چه زمانی روغن موتور را چک کنیم؟

اگر حتی برای مدت کوتاهی صاحب خودرو بوده اید، باید توجه داشته باشید که سطح روغن موتور باید به صورت دوره ای بررسی شود.
چه زمانی روغن موتور را چک کنیم؟
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ رنوکار

اگر حتی برای مدت کوتاهی صاحب خودرو بوده اید، باید توجه داشته باشید که سطح روغن موتور باید به صورت دوره ای بررسی شود. این بدین دلیل است که اکثر موتورهای بنزینی و دیزلی، روغن روان کننده خود را به آرامی مصرف می کنند یا حتی ممکن است نشتی روغن داشته باشند.

باید توجه داشت که همگی خودروها بواسطه اینکه دمای روغن خیلی بالا است و موتور در دمای بالائی کار می کند لذا مقداری روغن بخار شده و به همراه هوای ورودی موتور، وارد سیلندر شده و می سوزد. اگر سطح روغن خیلی پایین بیاید، روغن کاری بدرستی انجام نشده و روغن به قسمت های حیاتی موتور ارسال نشده یا به طور کامل متوقف می شود و باعث آسیب سریع و شدید به موتور خودرو می شود.

بنابراین احتمالاً این سؤالات مطرح می شود: چگونه سطح روغن را بررسی کنم؟ هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهم؟ روغن را با موتور داغ چک کنم یا سرد؟ زمانی که موتور روشن است یا خاموش روغن را چک کنیم؟ محدودیت دیگری در این ارزیابی روغن وجود دارد؟ و چند وقت یکبار باید سطح روغن را چک کنم؟

برای آگاهی از این موضوعات با مجله رنو ایران همراه باشید.

روغن موتور چگونه کار می کند؟

چه زمانی روغن موتور را چک کنیم؟

ابتدا کمی راجب به پیشینه روغن موتور صحبت کنیم. موتور وسیله نقلیه شما با روغن، روان کاری می شود. بعضی از قطعات موتور بوسیله روغن خنک کاری شده و تمیز نیز می شوند. برای اکثر خودروهایی که امروزه ساخته می شوند (چه بنزینی و چه با سوخت دیزلی)، این روغن در مخزنی ذخیره می شود، این مخزن در پایین موتور خودرو قرار دارد و به آن کارتل گفته می شود.

پمپ روغن یا همان اویل پمپ، در روغن قرار دارد و در حین کار، روغن را از مخزن می‌گیرد و ابتدا آنرا به فیلتر روغن، سپس به تمام قسمت‌هایی از موتور که نیاز به روغن‌کاری دارند، گردش می‌دهد و سپس به مخزن برمی‌گردد.

هنگامی که موتور خاموش می شود، پمپ نیز از گردش باز می ایستد و روغن باقیمانده در موتور به مخزن تخلیه می شود. به طور خلاصه، این یک سیستم معمولی روغن کاری موتور است.

چگونه سطح روغن موتور را بررسی کنم؟

برای اکثر خودروها، سطح روغن را می توان با استفاده از گیج اندازه گیری روغن بررسی کرد. شاید برایتان سوال شود که گیج روغن چیست؟ به معنای واقعی کلمه، گیج روغن میله ای نازک است که در روغن درون مخزن فرو می‌رود.

این یک میله فلزی بلند و باریک (مسطح یا استوانه ای) است که معمولاً یک دسته یا حلقه فلزی زرد در انتهای بالایی آن قرار دارد و می توان آن را در بالای موتور پیدا کرد. اگر هنوز مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای مالک خودرو را برای یافتن مکان دقیق آن بررسی کنید.

انتهای پایینی گیج روغن معمولاً با دو نقطه یا خط مشخص می شود. علامت بالا نشان دهنده سطح روغن زمانی است که مخزن پر است و علامت پایین نشان می دهد که پیشرانه به روغن نیاز دارد.
این علامت پایین به طور کلی نقطه‌ای است که با افزودن دقیق یک لیتر ظرف را به نقطه کامل پر می‌کند.

فضای خالی بین این خطوط ممکن است متقاطع یا ساده باشد. این ناحیه میانی محدوده سطح روغن را زیر سطح کامل آن نشان می‌دهد که در آن موتور، روغن کافی برای کارکرد صحیح دارد.

وقتی سطح روغن در این محدوده متوسط باشد، اضافه کردن روغن هنوز لازم نیست. جزئیات بیشتر در مورد نحوه بررسی روغن در زیر ارائه شده است.

چند بار باید سطح روغن خودرو را چک کنم؟

چه زمانی روغن موتور را چک کنیم؟

سطح روغن باید به طور دوره ای بررسی شود، این تا حد زیادی به میزان رانندگی بستگی دارد.

خودرویی که مثلاً 1500 کیلومتر در ماه رانندگی می کند باید حداقل ماهی یک بار سطح روغن آن بررسی شود.

خودرویی که برای سفرهای طولانی یا استفاده تجاری، مثلاً 3000 کیلومتر در ماه یا بیشتر رانندگی می‌شود، احتمالاً باید حداقل هر هفته روغن آن بررسی شود.

رویکرد دیگر ایجاد یک برنامه دوره ای برای بررسی سطح روغن، بدون توجه به کیلومتر طی شده است. به عنوان مثال یک بار در هفته، شب قبل از اولین رانندگی خود به محل کار، سطح روغن را بررسی کنید. روز اول کار شنبه است؟ جمعه شب روغن را چک کنید.

بسیاری از مردم بررسی روغن موتور خود را هر زمان که باک بنزین را پر می‌کنند یک امر عادی می‌دانند. نکته این است که آن را به یک روال تبدیل کنید.

زمان مناسب برای بررسی سطح روغن چه زمانی است؟

شرایط زیر به طور کلی بهترین زمان برای بررسی سطح روغن موتور را تعیین می کند:

موتور گرم یا سرد؟

سرمای موتور عموما بهترین زمان است. زمانی که موتور سرد است مطمئناً تمام روغن آن به مخزن برگشته است.

موتور داغ به طور طبیعی دارای روغن داغی است که دمای آن تا دمای بالائی می‌رسد. اگر قصد دارید که زمانیکه روغن موتور داغ است، سطح آنرا چک کنید لازم است تا حداقل پنج دقیقه صبر کنید تا روغنی که در موتور در حال گردش بوده است، به مخزن بازگردد تا اندازه گیری سطح روغن بدرستی و با حداقل خطا انجام شود. لازم است مواظب باشید که زمانیکه موتور داغ است، مواظب باشید تا دست شما به قطعات موتور برخورد نکند و روغن روی دست شما نریزد زیرا ممکن است موجب سوختگی شود.

موتور روشن باشد یا خاموش ؟

موتور حتما باید خاموش باشد. موتور روشن به شدت روغن را در اطراف موتور پمپ می کند تا ظرف روغن پر نشود. بررسی روغن در زمان موتور روشن، روغن بسیار کمی را نشان می دهد.

موتور برای چه مدت متوقف شود؟

قبل از بررسی روغن موتور، پیشرانه باید حداقل 5 دقیقه خاموش باشد. این زمان به روغن اجازه می دهد تا از موتور دوباره به داخل مخزن تخلیه شود. روغن تنها در عرض 5 دقیقه خیلی خنک نمی شود، بنابراین توصیه می شود مراقب انگشتان خود باشید.

نحوه بررسی صحیح روغن موتور

بیایید از این رویه عبور کنیم. برای این کار به یک دستمال تمیز پارچه ای یا چندین دستمال کاغذی نیاز دارید. داشتن نور کافی نیز مفید است.

توجه کنید که هر خودرویی که به تازگی خریداری کرده اید، همیشه باید دفترچه راهنمای مالک خود را برای دستورالعمل های خاص سازنده و احتیاط های مربوط به بررسی موتور بررسی کنید.

چگونه سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنیم؟

چه زمانی روغن موتور را چک کنیم؟

1- ماشین را روی یک سطح صاف پارک کنید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که روغن در مخزن برای دقیق ترین اندازه گیری تراز است. گیربکس را خلاص یا در خودروهای اتومات در حالت «پارک» قرار دهید و ترمز دستی را تنظیم کنید.

2-    کاپوت را باز کنید.

3-    گیج روغن را پیدا کنید. تا حدی آن را بیرون بیاورید. با پارچه یا دستمال کاغذی آن را تمیز کنید. سپس آن را به طور کامل بیرون بکشید و در این فرآیند آن را خشک کنید.

4-    میله ی خشک را دوباره داخل مخزن روغن قرار دهید. آن را کاملاً به پایین فشار دهید.

5-    دوباره میله را بردارید. این بار آن را پاک نکنید، بلکه حوله را زیر انتهای آن نگه دارید تا روغن چکه نکند.

6-    لبه بالایی روغن را در انتهای پایینی میله گیج قرار دهید. اگر در خط بالایی روی میله باشد، ظرف روغن پر است. اگر در خط پایین یا پایین تر باشد، اضافه کردن روغن لازم است. اگر در محدوده بین دو خط باشد افزودن روغن در این زمان ضروری نخواهد بود.

اگر روغن بالای خط بالایی باشد، مخزن بیش از حد پر است. برای رفع این مشکل باید مقداری روغن تخلیه شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به نمایندگی های مجاز یا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

7-    اگر سطح روغن پایین است، باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنید. روغن مناسب ماشین خود را بخرید (به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید) و روغن کافی اضافه کنید. شما به یک قیف با اندازه مناسب نیاز دارید تا امکان ریختن آسان روغن در درگاه پر کردن روغن را فراهم کند. یا به فروشگاه تعویض روغن دلخواه خود مراجعه کنید و از آنها بخواهید اقدامات لازم را انجام دهند.

اگر ماشین شما گیج اندازه گیری نداشته باشد چه؟

نداشتن نشانگر روغن موتور در خودروی شما یک امکان بسیار واقعی است. تعدادی از ساخت‌ها و مدل‌های جدیدتر این ویژگی قابل اعتماد هوشمندانه را کنار گذاشته‌اند.

هنگام از بین بردن نشانگر قدیمی اما قابل اعتماد، سازندگان از سنسورها و مدارهای پیچیده سطح روغن استفاده کرده اند که با کامپیوتر خودرو ارتباط برقرار می کند. چنین سیستم هایی یک نشانگر سطح روغن و در برخی موارد هشدار کم بودن روغن را در اختیار راننده قرار می دهند.

عاقلانه است که دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا ماشینی که در حال رانندگی هستید (یا قصد خرید آن را دارید) عضو باشگاه «بدون نشانگر» است یا خیر.


کلید واژه ها: روغن بررسی سطح روغن گیج روغن روغن موتور روغن مخزن