سیستم تشخیص نقطه کور چگونه کار می کند؟

امروزه سیستم مانیتورینگ نقاط کور یکی از رایج ترین دستیاران رانندگی است که در لیست تجهیزات و آپشن های خودروهای مدرن به چشم می خورد.
سیستم تشخیص نقطه کور چگونه کار می کند؟
۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۲:۰۷ تکنولوژی

از آنجایی که رانندگان در هنگام رانندگی چشم خود را به جا می دوزند و نمی توانند مانند جغدها گردن خود را ۲۷۰ درجه بچرخانند در نتیجه دیدن پشت سر و آنچه در عقب اتفاق می افتد نا ممکن است. این محدودیت و همچنین ساختار خودرو منجر به ایجاد نقاط کور برای دید راننده می شود. خطرناک ترین نقاط کور دقیقاً در حدود سپر عقب و اطرف آن است. موتورسوران، خودروهای کوچک و حتی ماشین های سنگین در این قسمت های از دید راننده پنهان می شوند و در نتیجه ممکن است یک تغییر خط ساده در بزرگراه به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود.

سیستم تشخیص تقاط کور رنو

بنا به گزارش موسسه بیمه ایمنی بزرگراهی تصادفات نقاط کور یکی از رایج ترین تصادفات خودرویی در جهان است و بی توجهی به نقاط کور موجب وقوع حدود ۳۵۰ هزار تصادف به صورت سالیانه می شود. سال ۲۰۰۳ بود که شرکت خودروسازی ولوو راه حلی برای کاهش این تصادفات و پیشگیری از وقوع آنها ارائه و تکنولوژی به نام مانیتورینگ نقطه کور را معرفی کرد. مدت کوتاهی پس از این اتفاق خودروسازان دیگر نیز شروع به ارائه فناوری های مشابهی بر روی محصولات خود کردند.

امروزه سیستم مانیتورینگ نقاط کور یکی از رایج ترین دستیاران رانندگی است که در لیست تجهیزات و آپشن های خودروهای مدرن به چشم می خورد.

سیستم تشخیص تقاط کور رنو

این تکنولوژی با استفاده از سنسورهایی اولترا سونیکی که در درون سپر خودرو تعبیه شده است زمانی که خودرو یا وسیله نقلیه ای در محوطه نقطه کور قرار می گیرد آن را شناسایی کرده و وجود آن را به راننده هشدار می دهد. در اکثر خودروهای امروزی معمولاً چراغی بر روی آینه جانبی خودرو شروع به چشمک زدن می کند و صدای هشدار نیز شنیده می شود البته در برخی خودروهای دیگر نیز زمانی که وسیله نقلیه ای در نقطه کور راننده شناسایی شود لرزش کوچکی بر روی فرمان خودرو به راننده هشدار لازم را می دهد.

در خودروهایی که از مدل ساده این فناوری بهره می برند تنها وجود یا عدم وجود وسیله نقلیه را اطلاع می دهد اما در برخی از سیستم های پیشرفته تر زمان تقریبی خودرو در نقطه کور خواهد بود نیز به راننده اطلاع داده می شود. به طور مثال شرکت خودروسازی هیواندی کره جنوبی اخیراً تعداد حسگرهای جانبی را به اندازه طول ۳ تا ۵ خودرو افزایش داده است و در نتیجه این سیستم با مانیتورینگ و اندازه گیری سرعت وسایل نقلیه دیگر زمان تقریبی رسیدن آنها را محاسبه می کند.

سیستم تشخیص تقاط کور رنو

سیستم تشخیص نقاط کور به صورت معمولی در سرعت های بالای ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت عمل می کند و در نتیجه بیشتر در بزرگراه ها به کار می آید. نکته ای دیگر درباره این سیستم این است که صدای بوق هشدار زمانی شنیده می شود که راننده راهنمای خودرو را در هنگام دور زدن فعال کند و این برای رانندگانی که عادت به استفاده از راهنما ندارند یک نقص به حساب می آید. بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید که چنین فناوری هایی جانشین رعایت نکات سنتی و قدیمی رانندگی مانند تمرکز راننده و نگاه کردن به جاده قبل از دور زدن یا تغییر خط نیستند.

در خودروی محبوب و دوست داشتنی رنو کولئوس سنسور ها روی طرفین سپرها قرار گرفته اند و زمانی که سرعت خودرو به ۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد فعال می شوند. برای اطمینان از عملکرد صحیح این سنسورها حتم اطمینان پیدا کنید که آنها توسط گل و لای یا برف پوشیده نشده باشند. در صورتی که این اتفاق رخ داده باشد پیامی بر روی صفحه نمایش خودرو ظاهر می شود که نشان می دهد که سنسورها باید تمیز شوند.

برای فعال سازی سیستم تشخیص نقطه کور در رنو کولئوس یا رنو تلیسمان باید از طریق سیستم مسیریابی خود منوی "Vehicle" و سپس "Drivig assistance" را انتخاب کنید و سپس آن را فعال کنید.

سیستم تشخیص تقاط کور رنو

سیستم تشخیص نقطه کور در خودروهای رنو زمانی به درستی عمل می کند که وسیله نقلیه دیگری در نقطه کور شما و در مسیری مشابه مسیر خودروی شما در حال حرکت باشد. به علاوه این سیستم در حالات زیر عمل نمی کند:

- خودروی شناسایی شده حرکتی نداشته باشد.
- در صورتی که مسیر تردد خودرو دارای ترافیک سنگینی باشد.
- در صورتی که در پیچ های در حال حرکت باشید.
- اگر سنسورهای جلو و عقب دو خودرو را در یک زمان شناسایی کنند.

همچنین در صورتی که پیغام " Check blind spot alert" را بر روی صفحه نمایش خودرو مشاهده کردید حتماً با یکی از نمایندگی های رسمی رنو در سرتاسر کشور تماس بگیرید.


کلید واژه ها: محصولات رنو تکنولوژی سیستم تشخیص نقاط کور