دلایل خالی کردن پدال ترمز چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل خالی کردن پدال ترمز و همچنین نحوه رفع چنین مشکلاتی در صورت مواجهه با آنها در آینده با مجله رنو ایران همراه باشید.
دلایل خالی کردن پدال ترمز چیست؟
۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۳ رنوکار

به عنوان یک راننده، چیزی ترسناک تر از تلاش برای کم کردن سرعت و از حرکت ایستادن وسیله نقلیه خود نیست، اما متوجه می شوید که پدال ترمز شما بدون هیچ فشاری مستقیماً تا انتها می رود،. این نه تنها یک فکر وحشتناک است، بلکه یک خطر جدی نیز هست. حقیقت این است که عملکرد صحیح ترمز برای ایمنی خودرو بسیار مهم است.

اگر تا به حال خودتان با چنین شرایط نگران‌کننده‌ای مواجه شده‌اید، احتمالاً گیج شده‌اید و فکر می‌کنید که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. در حقیقت، مسائلی از این نوع کلی می‌توانند از تعدادی از شرایط زمینه‌ای ناشی شوند که همگی به یک اندازه نگران‌کننده هستند و تنیاز به وجه کافی را ایجاب می‌کنند.

هنگام تلاش برای تعمیر این مشکل و بازگرداندن وسیله نقلیه خود به شرایط کارکرد ایمن، درک دلایل بروز خرابی نابهنگام ترمز بسیار ارزشمند است. آگاهی از این موضوع، مواجهه با چنین سختی‌هایی را در آینده آسان‌تر می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل خالی کردن پدال ترمز و همچنین نحوه رفع چنین مشکلاتی در صورت مواجهه با آنها در آینده با مجله رنو ایران همراه باشید.

ترمز خودرو چگونه کار می کند؟

قبل از یادگیری تشخیص علت اصلی خرابی سیستم ترمز، ابتدا باید اصول اساسی عملکرد ترمز خودرو را به طور کلی درک کنید. این اصول در زیر، در ابتدایی ترین شکل هایشان بیان شده است.

ورودی مکانیکی: فرآیند اعمال ترمز زمانی آغاز می شود که راننده ی وسیله نقلیه، پدال ترمز را فشار می دهد و در نتیجه میله فشار متصل شده را به سمت بوستر به حرکت در می آورد.

افزایش نیروی ترمز: این میله ی فشار در بوستر (تقویت کننده ترمز وسیله نقلیه با کمک خلاء ) سوپاپی را باز می کند که نیروی مکانیکی اولیه وارد شده توسط راننده خودرو را چند برابر می کند.

انتقال مکانیکی به هیدرولیک: نیروی مکانیکی تولید شده و تقویت شده با بوستر به نیروی هیدرولیک منتقل می شود، حرکت بیشتر میله ی فشار بر روی پیستون داخلی در سیلندر ترمز اصلی خودرو تاثیر گذاشته و سبب افزایش فشار در مایع هیدرولیک(مایع ترمز) می شود.، سپس مایع هیدرولیک (مایع ترمز) از طریق یک سری خطوط ترمز از سیلندر اصلی ترمز خودرو خارج می شود.

اعمال نیرو به چرخ ها: نیرویی که از طریق این مایع هیدرولیک منتقل می‌شود، به انتهای هر چرخ می‌رود و نیرویی بر کالیپرهای ترمزیا سیلندرهای چرخ خودرو وارد می‌کند.

فعال سازی سخت افزاری: نیروی وارد شده به کالیپرهای ترمز یا سیلندرهای چرخ خودرو به لنت ها و کفشک های ترمز در هر انتهای چرخ مربوطه منتقل می شود. این باعث می شود لنت های ترمز خودرو روی روتورهای مربوطه خود قفل شوند. به همین ترتیب، کفشک‌های ترمز یا لنت های یک وسیله نقلیه به بیرون فشرده می‌شوند و در نتیجه با کاسه و دیسک های ترمز مربوطه خود تماس پیدا می‌کنند. هر یک از این اقدامات باعث ایجاد اصطکاک لازم برای توقف گردش کاسه یا دیسک می شود و در نهایت سبب توقف خودرو می شود.

چرا ترمز خودرو خالی می کند؟

پدال ترمز یک وسیله نقلیه به دلایل مختلفی می تواند خالی کند که هر کدام به اندازه هم نگران کننده هستند. درک هر یک از این علل بالقوه، تشخیص مشکل مورد نظر و بازگشت به موقع به جاده را ممکن می کند.

در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایلی که باعث خالی کردن پدال ترمز خودروی شما می شود آورده شده است پس با مجله رنو ایران همراه باشید.

هواگیری نامناسب ترمز

یکی از شایع ترین علل ترمزهای اسفنجی یا خالی کردن پدال ترمز، عدم هواگیری مناسب پس از تعمیر قبلی سیستم ترمز است.

هر زمان که مدار هیدرولیک سیستم ترمز خودرو باز می شود، تمام هوا باید از مدار ترمز خالی شود. این موضوع از این واقعیت ناشی می شود که هوا قابل تراکم است، در حالی که مایع تراکم پذیر نیست. پس از تخلیه مناسب هوا از سیستم ترمز، عملکرد سیستم ترمز باید به حالت قبلی برگردد.

از دست دادن قابل توجه روغن ترمز

همچنین از دست دادن قابل توجه روغن ترمز می تواند باعث خالی کردن پدال ترمز خودرو شود. این به دلیل این واقعیت است که هیچ نیروی هیدرولیکی نمی تواند بر روی کالیپرهای ترمز یا سیلندرهای چرخ خودرو، به دلیل از دست دادن مایع روغن ترمز، اثر بگذارد.

با گذشت زمان، مایع کافی از دست می رود که عملکرد ترمز به طور کلی به خطر می افتد. در بیشتر موارد، مشکلاتی از این نوع با روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی روی داشبورد خودرو همراه خواهد بود.

خرابی سیلندر ترمز

همچنین سیلندر اصلی سیستم ترمز ممکن است از کار بیفتد، که باعث می شود پدال ترمز خودرو در بیشتر موارد خالی کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ترمز وسیله نقلیه هرگز فشاری را که برای آن طراحی شده است تولید نمی کند، به نوبه خود از کالیپرهای سیستم و یا سیلندرهای چرخ فعال نمی شوند. به همین ترتیب، سیلندرهای اصلی بازسازی شده معیوب نیز باعث مشکلات مشابه می شوند.

مشکلات تقویت کننده یا همان بوستر ترمز

اگر متوجه شدید که پدال ترمز وسیله نقلیه شما زمانی که موتور روشن است چوب می کند(این اصطلاح زمانی بکار می رود که پدال ترمز سفت باشد)، این احتمال وجود دارد که بوستر ترمز خودرو شما معیوب باشد.

بوستر ترمز خودرو هنگامی که درست کار می کند، کمک های لازم را برای اعمال ترمز با نیروی کم پای راننده فراهم می کند. 

رفع مشکل خالی کردن ترمز

مراحل زیر برای تشخیص و تعمیر علت اصلی خرابی سیستم ترمز خودرو استفاده می شود. مثل همیشه، در نظر داشته باشید که بهترین و تخصصی ترین خدمات را باید از نمایندگی های مجاز رنو در سرتاسر کشور دریافت کنید.

بررسی سطح روغن ترمز

سطح روغن ترمز را بررسی کنید و در صورت کاهش شدید روغن، از خودرو استفاده نکرده و درخواست تعمیرات سیار نمائید و یا خودرو را با خودروبر به تعمیرگاه انتقال دهید.

بررسی نشتی سیستم ترمز

اگر سطح روغن ترمز خودروی شما پایین بود، بازرسی کامل برای نشتی سیستم ضروری است. معمولاً یافتن نشتی هایی از این نوع خیلی سخت نیست.

هر خط ترمز را با دست دنبال کنید و به کالیپرهای ترمز، سیلندر چرخ و سیلندر اصلی ترمز خودرو دقت کنید. وجود روغن ترمز در داخل تایرهای عقب خودرو معمولاً نشان دهنده نشتی قابل توجه سیلندر چرخ است. هر گونه نشتی باید قبل از اقدام به جابجائی خودرو، برطرف شود.

اگر پدال ترمز شما در حین رانندگی خالی شد چه باید کرد؟

مهمتر از همه، اجتناب از وحشت زدگی بسیار مهم است. اگرچه گفتن این کار آسان تر از انجام به نظر می رسد، اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که اگر خونسردی خود را از دست بدهند، نمی توانند معقولانه رفتار کنید.

ابتدا باید گزینه های خود را به سرعت ارزیابی کنید و شرایط ترافیکی در جلو، پشت و هر طرف وسیله نقلیه خود را بررسی کنید. تعیین کنید که آیا توقف در شانه جاده ایمن است یا خیر، و با چه سرعتی باید این کار را انجام دهید تا از خطر تصادف جلوگیری کنید.

هنگامی که سرعت خودروی شما به 30 کیلومتر در ساعت یا کمتر کاهش یافت، می توانید ترمز دستی یا اضطراری را استفاده کنید که به جای فشار هیدرولیک، به صورت مکانیکی کنترل می شود. وسیله نقلیه خود را به حالت ایمن برسانید، در حالی که ترمز اضطراری خود را پس از آن استفاده کنید.

در هر صورت، در غیاب ترمزهای مناسب، هرگز نباید به رانندگی ادامه دهید. انجام این کار بسیار مخاطره آمیز است و احتمال آسیب رساندن به خود یا دیگران بسیار واقعی است. در عوض، باید یک یدک‌کش فراخوانی شود و وسیله نقلیه مورد نظر برای تعمیر مناسب به نزدیک ترین نمایندگی مجاز رنو منتقل شود.


کلید واژه ها: ترمز سیستم ترمز پدال ترمز روغن ترمز بوستر ترمز کالیپرهای ترمز