بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو

گروه رنو از سال ۲۰۱۵ در حال کار بر روی فناوری بلاکچین است. این فناوری برای اولین بار در امور مالی ظاهر شد و شاخص ترین نکته درباره آن، احترام به مالکیت داده ها می باشد.
بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۳ اخبار رنو تکنولوژی

گروه رنو از سال ۲۰۱۵ در حال کار بر روی فناوری بلاکچین است، این فناوری برای اولین بار در امور مالی ظاهر شد و شاخص ترین نکته درباره آن احترام به مالکیت داده هاست و این امکان را برای معاملات در لحظه تحت شبکه فراهم می کند تا به اندازه کافی امن باشند زیرا هیچ خطری برای جعل این اطلاعات وجود ندارد. بلاک چین ابزاری است که می تواند نویدبخش بهره وری، سودآوری و واکنش پذیری برای صنعت خودرو باشد.

معاملات شبکه ای امن و تأیید شده بین شرکت های همکار یا بین اعضای یک اکوسیستم (به عنوان مثال یک شرکت و مشتریان یا تامین کنندگان آن) و مبادلات در لحظه برای پاسخگویی به الزامات واکنش پذیری چیزهایی است که فناوری بلاک چین ارائه می دهد. به لطف این فناوری، داده های موجود در این سیستم قابل تغییر یا جعل نیستند و به روشی مطمئن و غیرمتمرکز ذخیره می شوند.

بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو

زنجیرهٔ بلوکی (به انگلیسی Blockchain) سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها است. این داده‌ها می توانند به طور مثال تراکنش‌های بانکی، اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات باشند. ویژگی زنجیرهٔ بلوکی این است که کار ذخیرهٔ این داده ها بدون وجود یک مدیر و صاحب اختیار مرکزی امکان‌ پذیر باشد و نمی‌توان با تخریب یک نقطهٔ مرکزی داده‌های ذخیره شده را تحریف یا نابود کرد. معروف‌ ترین کاربرد زنجیرهٔ بلوکی ، رمز ارز بیت کوین است.

زنجیره بلوکی معاملات آنلاین امن را تسهیل می‌کند. بلاکچین یک کتابخانه دیجیتالی غیر متمرکز و توزیع شده است که برای ضبط معاملات در میان رایانه های بسیاری استفاده می شود تا بتوان بدون تغییر تمام بلوک‌ های بعدی و بدون همکاری شبکه مقادیر ثبت شده را با استفاده از پس‌انداز تغییر داد. این امر به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد تا به بررسی و حسابرسی معاملات ارزان بپردازند. اصالت سنجی آن‌ها بوسیله همکاری جمعی توسط اشتراک منافع جمعی خود تأیید می‌شوند.

نتیجه، یک گردش کار قوی است که عدم قطعیت شرکت کنندگان در مورد امنیت داده ها یک امر حاشیه ای است. استفاده از یک زنجیره بلوکی ویژگی مشخصه تکثیر بی نهایت از یک دارایی دیجیتال را حذف می‌کند. این تأیید می ‌کند که هر واحد ارزش تنها یک بار منتقل می شود و مشکل دیرینه هزینه ‌های دوگانه را حل کرده ‌است. زنجیره بلوکی به عنوان یک پروتکل رمزنگاری ارزش‌گذاری تعریف شده‌است. این مبادله بر مبنای زنجیره بلوکی می‌تواند سریع تر، با خیال راحت و ارزان‌تر از سیستم‌های سنتی تکمیل شود.

بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو

بلاک چین‌ها می‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain) هم می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را به ارمغان بیاورند.

بلاکچین برای تامین امنیت مبادلات

در بلاکچین، هر مورد جدید از اطلاعات یک داده موجود را رونویسی نمی کند. در عوض، به عنوان یک رکورد دیجیتال جدید معروف به "بلوک" ضبط می شود. این بلوک توسط دستگاه های شبکه از طریق الگوریتم هایی که بررسی می کنند، به ویژه، قانونی بودن صادرکننده و کیفیت داده ها تأیید می شود. پس از اعتبارسنجی، این بلوک جدید پس از راستی آزمایی به زنجیره بلوکهای تغییرناپذیر به نام بلاکچین می پیوندد.

یک سازنده خودرو، تامین کنندگان آن، تولید کنندگان قطعات و مشتریان آن ، همه اکوسیستم هایی هستند که در آنها نیاز به اطلاعات سریع ، شفاف و پیوستنی بسیار مهم است. فناوری Blockchain فرصتی برای انتقال از روابط سنتی مشتری و تأمین کننده به یک رابطه مشارکت پایدار است.

فناوری بلاکچین و گروه رنو

بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو

این فناوری برای گروه رنو، باید به عنوان یک ابزار دیجیتال مشترک و بین شرکتی در بخش خودرو استفاده شود. از این طریق به منبع افزایش بهره وری و هوش جمعی تبدیل می شود. به عنوان مثال برای مشتری این امکان را فراهم می آورد که هنگام فروش مجدد خودروی خود، اطلاعات تعمیر و نگهداری خودرو را تأیید کنید.

آینده گروه خودروسازی رنو با خودروهای برقی، متصل، مستقل و مشترک پیوند خورده است. آینده ای فناورانه تر از همیشه باید خود را با عادات و الزامات جدید و محدودیت های نظارتی سازگار کند. گروه رنو در مواجهه با این چالش ها، بلاکچین را به عنوان یک مسیر تحول در صنعت خودرو در نظر می گیرد. حدود بیست پروژه برای استقرار این فناوری شناسایی شده است. آنها به ویژه به بخش های ردیابی معاملات مالی و ارتباط با تولید کنندگان تجهیزات و شبکه فروش ارتباط دارند و در برخی از آنها خیلی زود به کار گرفته خواهند شد.

بلاکچین؛ مسیر تحول آینده صنعت خودروی رنو

در ادامه سه سوال درباره استفاده رنو از این فناوری نو ظهور را با ادیل پانچیاتی، مدیر متخصص پروژه بلاکچین مطرح کرده ایم که پاسخ های وی به این سوالات را در ادامه می خوانید:

چرا گروه خودروسازی رنو شروع به اجرای فناوری بلاکچین کرد؟

همکاری یک کلید مهم برای آینده صنعت خودرو، نه تنها برای طراحی اتومبیل، بلکه برای کلیه پروژه های خدماتی و حمل و نقلی است. ارزش همکاری سپس برای هر شریک افزایش می یابد. بعد از بزرگتر کردن دیدگاه خود می توانید ببینید آینده چقدر بزرگ است.

گروه رنو چگونه از فناوری Blockchain استفاده می کند؟

ما یک متدولوژی تعریف کرده ایم: قدرت این فناوری چقدر است؟ چالش های جدیدی که می تواند از آن پشتیبانی کند چیست و کدام نقاط درد با آن برطرف می شود؟ ما حدود ۲۰ پروژه شناسایی شده را که در یک نقشه راه برنامه ریزی شده اند شناسایی کرده ایم. از قابلیت ردیابی گرفته تا معاملات مالی، دامنه این برنامه گسترده است.

سیستم های مبتنی بر فناوری بلاکچین تا به حال در گروه رنو به کار گرفته شده اند؟

سیستم Blockchain چشم انداز ما از آینده را باز کرده است. این مزایا نه تنها برای گروه رنو بلکه برای همه اکوسیستم یک پروژه خواهد بود. ارزش آفرینی این فناوری افزایش تعالی عملیاتی، افزایش واکنش پذیری و اعتماد به اکوسیستم در داخل و خارج آن هستند. این موضوع در مورد مشتریان (محصول یا خدمات) و مصرف کنندگان (یعنی کاربران VTC یا اشتراک خودرو) صادق است.


کلید واژه ها: محصولات رنو تکنولوژی بلاکچین در خودروسازی