نگاهی عمیق تر به رنو کاجار ۲۰۱۸

یکی از جدیدترین محصولات رنو کاجار (Renault Kadjar) با به قول برخی رنو قاجار است. این خودرو بر اساس پلتفرم نیسان قشقایی و با همکاری اتحاد رنو – نیسان ساخته شده است.
نگاهی عمیق تر به رنو کاجار ۲۰۱۸
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۲ رنوکار

کلاس خودروهای کراس اوور همیشه یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی جهان بوده است. رنو به عنوان شرکتی پیشرو در طراحی و تولید خودرو نیز محصولات زیادی را در این کلاس تولید کرده است. یکی از جدیدترین محصولات رنو کاجار ( Renault Kadjar ) با به قول برخی رنو قاجار است. این خودرو بر اساس پلتفرم نیسان قشقایی و با همکاری اتحاد رنو – نیسان ساخته شده است؛ با این حال رنو اعلام کرده است ۹۵ درصد آنچه که در ساخت و طراحی این محصول به کار رفته کاملاً جدید است.

رنو کاجار محصولی است کمی بزرگتر از رنو کپچر و کمی کوچکتر از رنو کولئوس. کمپانی فرانسوی رنو این محصول را در ۶ تریم مختلف ارائه کرده است: مدل پایه یا اکسپرشن پلاس ( Expression+ )، مدل های میان رده دینامیک ناو ( Dynamique Nav ) ، دینامیک اس ( Dynamique S ) و دینامیک اس ای ناو ( Dynamique SE Nav ) و مدل های رده بالای سیگنیچر ناو ( Signature Nav ) و سیگنیچر اس ناو ( Signature S Nav ).

همچنین شرکت رنو این محصول خود را به ۴ نوع موتور عرضه کرده است؛ دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی. مدل پایه موتور بنزینی یک موتور چهار سیلندر ۱.۲ لیتری TCe 130 توربو شارژ است که به صورت استاندارد با جعبه دنده شش سرعته دستی ارائه می شود. این در حالی است که مدل های بالاتر این امکان را دارند که با جعبه دنده شش سرعته اتومات دو کلاچه عرضه شوند.

موتور ۱.۲ لیتری TCe بنزینی ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد و می تواند ظرف ۱۰.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. خودروی مجهز به این موتور برای استفاده در شهر بسیار مناسب است. همچنین موتورهای دیزلی شامل یک موتور ۱۱۰ اسب بخاری ۱.۵ لیتری dCi و یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری dCi است.

رنو کاجار به عنوان یک کراس اوور با خودروهایی همچون نیسان قشقایی، سئات آتکا، مینی کانتریمن، فورد کوجا، مزدا سی ایکس ۵، اشکودا یتی، فولکس واگن تیکوان، هوندا CR-V و تویوتا RAV4 رقابت می کند.

فرمان پذیری یا همان هندلینگ رنو کاجار به دلیل استفاده رنو از سیستمی در فرایند ترمز این محصول به خصوص در پیچ ها بسیار نرم و دلپذیر است. همچنین رنو این محصول خودرو را به سیستم چهارچرخ محرک (4WD) نیز مجهز کرده است و با انتخاب حالت رانندگی می توان از این ویژگی استفاده کرد. سه حالت رانندگی برای رنو کاجار در نظر گرفته شده است:

  • حالت 2WD: در این حالت که برای رانندگی در شرایط عادی در نظر گرفته شده است سیستم انتقال قدرت در دو چرخ جلو فعال می شود و قدرت موتور را از این طریق به جاده منتقل می کند.
  • حالت خودکار ( Auto Mode ) : در این حالت گشتاور ایجاد شده به صورت عادی به چرخ های جلو منتقل می شود و در زمانی که خودرو احساس کند مسیر ناهموار است می تواند تا ۵۰ درصدی این قدرت را به چرخ های عقب منتقل کند.
  • حالت قفل ( Lock Mode ): در این حالت نیروی موتور به صورت ۵۰/۵۰ بین چرخ های جلو و عقب تقسیم می شود و در سطوحی مانند سطوح شن، گل و لای یا برف برای افزایش چسبندگی خودرو سرعت تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت نگه داشته می شود.

در بخش طراحی بدنه نیز رنو کاجار بدنه عضلانی و جسورانه است و کاملاً حس یک خودروی SUV را به راننده و سرنشینان منقل می کند. وجود خطوط زیبای منحنی در طراحی بدنه ظاهر رنو کاجار را چشم نواز کرده است. در قسمت جلوی خودرو طراحی چراغ ها و ترکیب آن با جلو پنجره بزرگ و لوگوی کرومی رنو بسیار چشم نواز است. همچنین طراحی عقب خودرو .و طراحی چراغ های ترمز بسیار مدرن و متمایز است.

طراحی درون رنو کاجار نیز هوشمندانه بوده است. کابین به خوبی فضای کافی را برای سرنشینان فراهم کرده است و مواد به کار رفته در ساخت نیز حس لوکس بودن را منتقل می کند. یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی نیز در مرکز داشبورد قرار گرفته است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از چرم در فضای کابین نیز به زیبایی فضا افزوده است. همچنین سیستم سرگرمی – اطلاعاتی رنو ( infotainment ) نیز بسیار در دسترس و استفاده از آن آسان است. همچنین این خودرو به نسخه دوم سیستم R-Link رنو نیز مجهز شده است. فروشگاه نرم افزاری R-Link رنو دسترسی به خدماتی مانند گزارش آب و هوا، راهنمای رستوان ها و خدمات جاده ای را مهیا کرده است. اتصال تلفن های همراه هوشمند به خودرو نیز از طریق کابل USB و همچنین بلوتوث در رنو کاجار فراهم شده است.

 

مدل های سیگنیچر ناو به بالا به سیستم صوتی Bose تجهیز شده اند که از ۷ اسپیکر و یک سابوفر مجزا برخوردار است.

مهندسان رنو عقب کاجار را کمی کشیده تر طراحی کرده اند تا فضای ۴۷۲ لیتری را برای قسمت بار ایجاد کنند. این در حالی است که با خواباندن صندلی های عقب خودرو این فضا به ۱۴۷۸ لیتر افزایش پیدا می کند که برای اکثر مشتریان کافی به نظر می رسد.

رنو کاجار ۴۴۴۹ میلیمتر طول، ۱۸۳۶ میلیمتر عرض و ۱۶۰۷ میلیمتر ارتفاع دارد. این ارتفاع به علاوه طراحی هوشمندانه خودرو دید وسیعی را برای راننده و سرنشین جلو ایجاد کرده است.

همچنین رنو کاجار در تست NCAP توانسته است ۵ ستاره را کسب کند. سیستم ترمز خودکار اضطراری نیز به عنوان یک حالت انتخابی در همه مدل های این محصول در دسترس است و مشتریان می توانند در صورت تمایل آن را سفارش دهند. در این سیستم در صورتی که احتمال خطر تصادف با خودرو یا مانعی در جلو وجود داشته باشد خودرو به راننده هشدار می دهد و در صورتی که راننده واکنشی به این هشدار نشان ندهد سیستم به صورت خودکار وارد عمل شده و با ترمز اضطراری مانع وقوع اتفاقی دردناک خواهد شد.

به علاوه رنو کاجار به سیستم تشخیص نقاط کور دید راننده هم مجهز است و در صورتی که خودرویی در نقطه کور دید راننده قرار گیرد سیستم با روشن کردن علامتی روی آینه جانبی خودرو به راننده هشدار می دهد.

مهندسین رنو برای افزایش ایمنی رنو کاجار را به سیستم تشخیص علائم جاده ای نیز مجهز کرده اند؛ در این حالت خودرو با تشخیص محدودیت سرعت که بر روی علائم جاده نوشته شده است تخطی از سرعت مجاز را به راننده کوشزد می کند. همچنین رنو کاجار با شناسایی خطوط جاده انحراف از آن را به راننده یادآوری می کند.

منابع: اتواکسپرس - رنو


کلید واژه ها: رنو کاجار رنو کاجار 2018 Renault Kadjar