رنو و نیسان یک شرکت واحد می شوند

اخیراً منابع آگاه به خبرنگاران گفته اند که مذاکراتی برای ادغام دو شرکت رنو و نیسان و تاسیس یک شرکت جدید خودروسازی آغاز شده است.
رنو و نیسان یک شرکت واحد می شوند
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۴ اخبار رنو

به نظر می رسد که تصاحب شرکت های خودروسازی اوپل ( Opel ) و واکسال ( Vauxhall ) توسط گروه PSA که مالکیت برندهای پژو، سیتروئن و DS را هم در اختیار دارد را نباید بزرگترین معامله دهه اخیر صنعت خودروسازی دانست. اخیراً منابع آگاه به خبرنگاران گفته اند که مذاکراتی برای ادغام دو شرکت رنو و نیسان و تاسیس یک شرکت جدید خودروسازی آغاز شده است.

البته با وجود منابع مشترکی که این دو شرکت معتبر خودروسازی دنیا پیش از این در کنار هم داشته اند نباید از شنیدن این خبر زیاد متعجب شد. خودرو ساز فرانسوی ۴۳ درصد سهام نیسان را در اختیار دارد و این در حالی است که در عوض ۱۵ درصد از سهام رنو در مالکیت نیسان ژاپنی است و البته نکته قابل توجه این است که هر دو شرکت توسط یک نفر یعنی کارلوس گون اداره می شود.

به احتمال خیلی زیاد گون شخصاً مسئولیت راه اندازی مذاکرات میان دو برند را بر عهده داشته باشد جایی که باید سهامداران فعلی رنو و نیسان در شرکت جدید نیز دارای سهم شوند. برخی معتقدند شرکت تازه تاسیس احتمالی دو ساختمان مرکزی یکی در فرانسه و یکی هم در ژاپن خواهد داشت اما احتمالاتی هم وجود دارد که این شرکت تنها صاحب یک ساختمان مرکزی مدیریتی در لندن یا شهری در هلند باشد.

اما با همه این تعاریف همانطور که دولت های فرانسه و ژاپن نیز تایید کرده اند این ادغام بسیار دشوار خواهد بود. دولت فرانسه در حال حاضر ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار خود دارد که طبیعتاً از کاهش اختیارات خود در شرکت جدید خوشحال نخواهد شد. بنا بر آخرین اخبار چندین ماه است که مذاکرات میان دو شرکت آغاز شده است اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

کارلوس گون اوایل سال میلادی جاری از تلاش رنو و نیسان برای "برگشت ناپذیر کردن اتحاد" خبر داده بود. هدف گذاری این دو شرکت این بوده است که از سال ۲۰۱۶ تا پایان این دهه همکاری های خود را به ۱۲.۲ میلیارد دلار افزایش دهند.

فروش اتحاد رنو- نیسان- میتسوبیشی در سال گذشته میلادی حدود ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۰.۶۰۸.۳۶۶ دستگاه خودرو رسیده است. به زبان ساده از هر ۹ خودرویی که در سال ۲۰۱۷ در دنیا تولید شده است یکی از آن توسط اعضای اتحاد یعنی رنو، نیسان یا میتسوبیشی ساخته شده است.

با وجود این شایعات اما کارلوس گون مدیر عامل برزیلی این دو شرکت اعلام کرده است که انتظار نمی رود که پیشنهاد ادغام رنو به نیسان در بهترین حالت تا سال ۲۰۲۰ به سرانجام برسد. وی همچنین می گوید که اتحاد که شامل میتسوبیشی نیز هست به دنبال راهکارهایی برای تقویت فعالیت های تجاری خود است.

هنوز مشخص نیست در صورتی که این ادغام اتفاق بیافتد کدام یک از نام های رنو یا نیسان برای شرکت جدید استفاده خواهد شد البته احتمالاتی هم وجود دارد که از اسم هر دو شرکت در نام شرکت جدید استفاده شود.

منبع: موتور ۱


کلید واژه ها: رنو نیسان نیسان رنو