رنو سیمبیوز؛ شکل تازه ای از آزادی

تصور کنید در سال ۲۰۳۰ هستیم و در کمال راحتی درون کابینی شبیه به اتاق نشیمن نشسته اید و بدون توجه کردن به رانندگی از سواری لذت می برید. این همان چیزی است که مهندسان رنو زمانی که این خوردوی مفهومی را طراحی می کردند در ذهن داشتند.
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۴ تکنولوژی رنوکار ویدئوها پر بازدیدها

رنو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۱۷ از خودروی مفهومی ۴ در برقی، خودران و متصل خود به نام رنو سیمبیوز ( Symbioz ) که انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار شود رونمایی کرد. کلمه Symbioz کلمه ای از یونان باستان به معنای "زندگی با هم" است.این خودروی ۴.۷ متری هم اندازه یک خودروی خانوادگی بزرگ است اما رنو وعده داده است که این محصول فضای بیشتری را در اختیار سرنشینانش قرار دهد.

تصور کنید در سال ۲۰۳۰ هستیم و در کمال راحتی درون کابینی شبیه به اتاق نشیمن نشسته اید و بدون توجه کردن به رانندگی از سواری لذت می برید. این همان چیزی است که مهندسان رنو زمانی که این خوردوی مفهومی را طراحی می کردند در ذهن داشتند.

طراحی ظاهر این خودور شبیه یه معماری یک خانه است چرا که تمام قسمت بالایی آن تقریباً از شیشه ساخته شده و در فرایندهای با آخرین فناوری ها به قسمت پایینی متصل شده است. رنو سیمبیوز به صورت بی سیم به خانه راننده متصل می شود و در زمان پارک نقش یک اتاق اضافی را برای صاحب خود ایفا می کند. این خودرو در زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرد می تواند انرژی دخیره شده در باتری خود را به خانه منتقل کند و حتی می تواند در زمانی قطعی برق به عنوان نیروی برق پشتیبان برای منزل مورد استفاده قرار گیرد.

این خودرو همجنین می تواند برنامه ریزی کرده و با همگام سازی با تقویم راننده خود را با زمان بندی استفاده توسط مالک وفق دهد؛ به عنوان مثال در صورتی که سفر بلند مدتی برای روزهای آتی برنامه ریزی نشده باشد این خودرو دریافت شارژ از خانه را قطع می کند تا مصرف انرژی برق خانه در حد نیاز باشد. تنها میزان کمی انرژی برای موارد اضطراری در باتری خودرو ذخیره می شود.

این خودرو برای همراه بودن با صنعت اینترنت اشیا این قابلیت را دارد که وسایل منزل و عملکرد آنها را از داخل خودرو کنترل کند. به طور مثال در صورتی که سفر بلند مدتی برنامه ریزی شده باشد خودرو می تواند به خانه دستور دهد که پنجره ها را ببیندد و سیستم گرمایش را تا زمانی که شما دور از منزل هستید خاموش کند.

رنو سیمبیوزبا ۴.۷ متر طول، ۱.۹۸ متر عرض و ۱.۳۸ متر ارتفاع ۱۵۰ میلیمترکوتاه تر، ۱۱۰ میلیمتر پهن تر و ۱۱۰ میلیمتر کوچکتر از رنو تالیسمان است اما رنو وعده داده است که این محصول کابین جادارتری داشته باشد.

این خودرو توان خود را از دو موتور برقی که هر دو در قسمت عقب خود و نزدیک چرخ های عقب قرار دارند می گیرد.این خودرو با یک بار شارژ توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر را دارد و موتور ۶۶۲ اسب بخاری آن می تواند ۶۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. همچنین رنو مزان شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ این خودرو را کمتر از ۶ ثانیه اعلام کرده است و گفته است که باتری ۷۲ کیلو وات ساعتی آن می تواند ظرف ۲۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شود.

البته رنو معتقد است که این اعداد و ارقام با توسعه فناوری های مرتبط به هر قسمت تا سال ۲۰۳۰ می تواند به طور قابل ملاخظه ای بهبود پیدا کند. برخی از تکنولوژی های به کار رفته در این خودرو در محصولاتی که از سال آینده تولید می شوند به کار گرفته خواهند شد اما رنو هنوز مشخص نکرده است که از کدام ویژگی ها استفاده خواهد کرد.

در طراحی خودرو از زبان طراحی فعلی رنو و به علاوه زبان طراحی به کار رفته در خودروهای مفهومی قبلی مانند رنو ترزور استفاده شده است. این در حالی است که استفاده از ساختار فیبر کربن سبک و شیشه در قسمت بالای خودرو طراحی آن را به شدت ایده پردازانه کرده است.

رنو سه حالت رانندگی را برای این محصول خلاقانه خود در نظر گرفته است:

  1. حالت کلاسیک که همان حالت استاندارد است. سرنشینان در حالی که در خودرو هستند اما احساس می کنند در خانه خود حضور دارند. رانندگی در این حالت مانند راندن یک خودرو معمولی است و خبری از تنظمات خودرانی خودرو نیست. تمرکز تنظیمات خودرو در این حالت بر روی آسایش سرنشینان است.
  2. حالت دینامیک احساس رانندگی را افزایش می دهد. رانندگی در این حالت فعالانه تر است و صندلی راننده برای افزایش آسایش آن تنظمات اضافه تری پیدا می کند. در این حالت پاسخ موتورو تنظیمات فرمان و شاسی همگی به صورت دینامیک کنترل می شوند.
  3. در حالت AD فضای موجود در مقابل راننده برای دسترسی به طیف وسعی از فعالیت هایی که نیازی به دخالت دست ندارند بهینه می شود. در حالت AD فرمان خودور و داشبورد آنکه نمایشگر L شکل ساخت LG روی آن قرار دارد به صورت خودکار به اندازه ۱۲ سانتیمتر به سمت عقب حرکت می کنند.

انتخاب حالت رانندگی با فشردن لوگوی رنو که در همانند یک هولوگرام در مرکز فرمان خودرو قرار دارد انتخاب می شود.

بخش پایینی بدنه فیبر کربن رنو سیمبیوز با وجود چرخ های بزرگتر عضلانی تر به نظر می رسد.خطوط بدنه و نمای جلو خودرو نیز نشان دهنده ظاهر فعلی خانواده رنو است. درهای این خودرو کاملاً منحصر به فرد هستند؛ رنو در طراحی درها از استفاده از ستون مرکز اجتناب کرده است و درها از درون باز می شوند و شیشه قسمت بالایی نیز به صورت یک تکه جابحا می شود.

خودروی مفهومی رنو سیمبیوز ایده ساخت یک خانه سیار را به واقعیت تبدیل کره است. کابین چند منظوره این خودرو به شما امکان می دهد از یک تجربه جدید با وسیله نقلیه خود که در حال حاضر در قلب اکوسیستمی واقع در اطراف شما است لذت ببرید.


کلید واژه ها: خودروی مفهومی رنو سیمبیوز Renault SYMBIOZ Renault SYMBIOZ Concept Concept Car کانسپت رنو