کلیو، خودروی محبوب فرانسوی

رنو کلیو یک خودرو در کلاس سوپرمینی است که از سال ۱۹۹۰ تاکنون تولید می شود. رنو کلیو موفقیت های تجاری بسیاری داشته است و از زمان عرضه همواره یکی از پرفروش ترین خودروهای اروپا بوده است.
کلیو، خودروی محبوب فرانسوی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۱ رنوکار

رنو کلیو یک خودرو در کلاس سوپرمینی است که از سال ۱۹۹۰ تاکنون تولید می‌شود. رنو کلیو موفقیت‌های تجاری بسیاری داشته است و از زمان عرضه همواره یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا بوده است. بسیاری این خودرو را احیا کننده آوازه رنو پس از روزهای سخت نیمه دوم دهه ۸۰ میلادی می‌دانند. این خودرو به همراه گلف فولکس واگن و اوپل آسترا تنها خودروهایی هستند که دو بار به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شده‌اند.

رنو کلیو رقبای قدرتمندی در بازار سوپرمینی ها یا خودروهای کلاس B دارد؛ فورد فیستا، فولکس واگن پولو و اشکودا فابیا را می‌توان سه رقیب سرسخت و جدی آن دانست.

رنو کلیو با پنج موتور مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است به علاوه اینکه مدل اسپورت تر آن یعنی کلیو RS هم در بازار وجود دارد. بهترین و قوی‌ترین مدل رنو کلیو با موتور سه سیلندر بنزینی ۰.۹ لیتری و موتور چهار سیلندر دیزلی ۱.۵ لیتری عرضه شده است که هر دو ۸۹ اسب بخار توان دارند.

البته اگر خواستار موتور قوی‌تری هستید شانس انتخاب موتور بنزینی ۱.۲ لیتری با توان تولید ۱۱۸ اسب بخار راه هم دارید. این مدل با جعبه دنده اتو مات و دستی عرضه می‌شود و البته نسبت به مدل ۰.۹ لیتری گران‌تر است. از طرفی مدل ۱۰۸ اسب بخاری با موتور دیزلی ۱.۵ لیتری هم از سوی رنو بازار عرضه شده است.

دو مدل اسپورت RS 200 و RS 220 هم توسط این شرکت فرانسوی تولید شده است که به ترتیب 197 و 217 اسب بخار قدرت دارند و از جعبه دنده دو کلاچه بهره می‌برند و از این نظر نسبت به دیگر رقبا مانند فورد فیستا ST قوی‌تر هستند.

سیستم تعلیق رنو کلیو به خوبی با نا همواری‌های جاده مقابله می‌کند و سواری نرمی را به خصوص در مسیرهای طولانی دارد. مدل اسپورت آن نیز با وجود اینکه از سیستم تعلیق متفاوتی بهره می‌برد اما به صورت شگفت انگیزی از رقبای خود نرم‌تر است.

با وجود اینکه سوپرمینی ها تجربه رانندگی لذت بخشی برای رانندگان به همراه ندارند اما رنو کلیو در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودروی در بزگراه ها و همچنین در جاده‌های خارج از شهر هندلینگ بسیار خوبی دارد و از این جهت لذت رانندگی را به راننده و سرنشینان خود منتقل می‌کند.

موتور سه سیلندر رنو کلیو بسیاری آرام و بی صدا کار می‌کند و لرزشی به داخل کابین منتقل نمی‌شود. همچنین دو مدلی که با موتور ۱.۲ لیتری بنزین ارائه شده‌اند نیز عملکرد نرم و بی صدایی دارند. مدل ۱.۵ لیتری دیزلی نیز نرم‌ترین موتور در نوع خود است مخصوصاً زمانی که با رقبایی مانند فابیا مقایسه شود.

تمام مدل‌های رنو کلیو با فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع به بازار عرضه می‌شود همچنین صندلی راننده هم قابلیت تنظیم ارتفاع دارد بنابراین پیدا کردن حالتی راحت برای رانندگی نباید کار سختی باشد. به دلیل شیشه جلوی عریض این خودرو دید مناسبی برای رانندگی دارد. سنسور پارک خودرو از مدل میانه به بالا روی خودرو قرار دارد.

رنو کلیو مجهز به یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی است. سیستم مالتی مدیا R-link که روی آن قرار گرفته در مدل‌های بالاتر برخی خدمات آنلاین را به سرنشینان عرضه می‌کند.

کابین رنو کلیو به دلیل استفاده مواد اولیه با کیفیت در ساخت آن تازه و مدرن به نظر می‌آید و فیس لیفت تعداد سطوح منحنی روی درها و اطراف داشبورد را افزایش داده است و به زیبایی فضای داخلی خودرو افزوده است.

فضای نشستن سرنشینان جلوی رنو کلیو بسیار مناسب و کافی است؛ حتی بزرگسالان قد بلند نیز فضای مناسبی برای پاها و سرشان دارند؛ در عین حال اوضاع برای سرنشینان عقب نیز مناسب است و آنان نیز از فضای کافی برخوردار هستند. صندوق عقب خودرو نیز حدود ۳۰۰ لیتر فضا دارد که البته در صورت نیاز به فضای بیشتری صندلی عقب قابلیت خم شدن و افزایش فضای بار را دارد.

درباره تجهیزات این خودرو باید گفت که حتی مدل پایه آن از تجهیزات مناسبی مانند اتصال بلوتوث، شیشه بالابرهای برقی، چراغ روشنایی در روز LED ، کنترل پیمایش و رینگ آلومینومی ۱۶ اینچی برخودار است.

رنو برای امنیت سرنشینان کلیو شش کیسه هوای استاندارد، قلاب ایزوفیکس صندلی کودکی و پشت سری‌های محافظ در برابر ضربه‌های ناگهانی را روی آن به کار گرفته است. همچنین تمامی مدل‌ها با سیستم الکترونیکی پایداری خودرو مجهز شده‌اند.


کلید واژه ها: رنو کلیو کلیو محصولات رنو خودروی سوپرمینی