مشکلات رایجی که ممکن است برای هر خودرویی پیش آید

تکمیل سرویس و نگهداری روزمره برای سالم و سر پا نگه داشتن ماشین، کامیون یا سواری بسیار مهم است. اما در بعضی مواقع، مشکلاتی برای خودرو بوجود می‌آید و هر وسیله نقلیه علائم هشدار خاصی را برای این مشکلات به نمایش می‌گذارد. در ادامه مشکلاتی که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید را با هم مرور خواهیم کرد.
مشکلات رایجی که ممکن است برای هر خودرویی پیش آید
۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ رنوکار

تکمیل سرویس و نگهداری روزمره برای سالم و سر پا نگه داشتن ماشین، کامیون یا سواری بسیار مهم است. اما در بعضی مواقع، مشکلاتی برای خودرو بوجود می‌آید و هر وسیله نقلیه علائم هشدار خاصی را برای این مشکلات به نمایش می‌گذارد. در ادامه مشکلاتی که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید را با هم مرور خواهیم کرد.

روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ هشدار دهنده موتور یا چراغ چک، متداول‌ترین مسئله برای دارندگان خودرو است. این چراغ‌ها وقتی یک (واحد کنترل موتور) کد خطایی را که توسط یک سنسور ایجاد می‌شود می‌خواند، روشن می‌شوند. از آنجا که بیش از ۲۰۰ کد اخطار احتمالی در خودروها وجود دارد، داشتن یک مکانیک حرفه‌ای با بررسی کامل یک چراغ هشدار دهنده بهترین روش برای تعیین منبع و انجام تعمیرات مناسب است. به همین منظور پبشهاد مجله رنو ایران به شما این است در صورتی که به روشن شدن چراغ چک خودروی خود مواجه شده و نتوانستید مشکل را برطرف کنید در اولین اقدام به یکی از نمانیدگی مجاز رنو در سرتاسر کشور مراجعه کنید.

احتراق ناقص موتور

هنگامی که هوا و سوخت به طور صحیح در محفظه احتراق مخلوط و سوزانده می‌شود، موتور به بهترین وجه کار می‌کند. برای تکمیل کارآمد این روند، یک سری از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند. اگرچه بسیاری از قطعات متحرک به عملکرد صحیح موتور کمک می‌کنند، اما احتراق ناقص سوخت موتور یکی از مشکلات اصلی آن است. برای کاهش مشکلات ناخوشایند یا لرزش موتور، حتماً قطعات سیستم سوخت و احتراق مانند پمپ بنزین، انژکتورها، سوزن انژکتور را با قطعات استاندارد مورد تایید رنو جایگزین کنید.

افزایش مصرف سوخت خودرو

هنگامی که موتور به طور کارآمد کار می‌کند، سوخت را با سرعتی می‌سوزاند که به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. با این وجود، چندین قسمت از سیستم سوخت مانند فیلتر بنزین، فیلترهای هوا، سنسورهای جریان هوا و سنسور اکسیژن سرانجام کثیف می‌شوند و از بین می‌روند. اگر این اتفاق قبل از تعویض آنها رخ دهد، باعث می‌شود موتور بیشتر از حد معمول سوخت مصرف کند. باز هم، انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای بهترین روشی برای پیشگیری از این مشکل است.

مشکل باتری در خودرو

بیشتر باتری‌ های ماشین باید حدود سه سال یا ۸۰ هزار کیلومتر دوام داشته باشند. باتری خراب یا مرده معمولاً در اثر کاهش آمپرها یا جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌شود که به طور طبیعی کاهش می‌یابد زیرا باتری توانایی حفظ شارژ را از دست می‌دهد. دینام آسیب دیده، سنسور دمای باتری خراب یا ایراد در سایر اجزای سیستم شارژ می‌تواند خرابی باتری را تسریع کند. بهتر است باتری اتومبیل خود را هر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر یا سه سال جایگزین کنید، حتی اگر علائمی از آسیب نشان ندهد.

پنچری لاستیک

در حالی که بیشتر لاستیک‌ها پس از ضربه زدن به یک شی یا سوراخ شدن پنچر می‌شوند با این حال ممکن است سایش و پارگی لاستیک نیز یکی از دلایل پنچری باشد. همانطور که اکثر سازنده‌های خودرو توصیه می‌کنند، طول عمر لاستیک را می‌توان با جابجا کردن آنها به صورت دوره‌ای افزایش داد. به طور کلی بهتر است هر ۸ هزار کیلومتر (یا وقتی روغن موتور خود را عوض می‌کنید) لاستیک‌های خود را مطابق توصیه های شرکت سازنده جابجا کنید.

سوت کشیدن لنت خودرو

سیستم ترمز نیز مانند سایر قسمت‌های متحرک اتومبیل در مدت زمان مشخصی از بین می‌رود. ترمزها برای متوقف کردن ایمن بسیار ضروری است، بنابراین هنگام بروز هرگونه علائمی از قبیل سوت کشیدن یا نرم شدن فشار پدال، باید در اسرع وقت لنت‌های خودرو توسط متخصصین مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه مشکلات جزئی ممکن است باعث ایجاد صدای نویز یا فشار شوند اما سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام ترمز گیری را باید یک علامت جدی به حساب آورد.

خرابی دینام خودرو

دینام بخشی از وسیله نقلیه شماست که تمام سیستم‌های الکتریکی را با روشن شدن اتومبیل در حال کار نگه می‌دارد. همچنین مسئولیت تأمین شارژ باتری خودروی شما نیز بر عهده دینام است. خراب شدن دینام خودرو در نهایت باعث می‌شود که باتری زودتر فرسوده شده و مشکلات دیگری نیز برای خودرو ایجاد شود. بهتر است در فواصل سرویس‌های دوره‌ای دینام خودروی خود را نیز بررسی کنید و قبل از از کار افتادن آن به فکر تعویض دینام با قطعه‌ای استاندارد و مورد تایید شرکت سازنده باشید.

خرابی موتور استارت خودرو

موتور استارت وظیفه آغاز چرخاندن موتور شما را دارد که روشن شدن خودرو را شروع می‌کند. وقتی این قسمت از خودرو به خوبی کار نکند، معمولاً به این دلیل است که سلونوئید الکتریکی آن آسیب دیده است. همچنین ممکن است موتور استارتر خراب شده باشد و یا یک عیب الکتریکی دیگر در قسمتی مانند رله استارت رخ داده باشد. اگرچه می‌توان یک استارت را قبل از خراب شدن جایگزین کرد اما پیش بینی اینکه این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد دشوار است. بهتر است برای پیشگیری از وقوع این خرابی در دوره‌های منظم استارت خودروی خود را بررسی کنید.

لرزش فرمان خودرو

مشکلات متعدد می‌تواند باعث شود که فرمان هنگام رانندگی بلرزد. اگر این اتفاق درست بعد از روشن شدن خودرو و شروع به رانندگی رخ دهد، قطعاتی مانند سیبک ها یا اجزای سیستم تعلیق آسیب دیده می‌توانند علت اصلی باشند. اگر لرزش فرمان در سرعت بالاتر اتفاق بیفتد، معمولاً مسئله بالانس تایر یا چرخ مطرح است. صرف نظر از این، مراجعه به نمایندگی‌های مجاز رنو در سرتاسر کشور برای بازرسی از وسیله نقلیه شما بهترین راه برای تشخیص صحیح و برطرف کردن این مسئله است.

جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو معمولاً به ندرت رخ می‌دهد. در اکثر اتومبیل‌های مدرن، سیستم خنک کننده بسیار پیچیده است و شامل چندین سنسور است که دمای مایع خنک کننده، جریان آن و سایر اجزا را کنترل می‌کنند. تعویض مرتب مایع ضد جوش رادیاتور و بررسی و در صورت نیاز تعویض واترپمپ قبل از خراب شدن، دو روش آسان برای کاهش پتانسیل جوش آوردن خودرو است.

همه اتومبیل‌ها برای عملکرد صحیح خود نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. سبک رانندگی یا مدل ماشین ممکن است ماشین شما را نسبت به سایرین مستعد مشکلات خاصی کند. همچنین استفاده

از قطعات اصلی که مورد تایید کارخانه سازنده است نیز یکی از مهمترین و اصلی ترین راه‌های ایمن نگه داشتن خودرو است.

قطعه یدکی اصلی رنو از کجا بخریم؟

توصیه مجله رنو ایران به شما این است که در صورت نیاز به تعویض هر قطعه‌ای از خودروی رنو خود به نمایندگی‌های مجاز این شرکت یا شرکای تجاری ایرانی آن در سراسر کشور مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی‌ها دسترسی ندارید حتماً تلاش کنید تا قطعه مورد تایید رنو را خریداری کرده و در اتومبیل خود استفاده کنید.

استفاده از قطعات غیر اصل که مورد تایید شرکت سازنده خودرو نیست می‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد خودرو داشته باشد و به علاوه ریسک آسیب به خودروی رنو شما را افزایش دهد. همچنین یکی از مزایای دیگر استفاده از قطعات اصلی طول عمر بیشتر آنها نسبت به نمونه‌های غیر استاندارد است.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه‌هایی است که می‌توان آنها را از نمونه‌های تقلبی تشخیص داد. اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
• عبارت "Genuine پارتش" و " پیچش D'Origine" و" پیازش ده Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

دومین راه شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب‌های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب‌ها دارای به علاوه در ساخت این بر چسب‌ها از جوهر حساس به نور (همانند تکنولوژی به کار رفته در چاپ اسکناس) استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می‌کند.کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو قطعه یدکی رنو