همه اتحاد رنو و نیسان را بپذیرند

از زمانی که دولت فرانسه به عنوان سهام‌دار اصلی رنو خواستار رابطه قوی‌تری میان رنو و نیسان شد سوالاتی درباره روابط آینده این دو شریک به اذهان متبادر شده است. کارلوس گون مدیرعامل رنو می گوید که به دنبال این است که اتحاد را برای آینده آماده کند اما هر تغییری مستلزم موافقت دو طرف یعنی دولت‌های فرانسه و ژاپن است.
همه اتحاد رنو و نیسان را بپذیرند
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۰ اخبار رنو

از زمانی که دولت فرانسه به عنوان سهام‌دار اصلی رنو خواستار رابطه قوی‌تری میان رنو و نیسان شد سوالاتی درباره روابط آینده این دو شریک به اذهان متبادر شده است. کارلوس گون مدیرعامل رنو می گوید که به دنبال این است که اتحاد را برای آینده آماده کند اما هر تغییری مستلزم موافقت دو طرف یعنی دولت‌های فرانسه و ژاپن است.

نقاط قوت اتحاد رنو-نیسان چیست؟

من فکر می‌کنم مقیاس آن. به دلیل کثرت سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز شرکت‌های بزرگ‌تر راحت‌تر می‌توانند در همه زمینه‌ها حضور داشته باشند. مقیاس امروز اتحاد قطعاً با هر شاخصی یکی از سه شراکت برتر دنیا است.

ثانیاً ما از حضور چندین بازیگر در داخل اتحاد نیز سود می بریم. ما هنوز سه شرکت خودروسازی هستیم: نیسان، رنو و میتسوبیشی. هر کدام از این شرکت در حالی که عضوی از اتحاد هستند در زمینه ای که قدرت دارند نیز فعالیت می‌کنند که به نظرم خود این اتفاق باعث تقویت اتحاد می‌شود چرا که شما شرکت‌های خودروسازی دارید که در جهات مختلف کار می کنند و به موضوعات مختلف می پردازند و در عین حال همه آنها را با یکدیگر به اشتراک می گذراند.

ثالثاً اتحاد نشان داده است که می تواند در برخی برنامه پیش از دیگران شروع به فعالیت کند. خودروهای برقی مثال خوبی برای این موضوع است؛ اتحاد زمانی تصمیم به ورود و توسعه خودروهای برقی گرفت که هیچ کسی در دنیا اعتقادی به آینده این خودروها نداشت ولی حالا هیچ‌کسی آینده را بدون خودروهای برقی تصور نمی کند. ما همین تصمیم را برای خودروهای خودران و خودروهای متصل گرفته ایم.

دولت فرانسه خواستار این است که اتحاد "برگشت ناپذیر" باشد.

به نظرم من اتحاد برگشت ناپذیر است چرا که اتحاد همکاری و اشتراک مساعی را برای رنو، نیسان و میتسوبیشی به ارمغان آورده است.

دولت فرانسه و جامعه مالی نسبت به برگشت ناپذیری اتحاد تردید دارند. جامعه مالی می گوید که می خواهد اطمینان یابد که این اتحادی که به نفع رنو، نیسان و میتسوبیشی بوده است در آینده [پس از من] هم ادامه داشته باشد.

با توجه به روندی که رهبر بعدی اتحاد را تعیین می کند، ما پاسخ روشن نداریم. باید راه حلی پیدا کنیم.

ساختار جدید چه زمانی مشخص می شود؟

در دوره بعدی [به عنوان مدیرعامل رنو] که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ است باید راه حلی بیابیم. باید راه حلی پیدا کنیم که کسی درباره آینده این اتحاد نگرانی نداشته باشد. این زمانی است که من به خودم می دهم، زیرا اگر من نمی توانم این راه حل را پیدا کن، باید بروم.

بهترین راحل برای ساختار سرمایه این اتحاد چیست؟

ما از سال ۱۹۹۹ تفکر و تبادل نظر درباره این موضوع را آغاز کرده ایم و هرگز هم این فراینده متوقف نشده است و تغییرات فراوانی که بیشترشان عملیاتی هم شدند را ایجاد کردیم. ما در ابتدا با کارخانه هایی کاملاً مستقل شروع کردیم، سپس خریدهایمان را با هم انجام دادیم و سپس تولید را به کمک هم عملیاتی کردیم. حالا نیز مهندسی را تجمیع کرده ایم.

اقدامات عملیاتی زیادی وجود داشت اما واقعاً هرگز به ریاست اتحاد دست نزدیم چرا که نیاز به تغییر را احساس نکردیم. اما حالا این نیاز جدید از راه رسیده است به این دلیل که بسیاری از بازیگران حاضر در اینجا در یک نقطه خاص قرار خواهند گرفت و این موضوع، فرایند و سازمانی را می خواهد که اطمینان دهد که این اتحاد در آینده هم ادامه خواهد داشت.

من باید اطمینان حاصل کنم که همه احساس راحتی می کنند که این اتحاد در روزی که من اینجا نیستم ادامه خواهد داد.

آیا ادغام یکی از گزینه هایی است که شما در حال بحث در مورد آن هستید؟

همه گزینه ها در دسترس هستند. من در حال حاضر گزینه ای را حذف نمی کنم اما به هیچکدام از گزینه ها نیز شانس بیشتری نمی دهم. فکر نمی کنم که بر روی راه حلی بلاتغییر قرار بگیریم. واضح است که بعضی از این گزینه به دلیل حساسیتی که می توانند ایجاد کنند محتمل تر از بقیه باشند.

تمام کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که راه حلی بیابیم که مورد قبول همه طرف ها باشد. همه شرکا دوست دارند که این اتحاد برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. نه تنها رنو، نیسان و میتسوبیشی بلکه دولت ها هم از آنچه که این شرکت ها برای کشورهای متبوعشان انجام داده اند راضی هستند. همه به هر طریقی نفعی در این اتحاد دارند. ما تنها نیاز داریم که راه حلی پیدا کنیم که مورد پذیرش همه طرف ها باشد.

درخواست دولت فرانسه چیست؟

دولت فرانسه به عنوان سهام دار اصلی رنو مانند هر سهامدار عمده ای می تواند نظرات خود را بیان کند. من سرمایه گذاران بزرگی دارم که سهام دار رنو هستند، همچنین سرمایه گذاران بزرگی هستند که سهام دار نیسان هستند؛ آنها معمولاً پیش من می آیند و نظرات خودشان را بیان می کنند که طبیعی هم هست. اما نکته مهم این است که مطمئن شویم که چرا برخی از سهام داران نگران هستند. کاری که شما باید انجام بدهید این است که فراتر از موقعیتی که این آدم ها در آن هستند بروید و از آنها بخواهید دلیل نگرانی خود را شرح دهند. این دقیقاً همان جایی است که باید بسیار هدفمند و در دسترس باشید نه اینکه ترس، اضطراب و سؤالات آنها را نادیده بگیرید.

گزارش های متعدد خبری وجود دارد که این موضوع را نشان می دهد که دولت فرانسه به شما می گوید که چه کاری را انجام دهید و سپس به نظر می رسد که شما به آن واکنش نشان می دهید

من در سن ۶۴ سالگی و در آخرین سال های عمر کاری خودم اقدامی بر خلاف اصولم انجام نمی دهم. همه درک می کنند که من به این دلیل که مکانیزم کار کردن اتحاد را می دانم، مستقیم یا غیر مسقیم کاری که بتواند استحکام این اتحاد را به خطر بیاندزاد را انجام نمی دهم. من راه حلی که به خوب بودن آن اعتقاد نداشته باشم را به کسی ارائه نمی دهم. کسی هم نمی تواند مرا مجبور به انجام چنین کاری کند.

اگر منافع رنو و نیسان و دولت فرانسه با هم تلاقی پیدا کنند شما چه کاری انجام خواهید داد؟ چگونه راه حلی برای این موضوع پیدا می کند؟

من فکر می کنم در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد ما به وضع موجود برگردیم چرا که شما بدون موافقت همه شرکا نمی توانید حرکتی انجام دهید. تلاقی منافع به معنای وضع موجود است. وضع موجود برای بسیاری از افرادی که امروز فعال هستند راحت است اما برای کسانی که در آینده مسئولیت خواهند داشت اذیت کننده خواهد شد چرا که سؤالات بدون پاسخ زیادی خواهند داشت. اگر می خواهید برای آینده آماده شوید باید در اسرع وقت اماده سازی راه حلی که مورد قبول آینده باشد را آغاز کنید.


کلید واژه ها: اتحاد رنو-نیسان Carlos Ghosn کارلوس گون