چرا پدال ترمز اسفنجی می شود؟

سیستم ترمز خودرو یکی از مهمترین قسمت های آن است که عملکرد صحیح و بدون نقص آن ضامن ایمنی و سلامت راننده و سرنشینان خودرو است.
چرا پدال ترمز اسفنجی می شود؟
۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۲ رنوکار

سیستم ترمز خودرو یکی از مهمترین قسمت های آن است که عملکرد صحیح و بدون نقص آن ضامن ایمنی و سلامت راننده و سرنشینان خودرو است. وجود هر گونه ایرادی در سیستم ترمز خودرو می تواند خسارت های مالی و جانی به همراه داشته باشد؛ معمولا هر راننده ای می داند زمانی که ترمز می زند چه چیزی را زیر پای خود احساس می کند. بنابراین، هنگامی که چیزی درست و مانند گذشته نیست، ضروری است که علت مشکل را ردیابی کرده و فوراً آن را برطرف کنید.

خبر خوب این است که در حالی که ترمزهای اسفنجی یک نگرانی رایج هستند، معمولاً یک راه حل کاملاً ساده دارند، و اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید، معمولاً نیازی به هزینه زیادی برای شما ندارد.

ما در مجله رنو ایران شایع‌ترین علل اسفنجی یا نرم شدن ترمز را برای شما شرح می‌دهیم، سپس همه چیزهایی را که برای کمک به تشخیص آن در وهله اول باید بدانید، به شما معرفی می‌کنیم!

ترمز اسفنجی یا نرم چیست؟

ترمزهای اسفنجی که به عنوان پدال ترمز نرم نیز شناخته می‌شوند، زمانی اتفاق می‌افتند که وقتی روی آن فشار می‌دهید، پدال ترمز شما نرم یا اسفنجی می‌شود. این احساس با احساس سفت و واکنشی معمولی که هنگام اعمال فشار به پدال ترمز انتظار دارید، متفاوت است.

دلایل اصلی اسفنجی شدن ترمز

اسفنجی شدن ترمزها فقط آزاردهنده نیستند، بلکه خطرناک نیز هست. اگر هنگام ترمز گرفتن احساس می‌کنید اتفاق عجیبی می‌افتد، پنج دلیل زیر را بررسی کنید که ممکن است یکی از آنها اتفاق افتاده باشد.

وجود هوا در سیستم ترمز

وجود هوا در ترمزها شایع ترین دلیل ترمزهای اسفنجی است. اما به همان اندازه که خروج هوا بسیار مهم است، تعیین چگونگی رسیدن آن به سیستم ترمز نیز اهمیت دارد. اگر اخیراً تغییری روی سیستم مانند تعویض لنت یا روغن ترمز داده اید، احتمالاً مقصر آن است.

در غیر این صورت، احتمالاً در جایی از سیستم ترمز نشتی وجود دارد که باید آن را بررسی کنید. با هواگیری ترمز شروع کنید و ببینید آیا مشکل ادامه دارد یا خیر. اگر بعد از تخلیه هوای ترمز مشکل همچنان ادامه داشت، به خواندن ادامه دهید.

خرابی در اتصالات

در حالی که قطعات زیادی وجود دارند که ممکن است آسیب ببینند، لوله های سیستم ترمز رایج ترین آنها هستند. این امر در شهرهای ساحلی و شهرهایی که سنگ نمک زیادی در جاده‌ها وجود دارد، رایج‌تر است. هر دوی این موارد باعث خوردگی می شوند و لوله های ترمز هیچ محافظتی در برابر آن ندارند.

این خرابی هرچه بیشتر ادامه یابد، احتمال زنگ زدگی آنها نیز بیشتر می شود و منجر به نشتی می گردد که باعث می شود روغن ترمز خارج شده و هوا جایگزین روغن در سیستم گردد.

کهنه شدن روغن ترمز

در حالی که روغن ترمز می تواند مدتی دوام بیاورد، با این حال عمر آن یک ظرفیت مشخصی دارد. در حالی که برخی از تولید کنندگان فواصل تعویض را از 40 تا 50 هزار کیلومتر تعیین کرده اند، حقیقت کمی پیچیده تر است.

این به این دلیل است که تا زمانی که سیستم ترمز نشتی نداشته باشد، خود مایع می تواند بیش از 100000 کیلومتر هم دوام بیاورد. اما به محض ورود هوا به سیستم، روغن شروع به اکسید شدن می کند و به سیال رطوبت اضافه می کند.

این موضوع برای سیستم ترمز شما مضر است. هر چه رطوبت بیشتری اضافه شود، ترمزهای شما اسفنجی تر می شوند، که نشانه ای است مبنی بر اینکه شما باید سیستم را بررسی و مایع ترمز را تعویض کنید.

آسیب دیدن سیلندر ترمز

در حالی که لوله های ترمز خودرو شما ممکن است زنگ بزنند و نشت کنند، در سرتاسر سیلندر اصلی نشت بندی وجود دارد که همه چیز را همانطور که باید تنظیم کرده تا سیستم بالاترین کارآئی را داشته باشد. اگر سیلندر اصلی خراب شده باشد، بسته به محل نشتی یکی از دو مورد زیر ممکن است رخ دهد.

ابتدا، مایع ترمز می تواند از سیلندر نشت کند که ممکن است منجر به ترمزهای اسفنجی شود. ثانیاً، اگر محل نشتی در بالای سیستم و در جائی باشد که روغن ترمز قرار دارد مانند درپوش، آنگاه هوا وارد سیستم می شود.

ورود این هوا نه تنها می تواند مشکلاتی ایجاد کند، بلکه رطوبتی که جذب می کند باعث فاسد شدن روغن ترمز می شود – که هر دو منجر به ترمزهای اسفنجی می شوند. شما باید نشتی را برطرف کرده و روغن ترمز را تعویض کنید تا مشکل حل شود.

خرابی کالیپرهای ترمز

یکی دیگر از نقاط رایج برای نشتی، اطراف کالیپرهای ترمز است. پیستون‌های ترمز دارای نشت بندی هستند که روغن را در جایی که باید باشد نگه می‌دارند، اما اگر این آب بندی ها شروع به خراب شدن کنند، ممکن است نشتی ایجاد شود.

در حالی که این اتفاق خیلی رایج نیست، اگر اینطور باشد مشکل بزرگی است. چرا که نه تنها ترمزهای اسفنجی خواهید داشت، بلکه روغن ترمز کمی در اطراف روتورها و لنت ترمز خواهید داشت.
اگر کالیپر ترمز نشتی دارد، باید فورا آن را تعمیر کنید.

نشتی بوستر ترمز

یکی دیگر از اجزای حیاتی در سیستم ترمز خودروی شما، تقویت کننده یا بوستر ترمز است. بوستر ترمز قطعه ای است که با استفاده از فشار خلا که در منیفولد ورودی(هوا) و در زمان روشن بودن موتور، مکانیزمی ایجاد می نماید که با فشار دادن روی پدال ترمز، نیرویی را که به پدال ترمز فشار می آورید، تقویت می کند.

در حالی که این یک ویژگی مفید است، اما اگر هر یک از آب بندی ها در بوستر ترمز نوع هیدرولیک شروع به خراب شدن کنند، ممکن است حالت اسفنجی ایجاد گردد.

تشخیص اسفنجی شدن ترمز

هنگام فشار دادن بر روی ترمز، باید از ابتدا تا انتها، فشار قوی را احساس کنید. اگر با فشردن ترمزها به نظر می رسد که فشار پدال ترمز در حال تغییر است یا اگر پدال ترمز شل می شوند، پدال ترمز اسفنجی دارید.

یک آزمایش اضافی وجود دارد که می توانید برای پیدا کردن منشا مشکل انجام دهید. یکی از بهترین تست هایی که می توانید انجام دهید این است که زمانی که خودرو خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید. هنگامی که پدال سفت شد، ترمز را دوباره فشار دهید.

اگر بعد از این کار، پدال تا پایین رفت، در جایی از سیستم نشتی وجود دارد و می بایست هرچه سریع تر برای رفع مشکل، اقدام کنید.

آیا رانندگی با پدال ترمز اسفنجی ایمن است؟

اگر ترمزهای اسفنجی دارید، رانندگی با آنها ایمن نیست و باید در اسرع وقت منشا ایراد را پیدا کنید.

ترمزهای اسفنجی یکی از خطرناک ترین مشکلاتی است که وسیله نقلیه شما می تواند داشته باشد و ممکن است امنیت شما و دیگر سرنشینان را به خطر بیندازد.

ترمزهای اسفنجی می تواند به این معنی باشد که خودرو شما نشتی دارد و نشتی های کوچک می توانند تنها با یک فشار دادن ترمز به نشتی های بزرگ تبدیل شوند.

اگر نشتی سیستم ترمز خودرو شما به فوران تبدیل شود، سیستم ترمز را به طور کامل از دست خواهید داد. و اصلاً نمی توانید خودرو را متوقف کنید!

حتی اگر ترمزهای شما نشتی نداشته باشد، ترمزهای اسفنجی به این معنی است که هوا در سیستم وجود دارد. نرمی که هنگام فشار دادن پدال ترمز احساس می کنید، نشان دهنده فشرده شدن هوا در مدارات ترمز است و چون هوا تراکم پذیر است نمی تواند فشار لازم برای ترمز گرفتن را ایجاد نماید. وقتی فشار نیروی ترمزی کم می شود، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خودرو متوقف شود، این وضعیت به مرور زمان می تواند بدتر هم شود.

چرا ترمزها پس از تعویض کالیپر اسفنجی می شوند؟

گاهی اوقات، پس از تعویض کالیپر، ممکن است ترمزهای اسفنجی را تجربه کنید، که اگر ترمزهای شما به درستی هواگیری نشده باشند، کاملا طبیعی است. این ممکن است به دلیل حبس شدن هوا در خطوط ترمز در حین سرویس باشد. هنگامی که هوا در سیستم وجود دارد، از گردش صحیح روغن ترمز جلوگیری می کند و هنگام فشار دادن پدال ترمز باعث ایجاد احساس اسفنجی می شود.

برای رفع این مشکل، باید یک روش مناسب برای تخلیه هوای ترمز انجام دهید تا هوای محبوس شده از خطوط ترمز خارج شود.

آیا ترمزهای اسفنجی خود را اصلاح می کنند؟

ترمزهای اسفنجی خود را اصلاح نمی کنند و در واقع به توجه شما برای حل مشکل نیاز دارند.


کلید واژه ها: ترمز پدال ترمز روغن ترمز سیستم ترمز بوستر ترمز ترمز اسفنجی