دلیل از کار افتادن کروز کنترل چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شایع ترین دلایل عدم کارکرد کروز کنترل و همچنین هزینه متوسط تعمیرات مرتبط با مشکلاتی از این دست، با مجله رنو ایران همراه باشید.
دلیل از کار افتادن کروز کنترل چیست؟
۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۹ رنوکار

وسایل نقلیه امروزی بر خلاف هر چیزی که در زمان محبوبیت خودرو برای اولین بار تصور می شد، تعدادی امکانات رفاهی، ویژگی های ایمنی راننده و برنامه های کاربردی مبتنی بر راحتی را ارائه می دهند. ما اغلب بسیاری از این ویژگی ها و عملکردها را بدیهی می دانیم، تا زمانی که آنها با مشکلی مواجه شوند که آنها را به طور کلی غیرقابل اجرا می کند.

این سناریویی است که شاید به بهترین نحو با خرابی کروز کنترل وسیله نقلیه نشان داده شود. اکثر رانندگان نسبتاً به مزایا و قابلیت‌های کروز کنترل وسیله نقلیه خود عادت کرده‌اند، که تقریباً در تمام اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و شاسی‌بلندهای امروزی به صورت استاندارد وجود دارد. این باعث می‌شود زمانی که چنین سیستمی کار نمی‌کند یا به درستی کار نمی‌کند، مشکل‌سازتر می‌شود.

بسیاری از کسانی که چنین مشکلاتی را تجربه می کنند، در فکر علت اصلی مشکلات مربوط به کروز کنترل وسیله نقلیه خود و هزینه های مربوط به تعمیر قریب الوقوع آن هستند. این به خودی خود می تواند یک فکر نسبتاً نگران کننده باشد، به ویژه برای کسانی که برای اولین بار با این موضوع خاص مواجه می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شایع ترین دلایل عدم کارکرد کروز کنترل و همچنین هزینه متوسط تعمیرات مرتبط با مشکلاتی از این دست، با مجله رنو ایران همراه باشید.

کروز کنترل چگونه کار می کند؟

پیش از این در مقاله "کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند؟" به صورت مفصل درباره این سیستم صبحت کردیم. سیستم‌های کروز کنترل را می‌توان به دو دسته عملگر با خلاء و عملگر با سیم تقسیم کرد. اولین مورد از این دو سیستم عمدتاً در خودروهای قدیمی‌تر یافت می‌شود، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق خودروهای مدل اخیر اکنون به دومی متکی هستند. در هر صورت، کروز کنترل برای تنظیم سرعت خودرو در یک ورودی تنظیم شده استفاده می شود.

در ادامه شرح عمیق تری از نحوه عملکرد هر یک از این دو سیستم کروز کنترل ارائه شده است.

کروز کنترل با عملگر خلاء و با عملگر موتورِ دارای کابل کششی

سیستم‌های کروز کنترل فعال با خلاء از مکانیزم پمپ یا سوپاپ برای رسیدن به تحویل خلاء به محرک مربوطه استفاده می‌کنند. اکثر محرک های خلاء از این نوع دارای فنرهای داخلی و یک دیافراگم داخلی هستند. به این محرک خلاء یک کابل دریچه گاز متصل است که به دریچه گاز موتور متصل می شود.

هنگامی که راننده کروز کنترل خود را روی سرعت خاصی تنظیم می کند، ECM  به پمپ یا سوپاپ خلاء سیستم سیگنال می دهد تا مقدار از پیش تعیین شده خلاء را به محرک پایین دست برساند. این خلاء روی دیافراگم داخلی و فنرهای محرک عمل می کند و مقدار مشخصی کشش را روی کابل دریچه گاز ایجاد می کند.

همانطور که کابل دریچه گاز موتور کشیده می شود، صفحه دریچه گاز در داخل بدنه دریچه گاز به میزان دلخواه باز می شود و اجازه می دهد مقدار معینی جریان هوا به ورودی موتور وارد شود. درجه باز شدن این صفحه دریچه گاز توسط ECM خودرو کنترل می شود تا سرعت را تنظیم کند، همچنین این میزان سرعت توسط سنسور سرعت نصب شده در گیربکس به ECM منتقل می‌شود.

در برخی خودروها نیز ECM با کنترل یک عملگر سبب کشیده شدن یک کابل کششی متصل بر روی اهرم بندی دریچه گاز می شود و بدینگونه دریچه گاز را کنترل می کند.

کروز کنترل متصل با سیم

با تکامل فناوری خودرو، بدنه‌های دریچه گاز کابلی به نفع بدنه‌های دریچه گاز پیشرفته‌تر و الکترونیکی‌تر که دارای نام «drive-by-wire» هستند، متوقف شد. بنابراین، استفاده از سیستم‌های کروز کنترل کابلی با خلاء نیز متوقف شد.

سیستم‌های کروز کنترل جدیدتر موتور دریچه گاز برقی بر اساس اصل کنترل ECM عمل می‌کنند. هر زمان که راننده کروز کنترل خود را روی سرعت مورد نظر تنظیم می کند، ECM وسیله نقلیه میزان بازشدن دریچه گاز را تعیین می کند تا مقدار مناسب هوای ورودی برای رسیدن به سرعت مطلوب را فراهم کند.

با محاسبه این مقدار، ECM یک سیگنال الکتریکی متناظر را به محرک بدنه دریچه گاز موتور می دهد. سپس این محرک صفحه دریچه گاز داخلی بدنه دریچه گاز را در موقعیت دقیقی که قبلاً توسط PCM خودرو خواسته شده بود، قرار می دهد.

در همین حال، سرعت واقعی خودرو به طور مداوم توسط PCM خودرو، به شکل بازخورد سنسور سرعت، کنترل می‌شود.

دلایل از کار افتادن کروز کنترل

کروز کنترل وسیله نقلیه ممکن است به دلیل تعدادی از مشکلات اساسی از کار بیفتد، که برخی از آنها می توانند مشکل سازتر از بقیه باشند. درک این مسائل بالقوه می تواند هنگام تلاش برای تسریع روند بازگرداندن وسیله نقلیه خود به جاده مفید باشد.
در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل عدم کارکرد سیستم کروز کنترل آورده شده است.

سوختن فیوز کروز کنترل

تقریباً تمام سیستم‌های کروز کنترل از طریق یک دستگاه محافظ مدار، مانند فیوز خطی، سیم‌کشی می‌شوند. اگر این فیوز خراب شود، تمام برق این مدار قطع می شود. برق فقط با تعویض این فیوز سوخته متصل می شود.

اگر فیوز کروز کنترل وسیله نقلیه شما بیش از یک بار خراب شود، برای تشخیص هرگونه مشکل مربوط به مدار، بازرسی بیشتری توسط نمایندگی های مجاز مورد کارخانه سازنده خودرو یا یک مکانیک ماهر لازم است.

خرابی سوئیچ کروز کنترل

تمام سیستم های کروز کنترل از طریق چند کلید مربوط به کروز کنترل توسط راننده فعال می شود. با این حال، با گذشت زمان، قطعات داخلی کلیدهای کنترل کروز کنترل خودرو ممکن است فرسوده یا بسوزد و در نتیجه آنطور که در نظر گرفته شده است عمل نکند.

در صورت بروز چنین مشکلاتی، تعویض کلید کروز کنترل خودروی آسیب دیده ضروری خواهد بود.

خرابی سوئیچ ترمز

سیستم‌های کروز کنترل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هر نقطه‌ای که پدال ترمز خودرو فشار داده می‌شود، آن را آزاد می‌کنند. کنترل‌های رایانه‌ای خودرو اطلاعات وضعیت پدال ترمز را از طریق یک سیگنال الکتریکی ارسال شده توسط یک کلید ترمز(استپ ترمز) تشخیص می‌دهند.

این کلید معمولاً در قسمت بالا و عقب پدال ترمز خودرو نصب می شود. در بسیاری از موارد، در صورتی که کلید ترمز از کار بیفتد، عملکرد کروز کنترل به طور کامل متوقف می شود.

خطاهای سنسور سرعت

نرم افزار مدیریت یک وسیله نقلیه به اطلاعات سنسور سرعت برای تعیین سرعت به جهت تنظیم عملکرد کروز کنترل، متکی است. این سنسور سرعت اغلب در قسمت خروجی جعبه دنده خودرو یافت می شود.

هر گونه خطای مربوط به این سنسور می تواند باعث عدم کروز کنترل شود و در نهایت نیاز به تعویض خود این سنسور سرعت دارد.

خرابی محرک یا کابل کروز کنترل

سیستم‌های کروز کنترل که در اکثر وسایل نقلیه قدیمی‌تر یافت می‌شوند از طریق اتصال کابلی با خلاء کنترل می‌شوند. خلاء موتور از طریق محرک سیستم منجر به تحریک کابل دریچه گاز تخصصی شد که موقعیت صفحه دریچه گاز موتور را کنترل می کرد.

از دست دادن خلاء سیستم، خرابی محرک خلاء، یا شکستن کابل دریچه گاز همگی می‌تواند منجر به قابلیت همکاری کروز کنترل در خودروهایی با این طراحی شود.

کروز کنترل چقدر ایمن است؟

استفاده از کروز کنترل ذاتاً ایمن است، به ویژه در رابطه با خودروهای مدل قدیمی که چنین ویژگی هایی را به صورت الکترونیکی فعال می کنند.

خطر واقعی مربوط به کروز کنترل زمانی رخ می دهد که اپراتور آن از آن سوء استفاده کند. هنگام انتخاب زمان و مکان استفاده از کروز کنترل، مقدار مشخصی احتیاط توصیه می شود.

کروز کنترل را نباید در جاده های پر پیچ و خم که فاصله دید راننده را محدود می کند یا موقعیت هایی که ممکن است نیاز به عکس العمل سریع باشد استفاده شوند.

علاوه بر این، استفاده از کروز کنترل در هنگام احساس خواب آلودگی توصیه نمی شود. اگرچه بسیاری از رانندگان به طور مداوم از کروز کنترل خود به عنوان وسیله ای برای صرفه جویی در مصرف بنزین استفاده می کنند، اما استفاده از چنین عملکردهای خودکار، میزان هوشیلری مورد نیاز راننده  نیاز برای سفر را کاهش می دهد و می تواند اثرات مضری بر تمرکز راننده در زمانی که خسته شده است داشته باشد.

هزینه رفع مشکلات کروز کنترل چقدر است؟

هزینه دقیق مربوط به تعمیر کروز کنترل بر اساس علت اصلی شرایط زمینه‌ای و همچنین ساخت و مدل خودرویی که چنین مشکلاتی را تجربه می‌کند متفاوت است.

مشکلات نسبتاً جزئی، از جمله مواردی که معمولاً مربوط به کروز کنترل یا سوئیچ ترمز وسیله نقلیه است، توسط نمایندگی های مجاز قابل استعلام است.

از سوی دیگر، خرابی‌های شدیدتر، که اغلب شامل محرک کروز کنترل خودرو یا سخت‌افزار الکترونیکی می‌شود، می‌تواند بسیار گران‌تر برای تعمیر باشد.


کلید واژه ها: کروز کنترل سیستم کروز کنترل محصولات رنو