گروه رنو اولین متاورس صنعتی را راه اندازی کرد

متاورس نظارت بلادرنگی را ارائه می‌دهد که چابکی و سازگاری عملیات صنعتی و همچنین کیفیت تولید و زنجیره تامین را افزایش می‌دهد.
گروه رنو اولین متاورس صنعتی را راه اندازی کرد
۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۳ تکنولوژی

گروه رنو با اولین متاورس صنعتی به دیجیتالی شدن خود سرعت می بخشد. امروزه، 100 درصد خطوط تولید به هم متصل هستند (8500 قطعه تجهیزات)، 90 درصد جریان های عرضه به طور مداوم نظارت می شود و 100 درصد داده های زنجیره تأمین در گروه رنو متاورس میزبانی می شود، یک کپی واقعی از دنیای فیزیکی که در آن واحد کنترل می شود.

فناوری دیجیتال که از سال 2016 در Industry 4.0 درگیر شده است، منجر به صرفه جویی 780 میلیون یورویی شده است. تا سال 2025، 320 میلیون یورو صرفه جویی های مختلف را ممکن می کند، که به آن 260 میلیون یورو صرفه جویی در موجودی ها، کاهش 60 درصدی زمان تحویل خودرو و 50 درصد کاهش در ردپای کربن و مشتقات آن در تولید خودرو اضافه می شود. کاهش قابل توجه در چرخه های نوآوری و کمک به کاهش 60 درصدی هزینه های ضمانت مورد نظر گروه رنو نیز از دیگر آورده های استفاده از این ظرفیت است.

متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند که در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ می‌کنند. این مجموعه می‌تواند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.

در واقع متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها  افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع  و بین آنها رابطه برقرار کرد.

خوزه ویسنته د لوس موزوس در این باره می گوید: "هر روز، یک میلیارد داده در سایت‌های صنعتی گروه رنو جمع‌آوری می‌شود. متاورس نظارت بلادرنگی را ارائه می‌دهد که چابکی و سازگاری عملیات صنعتی و همچنین کیفیت تولید و زنجیره تامین را افزایش می‌دهد. گروه رنو در حال تبدیل شدن به یک پیشگام در این بخش است."

متاورس صنعتی: چهار بعد

همه چیز با داده ها شروع می شود. گروه خودروسازی رنو فرانسه برای جمع‌آوری داده‌ها از تمام سایت‌های صنعتی خود، یک راه‌ حل منحصر به‌ فرد جمع‌آوری و استانداردسازی داده ها، بستری برای جمع‌آوری داده‌های انبوه برای تغذیه متاورس صنعتی، و بنابراین اهرم‌ هایی برای عملکرد فرآیند تولید در زمان واقعی ایجاد کرده است. این راه حل اکنون با مشارکت ATOS برای سایر بازیگران صنعتی، تحت نام پروژه ID@Scale به بازار عرضه شده است.

گروه رنو سپس دارایی‌های فیزیکی خود را به دوقلوهای دیجیتالی مدل‌سازی کرد. هر کارخانه ماکت خود را در دنیای مجازی دارد. مانند کارخانه ها، زنجیره تامینِ جهانِ دیجیتالیِ خاص خود را دارد. این بخشی جدایی ناپذیر از متاورس صنعتی است و همچنین در زمان واقعی توسط یک برج کنترل می شود.

ادغام در یک اکوسیستم گسترده استفاده از دوقلوهای دیجیتال با داده‌های تامین‌کننده، پیش‌بینی‌های فروش، اطلاعات کیفیت، اما همچنین اطلاعات برون‌ زا مانند آب‌ و هوا یا ترافیک جاده‌ای و غیره و همچنین هوش مصنوعی که امکان توسعه سناریوهای پیش‌بینی را فراهم می‌کند، غنی شده است.

شتاب این تحول دیجیتال با همگرایی فناوری های پیشرفته (ابر، زمان واقعی، سه بعدی، داده های بزرگ...) امکان پذیر است. گروه رنو یک پلت فرم منحصر به فرد برای همگرایی فناوری های مورد نیاز برای اجرای دوقلوهای دیجیتال و اکوسیستم های آنها به روشی انعطاف پذیر ایجاد کرده است.

این چهار بعد با هم یک متاورس صنعتی کامل، پایدار و بلادرنگ را تشکیل می دهند.

متاورس در خدمت مردم

نظارت ارائه شده توسط Metaverse از طریق دید بهتر محیط کار به بازیگران اجازه می دهد تا چابکی و استقلال در تصمیم گیری به دست آورند. فناوری‌های دنیای بازی باعث می‌شود تجربه کاربر فراگیرتر شود. این مورد آموزش نقاشی است که در واقعیت مجازی انجام می شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی توانایی کارمندان را برای پیش‌بینی تسهیل می‌کنند، همانطور که بهینه‌سازی جریان و توابع مدیریت برای کارشناسان زنجیره تامین انجام می‌شود.

فردریک وینسنت، نایب رئیس اجرایی سیستم اطلاعات و دیجیتال رنو نیز در این باره معتقد است که بلوغ تکنولوژیکی گروه رنو به این شرکت اجازه می‌دهد تا به گام مهمی در دیجیتالی‌سازی و تحول خود برسد: کنترل داده‌های ما، انتخاب فناوری‌های پیشرفته، و تخصص تیم‌های ما، همگی اهرم‌هایی برای سرعت بخشیدن به یک شرکت فناوری هستند.

گروه رنو برای نشان دادن متاورس صنعتی خود به صورت عینی، 32 مطالعه موردی را در روزهای صنعت فناوری خود ارائه کرد. در اینجا چند نمونه هستند:

پلتفرم مدیریت داده های صنعتی 4.0 (IDM4.0) که توسط گروه رنو توسعه یافته است، تمام داده های صنعتی گروه رنو را جمع آوری می کند. این داده‌ها که در فضای ابری پلتفرم گوگل کلود ذخیره می‌شوند، متاورس صنعتی را تغذیه می‌کنند و به اصلاح یا بهبود فرآیند تولید در زمان واقعی اجازه می‌دهند.

از سال 2019، 300 هشدار شناسایی شده و از 300 توقف تولید جلوگیری شده است.

برج کنترل زنجیره تامین گسترده نقطه همگرایی حرفه های زنجیره تامین در یک فضای اختصاصی است: اتاق کنترل. این ابزار نظارت جهانی، که جریان‌های اطلاعات را متمرکز می‌کند، خطرات یا ناهنجاری‌ها را در تمام عملیات‌های حمل‌ و نقل در زمان واقعی هشدار می‌دهد و به لطف هوش مصنوعی، سناریوهای بهینه مدیریت بحران را پیشنهاد می‌کند.

کربن زدایی صنعت به عنوان اهرمی برای استقلال انرژی گروه رنو متعهد شده است تا سال 2025 برای بخش برق و کارخانه کلئون، تا سال 2030 برای سایت های تولیدی در اروپا و تا سال 2050 برای تمام تاسیسات صنعتی در سراسر جهان، کربن خالص صفر داشته باشد. نظارت بر زمان واقعی ردپای کربن تجهیزات و ظرفیت حمل و نقل، اهرم مهمی برای دستیابی به خط سیر و ترکیب 50 درصدی انرژی های تجدیدپذیر در فرانسه تا سال 2026 و 100 درصد تا سال 2030 خواهد بود.

پاتریس هاتل، معاون، استراتژی صنعتی و مهندسی گروه نیز می گوید: " این متاورس صنعتی منحصر به فرد است و ما را قادر می سازد تا اهرم های کارایی و عملکرد نامرئی قبلی را به نفع مردم و محیط زیست فعال کنیم. مدیریت داده ها در سطح گروه به ما اجازه می دهد تا به عنوان مثال، مصرف انرژی تمام صنایع و محصولات خود را نظارت کنیم. سایت‌های غیرصنعتی با جزئیات، و مهمتر از همه برای بهینه‌سازی آن‌ها در زمان واقعی زمانی که یک کارخانه متوقف می‌شود."


کلید واژه ها: متاورس صنعتی گروه رنو رنو متاورس