چراغ های هشدار رنو داستر چه معنایی دارند؟

در این مقاله قصد داریم شما را با معانی این علائم آشنا کنیم تا در صورت برخورد با آنها بتوانید بهترین تصمیم گیری ممکن را داشته باشید.
چراغ های هشدار رنو داستر چه معنایی دارند؟
۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۳ رنوکار

داستر یک خودروی شاسی بلند کامپکت است که توسط گروه خودروسازی رنو فرانسه و زیرمجموعه رومانیایی آن یعنی گروه خودروسازی داچیا از سال 2010 تولید شد. این خودرو به دلیل قیمت مقرون به صرفه و عملکرد خوب خود خیلی زود توانست به بازار خودرویی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورمان نیز راه پیدا کند و توسط نگین خودرو به بازار عرضه شود.

داچیا برای اولین بار و به صورت رسمی در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از داستر رونمایی کرد؛ این خودرو سومین محصول این شرکت بعد از رنو ساندرو است که بر اساس پلتفرم لوگان ساخته شده است.

چراغ های هشدار رنو داستر چه معنایی دارند؟

از دلایل محبوبیت رنو داستر در ایران می توان به سواری نرم، استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و برند معتبر رنو اشاره کرد. با این حال یکی از راه های نگهداری بهتر از خودرو آشنایی با علائمی است که به علت وجود ایراد یا نقص عملکردی در خودرو در صفحه کیلومتر شمار پشت فرمان خودرو روشن می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با معانی این علائم آشنا کنیم تا در صورت برخورد با آنها، بتوانید بهترین تصمیم گیری ممکن را داشته باشید. البته نباید فراموش کرد که وجود هر کدام از این علائم ممکن است به مدل خودرو و سطح تجهیزات آن نیز بستگی داشته باشد.

چراغ هشدار ترمز دستی و نقص در مدار ترمز

چراغ هشدار ترمز رنو داستر

این چراغ پس از قرار دادن سوئیچ در موقعیت On یا روشن، فعال می‌شود. اگر چراغ حین ترمزگیری یا رانندگی روشن شود، بسته به خودرو با صدای بیپ همراه است. این شرایط نشان می‌دهد که سطح روغن در مدار پایین است و ممکن است ادامه رانندگی خطرناک باشد. این چراغ در زمانی که ترمز دستی خودروی شما فعال باشد نیز روشن خواهد بود.

چراغ نشانگر توقف اضطراری (قرمز)

چراغ نشانگر توقف اضطراری (قرمز) رنو داستر

چراغ هشدار نقص فنی پس از قرار دادن سوئیچ در موقعیت (on) روشن، فعال شده و با استارت موتور خاموش می‌شود. این چراغ همزمان با سایر چراغ‌های هشدار روشن می‌شود و همراه با آن صدای بیپ هم شنیده می‌شود. جهت ایمنی خود و با در نظر گرفتن شرایط ترافیکی، با روشن شدن این چراغ هشدار باید بلافاصله توقف کنید. موتور را خاموش کرده و مجدداً آن را استارت نزنید. روشن شدن این چراغ می تواند دلایل زیادی داشته باشد، خرابی هر یک از سنسورهای کنترل موتور و یا گیربکس خودرو می تواند این چراغ هشدار را روشن کند.

از عمده ایرادهائی که می تواند موجب روشن این چراغ هشدار شوند می توان به بروز مشکل در موتور دریچه گاز، سنسور فشار منیفولد، کوئل ها و موارد دیگر  در موتور خودرو، احتراق ناقص در سیلندرها و خرابی سنسور کیلومتر، شیر برقی فشار خط گیربکس، سنسورهای ABS و موارد دیگر در گیربکس خودرو اشاره نمود. اگرچه دلایل بسیاری را می توان برای روشن این چراغ هشدار برشمرد که هر یک به نوبه خود می تواند خطرآفرین باشد لذا توصیه می شود بلافاصله بعد از روشن شدن این چراغ خودرو را متوقف کرده و در اولین فرصت به نزدیک ترین نمایندگی مجاز رنو مراجعه نمائید و یا از امداد کمک بگیرید.

چراغ هشدار (نارنجی)

این چراغ پس از قرار دادن سوئیچ در موقعیت روشن، فعال شده و با استارت موتور خاموش می‌شود. این چراغ همزمان با سایر چراغ‌های هشدار در صفحه نمایشگر روشن می‌شود. این بدین معنی است که خیلی با دقت رانندگی کرده و با نمایندگی مجاز رنو تماس بگیرید. عدم رعایت موارد فوق خطر آسیب دیدن خودرو را افزایش می دهد.

چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده موتور

چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده موتور رنو داستر

به محض روشن موتور، این چراغ هشدار خاموش می‌شود. اگر هنگام رانندگی این چراغ روشن بماند و همراه با آن صدای بیپ شنیده شود نشان دهنده افزایش دمای مایع خنک کننده است. در این وضعیت، خودرو را متوقف کرده و اجازه دهید موتور به مدت چند دقیقه در دور آرام کار کند؛ پس از آن دما پایین خواهد آمد. در صورت پایین نیامدن دما، موتور را خاموش کرده و پیش از کنترل سطح مایع خنک کننده و تمیزی رادیاتور، اجازه دهید تا سرد شود. اگر سطح مایع خنک کننده عادی باشد، نقص دیگری رخ داده است. با توجه به این که خودرو داستر جدید نشانگر میزان دمای آب را در صفحه امپر خود ندارد در صورت بروز ایراد در سیستم خنک کننده موتور راننده متوجه بالا رفتن آمپر آب نخواهد شد، بنابراین روشن شدن این آلارم می تواند زنگ خطر جدی برای موتور خودرو باشد.

چراغ هشدار پایین بودن (فشار روغن موتور)

چراغ هشدار پایین بودن (فشار روغن موتور) رنو داستر

با قرار دادن سوئیچ در موقعیت ( on) روشن، این چراغ هشدار روشن شده و پس از چند ثانیه خاموش می‌شود. اگر این چراغ هنگام رانندگی روشن شود و همراه با آن صدای بیپ شنیده شود بلافاصله توقف کرده و سوئیچ را در حالت خاموش قرار دهید. سپس سطح روغن موتور را کنترل کنید. اگر سطح روغن عادی باشد، نقص دیگری رخ داده است. روشن شدن این چراغ به این معنی می باشد که یا سطح روغن موتور کم بوده و یا فشار روغن برای روغنکاری و روانکاری قطعات داخل موتور کافی نمی باشد، در صورت روشن شدن این چراغ می بایست بلافاصله خودرو را خاموش کرده و خودرو را به اولین نمایندگی مجاز منتقل کرد.

چراغ هشدار ایربگ

چراغ هشدار ایربگ رنو داستر

این چراغ با قرار دادن سوئیچ در موقعیت (on) روشن فعال شده و پس از چند ثانیه خاموش می شود. اگر با قرار دادن سوئیچ در موقعیت (on) روشن این چراغ روشن نشود و یا حین عملکرد موتور روشن شود یا اگر چشمک بزند، نشان دهنده وجود خرابی در سیستم است.

چراغ هشدار شارژ باتری

چراغ هشدار شارژ باتری رنو داستر

به محض استارت موتور، این چراغ باید خاموش شود. اگر هنگام رانندگی، چراغ هشدار نقص روشن شود، نشان دهنده شارژ بیش از حد، خالی شدن باتری، خرابی سیستم شارژ باتری (دینام) و یا خرابی خود باتری است. با مشاهده این وضعیت، خودرو را متوقف کرده و با نمایندگی مجاز رنو تماس بگیرید.

چراغ هشدار ترمز ضد قفل (ABS)

چراغ هشدار ترمز ضد قفل (ABS) رنو داستر

این چراغ با قرار دادن سوئیچ در موقعیت (on)، فعال شده و پس از چند ثانیه خاموش می شود. اگر پس از روشن کردن خودرو این چراغ بعد از چند ثانیه، همچنان روشن باقی ماند، مشکل از ABS است، در این وضعیت با نمایندگی مجاز رنو تماس بگیرید. در شرایط نقص عملکرد  ABS سیستمهای ترمز تا حدی کار میکنند. با این وجود، ترمز ناگهانی خطرناک میباشد و توقف فوری به محض مناسب بودن شرایط ترافیکی الزامی است. اگر هنگام رانندگی، چراغ هشدار ABS روی صفحه نمایشگر روشن شود، نشان دهنده بوجود آمدن نقص در این سیستم است.

چراغ هشدار پایین بودن سطح سوخت

چراغ هشدار پایین بودن سطح سوخت رنو داستر

این چراغ با قرار دادن سوئیچ موتور در موقعیت (on) روشن فعال شده و پس از چند ثانیه خاموش می شود. اگر این چراغ حین رانندگی روشن شود ممکن است بسته به مدل خودرو با صدای بیپ همراه باشد باید هرچه سریعتر باک خود را پر کنید. فقط حدود 50 کیلومتر می توانید پس از روشن شدن چراغ مذکور رانندگی کنید.

چراغ نشانگر رانندگی در حالت انتقال نیرو به 4 چرخ (چهار چرخ محرک)

این عملکرد از طریق دکمه روی کنسول خودرو قابل انتخاب است. زمانی که این چراغ روشن می شود به این معنی است که چهار چرخ خودرو شما با فعال شدن دیفرانسیل عقب محرک شده اند و در حال انتقال گشتاور به همه چرخها می باشند، توجه داشته باشید در حالت  4WD LOCK اگر سرعت خودرو از 40 کیلومتر بر ساعت بیشتر شود، پس از آن بطور اتوماتیک غیر فعال می گردد و به حالت  2WD LOCK   تغییر وضعیت داده و چراغ آن نیز خاموش می شود.

لازم به دکر است که حالت  4WD LOCK  فقط برای استفاده در جاده های ناهموار، لغزنده و برفی بوده و استفاده مداوم از حالت 4WD موجب استهلاک قطعات مجموعه می شود و  خرابی قطعات را به دنبال دارد، استفاده از این حالت در هر شرایط دیگر بر مانورپذیری خودرو تأثیر منفی میگذارد و به اجزای مکانیکی آن صدمه وارد میسازد و همچنین موجب افزایش محسوس مصرف سوخت می شود. همیشه از یکسان بودن خصوصیات هر چهار لاستیک به لحاظ نوع، سایز، ساختار، شکل آج و غیره اطمینان حاصل کنید، نصب لاستیکهایی با سایز متفاوت به چرخهای جلو و عقب یا چرخهای چپ و راست ممکن است برای لاستیک ها، گیربکس، سیستم انتقال گشتاور و دنده پینیون دیفرانسیل عقب عواقب جدی به بار بیاورد.

چراغ نشانگر رانندگی در حالت انتقال نیرو به 2 چرخ

چراغ نشانگر رانندگی در حالت انتقال نیرو به 2 چرخ

این عملکرد از طریق دکمه روی کنسول خودرو قابل انتخاب است. استفاده از این حالت بدین معنی است که گشتاور فقط به چرخهای جلو منتقل می شود. در وضعیتی که جاده لغزنده و برفی نمی باشد همانطور که توصیه شد، از این وضعیت استفاده نمائید.

چراغ هشدار (ESC) سیستم کنترل کشش و پایداری الکتریکی

چراغ هشدار (ESC) سیستم کنترل کشش و پایداری الکتریکی رنو داستر

این سیستم برای کنترل خودرو در شرایط رانندگی بحرانی به شما کمک میکند که توضیحات کامل در خصوص چگونگی عملکرد آن در اینجا ارائه شده است و می توانید آن را مطالعه نمائید. این سیستم جهت محدود کردن سرعت چرخها ممکن است خروجی موتور را کاهش دهد و این بدین معنی است که در زمانیکه شرایط جاده بحرانی است و سطح جاده لغزنده است و  این سیستم در حال عمل کردن و اصلاح سرعت هر یک از چرخها است امکان دارد علی رغم فشار دادن پدال گاز، دور موتور افزایش نیابد . در صورت عدم نیاز به سیستم، میتوانید با فشردن کلید مربوطه، عملکرد آنرا غیرفعال کنید، در این صورت چراغ هشدار غیرفعال کردن سیستم بر روی صفحه کیلومتر روشن خواهد شد تا راننده فراموش نکند که سیستم را غیرفعال کرده است. هنگامیکه سیستم، نقصی را در عملکرد شناسایی کند، چراغهای هشدار بر روی صفحه نمایشگر روشن می شوند. در این صورت، سیستمهای  ESC و  ESP غیرفعال خواهند شد.

چراغ هشدار باز بودن درب ها

از بسته بودن دربهای خودرو اطمینان حاصل کنید. هر زمان که یکی از درب های خودرو باز باشد این چراغ روشن شده و باز بودن درب را گزارش می دهد، معمولا عدم رگلاژ بودن درب صندوق عقب موجب روشن شدن این چراغ می شود.

چراغ هشدار حالت ECO

این چراغ زمانی روشن می‌شود که حالت ECO  فعال شده باشد. حالت ECO مخفف Economic یا اقتصادی است. در این حالت عملکرد موتور ، توسط یونیت موتور طوری مدیریت می شود که مصرف سوخت بهینه شود، این وضعیت بر روی میزان گشتاور تولید شده توسط موتور تاثیر مستقیم می گذارد و خروجی آنرا کاهش می دهد و شتاب خودرو را کم می کند، لازم به ذکر است که خودروهای داستر که در ایران وجود دارند، به این سیستم مجهز نمی باشند.

چراغ هشدار کروز کنترل

در صورت فعال کردن این آپشن چراغ روشن می شود.

چراغ هشدار محدودکننده سرعت

نشان دهنده استفاده از این آپشن در حین رانندگی است.

چراغ نشانگر ESC

خاموش بودن حالت کنترل پایداری الکترونیکی

چراغ هشدار وضعیت درب

این چراغ وضعیت در بها (یا درب پشتی) را نشان می دهد.

چراغ نشانگر چراغهای راهنما

چراغ نشانگر سیستم ایموبلایزر موتور

این چراغ نشان دهنده چندین عملکرد است. هنگامی که سوییچ خودرو را باز می کنید این چراغ به همراه دیگر چراغ های هشدار روشن و خاموش می شود و به این معنی است که سیستم ایموبلایزر شما به درستی کار کرده و چیپ الکترونیکی داخل سوییچ توسط خودرو تایید شده است. اما در صورتی که بعد از آن این چراغ روشن بماند به این معنی است که در سیستم ایموبلایزر خودور مشکلی پیش آمده و یا سوییچ خودرو دچار مشکل شده و یا واحد دریافت کنند سیگنال سوییچ دچار اختلال شده است،در این حالت خودور روشن نخواهد شد و می بایست خودرو را به نزدیکترین نمایندگی مجاز انتقال داد.

چراغ اصلی نور بالا

این چراغ نماد چراغ های اصلی خودرو در حالت نور بالا می باشد. در زمان هایی که ترافیک وجود دارد و یا در جاده، خودرو دیگری در جلوی شما و با فاصله کم در حال حرکت است، می بایست از چراغ های نور پایین برای عدم خیره شدن چشم سایرین استفاده گردد.

چراغ نور پایین

همواره به محض تاریک شدن هوا از چراغ های اصلی نور پایین استفاده گردد، توجه کنید که استفاده از چراغ های مه شکن نمی تواند جایگزین مناسبی برای این چراغ باشد و می تواند خطرات جدی به بار آورد.

چراغ مه شکن جلو

این نماد نشان دهنده چراغ های مه شکن جلو می باشد و استفاده از آن در زمان وجود مه و برف و باران که دید جاده کم می باشد، توصیه می شود.

چراغ مه شکن عقب

این نماد چراغ های مه شکن عقب می باشد و فقط باید در مواقعی مورد استفاده قرار گیرند که میزان دید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

چراغ راهنمای سمت چپ

چراغ راهنمای سمت راست

چراغ نشانگر تعویض دنده

این چراغ زمانی روشن می شود که شما از دسته دنده را در وضعیت دستی(Manual) قرار داده اید و باید دنده را به دنده بالاتر (فلش بالا) و یا سنگین‌تر(فلش پایین) تعویض نمائید. در واقع زمانی که از گیربکس خودور بصورت دستی استفاده می کنید برای کاهش فشار بیش از حد به موتور و گیربکس، در زمان لازم هر یک از چراغ های بالا برای راهنمایی بهتر تعویض دنده به راننده هشدار می دهند.

چراغ هشدار گذشتن از سرعت مجاز

چراغ هشدار به همراه صدای بیپ هنگامی که خودرو از 120 کیلومتر بر ساعت عبور کند نمایش داده خواهد شد.

چراغ هشدار تعویض روغن موتور

این چراغ زمانی بر روی صفحه نمایشگرها روشن می‌شود که زمان تعویض روغن فرارسیده است. در این زمان لازم است تا روغن موتور را هرچه سریع‌تر تعویض نمائید. لازم به ذکر است که در این حالت فقط مسافت طی شده بین دو تعویض روغن محاسبه می‌شود و زمان بین دو تعویض روغن ملاک نیست. لازم به ذکر است که روغن موتور این خودرو می بایست هر ده هزار کیلومتر و یا یک سال تعویض گردد، بر این اساس صاحب خودرو لازم است هر زمان که این علامت هشدار روشن شد، نسبت به تعویض روغن اقدام نماید و در عین حال توجه داشته باشد که فاصله زمانی تعویض روغن از یک سال بیشتر نشود.

البته این چراغ هشدار در خودرو های داستر داخلی وجود ندارد و ممکن است فقط در برخی از مدل های 2017 یک چراغ آچار در هنگام سوییچ باز در صفحه نمایش کوچک داخل صفحه آمپر برای نشان دادن زمان تعویض روغن موتور روشن شود.

چراغ نشانگر یخ زدایی/ بخارزدایی شیشه عقب

در زمان هایی که شیشه عقب خودرو دچار یخ زدگی و یا بخار گرفتگی شده باشد، می توانید با فشردن کلید مربوطه،سیستم بخارزدائی شیشه عقب را فعال نمائید، در زمان روشن بودن سیستم مذکور، این چراغ روشن خواهد ماند.

چراغ هشدار نقص الکترونیکی پیش گرمکن

موارد استفاده این علامت هشدار با توجه به نوع منطقه آب و هوائی متفاوت است، در کشورهائی مثل روسیه که دارای شرایط آب و هوائی سرد می باشند، این چراغ برای عملکرد سیستم پیش گرم کن مورد استفاده قرار گرفته است ولی در ایران از این چراغ برای هشدار در خصوص سیستم گیربکس اتوماتیک بکار می رود، چنانچه سیستم برق گیربکس اتوماتیک با مشکل مواجه شود و خطائی در آن ثبت گردد، این چراغ هشدار روشن می شود لذا به محض مشاهده روشن ماندن این چراغ بر روی صفحه نمایشگرها، می بایست در اولین فرصت ممکن با نمایندگی مجاز رنو  تماس بگیرید.

چراغ هشدار ضد آلودگی

با قرار دادن سوییچ در موقعیت  (on) روشن، این چراغ روشن شده و خاموش می‌شود. اگر این چراغ به طور مداوم روشن بماند، در اولین فرصت ممکن با نمایندگی مجاز تماس بگیرید. روشن شدن این چراغ می تواند معانی بسیاری داشته باشد که فقط با دستگاه عیب یاب و کنترل توسط یک کارشناس فنی متخصص قابل بررسی است.

چراغ نمایشگر ESC

شناسایی شرایطی که استفاده از ESC توصیه می شود یا سیستم به صورت خودکار ESC را فعال کرده است.

چراغ هشدار کم بودن فشار باد لاستیک

نشان دهنده کم بودن فشار باد لاستیک در یکی از تایرهاست، در هنگام مشاهده این چراغ لازم است تا باد لاستیک مورد بازبینی قرار گرفته و تنظیم شود.

چرا غ هشدار (یادآوری) غیرفعال کردن ایربگ سرنشین جلو

چنانچه راننده سیستم ایربگ سمت سرنشین جلو( ایربگ جلو، سمت راست) را غیرفعال کرده باشد، این چراغ روشن می شود، این چراغ صرفا برای این است که راننده فراموش نکند که سیستم ایربگ سمت راست جلو غیرفعال می باشد.

چراغ هشدار یادآوری کمربند ایمنی

هنگام استارت موتور، این چراغ هشدار اگر کمربند ایمنی راننده یا سرنشین بسته نشده باشد روی کنسول وسط به طور مداوم روشن می‌ماند. پس از آن هنگام رانندگی برای مدت 2 دقیقه صدای بیپ شنیده می‌شود تا وقتی که کمربند ایمنی راننده بسته شود.

(این مقاله توسط آقای مهندس داوود آخرتی، کارشناس فنی تعمیرگاه مرکزی نگین خودرو مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است)


کلید واژه ها: رنو داستر Renault Duster محصولات رنو