دلیل روشن شدن چراغ فشار تایر (TPMS) چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد سیستم نظارت بر فشار باد تایر، و همچنین علل احتمالی روشنایی چراغ هشدار TPMS، با مجله رنو ایران همراه باشید.
دلیل روشن شدن چراغ فشار تایر (TPMS) چیست؟
۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰ رنوکار

روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد خودرو به ندرت اتفاق خوبی است. خودروهای امروزی دارای تعدادی چراغ جداگانه از چراغ چک موتور گرفته تا چراغ  ABSدر داشبورد خود هستند که قسمت اعظم آنها در صورت شرایط عملکردی کمتر از ایده آل روشن می شوند.

یکی از رایج ترین چراغ های هشدار دهنده خودرو، چراغ TPMS است. سیستم TPMS مخفف Tire Pressure Monitoring System به معنای سیستم نظارت بر فشار تایر است که یک ویژگی استاندارد در تمام خودروهای داخلی از سال 2007 است. پیش از این در این مقاله به بررسی سیستم نظارت بر فشار تایر خودرو پرداختیم. این سیستم برای هشدار دادن به رانندگان از کم باد یا پنجر شدن تایر در نظر گرفته شده است.

سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک(به انگلیسی A tire-pressure monitoring system) یک سیستم الکترونیکی است که برای نظارت بر فشار هوا در داخل لاستیک انواع خودروها طراحی شده است. TPMS اطلاعات فشار تایر را به صورت لحظه ای از طریق گیج، نمایشگر تصویری یا یک چراغ هشدار دهنده به راننده وسیله نقلیه گزارش می کند.

با این حال، تحت شرایط خاص، TPMS  وسیله نقلیه می‌تواند یک خطا را ثبت کند، در نتیجه چراغ هشدار سیستم را روشن می‌کند، بدون اینکه فشار تایر در واقعیت کم باشد. این سناریو تمایل به ایجاد سردرگمی در بین رانندگان دارد و باعث می شود آنها احساس کنند که برای وضعیت موجود پاسخی ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد سیستم نظارت بر فشار باد تایر، و همچنین علل احتمالی روشنایی چراغ هشدار TPMS، با مجله رنو ایران همراه باشید.

سیستم TPMSچگونه کار می کند؟

مفهوم کلی پشت فناوری مدرن TPMS این است که راننده را از وجود یک یا چند لاستیک کم باد شده در وسیله نقلیه قبل از اینکه چنین لاستیک‌هایی به یک خطر ایمنی تبدیل شوند، آگاه کند. این فناوری در تمام خودروهای 2007 و جدیدتر فروخته شده در ایالات متحده الزامی است.

سیستم نظارت بر فشار تایر را می توان به دو نوع مختلف مستقیم (dTPMS) و غیر مستقیم (iTPMS) تقسیم کرد. هدف استفاده از این سیستم جلوگیری از تصادفات ترافیکی، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از ساییدگی تایر به دلیل فشار کم از طریق شناخت زود هنگام وضعیت خطرناک لاستیک ها است.

موضوع نظارت بر فشار باد لاستیک خودرو به یکی از دو روش انجام می شود که اولین مورد به عنوان نظارت مستقیم شناخته می شود. از سوی دیگر، برخی از تولیدکنندگان نیز از نظارت غیرمستقیم برای همین منظور استفاده می کنند.

نظارت مستقیم

خودروهایی که از TPMS مستقیم استفاده می کنند به مجموعه کاملی از سنسورهای فشار نصب شده روی ساقه والف(وَلو یا Valve) متکی هستند که مربوط به یک ماژول گیرنده داخلی است. این حسگرها فشار هر لاستیک را به صورت بلادرنگ ثبت و رله می کنند و به راننده چنین داده هایی را به صورت مداوم ارائه می دهند.

این واحدهای TPMS دارای طراحی بسیار دقیقی هستند و در اکثر خودروهای جدید امروزی دیده می شوند.

نظارت غیر مستقیم

برخلاف TPMS مستقیم، سیستم‌های غیرمستقیم از این نوع سنسورهای فشار مستقل در هر تایر ندارند. برعکس، خودروهایی که دارای چنین سیستم‌های هشداردهنده‌ای هستند به استفاده از سنسورهای سرعت خودرو برای تعیین فشار نسبی تایرها متکی هستند.

تئوری پشت این موضوع این است که لاستیک های کم باد با سرعت کمی متفاوت از لاستیک های کاملا باد شده می چرخند. سیستم هایی از این نوع نسبت به TPMS مستقیم دقت کمتری دارند و در کل کمتر رایج هستند.

دلایل روشن بودن چراغ TPMS خودرو

دلایل مختلفی وجود دارد که چراغ هشدارTPMS  وسیله نقلیه حتی در صورت تنظیم بودن فشار تایرها ممکن است روشن باشد. در زیر چندین مورد از رایج ترین این موارد ذکر شده است.

آسیب دیدن سنسور TPMS

در شرایط خاص، سنسور TPMS تایر ممکن است آسیب ببیند و در نتیجه توانایی آن را برای عملکرد مطلوب به خطر بیندازد.

این امر به ویژه در صورتی محتمل است که چنین مسائلی بلافاصله پس از تعویض لاستیک به وجود بیاید، زیرا برای جلوگیری از آسیب سنسور به مراحل ویژه ای برای نصب و پیاده سازی تایر نیاز است.

تمام شدن باتری سنسور TPMS

سنسورهای TPMS مورد استفاده توسط سیستم های نظارت مستقیم از باتری های یکپارچه برای استفاده پایدار استفاده می کنند. اگرچه این باتری‌ها معمولاً عمر طولانی دارند، اما با گذشت زمان از کار می‌افتند.

این کار از ارسال بازخورد به گیرنده TPMS خودرو جلوگیری می کند و در نتیجه چراغ هشدار سیستم را روشن می کند.

خرابی گیرنده TPMS

این مورد اگرچه بسیار نادرتر از خرابی سنسور است، اما گیرنده TPMS خودرو در واقع می تواند از کار بیفتد و از دریافت و محاسبه صحیح داده های مربوط به فشار هوا جلوگیری کند. این ناهنجاری بدون توجه به فشار در هر تایر یا وضعیت سنسورهای خودرو باعث می شود چراغ TPMS خودرو روشن شود.

از دست دادن کشش (غیر مستقیم)

برخی از اولین سیستم‌های نظارت غیرمستقیم برای یک موضوع عجیب و غریب شناخته شده بودند. از آنجایی که این سیستم‌ها به استفاده از داده‌های سنسور سرعت چرخ‌ها متکی بودند، هرگونه از دست دادن کشش می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ TPMS خودرو شود.

این اتفاق اغلب باعث سردرگمی زیادی می‌شد، زیرا رانندگان سعی می‌کردند علت این خطاها را کشف کنند.

آیا می توانم با چراغ TPMS روشن رانندگی کنم؟

در واقع می توانید با چراغ TPMS وسیله نقلیه خود روشن رانندگی کنید. با این حال، انجام این کار توصیه نمی شود مگر اینکه لاستیک های شما توسط یک متخصص واجد شرایط بازرسی شده باشد. در بیشتر موارد روشن شدن چنین چراغی نشان دهنده فشار کم لاستیک است.

با این حال، اگر لاستیک‌های شما پر از هوا هستند و چراغ فشار باد لاستیک شما خاموش نمی‌شود، احتمالاً با یک مشکل سنسور یا گیرنده روبرو هستید.

در چنین مواردی، تا زمانی که جایگزینی سنسور زمان‌بندی و انجام شود، معمولاً می‌توان در صورت لزوم ادامه داد. با این حال، شایان ذکر است که تا زمانی که تعمیر مناسب انجام نشود، توانایی خودروی شما برای تشخیص و گزارش کم فشار باد تایر به خطر خواهد افتاد.

این از این واقعیت ناشی می شود که چراغ هشدار معمولی TPMS تا زمانی که خطا باقی بماند روشن می ماند. به نوبه خود، اگر افت فشار واقعی رخ دهد، هیچ روشنایی جدیدی از این نور رخ نخواهد داد.

اگر تصمیم دارید با چراغ TPMS وسیله نقلیه خود روشن رانندگی کنید، توصیه می شود به صورت دستی فشار باد لاستیک خودرو خود را با یک گیج لاستیک بررسی کنید. اگر در مورد سلامت لاستیک های وسیله نقلیه شما تردیدی وجود دارد، رانندگی را به یکباره متوقف کنید تا زمانی که خود مشکل برطرف شود.


کلید واژه ها: TPMS چراغ tpms سنسور tpms نظارت بر فشار باد لاستیک