رانندگی با ترمز دستی بالا چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

تصور کنید که به خانه رسیده اید و متوجه شده اید که در جاده با ترمز دستی بالا(ترمز دستی فعال) رانندگی کرده اید؟ یا کنجکاو هستید که اگر با ترمز دستی بالا(ترمز دستی فعال)  حرکت می کردید، چه اتفاقی می افتاد؟
رانندگی با ترمز دستی بالا چه مشکلاتی ایجاد می کند؟
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۶ رنوکار

تصور کنید که به خانه رسیده اید و متوجه شده اید که در جاده با ترمز دستی بالا(ترمز دستی فعال) رانندگی کرده اید؟ یا کنجکاو هستید که اگر با ترمز دستی بالا(ترمز دستی فعال)  حرکت می کردید، چه اتفاقی می افتاد؟

شاید پیش بیاید که نتوانید ترمز دستی را بخوابانید(غیر فعال کنید) و فقط سعی دارید خودروی خود را به مکانیکی برسانید. چه در این مورد کنجکاو باشید و چه ضرورت دانستن آن برای شما پیش آمده باشد، با مجله رنو ایران همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر بدانید.

در حالی که حرکت با ترمز دستی فعال، می تواند یک مشکل بسیار جدی باشد و در صورتیکه بدانید اگر با ترمز دستی فعال حرکت کنید، چه اتفاقی می افتد، قطعا بیشتر دقت خواهید نمود و به علائمی که نشان می دهد ترمز دستی فعال است، بیشتر توجه خواهید نمود و از وارد آمدن آسیب به خودرو جلوگیری خواهید نمود.

ترمز دستی چگونه کار می کند؟

چنانچه قصد دارید بفهمید که در صورت رانندگی با ترمز دستی چه اتفاقی می‌افتد، ابتدا باید نحوه عملکرد آن را بدانید. اگر وسیله نقلیه شما دارای اهرمی باشد که برای اعمال ترمز اضطراری آن را می کشید، اهرم مستقیماً به کابل وصل می شود.

وقتی اهرم را می کشید، کابلی که در زیر آن است، کشیده می شود و این موجب می شود تا ترمز دستی چرخ های عقب خودرو شما را فعال می کند. لنت‌های ترمز به درام‌های چرخ های عقب فشار می‌آورند و این امر وسیله نقلیه شما را متوقف می‌کند یا آن را از حرکت باز می‌دارد.

اگر وسیله نقلیه شما دارای ترمز دستی از نوع برقی باشد، با همان اصل کار می کند و تفاوت این است که در این سیستم، کابل وجود ندارد.

هنگامی که ترمز دستی برقی را فعال می کنید، یک موتور الکتریکی پیستون رزوه ای را در کالیپر می چرخاند که ترمزهای دیسکی را در جای خود نگه می دارد(ترمزهای دیسکی در حالت فعال باقی می ماند) یا در انواع دیگر موتور الکتریکی، کابل ترمز پارک را می کشد.

اگر با ترمز دستی روشن رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

فرقی نمی کند از ترمز دستی برقی استفاده کنید یا کابلی، اگر با ترمز دستی روشن رانندگی می کنید، همان مشکلات را تجربه خواهید کرد. البته بیشتر ترمزهای برقی دارای یونیت کنترل کننده می باشند و وقتی راننده خودرو را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار می دهد، ترمزهای برقی بطور اتوماتیک غیرفعال می شوند، به عبارت دیگر اگر راننده فراموش کند که ترمز دستی از نوع برقی را غیرفعال کند، به محض شروع حرکت یونیت مربوط به ترمز دستی برقی بطور خودکار این کار را انجام می دهد.

بوی سوختگی

اگر با ترمز دستی فعال در جاده رانندگی می کنید، همان توانایی شتاب گیری قبلی را نخواهید داشت و اگر در گاز دادن زیاده روی کنید، این احتمال وجود دارد که بوی سوختگی را متوجه شوید.

این بو از گرم شدن بیش از حد لنت های ترمز که ناشی از اصطکاک بیش از حد بین آنها و درام ها می باشد، ایجاد می شود.البته باید در نظر داشته باشید که چون ترمز دستی بر روی چرخهای عقب فعال هستند و به دلیل اینکه خودرو به سمت جلو حرکت می کند، راننده احتمال اینکه بوی سوختگی را متوجه شود، کمتر است، در واقع راننده خودروهائیکه در پشت خودرو حرکت می کنند بوی سوختگی خودرو جلوئی را بهتر و بیشتر متوجه می شوند.

تقریبا تمامی خودروها دارای یک چراغ کوچک روی صفحه نمایشگرها هستند که در زمانیکه ترمز دستی توسط راننده فعال می شود، روشن می شود و راننده را از فعال بودن آن مطلع می سازد اما باید دقت نمود که روشن بودن چراغ ترمز دستی بر روی صفحه نمایشگرها، واقعاً به شما نمی گوید که چه اتفاقی ممکن است برای سیستم ترمز خودرو بیفتد.

آتش سوزی احتمالی

شاید این بدترین سناریو ممکن باشد ولی واقعا چنین امکانی وجود دارد. اگر راننده ترمز دستی را فعال کرده باشد و بی توجه به علائم مختلف بر روی پدال گاز فشار بیاورد، ممکن است در اثر اصطکاک زیاد بین لنت ترمز و درام(کاسه چرخ)، حرارت قطعات مربوطه به شدت افزایش یافته و روغن ترمزی که در پشت سیلندر ترمزها وجود دارد، آتش بگیرد، البته باید در نظر داشت که احتمال وقوع این وضعیت خیلی کم است ولی غیرممکن نمی باشد. حتی اگر آتش سوزی ایجاد نشود، باعث آسیب دیدن شدید قطعات سیستم ترمز خواهد شد.

آینه کردن لنت ها

این شایع ترین علامت رانندگی با ترمز دستی روشن است، اما بسیار جدی است. اصطکاک بیش از حد در اثر فعال بودن ترمز دستی، ترمزها را بیش از حد گرم می کند و هنگامی که دوباره خنک می شوند، می تواند بر روی درام ها و لنت ها "لعاب" ایجاد کند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، سطح صاف‌تر از آنچه باید باشد، می‌شود و حرارت زیاد موجب می شود تا لنت خاصیت خود را از دست بدهد و همین امر موجب می شود تا قدرت ترمزگیری خودروی شما به میزان چشم گیری کاهش پیدا کند.

اگر میزان افزایش حرارت خیلی زیاد نباشد، بعد از مدتی استفاده از سیستم ترمز، لعاب روی لنت از بین می رود و کارآئی ترمز به وضعیت عادی خود برمی گردد ولی اگر میزان آسیب دیدگی سطح لنت ها و درام ها خیلی زیاد باشد، باید لنت ها و درام ها را تعویض کنید.

کابل ترمز برقی نادرست تنظیم می شود

باید دقت نمود که ترمز دستی دارای پیچ تنطیم می باشد و قابل رگلاژشدن می باشد. اگر کورس حرکتی ترمز دستی خیلی کم است و وقتی ترمز دستی را می کشید، ترمز دستی به اندازه کمی بالا می آید و احساس می کنید که چرخهای عقب خودرو قفل می شوند، تصور نکنید که ترمز دستی خودرو شما دارای کارآئی زیاد است زیرا ممکن است که وقتی ترمز دستی را غیر فعال می کنید، هنوز لنت ها با درام درگیر باشند و در هنگام حرکت، لنت ها همچنان درگیر بوده و موجب آسیب دیدن قطعات شود و برعکس، اگر کورس حرکتی ترمز دستی خودرو شما خیلی زیاد است و برای قفل شدن چرخهای عقب خودرو، لازم است تا اهرم ترمز دستی را بیش از اندازه بکشید، باز هم نشانه خوبی نیست زیاد در این صورت ممک است ترمز دستی نتواند بخوبی وظیفه خود را انجام دهد و بطور مثال اگر خودرو در یک سرپائینی باشد، خودرو شروع به حرکت نماید. بنابریان همواره باید به وضعیت ترمز دستی و رگلاژ بودن آن دقت نمود و در نظر داشته باشید که رگلاژ ترمز دستی باید توسط مکانیک دوره دیده و با تجربه انجام گیرد.

چرا اتومبیل ها به شما اجازه می دهند تا با ترمز دستی فعال رانندگی کنید؟

اگر قرار نیست با ترمز دستی رانندگی کنید، چرا وسایل نقلیه به شما اجازه این کار را می دهند؟ حقیقت این است که اگرچه هرگز نباید با ترمزهای اضطراری خود رانندگی کنید، اما اگر ترمزهای خودرو شما از کار بیفتند، به عنوان آخرین راه حل برای متوقف کردن وسیله نقلیه شما، ترمز دستی می تواند آخرین راه حل باشد.

در حالی که این موضوع مطمئنا، ایده آل نیست اما بهتر از حرکت در جاده بدون ترمز است! 

مطمئناً، این چیزی نیست که هنگام رانندگی در خیابان به آن نیاز داشته باشید، اما در شرایط مناسب (با باشگاه‌های ماشین محلی یا مسیرهای مسابقه)، دریفت کردن می‌تواند اعمال یک فشار مضاعف به سیستم باشد و داشتن یک ترمز دستی همه چیز را بسیار زیاد آسان تر می‌کند.

اگر هنگام رانندگی از ترمز دستی استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

این چیزی است که از ذهن همه ما گذشته است، اگر در حالی که در جاده رانندگی می کنید، ترمز دستی خود را بکشید چه اتفاقی می افتد؟ خوب، در اکثر شرایط نتیجه زیبا و مناسب نخواهد بود.

اگر با سرعت پائین حرکت می کنید، کمتر از 20 کیلومتر در ساعت فکر کنید، و ترمز دستی خود را با تمام قدرت بکشید، تفاوتی با ترمز زدن نخواهد داشت.

اگر با سرعت های بالاتر حرکت می کنید و بطور ناگاهنی ترمز دستی را بکشید، ممکن است چرخهای عقبی خودرو قفل کند و خودرو در جاده بلغزد، همچنین ممکن است زمانی که این اتفاق می افتد، انتهای عقب وسیله نقلیه شما به یک طرف منحرف شده و موجب بروز حادثه و یا تصادف شود.

البته این در صورتی است که هنگام رانندگی ترمز اضطراری خود را به طور کامل فعال کنید و ترمز دستی به اندازه کافی توانمند و بدون ایراد باشد و بدرستی عمل کند.

به هر حال همانطور که در آموزش رانندگی نیز به همه ما گفته شده است دقت کردن به وضعیت ترمز دستی، پیش از شروع حرکت یکی از نکته های مهم در زمان رانندگی است.

 


کلید واژه ها: ترمز ترمز دستی ترمز اضطراری ترمز دستی برقی