برنامه رنو برای افزایش تولید کلیو در ترکیه

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند که شرکت خودروسازی فرانسوی رنو برنامه دارد تولید خودروی کلیو مینی خود در ترکیه را افزایش دهد.
برنامه رنو برای افزایش تولید کلیو در ترکیه
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۲ اخبار رنو

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شرکت خودروسازی فرانسوی رنو برنامه دارد تولید خودروی کلیو مینی خود در ترکیه را افزایش دهد. به نظر می‌رسد این بخشی از آغاز برنامه کاهش تولید داخلی پرفروش‌ترین محصول رنو باشد. مطابق این برنامه تولید رنو در کارخانه این شرکت در بورسا در جنوب استانبول افزایش خواهد داشت.

شرکت رنو در سال ۲۰۱۰ پس از مذاکرات فشرده با دولت فرانسه که بزرگترین سهام دار این شرکت است برنامه انتقال کامل خط تولید کلیو به خارج از فرانسه را لغو کرد. اما این بار کاهش تولید خودروی کلیو در فرانسه با افزایش تولید خودروهای برقی در این کشور جبران خواهد شد و تبعات سیاسی آن را کاهش خواهد داد.

خودروی کلیو از زمان آغاز عرضه در سال ۱۹۹۰ و پس از ارائه چهار نسل از آن توانسته است بیش از ۱۵ میلیون دستگاه به فروش برساند و بعد از خودروی گلف فولکس واگن دومین خودروی پرفروش اروپا در سال گذشته بوده است.

برخی منابع آگاه گفته‌اند که قرار است ۹۴ درصد از نسل چهارم خودروی کلیو در شهر بورسای ترکیه و همچنین نووو مستو ( Novo Mesto ) اسلوانی ساخته شود. همچنین قرار است ۶ درصد باقیمانده نیز در فلینز ( Flins ) در غرب پاریس اسمبل شود.

یکی دیگر از منابع آگاه نیز می‌گوید: " بورسا و بعد از آن نووو مستو کارخانه اصلی تولید کلیو خواهند بود. در صورتی که این دو پایگاه تولیدی نتوانند پاسخگوی نیاز بازار باشند فلینز نیز به کمک آنها خواهد آمد."

یکی از سخنگویان رنو می‌گوید که هیچ تصمیمی برای آینده تولید رنو کلیو گرفته نشده است و "این تصمیم گیری در جریان است و هر صحبتی راجع به آن ناقص، اشتباه و نا پخته است."

فلینز که در سال گذشته حدود ۱۵ درصد از تولید کلو را به خود اختصاص داده است، ماشین الکتریکی Zoe در آن اسمبل و خودروهای الکتریکی جدید در آن تولید می‌شود که این امر انتقال خط تولید Clio برای اتحادیه‌ها و دولت‌ها را راحت تر می‌کند.

رنو ۸ سال پیش زمانی که نیکولای سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه کارلوس گوسن، مدیرعامل این شرکت را به شدت بر سر مسئله انتقال محل تولید ملامت کرد از تصمیم خود برای این کار منصرف شد.

به نظر نمی‌رسد که کاهش تولید کلیو در فلینز که انتظار می‌رود حداکثر به ۲۵ هزار دستگاه برسد بتواند ابزار سرمایه گذاری مورد نیاز برای تولید کامل آن را جبران کند. در عوض ممکن است دیگر خط‌های تولید رنو قطعات CKD از پیش اسمبل شده کلیو را برای ساده سازی تولید به خط تولید فلینز منتقل کنند.

باید منتظر ماند و دید که سرانجام این خط تولید برای خودروی محبوب کلیو به کجا خواهد رسید.


کلید واژه ها: رنو کلیو کلیو محصولات رنو رنو در ترکیه اخبار رنو