رنگ خودروهای رنو از کجا می آید؟

رنو یک مزیت کاملاً خاص دارد زیرا پیشنهاد آن شامل طیف رنگ‌های بیشتر از حد متوسط است. ما حدود ۱۰ درصد مدل‌های رنگارنگ‌تر را به فروش می‌رسانیم. نسبت به رقبای دیگر این صنعت.
رنگ خودروهای رنو از کجا می آید؟
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۳ تکنولوژی

نارنجی والنسیا، رنگی که برای عرضه نسل پنجم کلیو انتخاب شده است و در زمان عرضه آن در سال 2019 سروصدا به پا کرد؛ بدون شک این اولین رنگ نارنجی بود که برای یک مدل خودرو تولید شد. ظاهری نمادین که توسط رافائل، رنگ‌شناس رنو دیزاین و ساخته شده است. او یک تکنسین رنگ است که با استفاده از رنگدانه، ناکر و سایر آلومیناها در استودیوی خود کار می کند و هر سال بین 15 تا 20 رنگ طراحی می کند.

به طور متوسط، هر خودروی رنو با هفت رنگ مختلف عرضه می شود. هر ویژگی ظریف، کنتراست، یا درخشش فلزی با دقت در نظر گرفته شده است. همه چیز قبل از اینکه به خیابان ها کشیده شود و به نمایندگی ها منتقل شود، توسط تیم های طراحی با کمک کارشناسان و تامین کنندگان خلاق ارزیابی و در نهایت تایید می شود.

رافائل می گوید: من می توانم همه چیز را انجام دهم، همه چیز را خلق کنم. با آلومینا، ناکر و تمام رنگدانه های اساسی مورد نیاز برای ترکیب یک رنگ. تمام رنگ های رنگین کمان.

رنگین کمانی از الهام

رافائل که در 21 سال گذشته در رنو دیزاین کار کرده است، 10 سال اول خود را به عنوان یک نقاش گذراند و سپس به یک تکنسین رنگ تبدیل شد. خیلی ساده، او رنگ‌ها را برای استفاده در ماشین‌ها هنگام خروج از کارخانه درست می‌کند. رافائل که در تکنوسنتر، مقر رنو دیزاین مستقر است، آزمایشگاهی دارد که در آن می‌تواند با رنگدانه‌های رنگی مختلف و سه غرفه نقاشی بازی کند تا هر دسته جدید را اعمال و آزمایش کند.

در حقیقت، یک رنگ‌شناس قبل از هر چیز یک هنرمند است!

اول از همه، طراح رنگ و مواد به رافائل مجموعه‌ای از نشانه‌ها داده می‌شود که ایده کلی رنگی که باید ساخته شود را بیان می‌کند و الهام‌بخش اولیه می‌شود. رافائل می‌گوید: «به من گفته می‌شود که ما به دنبال رنگ آبی هستیم که بسته به وسیله نقلیه می‌تواند روشن یا تیره باشد؛ سپس آن را از آنجا می‌برم.»

سؤالات زیادی وجود دارد که در این مرحله از فرآیند باید به آنها پاسخ داده شود: آیا این خودرو سری محدود است؟ در این صورت، رنگ باید بیانیه ای داشته باشد، چیزی با طول عمر کوتاه. یا چیزی استراتژیک تر، ماندگارتر؟ روی چه نوع بدنه ای قرار است استفاده شود؟ آیا رافائل باید در محدوده بسیار خاص کار کند یا بیشتر یک تابلوی خلق و خوی الهام بخش است.

اولویت رنگ‌ساز ارائه ایده‌های جدید قبل از تولید اولین دسته‌ای است که طراح آن را تأیید کرده است. برای انجام این کار، او از تکنیک های بسیار دقیق استفاده می کند تا تعادل کامل را برای هر ترکیب به دست آورد. رافائل می‌گوید: «گاهی اوقات من آن را برای اولین بار کامل می‌کنم. در این صورت، یک روز برای تایید رنگ جدید کافی است. اما اکثر اوقات زمان زیادی طول می کشد، رفت و برگشت با طراح برای به دست آوردن رنگ مورد نظر ما زمان می برد.»

مقداری رنگدانه قرمز

این جادوگر رنگ چه چیزی را در کشوها و قفسه های خود نگه می دارد؟ بدون معجون جادویی یا کتاب طلسم، اما رنگدانه. مقدار زیادی رنگدانه! من رنگدانه‌های خامی دارم که فقط در صنایع شیمیایی یافت می‌شوند. برخی دیگر که به راحتی در اکثر گاراژها یافت می‌شوند. من آنها را با هم مخلوط می‌کنم تا رنگ مناسبی به دست بیاورم. در حالی که رنگدانه ها قبلا ترکیبات آلی بودند، اکنون مصنوعی هستند و انواع بی شماری از ایالات متحده، ژاپن و حتی آلمان وجود دارد. در کنار آلومینا و ناکر، رنگدانه ها مواد ضروری برای ساخت هر رنگ جدیدی هستند.

رنگ ها در چندین خانواده بزرگ وجود دارند: جامد. فلزی؛ مرواریدی؛ سه لایه (متشکل از یک لایه جامد، یک لایه مرواریدی، سپس یک لایه لاک الکل). و لاک های رنگی.

کمی شبیه دستور پخت غذاست... با این تفاوت که وقتی کارتان تمام شد، قاشق را لیس نمی زنید! آیا می توانم یک چلپ چلوپ بزرگ از زرق و برق اضافه کنم؟ یک خط تیره کوچک؟ کدام رنگ ها به خوبی با هم ترکیب می شوند؟ از آلومینا رنگی استفاده کنم یا لاک؟ هدف این است که همیشه چیزی جدید و هماهنگ خلق کنید.

در حالی که برای به دست آوردن رنگ نهایی فقط به سه تا هشت ماده نیاز دارید، رسیدن به نتیجه مطلوب واقعاً به دوز بستگی دارد. ممکن است به این معنا باشد که باید ده ها دسته مختلف را برای رسیدن به آنجا آماده کنید. ناگفته نماند که تعداد ترکیب های ممکن تقریبا نامحدود است.

رافائل با احتیاط می‌گوید: «من نمی‌توانم هر کاری انجام دهم. شما باید چیزی زیبا و در عین حال مقرون به صرفه بسازید. چیزی که کاملا تحقق یابد اما به راحتی قابل تکرار باشد. البته، هدف ایجاد چیزی است که برای هر چه بیشتر مردم خوشایند باشد، اما در نهایت، هزینه یک عامل اصلی است."

سپس محصول نهایی با افزودن لاکی که اغلب براق است به دست می آید. با افزودن رزین به مخلوط، رافائل همچنین می‌تواند پوشش را از مات تا براق تغییر دهد.

در میان آخرین ایده‌های مبتکرانه رافائل، گلس فلکس ماده‌ای است که از دانه‌های شیشه‌ای مینیاتوری ساخته شده است که وقتی به مخلوط پایه یا لاک اضافه می‌شود، به رنگ کمک می‌کند نور را منعکس کند.

شکل: همه چیز درباره اغواگری

رافائل پس از "پختن دسته ای از رنگدانه ها" و گرفتن چراغ سبز از طراح رنگ و مواد، به مرحله فنی تر می رود. مهم این است که هر بار در اولین مونتاژ رنگ را به طور صادقانه بازتولید کنید. سپس رافائل از نزدیک با تامین کننده مسئول تطبیق رنگ بر اساس یک بریف صنعتی همکاری می کند.

این مرحله حدود هشت هفته طول می کشد. سپس رنگ به شکل منحنی اعمال می شود: یک قطعه نسبتاً بزرگ از ورق فلز که با توجه به زاویه و منبع نور به طور متفاوتی جذب می شود. این ایده خوبی از محصول نهایی می دهد. رافائل برای یک بررسی نهایی فقط برای اطمینان و کسب تایید از تیم های پروژه، رنگ نهایی را روی یک ماشین در مقیاس 1:1 اعمال می کند.

در نهایت، روبات‌های کارخانه دقیقاً همان رنگ را با استفاده از فرآیندهای پاشش و فشار بسیار دقیق تولید می‌کنند.

من همه چیز را از سفید تا سیاه، از قرمز تا سبز را بررسی کرده ام. در شغلم باید راه هایی برای اختراع مجدد خودم پیدا کنم. این کلید همه چیز است. من باید به دنبال رنگدانه های جدید باشم. کارها را متفاوت انجام دهید.

بین روزی که یک رنگ ایجاد می شود تا اولین باری که روی خط مونتاژ خودرو اعمال می شود، یک سال و نیم طول می کشد. با این حال، برخی از رنگ‌ها، مانند Alpine’s Fire Orange، پنج برابر (دقیقاً هشت سال) طول کشید تا روشنایی روز را ببینند.

رافائل برای جاودانه ساختن خلقت خود، برای آخرین بار از تخیل خود خواست تا نامی برای رنگ خود بگذارد. به عنوان مثال، نام "زانزیبار آبی" - رنگی که برای اولین بار در آرکانا دیده شد - از خاطره تعطیلات استفاده می کند: "این رنگ تداعی کننده رنگ ماسه سفید، آب و آسمان تیره در بالاست."

از رنگ نارنجی تا آبی ریاست جمهوری

در میان تمام رنگ های ساخته شده توسط رافائل، برخی به نماد تبدیل شده اند. رنگ‌هایی که ذهن‌ها و زمان آن‌ها را به دلیل جسور، نوآورانه و زیبا بودنشان مشخص می‌کردند.

وقتی رنگی را که در خیابان ها دوست دارم می بینم، گاهی فکر می کنم که رقیب ما از چه رنگدانه هایی برای دریافت آن استفاده کرده است. با این حال، همیشه به من ایده های تازه و مواد اولیه اصلی می دهد تا با آن کار کنم تا چیزی را طراحی کنم که در هیچ جای دیگری نخواهید یافت.

این مورد در خصوص نارنجی والنسیا بود که با نسل پنجم کلیو عرضه شد. این اولین و تنها مدل تولیدی لاک نارنجی رنگ در تاریخ خودرو است. این لاک در ترکیب با یک لایه زیرین رنگ متفاوت، اشباع رنگی عمیق تر و واضح تر به رنگ می دهد. رافائل به یاد می‌آورد: «وقتی صحبت از لاک‌های رنگی می‌شود، ما قبلاً تا حدودی با قرمز آتشین پیشتاز بودیم. ایده این بود که راه‌هایی را پیدا کنیم که در مدل بعدی به همان اندازه، اگر نگوییم بهتر، به دنبال چیزی اصلی باشید.»

مشکل این است که نه همه رنگ‌ها با همه تیپ‌های بدنی مناسب هستند و نه با همه سیلوئت‌ها. بدنی با شکل‌های گرد و سخاوتمندانه مانند Clio با رنگی قدرتمند و اشباع شده مانند قرمز آتشین همراه خواهد بود. در حالی که یک رنگ متالیک، با سایه‌های خاکستری، مانند خاکستری شیل، برای بدنه خودرویی با خطوط تنگ‌تر، مانند مگان E-TECH Electric کاملاً جدید، جذاب‌تر است.

در نهایت، رنگ‌های تصفیه‌شده یا پذیرفته‌شده‌تر راحت‌تر با سایر اشکال خودرو جفت می‌شوند. آبی نیمه شب یکی از این رنگ هاست. این برای Megane E-TECH Electric کاملاً جدید، ZOE، و همچنین Espace که توسط رئیس جمهور فرانسه استفاده می شود، به کار گرفته شده است.

رنگ، گونه ای در خطر انقراض؟

رافائل می گوید : "در ده سال گذشته من روی رنگ های بسیار اشباع و بسیار رنگارنگ کار کرده ام. رنگ هایی که برجسته بودند. من طرفدار رنگ‌ها هستم. هر چه سفید، سیاه و خاکستری کمتر باشد، وضعیت بهتری دارم! در واقع، من دوست دارم طیف رنگی بیشتری را در جاده‌ها ببینم. اما دنیای امروز یکنواخت تر می شود."

یک نظرسنجی که یک سال پیش توسط Axalta (متخصص رنگ خودرو) انجام شد تأیید کرد که رنگ ها در واقع یکنواخت تر می شوند. بر اساس این نظرسنجی، 81 درصد از خودروهای عرضه شده در سراسر جهان سفید (38 درصد)، سیاه (19 درصد) یا خاکستری (15 درصد) هستند. رافائل می‌گوید که تولیدکنندگان تمایل دارند از این رنگ‌ها استفاده کنند، زیرا ساخت آنها نسبتاً ارزان است. "آنها اینجا هستند تا دوام بیاورند. یک رنو سفید را در نظر بگیرید: بیش از 30 سال از عمر آن می گذرد!"

در حالی که پالت‌های رنگی ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان به‌طور فزاینده‌ای محدود می‌شوند، برخی از بازارها مدت‌هاست که در برابر «رنگ‌های خنثی» مقاومت می‌کنند و امروزه نیز به این کار ادامه می‌دهند. برخی کشورها فرهنگ‌هایی دارند که از رنگ‌ها استقبال بیشتری می‌کنند. این مورد در هند است، جایی که ادویه‌ها و پارچه‌ها ایجاد می‌کنند. یک کالیدوسکوپ رنگی. در سال 2020، رنو از خودروی نمایشی کیگر رونمایی کرد که راه را برای مدل جدیدی به طور خاص برای بازار هند هموار کرد. شفق قطبی به طور ویژه برای این مدل طراحی شده بود و در تغییر ظاهر بسته به نور منحصر به فرد بود. و از چه زاویه‌ای به خودرو نگاه می‌شد، برجسته‌های آبی-بنفش را با لهجه‌های سبز نئون ترکیب می‌کرد.

فرانسوا فریون، طراح ارشد رنگ و متریال رنو، در داستان می گوید که «رنو یک مزیت کاملاً خاص دارد زیرا پیشنهاد آن شامل طیف رنگ‌های بیشتر از حد متوسط است. ما حدود 10 درصد مدل‌های رنگارنگ‌تر را به فروش می‌رسانیم. نسبت به رقبای دیگر این صنعت.»

چندی پیش، رنگ‌سازان تمایل به ایجاد رنگ‌های متقاطع داشتند. به عبارت دیگر رنگ هایی که توسط چندین برند داخل گروه استفاده می شد. امروزه هر رنگ منحصر به تولید کننده یا حتی مدل خاصی است. هر برند هویت خاص خود و زبان بصری منحصر به فرد خود را دارد. رافائل می گوید: "داچیا تنها با سایه های سبز است، به عنوان مثال، با یک پالت برگرفته از طبیعت. در حالی که آلپین به زبانی با محوریت سایه های مختلف آبی که ما دائماً در حال اختراع مجدد آن هستیم، می پردازد."

رافائل در مورد رنو می‌گوید: «ما در حال حاضر روی رنگ‌هایی کار می‌کنیم که بسیار مورد توجه و ظریف‌تر هستند. ما برخی از رنگ‌ها را با درجه اشباع خاصی حفظ می‌کنیم، اما به دنبال رنگ‌های پیچیده‌تر نیز هستیم، گاهی اوقات حتی کمی فلزی. ما به سمت رنگ‌های غنی‌تر با عمق بیشتر گرایش داریم."


کلید واژه ها: رنگ رنو رنو دیزاین محصولات رنو رنگ خودرو