نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

سال‌هاست که رنو خودروهای خود را به سیستم‌های همیار راننده مجهز می‌کند تا افراد بتوانند خودرو خود را راحت‌تر پارک کنند.
نوآوری رنو: یک پدال تا پارک
۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳ اخبار رنو تکنولوژی

از زمان تولد برند رنو بیش از یک قرن پیش، نوآوری در قلب همه کارهای این خودروساز فرانسوی بوده است. در طول دهه ها، مهندسان رنو پیوسته به دنبال ایده و توسعه راه حل هایی برای راحت تر، کاربردی تر و ایمن تر کردن رانندگی بوده اند. با اختراع  One pedal to park، رهبر پروژه جان هون و پاپه، مهندس الگوریتم از این سنت برای تبدیل یک مانع به یک نقطه قوت استفاده کرده اند.

سال 1898 بود که لوئی رنو حق اختراع گیربکس دایرکت درایو را به ثبت رساند. چند هفته بعد، او به همراه برادرانش مارسل و فرناند، شرکت رنو فرس را راه‌اندازی کرد و شروع یک سفر تولیدی باورنکردنی را رقم زد که در آن مهندسان این برند دائما تشویق می‌شوند تا از خود برای نوآوری پیشی بگیرند و مطمئناً این چیزی است که جان هون و پاپه بیشتر از کمی در مورد آن می دانند! آنها که وظیفه توسعه سیستم کمکی پارک پیشرفته را برعهده داشتند، پس از شروع یک "جنگ دکمه ها" به دلیل توسعه ای که تنها دو ماه قبل از پایان، کاملاً از دست آنها خارج شده بود، باید راه حلی برای پروژه خود می یافتند.

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

پاپه، مهندس الگوریتم رنو در سیستم های همیار راننده می گوید: دکمه، که در نوآوری ما نقش اساسی داشت، به پروژه دیگری اختصاص داده شد. آنها اساسا آن را از ما گرفتند.

جان هون، رهبر پروژه سیستم رنو هم می گوید: تغییر مفهوم فقط در دو ماه غیرممکن است! با این حال، ما آن را انجام دادیم!

پارک کردن خودروها آسان تر می شود

سال‌هاست که رنو خودروهای خود را به سیستم‌های همیار راننده مجهز می‌کند تا افراد بتوانند خودرو خود را راحت‌تر پارک کنند. اولین قدم در این مسیر در دهه 1990/2000 با سنسور پارک، ابتدا برای دنده عقب در عقب خودرو و سپس اضافه کردن این سیستم در جلو برداشته شد. پاپه می گوید: «دیگر نیازی به پیاده شدن از ماشین نداشتی تا ببینی آیا هنوز فضایی برای پارک کردن وجود دارد یا خیر."

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

چند سال بعد، دوربین پارک عقب و گاهی اوقات حتی یک دوربین 360 درجه که "نمای چشمی پرنده" را ارائه می دهد، برای تکمیل سیستم های همیار پارک وارد شد. علاوه بر صدای بوق، رانندگان اکنون موقعیت موانع نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش چندرسانه ای نصب شده بر روی داشبورد خودرو را نیز می بینند.

هنگامی که Easy Park Assist برای اولین بار در سال 2015 بر روی اسپیس 5 نصب شد، ما وارد عصر جدیدی شدیم. هنگامی که راننده این گزینه را فعال می کند، وسیله نقلیه فضای پارکی را پیدا می کند که در آن جا می شود و خود فرمان را محاسبه می کند، کنترل چرخ را در دست می گیرد و کنترل گاز، ترمز و تغییر دنده خودرو را به عهده راننده می گذارد.

هنگامی که Espace در سال 2019 بازسازی شد، رنو تصمیم گرفت با طراحی سیستم همیار پارک خود که کنترل کل خودرو را در اختیار می‌گیرد، از یافتن فضا گرفته تا خاموش کردن موتور، حتی بیشتر از این در پارک کردن خودکار پیش برود. این سیستم همیار پارک پیشرفته جایگزین Easy Park Assist خواهد شد.

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

این شرکت جاه طلبانه به دو تن از بهترین مهندسان رنو سپرده شد. جان هون، رهبر پروژه سیستم کمک راننده، وظیفه ارائه ایده این سیستم را بر عهده داشت، در حالی که پاپه، مهندس الگوریتم سیستم کمک راننده، فردی بود که برای تحقق آن انتخاب شد.

آنها یک محدودیت عمده برای حل کردن داشتند - سیستم باید در دسته سیستم های همیار راننده قرار می گرفت و کنترل کامل را در اختیار نداشت. این بدان معنی بود که آنها باید مطمئن شوند که راننده در تمام مدت زمان پارک درگیر باقی می ماند.

هیچ چیز برای جان هون و پاپه راحت نبود! آنها ایده دکمه ای را مطرح کردند که راننده باید آن را فشار داده و نگه دارد. تنها کاری که راننده باید انجام می داد این بود که دکمه را برای شروع مانور نگه می داشت. آنها می توانند آن را رها کنند اگر مشکلی وجود داشت و دوباره آن را فشار دهند تا پارک خودرو به پایان برسد. خوشبختانه، فضایی برای دکمه روی کنسول مرکزی وجود داشت، زیرا دکمه کروز کنترل/محدود کننده سرعت به روی فرمان منتقل شده بود. دکمه جدید می تواند به راحتی روی کنسول مرکزی قرار گیرد، جایی که راننده می تواند به راحتی آن را با آرنج خود فعال کند - ایده آل برای مانورهایی که می تواند چند ده ثانیه طول بکشد!

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

با این حال، ارائه ویژگی دیگری، به نام ترمز دستی برقی Autohold، که مجدداً ارزیابی شد و اولویت بیشتری را نسبت به سیستم همیار پارک پیشرفته دارد، در نظر نگرفت. فقط چند ماه قبل از برنامه ریزی برای عرضه ماشین، پروژه جان هون و پاپه تکه تکه شد. راه حل اولیه آنها از دکمه برای متمرکز کردن توجه راننده دیگر در دسترس نبود.

جابجایی از دکمه به پدال

حالا دکمه ای که برای درگیر نگه داشتن راننده و اطمینان از مناسب بودن این ویژگی برای استفاده ضروری بود، دیگر در دسترس نبود؛ به نظر می رسید که پروژه رها شود. اما شما هرگز نمی توانید از اراده و خلاقیت دو مهندس رنو چشم پوشی کنید!

جان هون و پاپه ابتدا به فکر اضافه کردن دکمه دیگری افتادند، اما برای آن خیلی دیر شده بود، به خصوص به این دلیل که تصمیم گرفته شده بود که Espace جدید باید دارای یک کنسول مرکزی جمع و جور باشد. آنها همچنین به طور خلاصه در نظر گرفتند که دکمه را برای فعال کردن سیستم همیار پارک پیشرفته در زیر صفحه نمایش چند رسانه ای قرار دهند، اما پایین نگه داشتن دکمه با دراز کردن دست در کل زمان پارک خودرو چندان راحت نبود. تنها راه حل این بود که راه دیگری برای حفظ تماس بیابند؛ آن هم زمانی که به راه حل استفاده از پدال گاز رسیدند!

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

جان هون، رهبر پروژه سیستم های همیار راننده در این باره می گوید: ما خیلی سریع توافق کردیم که استفاده از پدال گاز به عنوان نقطه تماس مناسب ترین راه حل به نظر می رسد. این ما را قادر می‌سازد تا راننده را درگیر نگه داریم و می‌توان آن را به همان روشی که دکمه استفاده می شد، استفاده کرد. تنها کاری که راننده باید انجام می داد این بود که پای خود را روی پدال نگه دارد تا مانور را فعال کند و رها کند تا بایستد.

قرار بود این وسیله نقلیه به زودی عرضه شود، بنابراین آنها باید سریع عمل می کردند. جان هون و پاپه شروع به توسعه نمونه اولیه کردند و به سرعت به مراحل آزمایشی رفتند. آنها سریع اما موثر کار می کردند. راه حل آنها، به نام یک پدال برای پارک، تخیل مردم را جذب کرد، نظر آنها را به خود جلب کرد و نهایی شد! مشتریان خاصی برای آزمایش این نوآوری دعوت شدند و بازخورد آنها بیش از حد مثبت بود. پاپه می گوید: «ما آزمایش‌های کاربر را انجام دادیم که نتایج بسیار مثبتی را نشان داد که نشان می‌داد چقدر استفاده از این سیستم آسان است."

راه حل پدال در زمان بی سابقه ای توسعه یافت: این کار تنها دو ماه طول کشید! جان هون در ادامه می گوید: «تغییر این مفهوم فقط در دو ماه غیرممکن است! با این حال، ما آن را انجام دادیم!» در شرایط عادی، برای توسعه این نوع نوآوری به دو سال زمان نیاز دارید.

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

ثبت اختراع بلافاصله انجام شد. معماری و عملیات سیستم به جان هون و الگوریتم به پاپه واگذار شد.

با این حال، منبع واقعی رضایت این بود که راه حل پدال حتی بهتر از دکمه است. اولاً به این دلیل که عمل کردن آن آسان تر است. راننده برای اینکه بتواند مانور را فعال کند نیازی به یافتن دکمه ندارد و استفاده از پدال گاز طبیعی تر به نظر می رسد. ثانیاً، ایمن تر است. اگر مشکلی پیش آید، مثلاً اگر یک عابر پیاده یا حیوانی تصمیم بگیرد پشت وسیله نقلیه راه برود، به صورت غریزی پای خود را از روی پدال برمی دارید. و سوم اینکه سیستم تقویت شده است. اکنون سرعت مانور توسط خود راننده قابل کنترل است. پیش از این، بدون توجه به نحوه فشار دادن دکمه توسط راننده، سرعت توسط سیستم تعریف می شد. با سیستم همیار پارک پیشرفته همراه با راه حل یک پدال برای پارک، رانندگان اکنون می توانند سرعت مانور را تا 7 کیلومتر در ساعت کنترل کنند. علاوه بر این، در حالی که قبل از این باید منتظر بمانید تا وسیله نقلیه به طور کامل متوقف شود تا پس از وقفه، مانور را شروع کنید، اکنون می‌توانید «در حال حرکت» را از سر بگیرید.

پاپه، مهندس الگوریتم رنو در سیستم های همیار راننده در این مورد می گوید: استفاده از پدال ما را قادر می سازد تا از دکمه فراتر برویم و از عملکرد روشن/خاموش به کنترل پیش رونده حرکت کنیم. این مسیر کمی پر دست انداز و یک چالش واقعی بود. اما همه چیزهایی که اتفاق افتاد ما را به ایجاد راه حلی سوق داد که حتی بهتر از ایده اولیه ما است.

مواجهه با ناملایمات، پاپه و جان هون را برانگیخت تا سیستم همیار راننده را که وظیفه توسعه آن را بر عهده داشتند، آسان تر کنند. این سیستم در Espace آنقدر کامل و کاربردی تلقی می‌شد که دقیقاً به همان شکل در مگان تمام برقی جدید به کار گرفته شد. این سیتسم نامرئی و هم شهودی، کاملاً با فضای داخلی مینیمالیست و ساده مدل جدید مطابقت دارد.

این نوآوری که توسط این دو مهندس رنو ایجاد شده است، نیروی خلاق قدرتمندی را که سبد مالکیت معنوی رنو را ایجاد می کند و توانایی کارمندان آن برای نوآوری را نشان می دهد.

نوآوری رنو: یک پدال تا پارک

در جوایز نوآوری رنو فرس 2021، جایی که این اختراع جشن گرفته شد، لوکا دومئو، مدیر عامل گروه رنو گفت: "در قلب برنامه استراتژیک رنولوشن ما این است که شرکت خود را به یک شرکت فناوری واقعی تبدیل کنیم و به مشتریان خود بهترین خدمات متصل و فناوری پیشرفته را در وسایل نقلیه خود ارائه دهیم. ما در حال حرکت به عصر خودروسازی 4.0 هستیم که با هوش مصنوعی ترکیب شده است. برای بهتر کردن خودروهایمان هر روز، ما در حال تقویت تخصص خود در رابط های کاربری، داده های بزرگ، پلت فرم های خدمات، سیستم عامل ها، امنیت سایبری، اتصال و انتقال انرژی هستیم. برای این کار می توانیم به منابع و تخصص داخلی خود تکیه کنیم. وسایل نقلیه و خدمات ما با راه حل های هوشمندی متمایز می شوند که تجربه مشتریان را تغییر می دهد و احساسات و لذت رانندگی را به آنها منتقل می کند."

 


کلید واژه ها: سیستم همیار پارک سیستم همیار راننده سیستم همیار پارک پیشرفته محصولات رنو رنو کانسپت رنو