لذت رانندگی سریع با خودروی برقی رنو

دیوید مازویر (David Mazuir)، رییس پروژه موتور برقی که قلب تپنده رنو ZOE از آن نیرو می گیرد در این نوشته توضیح می دهد که چرا و چگونه رانندگی یک خودروی ۱۰۰ درصد برقی لذت خاصی را برای ما به ارمغان می آورد.
لذت رانندگی سریع با خودروی برقی رنو
۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۱ اخبار رنو

دیوید مازویر (David Mazuir)، رییس پروژه موتور برقی که قلب تپنده رنو ZOE از آن نیرو می گیرد در این نوشته توضیح می دهد که چرا و چگونه رانندگی یک خودروی ۱۰۰ درصد برقی لذت خاصی را برای ما به ارمغان می آورد.

موتور R110 جدیدی که توسط رنو برای ZOE طراحی و ساخته شده است چگونه لذت رانندگی را ارتقا داده است؟

رنو ZOE برقی با استفاده از باتری ۴۰ کیلو وات ساعتی جدیدی که توسط مهندسان در آن به کار گرفته شده و همچنین با دو برابر شدن ظرفیت پیمایش خودرو پیشرفت بزرگی را تجربه کرد. این خودرو با افزایش ظرفیت باتری اکنون می تواند فراتر از فضای شهری و حومه نیز عمل کند و می شود به راحتی با آن در بزرگراه ها نیز رانندگی کرد. بنا بر این ما کار بر روی این موتور را آغاز کرده ایم تا قدرت فعلی آن را برای دستیابی به بالاترین سرعت ممکن افزایش دهیم. رنو ZOE اکنون با استفاده از موتور R110 که قدرت آن ۱۲ کیلو وات افزایش پیدا کرده است ۲ ثانیه زمان کمتری نیاز دارد تا از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این اتفاق لذت و اطمینان را برای راننده به همراه می آورد.

رنو ZOE

ما اغلب در مورد لذت بردن از رانندگی با یک ماشین برقی سخن می گوییم. به نظر شما عوامل اصلی آنچه هستند؟

اولاً بی صدا بودن خودرو! این همان چیزی است که توجه هر کسی که برای اولین بار سوار یک ماشین برقی می شود به خود جلب می کند. ثانیاً، سرعت، مخصوصاً در جاده های شهری و در نهایت می توانم بگویم سادگی. شما به طور طبیعی رانندگی می کنید بدون اصطکاک و البته بدون نیاز به تغییر دنده.

چگونه می شود سرعت و سادگی موتور خودروی برقی را با یک موتور احتراقی مقایسه کرد؟

در یک موتور برقی، به محض اینکه پای خود را روی پدال گاز فشار دهید گشتاور موتور در دسترس شما خواهد بود. ما اینگونه می گوییم اگر موتور احتراقی گشتاور را با سرعت هوا تولید می کند موتور برقی این کار را با سرعت نور انجام می دهد! این چیزی است که سرعت آن را در هنگام رانندگی وسیله نقلیه برقی به راحتی می بینید.

سادگی آن هم در این است که موتور برقی به صورت مستقیم چرخ را به حرکت در می آورد. در یک موتور احتراقی برای اینکه از خاموش شدن موتور زمانی که چرخ ها متوقف شده اند و دنده ها درگیر هستند جلوگیری کنید به کلاچ نیاز دارید این در حالی است که در یک موتور برقی هیچکدام از این چیزها را ندارید بلکه یک جعبه دنده تک سرعته و یک "کاهنده" در موتور برقی وجود دارد. یک پدال برای "حرکت کردن" دارید و یکی هم برای کم کردن سرعت و توقف؛ از این ساده تر می توانست باشد؟

موتور R110 برقی رنو - Renault R110 Engine

تخصص رنو به صورت سنتی در زمینه موتور های احتراقی است. چطور توانستید در زمینه موتورهای برقی به یک متخصص تبدیل شوید؟

رنو یک تولید کننده اتومبیل است که همیشه در خط مقدم دانش فنی خودرو قرار داشته است اما تاکنون بر روی موتورهای احتراقی متمرکز بوده است. بنا بر این ما مجبور بودیم خودمان را به چالش بکشیم. ما برای تسلط پیدا کردن بر فناوری های آموخته ایم و زمانی که به الکترونیک و نیروی برقی می رسیم باید دانش متفاوتی از آنچه که پیش از این درباره موتورهای احتراقی و جعبه دنده استفاده می کرده ایم را به دست بیاوریم. سپس فرایند پیشرفت مداوم درباره محصولات و دانش فنی را آغاز کردیم. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم حمل و نقل برقی یک صنعت با رشد سریع و پتانسیل بسیار زیاد است.

رنو ZOE

ما از سال ۲۰۱۳ برای عرضه موتور برقی رنو کار کرده ایم و در سال ۲۰۱۵ به آن دست پیدا کردیم و از آن زمان نیز دست از پیشرفت نکشیدیم. ما با موتور R75 شروع کردیم و پس از آن R90 و در نهایت R110 را خلق کردیم. این موتورها طیف وسیعی از قدرت را تولید می کردند اما همه سبک وزن و دارای ابعاد جمع و جور بودند. همانطور که می بینید ما افتخار می کنیم که اسامی آنها را با R که حرف ابتدای کلمه Renault هست آغاز کنیم. همه آنها به صورت ۱۰۰ درصد موتور های رنو هستند که در فرانسه طراحی و ساخته شده اند. این پختگی نشان دهنده برتری در صنعتی است که اکنون تازه در دوران کودکی خود به سر می برد.

منبع: رنو

 


کلید واژه ها: رنو زویی خودروی برقی خودروی الکتریکی Renault ZOE خودروهای برقی