کارلوس گون: مردی برای تمام فصول

کارلوس گون (Carlos Ghosn) در ۹ مارس ۱۹۵۴ در پورتو ولو برزیل و در خانوده ای مهاجر لبنانی به دنیا آمد.
کارلوس گون: مردی برای تمام فصول
۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۶ سبک رنو

کارلوس گون ( Carlos Ghosn ) در ۹ مارس ۱۹۵۴ در پورتو ولو برزیل و در خانواده ای مهاجر لبنانی به دنیا آمد. پدربزرگ کارلوس زمانی که ۱۳ ساله بود از لبنان به برزیل مهاجرت کرد و به یکی از کارآفرینان این کشور تبدیل شد. جرج گون پدر کارلوس که در برزیل متولد شده بود با همسرش که او هم از مهاجرین لبنانی در برزیل بود ازدواج کرد و در پورتو ولو برزیل ساکن شدند. زمانی که کارلوس ۶ ساله شد به همراه مادر و خواهرش به بیروت بازگشتند. وی تحصیلات اولیه را در بیروت گذراند و پس از آن برای ادامه تحصیل عازم پاریس شد. او در سال ۱۹۷۴ مدرک مهندسی خود را از مدرسه پلی تکنیک پاریس و مدرک دیگری را در سال ۱۹۷۸ از مدرسه عالی مهندسی معدن پاریس دریافت کرد.

وی در آغاز فعالیت خود در سال ۱۹۷۸ به عنوان مدیر به شرکت میشلن ملحق شد. گون پیش از اینکه در سال ۱۹۸۹ به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل اجرایی میشلن در امریکای شمالی منصوب شود مدیر ارشد عملیات این شرکت در امریکای جنوبی بود.

کارلوس در سال ۱۹۹۶ به عنوان معاون مدیر عامل به شرکت فرانسوی رنو ملحق شد. وی علاوه بر نظارت بر فعالیت های رنو در بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی (ملقب به مرکوسور) مسئولیت تحقیقات، مهندسی اتومبیل و توسعه، ساخت و تولید، عملیات موتورهای قدرت و واحد خرید را بر عهده داشت.

گون در ژوئن سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر عامل به شرکت نیسان موتور ژاپن ملحق شد و از ژوئن ۲۰۰۱ تا آوریل ۲۰۱۷ به عنوان مدیر عامل اجرایی این شرکت به فعالیت مشغول بود. کارلوس از ۱ آوریل سال ۲۰۱۷ به سمت رئیس هئیت مدیره شرکت نیسان منصوب شده است.

کارلوس گون از می سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت رنو انتخاب شد و از ۶ می ۲۰۰۹ تاکنون نیز به عنوان رئیس و مدیرعال رنو فعالیت می کند.

وی همچنین در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه فعالیت می کرد. گون در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت هولدینگ اتحاد – روستک که کنترل شرکت آوتوواز را بر عهده دارد برگزیده شد.

کارلوس گون در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان رئیس هیات مدیره میتسوبیشی موتورز برگریده شد؛ ۲۰ اکتبر همان سال نیسان موتور ۳۴ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد.

این مدیر فرانسوی صاحب یک کرسی در هیات مدیره اتحادیه سازندگان اتومیبل اروپا ( ACEA ) نیز هست و در عین حال بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ نیز ریاست این اتحادیه را بر عهده داشت.

از دیگر مناصب پرشمار گون می توان به عضویت در فروم اقتصادی جهان، عضویت در شورای بین المللی مشاوران داشگاه پکن و عضویت در شورای راهبردی دانشگاه سنت جوزف در بیروت اشاره کرد.

گون رئیس هیات مدیره و مدیر عامل اجرایی اتحاد رنو – نیسان – میتسوبیشی نیز هست؛ این اتحاد یک شراکت راهبردی است که از طریق یک قرارداد منحصر به فرد تبادل سهام بر سه شرکت رنو فرانسه و نیسان و میتسوبیشی ژاپن نظارت می کند. این اتحاد از سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰ درصد از سهم بازار فروش خودرو را تصاحب کرده است و از سال ۲۰۱۷ جایگاه سومین گروه بزرگ خودروسازی دنیا را نیز به خود اختصاص داده است.

کارلوس گون پس از احیای رنو که به سودآوری این شرکت در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی منجر شد لقب "قاتل هزینه" را کسب کرد. وی پس از اینکه در اوایل دهه ۲۰۰۰ با انجام تغییرات و کوچک کردن شرکت نیسان توانست آن را از لبه پرتگاه ورشکستگی نجات دهد به "آقای درستش کن ( Mr. Fix It ) ملقب شد. پس از این اتفاق بود که گون احترام زیادی در دنیای تجارت و کشور ژاپن برای خود دست و پا کرد و پیشنهاد مدیریت شرکت های جنرال موتورز و فورد به وی ارائه شد.

منبع: رنو


کلید واژه ها: Carlos Ghosn کارلوس گون