وسایلی که هرگز نباید در تابستان داخل خودرو بگذارید

گرمای شدید می‌تواند برای برخی از اشیای داخل خودرو تهدیدی جدی باشد
وسایلی که هرگز نباید در تابستان داخل خودرو بگذارید
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۴ رنوکار ماموت

نویسنده: علیرضا کرامتیان، سرپرست پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش شرکت رنوپارس

روزهای گرم تابستان همواره مخاطراتی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد، بعضی از آنها مربوط به موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و غیره می‌شود که راننده می‌بایست با مراجعه به نمایندگی خدمات پس از فروش و انجام سرویس‌های دوره‌ای، پیشگیری‌های لازم را بعمل آورده و از احتمال بروز حوادث ناگوار جلوگیری نماید ولی موارد دیگری هم وجود دارد که مربوط به کابین سرنشینان می‌شود و توجه بیشتر راننده را می‌طلبد. در این موارد راننده می‌بایست اهتمام و توجه خیلی بیشتری داشته باشد زیرا فقط ایشان می‌تواند با مطلع بودن از اینکه چه چیزهایی را باید رعایت کند، در ایمنی خود و دیگر سرنشینان نقش عمده‌ای داشته باشد.

گرمای شدید می‌تواند برای برخی از اشیای داخل وسیله نقلیه، تهدیدی جدی باشد. در حالی که برخی از اقلام ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، می‌توانند به طور بالقوه منجر به خطرات آتش‌سوزی یا حتی انفجار شوند.

برای اطمینان از ایمنی و آسایش شما در هنگام رانندگی در زیر نور آفتاب سوزان، چندین اشیاء وجود دارند که در هوای گرم باید از آنها در داخل خودرو اجتناب کرد. این مقاله لیستی از موارد ممنوعه را مورد بحث قرار می‌دهد و نکاتی را در مورد جلوگیری از آنها ارائه می‌دهد تا شما را در هنگام هوای گرم در داخل اتومبیل خود ایمن و راحت نگه دارد.

1- بطری‌های پلاستیکی یا بطری‌های نوشیدنی

بطری‌های پلاستیکی یا بطری‌های نوشیدنی ساخته شده از پلاستیک می‌توانند در هوای گرم در داخل خودرو خطرناک باشند. قرارگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید روی بطری‌های پلاستیکی می‌تواند باعث افزایش دمای داخل و در نتیجه افزایش خطر انفجار شود.

اگر بطری‌های پلاستیکی محکم بسته شوند و در معرض حرارت بیش از حد قرار گیرند، فشار داخل می‌تواند به میزان قابل‌ توجهی افزایش یابد و در نهایت منجر به انفجار و انتشار مایعات خطرناک شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در هوای گرم از گذاشتن بطری‌های پلاستیکی یا بطری‌های نوشیدنی در داخل خودرو، خودداری کنید.

2- کرم یا لوسیون ضدآفتاب به‌صورت لوله‌ای

نه‌تنها نور خورشید می‌تواند دمای داخل خودرو را افزایش دهد، بلکه استفاده طولانی‌ مدت از کرم ضدآفتاب در داخل خودرویی که در معرض گرما قرار دارد می‌تواند به دلیل دمای بالا باعث سوختن پوست شما شود. علاوه بر این، نگهداری کِرم ضدآفتاب و داروها در دمای بالا می‌تواند ترکیب آنها را تغییر دهد؛ بنابراین، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند داروها و سایر مواد شیمیایی را در دمای اتاق نگهداری کنید.

3- قوطی اسپری

قوطی‌های اسپری، مانند اسپری‌های مایع فندک، خوشبوکننده‌های اتاق، یا اسپری‌های پولیش خودرو، موارد خطرناکی هستند که نباید در هوای گرمِ داخل خودرو رها شوند. هنگامی که دمای داخل خودرو افزایش می‌یابد، فشار داخل قوطی اسپری می‌تواند به سرعت، افزایش یابد.

اگر فشار بیش از حدی باشد که قوطی می‌تواند تحمل کند، قوطی اسپری ممکن است منفجر شود و باعث آتش‌سوزی یا حتی انفجار شود. برای جلوگیری از این خطر، قوطی‌های اسپری را در مکانی خنک و امن نگهداری کنید.

4- نوشیدنی‌های کنسرو شده

نوشابه‌های کنسرو شده اغلب در داخل خودروها باقی می‌مانند. با این‌ حال، دانستن این نکته مهم است که نوشابه‌های کنسرو شده باز نشده به دلیل دمای بالا، پتانسیل انفجار در داخل خودرو را دارند. نوشابه‌های گازدار با هوای محبوس شده در داخل آنها بسته‌بندی می‌شوند. هنگامی که قوطی آلومینیومی در معرض گرما قرار می‌گیرد، دمای مایع داخل آن به دلیل افزایش دمای بیرونی قوطی افزایش می‌یابد و در نتیجه خطر انفجار قوطی نوشابه افزایش می‌یابد.

5- فندک گازی

فندک های گازی، وسایل بسیار خطرناکی هستند که در هوای گرم نباید داخل خودرو رها شوند. گرمای شدید می‌تواند باعث منفجرشدن فندک‌های گازی و در نتیجه آتش‌سوزی‌های احتمالی شده و به خودرو آسیب و همچنین به سرنشینان آسیب برسانند. برای جلوگیری از خطر آتش سوزی یا انفجار، همیشه هنگام خروج از ماشین، فندک گازی خود را همراه داشته باشید.

6- پاوربانک (Power Bank)

همواره توصیه می‌شود که پاوربانک را در جای خشک و خنک و دور از منابع گرما، رطوبت و گردوغبار نگهداری کنید. از قراردادن پاوربانک در مکان‌هایی با دمای بالا خصوصاً در خودرو، در فصل تابستان و یا روزهای گرم و در زیر نور خورشید خودداری کنید.

7- آمپول و آب مقطر

قرارگرفتن هرگونه آمپول در جاهای گرم مانند کابین سرنشینان خودرو، خصوصاً در فصل گرما می‌تواند موجب ترکیدن آنها شده و مشکلاتی را ایجاد نماید.

8- غذاها یا نوشیدنی‌های فاسدشدنی

گذاشتن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های فاسدشدنی در داخل خودرو در هوای گرم می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها و انتشار بوی نامطبوع شود. دمای بالا می‌تواند فساد مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را تسریع کند و محیطی غیربهداشتی در داخل خودرو ایجاد نماید. همیشه مطمئن شوید که مواد غذایی یا نوشیدنی‌های استفاده نشده را بعد از استفاده، از ماشین خود تمیز و خارج کنید.

9- لباس یا حوله خیس

گذاشتن لباس یا حوله خیس در داخل خودرو در هوای گرم می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. رطوبت باقی‌مانده روی لباس یا حوله خیس می‌تواند محیطی ایده‌آل برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها ایجاد کند. علاوه بر این، لباس‌ها یا حوله‌های خیس باقی‌مانده در داخل خودرو نیز می‌توانند بوی نامطبوعی ایجاد کنند.

10- انواع دارو، پماد، کپسول و قرص

قرارگرفتن انواع دارو، پماد، کپسول و قرص در محیط گرم مانند کابین سرنشینان خودرو شاید مانند بعضی مواردی که عنوان شده است، موجب ترکیدگی و انفجار نشود ولی قطعاً موجب فاسدشدن، از بین‌ رفتن خاصیت و یا حتی گندیدن آنها شود لذا نباید آنها را به مدت طولانی در خودرو حمل و یا رها نمود.

Things you should never leave in the car in the summer!

Writer: Alireza Keramatian/ Renault Pars


کلید واژه ها: محصولات رنو نگهداری خودرو نگهداری محصولات رنو تابستان گرما و خودرو