خودروی چند منظوره به سبک آینده

خودروی مفهومی رنو R-Space یکی از جذاب ترین و اثرگذارترین خودروهایی بود که توسط شرکت خودرو سازی رنو به نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو سال ۲۰۱۱ آورده شد.
خودروی چند منظوره به سبک آینده
۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۱ تکنولوژی رنوکار

خودروی مفهومی رنو R-Space یکی از جذاب ترین و اثرگذارترین خودروهایی بود که توسط شرکت خودرو سازی رنو به نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو سال ۲۰۱۱ آورده شد. رنو آر-اسپیس یک خودروی ساده، زیبا و جذاب خانوادگی است که فلسفه طراحی جدید شرکت رنو تحت مدیریت لورنس ون دن آکر را درباره کلاس خودروهای چند منظوره نمایش می دهد.

ون دن آکر از زمان ورود به رنو تحولی در طراحی خودروهای این خودروساز فرانسوی ایجاد کرده است و رهبری طراحی و تولید محصولات جذابی مانند رنو تلیسمان و رنو کولیوس که در بازار خودروی کشورمان نیز طرفداران زیادی دارند نیز بر عهده وی بوده است.

رنو آر-اسپیس

رنو با ارائه این محصول خود تلاش داشته است عملکرد، ورزشی بودن، جذابیت و خانوادگی بودن یک خودرو را با کیفیتی مثال زدنی در یک خودرو تجمیع کند. در واقع رنو آر-اسپیس را باید پاسخی به انتظارات جوامع مدرن امروزی دانست.

رنو R-Space به عنوان یک خودروی مفهومی ۴.۲۵ متر طول دارد و از یک جلو پنجره متمایز بهره می برد. به علاوه شیشه جلوی این خودرو به صورت پانورامیک با سقف یکپارچه شده است تا نمای زیبای به آن هدیه کند.

رنو آر-اسپیس

یکی دیگر از وجوه تمایز این خودروی مفهومی را باید مدل درهای آن دانست؛ مهندسین طراح رنو از مدل درب خودکشی (Suicide door) در طراحی آر-اسپیس بهره برده اند. درب خودکُشی از گونه‌های درهای خودرو است که در آن لولای به جای قرار گرفتن در ستون جلوی خودرو، در ستون عقب قرار می‌گیرد. درب خودکشی بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شد. اما مهندسین رنو با باز طراحی و ایمن سازی آن توانسته اند که از این مدل درب در رنو R-Space استفاده کنند.

رنو آر-اسپیس

این خودروی مفهومی فرانسوی همچنین دارای یک موتور بنزینی ۹۰۰ سی سی سه سیلندر توربو شارژ است که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار را دارد و همچنین از سیستم انتقال قدرت کلاچ دوگانه بهینه رنو (EDC) بهره می برد.

طراحی ظاهری رنو آر-اسپیس با یک پروفایل طراحی دینامیک و پویا، سقف پانوراما و شیشه جلو ی بزرگ متمایز شده و به گفته شرکت رنو زبان طراحی این خودروی مفهومی زیبا از بدن انسان الهام گرفته شده است. فابریک پویه، طراح بدنه رنو آر- اسپیس درباره طراحی آن گفته است: "انرژی فرو خفته درون ماهیچه های منقبض شده الهام بخش من برای طراحی این خودرو بود. با در نظر گرفتن این حقیقت که آر-اسپیس یک خودروی چند منظوره خانوادگی است، من می خواستم مردم اهمیت مراقبت از بدن خود را احساس کنند."

رنو آر-اسپیس

در نمای جلو این خودرو، جلو پنجره زیبا و لوگوی بزرگ رنو بیش از هر چیزی به چشم می آید و این در حالی است که پنل های بدنه نیز عضلانی طراحی شده اند. به علاوه این خودروی مفهومی رنو دارای شیشه جلوی پانوراما، رینگ های آلیاژی ۲۱ اینچی و چراغ های جلو با تکنولوژی LED است. رنگ این خودروی مفهومی نیز طلایی عسلی است.

وقتی وارد کابین رنو آر-اسپیس می شویم به فضایی متفاوت بر می خوریم تا مفهومی بودن آن برایمان بیشتر تداعی شود. آلکساندر گومیه، طراح داخل این محصول رنو در این مورد می گوید: "برای تفسیر این ایده در یک زمینه مدرن مهندسان رنو تضاد بصری و علمکردی قدرتمندی را میان قسمت راننده جایی که تمرکز بر روی لذت رانندگی است و قسمت عقب خودرو که به عنوان فضایی برای بازی کودکان است ایجاد کرده اند."

رنو آر-اسپیس

صندلی ها و داشبورد رنو R-Space از رنو DeZir ، دیگر خودروی مفهومی ساخته این خودروساز فرانسوی الهام گرفته شده است و این در حالی است که صندلی های عقب آن به صورت اختصاصی برای کودکان طراحی شده است. این فضای بازی، انعطاف پذیر و بی نهایت همه کاره است و به یک شکل ساده و جهانی یعنی مکعب تشکیل شده است.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم رنو آر-اسپیس از یک موتور ۹۰۰ سی سی بنزینی که توسط اتحاد رنو-نیسان توسعه داده شده است بهره می برد. این موتور ۱۱۰ اسب بخار توان دارد و می تواند ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و این در حالی است که در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تنها ۳.۷ لیتر سوخت مصرف می کند.

رنو آر-اسپیس

رنو برای بهبود مصرف سوخت این خودرو از سیستمی با نام DRIVINGECO² استفاده کرده است. این سیستم به راحتی با فشردن دکمه Eco به صورت خودکار واکنش موتور به پارامترهای مختلفی که بر روی مصرف سوخت اثرگذار هستند را مدیریت می کند.

رنو آر-اسپیس با وزنی حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم تنها به ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.


کلید واژه ها: محصولات رنو خودروی مفهومی نمایشگاه خودروی ژنو رنو آر-اسپیس Renault R-Space کانسپت رنو