دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

در بسیاری از موارد، خروج روغن از اگزوز خودرو دلیلی برای نگرانی جدی است و به طور کلی نشان دهنده مشکلات داخلی موتور است. این به نوبه خود دلیل مهمی برای مراجعه به تعمیرگاه است.
دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟
۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۴ رنوکار

یکی از اتفاقات عجیب که می تواند برای خودرو بوجود آید، نشت یا چکه کردن ناگهانی روغن از لوله اگزوز خودرو شما است. این اتفاق نه تنها یک منظره عجیب و غریب است، بلکه حداقل می تواند بسیار هشدار دهنده باشد. در واقع، صاحب خودرو با مشاهده چکه کردن روغن از اگزوز، سئوالات زیادی برایش به وجود خواهد آمد.

در هر صورت نشت و یا چکه کردن روغن از لوله اگزوز می تواند نشان دهنده ایراد در موتور خودرو باشد و لازم است تا خیلی زود به نمایندگی مراجعه نمود تا کارشناس دوره دیده از خودرو بازدید نماید.

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت خروج روغن از اگزوز خودرو و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مشکلی در صورت بروز، با مجله رنوایران همراه باشید.

قاعدتا تنها راهی که روغن می تواند به اگزوز راه پیدا کند، از طریق ورود به گازهای خروجی است، حال باید بررسی نمود که این اتفاق چگونه می افتد.

درک اینکه چگونه روغن می تواند به مسیر اگزوز راه پیدا کرده و از انتهای آن چکه کند، می تواند به صاحب خودرو در یافتن علت وقوع ایراد کمک نماید.

به بیان ساده، روغن فقط از بعضی مسیرها، کانالها و منفذهائی می تواند به داخل منیفولد هوا راه پیدا نماید که لازم است آنها را بشناسیم، از طرفی دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که چون جریان خروجی گازها با سرعت و فشار زیادی از منیفولد عبور می کند لذا روغن راه یافته به جریان هوا در منیفولد خروجی بصورت ذرات ریز می باشد و بعد از اینکه این جریان از مبدل کاتالیزور، منبع اگزوز وسطی و منبع اگزوز انتهائی عبور کرده و سرعت، شدت و جریان گازهای خروجی کاهش پیدا کرد، این ذرات روغن می توانند به آرامی ته نشین شده و از انتهای لوله اگزوز بصورت قطره روغن خارج شوند. بدیهی است که روغن خارج شده از اگزوز به شکل مایع غلظ سیاه رنگ خواهد بود.

علل رایج خروج روغن از اگزوز خودرو

روغن می تواند به روش های مختلف وارد مسیر اگزوز خودرو شود. در حالی که برخی از این اتفاقات نسبت به بقیه رایج‌تر هستند، مطمئناً درک پیچیدگی‌های هر کدام مفید است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایل خروج روغن از اگزوز خودرو اتومبیل شما آورده شده است.

فرسودگی گاید سوپاپ

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

در بیشتر موتور خودروها، در داخل سر سیلندر یک گاید(راهنما) سوپاپ برای هر سوپاپ موجود است. گاید سوپاپ به همراه فنر سوپاپ باعث قرارگیری سوپاپ به شکلی می شود که سوپاپ تماس مناسب خود را با سیت سوپاپ حفظ کند.

گاید سوپاپ یک قطعه استوانه ای فلزی است که با فشار درون سرسیلندر جای میگیرد. سوپاپ درون گاید، عمل رفت و برگشت انجام می دهد. گایدها برای حرکت صحیح سوپاپ و نشستن کامل سوپاپ بر روی سیت سوپاپ استفاده می شود.

کاسه نمد گاید سوپاپ موتور از عبور روغن روان کننده از ساقه سوپاپ سرسیلندر جلوگیری می کند. اما مانند هر قطعه، گایدهای سوپاپ موتور در طول زمان، مستعد سایش هستند.

این سایش سبب عدم حرکت صحیح سوپاپ و آب بندی ساق سوپاپ و گاید می شودو فرصتی را برای روغن فراهم می کند تا به داخل اگزوز موتور نفوذ کند و اغلب دود خاکستری مایل به آبی را به عنوان محصول جانبی نشان می دهد. در موارد شدید، روغن در اگزوز موتور دیده می شود.

خرابی رینگ های پیستون

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

در قسمت بالای هر پیستون، حداقل سه رینگ قرار دارد که دارای وظایف مختلفی هستند، یکی از مهم ترین وظایف آنها نشت بندی فاصله بین پیستون و سیلندر می باشدو از فرار احتراق و همچنین از فرار مخلوط هوا و بنزین به زیر پیستون جلوگیری می کنند. از طرفی دیگر این رینگ ها از نفوذ روغن به قسمت بالای پیستون و اتاقک احتراق جلوگیری می نمایند.

چنانچه این رینگ ها دچار سایش شده و یا آسیب ببینند، روغن به اتاقک احتراق راه پیدا کرده و مقداری از آن در هنگام احتراق، به همراه بنزین می سوزد و از طرفی اگر میزان روغن زیاد باشد، مقداری از روغن با وجود سالم بودن رینگ ها وارد اتاقک احتراق شده و می سوزد.

ترک خوردگی در سرسیلندر یا بلوک سیلندر

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

اکثر کارشناسان، موتور را به دو بخش مهم تقسیم می کنند، بلوک سیلندر و سرسیلندر، قطعاتی مانند سیلندرها و میل لنگ بر روی بلوک سیلندر نصب می باشند و قطعاتی مانند سوپاپ ها، میل سوپاپها، اتاقک های احتراق و غیره بر روی سرسیلندر نصب می باشند. چنانچه این قطعات دچار آسیب دیدگی هائی مانند ترک خوردگی شوند، ممکن است روغن به داخل اتاقک احتراق راه پیدا کند و در اگزوز نیز اثرات آن دیده شود.

خرابی پیستون

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

در برخی موارد نادر، سر یک یا چند پیستون موتور ممکن است آسیب ببیند و امکان راهیابی روغن به داخل محفظه‌های احتراق موتور را فراهم کند.

آیا خرابی واشر سرسیلندر می تواند منجر به راهیابی روغن به داخل اگزوز شود؟

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

بر خلاف تصور خرابی واشر سرسیلندر به ندرت ممکن است موجب راهیابی روغن به اگزوز شود زیرا اگر واشر سرسیلندر آسیب ببیند، ابتدا نشانه های دیگری را به همراه خواهد داشت که منجر به از کار افتادن موتور خواهد شد، بطور مثال آسیب دیدن واشر سرسیلندر پیش از اینکه موجب راهیابی روغن به اگزوز شود، سبب مشکلاتی مانند قاطی شدن آب و روغن، کاهش شدید کمپرس موتور، راه پیدا کردن مایع خنک کننده موتور به داخل اگزوز خواهد شد لذا راه یابی روغن به داخل اگزوز، آخرین نشانه های خرابی واشر سرسیلندر خواهد بود که توسط صاحب خودرو ممکن است مشاهده شود.

آیا ادامه رانندگی در این حالات بی خطر است؟

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

در اکثر شرایط، یک وسیله نقلیه باید به نزدیکترین مرکز خدمات هدایت شود و با مشاهده اولین علائم نشت روغن از اگزوز آن، از سرویس خارج شود. این به این دلیل است که چنین موضوعاتی اغلب حیاتی هستند و می تواند نشان دهنده مشکلات بسیار بزرگتر، از جمله نمونه هایی از آسیب های داخلی موتور باشند.

بنابراین، ادامه کار یک وسیله نقلیه در این حالت در واقع می تواند منجر به آسیب بیشتر شود. این امر به نوبه خود می‌تواند مستلزم صرف وقت و تلاش گسترده‌تر برای انجام اقدامات اصلاحی باشد.

هدر رفتن زیاد روغن موتور در اگزوز خودرو نیز خطر آتش سوزی احتمالی خودرو را به همراه دارد.

آیا روغن روی اگزوز می تواند آتش بگیرد؟

دلیل خروج روغن از اگزوز چیست؟

روغن در واقع می تواند روی اگزوز داغ خودرو آتش بگیرد. زمانی که این روغن روی یا اطراف منیفولد اگزوز موتور جمع می‌شود، جایی که اگزوز داغ‌ترین حالت را دارد، این امر بیشتر رایج است.

اما در بیشتر موارد، قبل از ایجاد شعله، روغن سوخته یا دود می شود. دودی که تولید می شود معمولاً به رنگ خاکستری مایل به آبی است.

علاوه بر این، در بعضی از خودروهائیکه کیفیت اتاق و بدنه قابل قبولی ندارند، روغن موتور فوق گرم ممکن است ایجاد بوی سوختگی کند که به راحتی قابل شناسایی اخواهد بود. این بو حتی برای سرنشینانی که در داخل کابین خودرو نشسته اند نیز مشهود است.


کلید واژه ها: روغن روغن موتور قطعه یدکی رنو منیفولد رنو