلکسیونی از برترین های هنر.
تلاقی دنیا هنر و خودرو در رنو
۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۰ سبک رنو

شرکت خودروسازی رنو به عنوان یکی از قدیمی ترین و پیشرو ترین خودروسازان جهان در دیگر زمینه های دیگری نیز حضور دارد. از حضور در جشنواره بین المللی فیلم کن گرفته تا جمع آوری کلکسیونی از برترین های هنر. کلکسیون هنری رنو اکنون شامل صد ها اثر از بیش از ۲۰ هنرمند برجسته بین المللی شامل نقاشی و مجسمه است. هنرمندانی نظیر آرماند فرناندز ملقب به آرمان، ژان دوبوفه، جین تینگوئلی و ویکتور وازارلی از جمله هنرمندان شهیری هستند که آثارشان در این مجموعه بی نظیر وجود دارد.

آن هیندری (Ann Hindry) مدیر کلکسیون هنری رنو و تاریخدان هنر در گفتگویی به بررسی حضور رنو در این زمینه پرداخته است.

کلکسیون هنری رنو

کلکسیون هنری رنو پنجاهمین سالگرد تولد خود را می گذراند؛ به ما بگویید این داستان چگونه آغاز شد؟

تمام این داستان از ایده حمایت از هنر شروع شد. کلود رنار، یکی از مدیران ارشد رنو، که از دوستداران هنر نیز بود در سال ۱۹۶۷ تصمیم گرفت که دنیا تجارت و هنر معاصر را به یکدیگر نزدیک کند؛ وی این کار را با ایجاد همکاری های مناسبتی با هنرمندان آغاز کرد. نیت اصلی نیز به دست آوردن چیزی در طولانی مدت نبود بلکه یک رویکرد برآمده از احساس و بدون هدفی اعلام شده بود که مورد حمایت لویی دریفوس مدیر عامل وقت رنو نیز قرار گرفت.

می توان کلکسیون هنری رنو را با دیگر کلکسیون های مرتبط با این شرکت مقایسه کرد؟

خیر، زیرا ایده اصلی «جمع آوری یک مجموعه» نبود، بلکه برگزاری یک نشست پربار و سازنده با هنرمندان بود. هنر معاصر در آن زمان نه ارزش مادی داشت نه نشان اعتبار بود و بیشتر به یک ماجراجویی انسانی شباهت داشت. به همین دلیل است که این پروژه با همکاری با هنرمندان در قید حیات و نه خرید آثار هنرمندان فقید شروع شد.

کلکسیون هنری رنو

جهان رنو بسیار وسیع است؛ جمع آوری یک کلکسیون هنری چگونه کار می کرد؟

هنرمندان می توانستند دپارتمان ها یا کارگاه هایی که برایشان جذاب بود را انتخاب کنند. برای مثال جین تینگوئلی، نقاش و مجسمه ساز برجستهٔ سوئیسی که به ماشین ها علاقمند بود با رضایت به خط مونتاژ و کارگاه ها می رفت.

آیا رنو به عنوان یک تهیه کننده اثر هم عمل می کرد؟

بله چرا که آثار با همکاری کارگاه های رنو ساخته می شد. البته مدیریت تنها چند قطعه از آثار را نگه می داشت و بقیه آنها به هنرمندان داده می شد. به طور مثال آرماند فرناندز حدود ۱۵۰ اثر خلق کرد که تنها ۲۰ عدد از آنها در کلکسیون رنو وجود دارد. به علاوه این پروژه هدف دیگری داشت و آن هم آشنا شدن کارمندان رنو با هنر معاصر از طریق ملاقات با هنرمندان بود.

کلکسیون هنری رنو

شما چه زمانی مسئولیت کلکسیون هنر رنو را در اختیار گرفتید؟

در سال ۱۹۹۶ از من خواسته شد تا مسیولیت این کار را عهده دار شوم؛ در آن زمان ۳۵ هنرمند مشهور و نزدیک به ۳۵۰ اثر هنری در کلکسیون وجود داشت. از آن زمان تاکنون و در راستای روابط بین المللی شرکت رنو ما این کلکسیون را در کشورهایی مانند ژاپن، مکزیک، برزیل، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، چین و... به نمایش گذاشته ایم. امروزه با گسترش رویکرد شرکت ها به هنر، این همکاری طولانی مدت رنو با هنر به عنوان اقدامی بی نظیر و دوراندیشانه دیده می شود.


کلید واژه ها: تاریخچه رنو کلکسیون هنری رنو