با نقش فیلتر هوا در خودرو آشنا شوید

به منظور فیلتراسیون این هوای ورودی به موتور از فیلتر هوا استفاده می شود تا حد امکان جلوی ورود ذرات مضر به داخل موتور را بگیرد.
با نقش فیلتر هوا در خودرو آشنا شوید
۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۸ رنوکار

همانطور که می دانید نقش هوا در عملکرد خودروهای احتراق داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع بدون وجود هوای کافی فرایند احتراق به خوبی انجام نمی شود و بازدهی خودرو نیز کاهش می یابد. در این خودروها با ورود هوا به داخل محفظه احتراق و از سوی دیگر پاشش سوخت همزمان با جرقه زدن شمع ها موجب احتراق و در نتیجه کارکرد موتور خودرو می شود.

هوایی که به داخل محفظه احتراق ارسال می شود از محیط حرکت خودرو مکش بوده و در نتیجه در این هوا علاوه بر اکسیژن ذرات مختلفی مانند شن، ماسه، گرد و غبار، ذرات ریز، دوده، رطوبت، گرده گیاهان و... وجود دارد که در صورت ورود به محفظه احتراق می تواند ضمن کاهش بازدهی این فرایند آسیب های جدی به خودرو وارد کند.

فیلتر هوا

همچنین آلاینده های موجود در هوا می توانند نقایص مختلفی مانند خوردگی پیستون و دیوار سیلندر را در موتور ایجاد کنند. به علاه آلاینده های جامد نیز می توانند موجب خوردگی و پارگی اجزای مختلف موتور شوند. بنابراین و به منظور فیلتراسیون این هوای ورودی به موتور از فیلتر هوا استفاده می شود تا حد امکان جلوی ورود ذرات مضر به داخل موتور را بگیرد.

معمولاً مالکین خودرو علی رغم اینکه فیلتر هوا نقش بسیار مهمی در افزایش عمر و عملکرد مفید موتور خودروی آنها دارد به آن توجه زیادی نمی کنند و شاید مدت ها در تعویض آن تاخیر ایجاد کنند. فیلترهای هوا از آنجایی که قطعه ای مصرفی به حساب می آیند عمر محدودی دارند و با توجه به محیط کارکرد خودرو، ذرات موجود در هوا بر روی کاغذ فیلتر انباشته شده و با بالا رفتن مقاومت فیلتر در مقابل جریان هوای ورودی، عملکرد موتور خودرو دچار اختلال می شود و علاوه بر آن ممکن است افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور را به همراه داشته باشد.

فیلتر هوا

تاخیر در تعویض فیلتر هوای موتور می تواند مصرف سوخت ماشین شما را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. فیلتر‌های هوا در خودرو دارای تنوع هستند و به هنگام تعویض خودرو باید دقت کرد که کدام یک از آن‌ها برای خودرو مناسب‌تر هستند.

پیشنهاد می شود اگر در مناطق پر گرد و غبار زندگی می کنید فیلتر هوا هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود اما در هوای معمولی فیلتر هوا تا ۷ الی ۱۰ هزار کیلومتر نیز می تواند به صورت مناسبی عملکرد خود را انجام دهد.

همچنین محل استقرار فیلتر هوای ماشین، در خودروهای مختلف متفاوت است و در صورتی که این فیلتر به خوبی در جای خود قرار نگیرد عمل فیلتراسیون نیز به نحو احسن انجام نشده و می تواند خساراتی را برای خودرو به همراه داشته باشد

فیلتر هوا

فیلترهای هوا دارای ظرفیت مشخصی هستند و می تواند میزان مشخصی گرد و غبار و آلاینده ها را جذب کرده و در خود نگه دارد. این فیلترها با پر شدن ظرفیتشان باید تعویض شود. معمولاً ظرفیت فیلترهای کاغذی را ۵ هزار کلیومتر در نظر می گیرند. توصیه می شود تا با تعویض به موقع فیلتر هوا به عملکرد بهینه موتور خودروی خود کمک کنید. برخی تصویر می کنند با شستشوی فیلتر می توانند مجدداً از آن استفاده کنند اما حتی در صورت شستشو نمی توانید ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده را از آن جدا کنید.

فیلتر هوای رنو

بسیاری از فیلترهای هوا که مورد تایید شرکت های سازنده خودرو نیستند به واسطه استفاده از کاغذ نامرغوب موجب ایجاد خسارتهای جدی و هزینه های سنگین تعمیر موتور می شوند. از مهمترین مسائل قابل توجه نوع کاغذ مصرفی در فیلتر است. در طراحی و ساخت فیلتر ها از کاغذهای متفاوتی استفاده می شود که دارای شکل و ظاهری یکسان با بازدهی متفاوت هستند. این کاغذها از الیاف و رزین های خاصی ساخته می شوند که تشخیص میزان فیلتراسیون و جدا سازی ذرات هر یک از آنها تنها از طریق دستگاه های آزمایشگاهی پیشرفته و بسیار دقیق میسر است.

استفاده از کاغذ نا مرغوب به دلیل نداشتن استحکام لازم باعث کاهش عمر فیلتر می شود. همچنین قطر نامناسب منافذ کاغذهای نامناسب می تواند منجر به عبور ذرات از فیلتر شود. نکته دیگر این است که کاغذ مناسب برای فیلتر هوا دارای مقاومت مشخصی در برابر گازها و رطوبت موجود در هواست که در صورت عدم استفاده از این کاغذ در ساخت فیلتر می تواند موجب ورود آنها به موتور و در نتیجه آسیب رسانی به آن شود.علاوه بر اینها استفاده از الیاف نامناسب در تولید فیلتر باعث نارسایی هوا به موتور شده و ضمن کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

فیلتر هوا رنو

توصیه مجله رنو ایران به شما این است در زمان سرویس های دوره ای خودرو خود در نمایندگی های خدمات پس از فروش این شرکت در سراسر کشور به سررسید زمان تعویض فیلتر هوای رنو خود دقت کنید.

قطعاًت اصلی رنو

قطعات اصلی مورد تأیید رنو دارای نشانه هایی است که شناسایی آنها را از قطعات غیرتقلبی آسان می کند.

اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

- عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
- عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها به چاپ رسیده است. باید توجه کنید که بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

دومین راه شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب‌های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب‌ها دارای به علاوه در ساخت این بر چسب‌ها از جوهر حساس به نور (همانند تکنولوژی به کار رفته در چاپ اسکناس) استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می‌کند.کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو فیلتر هوا رنو قطعه یدکی رنو