داستان رنو زویی به روایت طراحان آن

رافائل لیناری، مدیر طراحی در مرکز طراحی رنو در سئول و طراح ظاهر خودروی مفهومی رنو زویی زد.ای. در سال ۲۰۰۸، و همچنین اگنتا دالگرن، مدیر طراحی وسایل نقلیه برقی گروه رنو به سوالات ما در این خصوص پاسخ می دهند.
داستان رنو زویی به روایت طراحان آن
۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵ تکنولوژی

رنو زویی (Renault Zoe) در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک خودروی مفهومی توسط گروه خودروسازی رنو فرانسه معرفی شد و تنها به ۳ سال زمان نیاز داشت که از یک ایده به محصولی نهایی تبدیل شود؛ مشتریان و علاقمندان این خودروی فرانسوی هر روز افزایش می یابند و به همان نسبت نیز رنو به جذابیت های این محصولش اضافه می کند. در این مقاله با طراحان رنو زویی نگاهی به تاریخچه آن خواهیم انداخت.

رافائل لیناری، مدیر طراحی در مرکز طراحی رنو در سئول و طراح ظاهر خودروی مفهومی رنو زویی زد.ای. در سال ۲۰۰۸، و همچنین اگنتا دالگرن، مدیر طراحی وسایل نقلیه برقی گروه رنو به سوالات ما در این خصوص پاسخ می دهند.

سلام رافائل و آگنتا. شما هر دو از ابتدای کار درگیر پروژه ZOE بودید. خلاصه طراحی ، اهداف ، محدودیت ها و چالش های جدید شما در مورد جدید بودن اتومبیل برقی در هنگام توسعه ZOE Z.E چه بود. ماشین مفهومی در سال ۲۰۰۹؟ در مورد نسخه تولید انبوه سال ۲۰۱۲ چطور؟

رافائل لیناری: وقتی ماشین مفهومی را از صفر توسعه می دهید ، محدودیت های فنی به مراتب کمتری وجود دارد. با مسئولیت طراحی بیرونی ، من وقتی به معماری و نسبت های ZOE Z.E مفهومی رسیدم ، توانستم آزادی عمل بیشتری داشته باشم. به عنوان مثال، باتری ها و موتور الکتریکی در بهترین نقطه ممکن قرار دارند تا بتوانند یک پروفایل واقعاً روان و پویا ایجاد کنند. این بسیار لذت بخش است که می توانیم عناصر فنی را متناسب با سبک تنظیم کنیم!

با قرار دادن سخت افزار فنی به این ترتیب، ما توانستیم فضای داخلی را بهینه کنیم. ما می خواستیم آن را به عنوان یک باغ ژاپنی جادار و آرامش بخش احساس کنیم. بنابراین ما توانستیم در این صندلی های فوق العاده به سبک مبل های راحتی قرار دهیم و فضایی راحت و دوست داشتنی را تشکیل دهیم.

آگنتا دالگرن: نسخه مفهومی و همچنین نسخه تولید انبوه رنو زویی زد.ای. که من مسئول آنها بودم به صورت همزمان ساخته شدند. تحقیقات بازار ما نشان داد که تعویض خودرو با یک خودروی برقی یک قدم بزرگ برای مصرف کنندگان بوده و می توانست برای آنها دلسرد کننده باشد. به همین دلیل نسخه تولید انبوه رنو زویی بسیار متفاوت از نسخه مفهومی آن است. ما اتومبیلی با شخصیتی بزرگ اما نه چندان متفاوت با آنچه در گذشته در جاده ها بود می خواستیم تا به مردم درباره این محصول جدید اطمینان ببخشیم. ZOE شخصیتی کاملاً خاص خود را دارد ، اما بدون اینکه کاملاً با کاربر بیگانه باشد.

تا چه اندازه الهام بخش ماشین مفهومی بودید؟

آگنتا دالگرن: ما جنبه "ذن" خودرو، فردیت و ظرافت آن را حفظ کردیم. ما همچنین دستگیره های درب عقب را که در محفظه پنجره قرار گرفته اند را برای اینگه گره ای به طراحی یک خودروی کوپه داشته باشیم حفظ کردیم. فضای داخلی کابین نیز از احساس ماشین مفهومی الهام گرفته شد و اشکال ساده و طبیعی که باعث می شود احساس واقعی راحتی به سرنشین القاء شود در طراحی آن به کار رفت. تمام کابین طوری طراحی شده است تا طبیعت جالب و آرام ZOE ، طراحی ناب و آلایندگی پایین آن را نشان دهد. رقبای ما در این مرحله از ما پیروی کردند!

چگونه طراحی ZOE ، حتی هشت سال پس از رونمایی از اولین مدل هنوز جریان دارد؟ DNA آن به چه شکلی است و کدام ویژگی متمایز را از طریق نسل های مختلف منتقل خواهد کرد؟

رافائل لیناری: رنو زویی دارای زیبایی کارآمدی است؛ تعادلی فوق العاده میان شکل و عملکرد؛ و زیبایی شناسی نابی که بی انتهاست و در زمان محدود نمی شود. این همان چیزی است که میان خودروی مفهومی و خودروی تولید انبوه مشترک است. بعلاوه ، هر دو اتومبیل دارای "چهره" های بسیار مشخصی هستند که واکنش مثبتی به خود می گیرند. این دو خودرو از زمان رونمایی ثابت کردند که یک اتومبیل برقی می تواند عملکرد و چشم ربایی مانند خودروهای عادی داشته باشد. برای من ، نسخه تولید انبوه ZOE به یک نماد دیگر در مجموعه رنو تبدیل شده است ، دقیقاً مانند رنو توئینگو یا رنو کلیو.

آگنتا دالگرن: رنو زویی اتومبیل با شخصیتی است و همیشه همین طور خواهد ماند. این خودرو در طول این سالها بلوغ و شخصیت خود را به دست آورده است. ممکن است بگویید که ZOE از کودکی تا نوجوانی فارغ التحصیل شده است. فردیت آن قوی تر است ، با طرحی که مثل همیشه تازه است.

رنو زویی جدید در طراحی داخلی خود از مواد بازیافت شده استفاده می کند. آیا این تصمیم بخشی از حقیقت سازگار با محیط زیست خودروهای برقی است؟

آگنتا دالگرن: کاملاً. قبلاً مدتی روی آن کار کرده بودیم ، اما تهیه مواد بازیافتی جدید خواستار آزمایش لمسی ، آزمایش دوام و آزمایش های خاکی است که با همکاری پیمانکاران فرعی انجام می شود که واقعاً به کارشان اهمیت می دهند. همه این موارد به طول می انجامد به خصوص به این دلیل که برای ZOE ، این مواد به سادگی بازیافت نمی شوند: آنها بخشی از یک اقتصاد دایره ای واقعی هستند ، به ویژه با استفاده مجدد از ضایعات کمربند ایمنی خودرو.

نوآوری های تکنولوژیکی مداوم (موتور جدید، ظرفیت باتری در حال تحول، الزامات مصرف انرژی و غیره) مطمئناً باید روی کار طراحی شما تأثیر بگذارد یا حتی آن را محدود کند، درست است؟

آگنتا دالگرن: مطمئناً محدودیت هایی وجود دارد، اما می توانند هم منفی باشند و هم مثبت. استفاده از همان پلتفرم مشابه مدل اول، هنگام ساخت خودرو، ما را محدود کرد. اما با بازی با نسبت ها - با استفاده از ارتفاع، چراغهای جلوی باریک و با قرار دادن چرخ ها در هر گوشه - ما موفق شدیم با یک طراحی جامد و در عین حال سبک وزن، اتومبیلی را با موفقیت ایجاد کنیم.

برای رنو زویی جدید ما در برابر محدودیت های جدید قرار گرفتیم. قرار دادن شارژر دوتایی در پشت آرم به این معنی بود که آرم رنو را باید به صورت عمودی تر قرار می دادیم. ما همچنین راه حل هایی را ارائه داده ایم تا به عنوان مثال ویژگی های جدید مهمی همچون چراغ های مه شکن را به مشتریان خود ارائه دهیم.

رافائل لیناری: هر فن آوری جدید بیانگر فرصت های جدیدی برای یک طراح است. به عنوان مثال، استفاده از ال ای دی برای چراغهای جلو و سایر چراغها تفاوت بسیار متفاوتی بین خودروی مفهومی و نمونه تولید انبوه دارد.

شما دو نفر آینده تغییرات طراحی خودروهای برقی رنو را در سالهای پیش رو چگونه می بینید؟ محدودیت های بیشتر یا برعکس، آزادی بیشتر؟

آگنتا دالگرن: این واقعیت که ما یک پلتفرم اختصاصی برای وسایل نقلیه برقی در اتحاد طراحی کرده ایم، عاملی است که برای مشتری مزایای عظیمی دارد. این کار باعث می شود فضای بیشتری در اتومبیل ایجاد شود و این به معنای حجم مفیدتر و همچنین فضای ذخیره بیشتر است. در آینده، این یکی از استدلال های قوی به نفع وسایل نقلیه برقی رنو خواهد بود که در برابر رقبا که انتخاب های مختلفی انجام داده اند، قرار می گیرد.

به علاوه، طول محور بلندتر که به لطف موتور برقی و این پلتفرم جدید امکان پذیر است، به اتومبیل ها نسبت های جدیدی با خطوط ظریف ارائه می دهند.

رافائل لیناری: طراحی و فناوری همیشه از نزدیک با یکدیگر مرتبط هستند و این شاید در رنو زویی حتی بیشتر از سایر مدل ها به چشم بیاید. خودرویی مانند ZOE ، با طراحی الکتریکی و با فناوری مداوم و به روز ، بخشی از استراتژی پیشگام گروه خودروسازی رنو است. بدون تردید که این استراتژی به آن اجازه می دهد تا موقعیت سال های آتی خود را در بخش حمل و نقل برقی استوار سازد.


کلید واژه ها: محصولات رنو رنو زویی خودروی برقی خودروی مفهومی Renault ZOE