موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

در حالی که مرسدس عمدتاً از موتورهای خود استفاده می‌کند، به دلیل همکاری مشترکی که در سال ۲۰۱۰ بین دایملر AG (شرکت مادر مرسدس) و اتحاد رنو - نیسان شکل گرفت، شرکت مرسدس بطور استراتژیک و هدفمند، موتورهای رنو را روی بعضی از خودروهای خود نصب می‌کند.
موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟
۰۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۰ تکنولوژی

نویسنده: علیرضا کرامتیان، مدیر مرکز فنی(آموزش و پشتیبانی فنی، گارانتی) و شبکه نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت رنو ایران

در حالیکه کمپانی بزرگ مرسدس بنز عمدتاً از موتورهای خود استفاده می‌کند، به دلیل همکاری مشترکی که از سال 2010 بین دایملر AG (شرکت مادر مرسدس) و اتحاد رنو - نیسان شکل گرفت، شرکت مرسدس بطور استراتژیک و هدفمند، موتورهای رنو را روی بعضی از خودروهای خود نصب می‌کند.

خودروهایی از بنز که از موتورهای رنو بهره‌مند می‌شوند، عبارت‌اند از:


•    A-Class: A 160 (d), A 180 (d), A 200, A 220e, A 250
•    B-Class: B 160 (d), B 180 (d), B 200, B 250e
•    CLA-Class: CLA 180 (d), CLA 200, CLA 250e
•    C-Class: C 180 d, C 200 d
•    GLA-Class: GLA 180 d, GLA 200
•    GLB-Class: GLB 180 d, GLB 200
•    Citan: Various diesel variants (108 CDI, 109 CDI)
•    Vito: Certain diesel variants (109 CDI, 111 CDI )      

توجه به این نکته ضروری است که همه نسخه‌های این مدل‌ها از موتورهای رنو استفاده نمی‌کنند بلکه مرسدس از آنها در مناطق و نواحی خاص استفاده می‌کند.

موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

توسعه و تولید موتور با تکنولوژی پیشرفته برای خودروهای شرکت بنز با ابعاد کوچک‌تر، هزینه‌های زیادی دارد و صرفه اقتصادی آن کم است، از طرفی دیگر شرکت رنو در ساخت موتورهایی با حجم موتورهای کم، دارای تجربه زیادی است لذا شرکت مرسدس بنز موتورهای مورد نیاز خود را از رنو تأمین می‌نماید و بر روی خودروهای خود نصب می‌نماید. این کار موجب می‌شود تا صرفه‌جویی اقتصادی آن زیاد و همچنین سود آن افزایش یابد. به عبارت دیگر چون رنو قبلاً بر روی توسعه و راه‌اندازی تولید موتورهایی با حجم کمتر سرمایه‌گذاری کرده و دارای تجربه زیادی در این زمینه است، به مرسدس اجازه می‌دهد این موتورها را با هزینه کمتری نسبت به موتورهای تولید شرکت خود خریداری کرده و بر روی محصولات خود قرار دهد. این به معنای صرفه‌جویی در هزینه است که می‌تواند به مصرف‌کنندگان منتقل شود و سهم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه افزایش یابد.

موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

تخصص، تجربه و توانمندی رنو در توسعه موتورهای کم‌مصرف با آلایندگی کم، به‌ویژه موتورهای بنزینی 1.3 و 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژ، قابل توجه و بسیار بالا است. این ویژگی کاملاً با نیازمندی های مرسدس مطابقت داشته و همراه و همسو با آن است. مرسدس بنز با استفاده از موتورهای رنو به فناوری روز دنیا دست یافته و به آنها کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه استانداردهای سخت گیرانه آلایندگی رعایت گردد، حس خوب رانندگی را نیز به رانندگان خودروهای تولید خود، القا نماید.

همکاری این دو شرکت بزرگ اروپائی به نصب موتورهای رنو بر روی خودروهای بنز محدود نمی‌شود بلکه زمینه‌های دیگری همانند توسعه خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران را نیز شامل شده و موجب تقویت آنها می‌شود. این مشارکت گسترده‌تر مزایای استراتژیک فراوانی برای هر دو شرکت به همراه دارد. به‌اشتراک‌گذاری و تبادل دانش و منابع در این زمینه‌ها که سرعت توسعه و گسترش آنها خیلی زیاد است، می‌تواند فرایند توسعه را سرعت بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد و در نهایت منجر به افزایش سرعت در نوآوری و مزیت رقابتی قوی‌تری در بازار شود.

موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

مرسدس واحد کنترل موتور (ECU) را جهت برقراری ارتباط مؤثر با سیستم‌های الکترونیکی برای محصولاتی که موتورهای رنو بر روی آنها نصب هستند، تغییر داده و مطابق میل خود کالیبره می‌کند تا سازگاری، تناسب و هم خوانی با ویژگی‌های دیگر محصولات مرسدس و خصوصیات منحصربه‌فرد خود را حفظ و تضمین نماید تا انتظارات مشتریان وفادار خود را برآورده کند.

مرسدس ممکن است اقدامات اضافی مانند پوشش موتورهای خاص، نشان‌ها و احتمالاً حتی اصلاحات سخت‌افزاری جزئی را برای هماهنگی با تصویر برند و استانداردهای کیفیت خود اعمال کند. این اقدامات تضمین می‌کند که موتور، باوجوداینکه توسط رنو تولید شده است، از نظر بصری و عملکرد، هویت برند مرسدس را منعکس کند و اقدامات کنترل کیفیت دقیق آنها را برآورده نماید.

استفاده مرسدس از موتورهای رنو یک تصمیم استراتژیک است که توسط ترکیبی از عوامل مختلف از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن، دسترسی به فناوری‌های کارآمد و مزایای مشارکت گسترده‌تر حاصل شده و به سرانجام برسد. این در حالی که طراحی اصلی موتور با شرکت رنو است و مرسدس همان‌طور که عنوان شد، با تغییرات نرم افزاری، عملکرد آن را بهینه، هم راستا و همسو با اهداف و شایستگی‌های اصلی برند خود می‌نماید. توجه داشته باشید که نقاط قوت خاص این موتورها، در تمرکز آنها بر کارایی، قابلیت اطمینان و مقرون‌به‌صرفه بودن نهفته است و علاوه بر اینکه آنها را به خصوصیات، توانمندی‌ها و بخش‌های خاصی از تولیدات مرسدس اضافه می‌نماید، موجب می‌شود تا سهم بازار مرسدس نیز در سطح این نوع خودروها افزایش یابد.

موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

چرا مرسدس‌بنز موتورهای رنو را انتخاب می‌کند؟

حال به بررسی اجمالی در خصوص اینکه چرا مرسدس از موتورهای رنو استفاده می‌کند، می‌پردازیم:

کاهش هزینه و رقابت جهانی:

تغییر در نوع احتیاجات، نیازمندی‌ها و درخواست‌های مشتریان و تحول در تفکر دولت‌ها و انسان‌ها در محافظت و مراقبت از محیط‌ زیست، وضع قوانین سخت‌گیرانه سازمان جهانی محیط‌ زیست در تعریف استانداردهای آلایندگی، افزایش قیمت سوخت و نگرانی در تأمین انرژی در مناطق مختلف جهان، دگرگونی در بازار خودرو و ورود تولیدکنندگان جدید، موجب شده است تا برندهای معتبر و بااصالت، به این نتیجه برسند که همکاری و اتحاد، سرمایه‌گذاری مشترک و بهره‌گیری از تجربیات، توانمندی‌ها و استفاده از نقاط قوت یکدیگر، نه‌تنها موجب افزایش سود، بلکه باعث می‌شود تا سهم بازار از تصرف برندهای بااعتبار و بااصالت قدیمی خارج نشده و شرکت‌های تولیدکننده نوپا که اکثرا محصولات بی کیفیتی به بازار عرضه می‌کنند، نتوانند در بازار نفوذ زیادی داشته باشند.

موتورهای شرکت رنو روی کدام خودروهای بنز نصب هستند؟

کیفیت موتور و مواد:

موتورهای مرسدس در خصوص دوام، ثبات و مقاومت، شهرت تاریخی دارند و به طور سنتی با مواد فولادی و آلیاژی ساخته می‌شوند. این در حالی است که موتورهای مدرن که شرکت رنو به‌عنوان یکی از پیشتازان تولید آن به‌حساب می‌آید، اغلب از آلیاژهای آلومینیوم سبک‌وزن و رسانای گرما تولید شده‌اند.

دقت مهندسی آلمان:

اعتبار موتورهای مرسدس صرفاً مربوط به مواد بکار رفته در تولید آنها نیست بلکه ریشه در دقت مهندسی، نظم و انضباط صنعت ساخت آلمان دارد. توجه دقیق به جزئیات و کیفیت ساخت که در ساختار موتورهای رنو وجود دارد، به اعتبار مرسدس می‌افزاید.

انتخاب‌های استراتژیک در توسعه مدل:

مدل‌هایی مانند Vito، A-Class، B-Class، C-Class، CLA، GLA و Citan به طور استراتژیک موتورهای رنو را در خود جای‌داده‌اند. این انتخاب به‌ویژه برای خودروهای کوچک‌تر و اقتصادی‌تر در خط تولید مرسدس، استراتژیک است.

مزایای متقابل استفاده از موتور مشترک:

همکاری بین سازندگان، مانند مرسدس و رنو، غیرمعمول نیست و اغلب برای هر دو طرف سودمند است. استفاده مشترک از موتور، می‌تواند هزینه‌ها را بدون به خطر انداختن اعتبار هر یک از برندها، افزایش دهد.

همکاری در سطح صنعت:

فراتر از مرسدس و رنو، برندهای مختلف خودرو در همکاری بین تولیدکنندگان شرکت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به موتورهای PSA برای فورد، بی ام و و ولوو اشاره کرد که ماهیت به‌هم‌پیوسته صنعت خودرو را به نمایش می‌گذارد.

یک همکاری بُرد - بُرد:

استفاده از موتورهای رنو که در برخی از مدل‌های مرسدس بکار گرفته شده است، از اعتبار این برند نمی‌کاهد. استفاده مشترک از موتور توسط دو شرکت را می‌توان به‌عنوان یک تجارت بُرد - بُرد قلمداد نمود که ماهیت پیچیده و مشارکتی صنعت خودرو را برجسته و نمایان تر می‌کند.

Renault engines are installed on which models of Mercedes Benz cars?

Writer: Alireza Keramatian/ Renault IRAN Technical Hub and Network Manager


کلید واژه ها: مرسدس موتورهای رنو رنو محصولات رنو