کوئل چیست؟

کوئل ها سیم پیچ های القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار می گیرند و حریان برق با ولتاژ بالا را تولید می کنند.
کوئل چیست؟
۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۲:۲۰ رنوکار

همانطور که گفته شد موتور هر خودرویی برای به حرکت درآمدن باید با مکش هوا، متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن را به خوبی انجام دهد. برای انجام عملیات احتراق و جرقه زنی نیز لازم است که جریان برق موجود در خودرو به شمع ها برسد تا در سر سیلندر جرقه ایجاد کند.

اما برای اینکه این جرقه باعث احتراق شود باید ولتاژ بالایی داشته باشد و این در حالی است که ولتاژ باتری خودرو تنها ۱۲ ولت است پس در اینجا به قطعه ای نیاز است که این ولتاژ را افزایش دهد. در خودرو برای این کار از قطعه ای به نام کوئل (به اانگلیسی Ignition Coil) یا سیم پیچ احتراق بهره می برند. در واقع کوئل های سیم پیچ های القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار می گیرند و حریان برق با ولتاژ بالا را تولید می کنند.

کوئل رنو

اساس کار کوئل را باید درعلم فیزیک و قانون القای الکترومغناطیسی جستجو کرد. طبق این قانون با حرکت میدان مغناطیسی نسبت به پیچه یک جریان الکتریکی در مدار القا می شود که این پدیده را القای الکترومغناطیسی و جریان تولید شده را جریان الکتریکی القایی می نامند.

دو سیم پیچ در ساختار کوئل وجود دارند که سیم پیچ اولیه و ثانویه نامیده می شوند و جریان ورودی به سیم پیچ اولیه و گذر از آن باعث القای الکتریکی به سیم پیچ ثانویه و به این ترتیب سیم پیج ثانویه ولتاژ را تا چند هزار برابر تقویت می کند. در خودروهایی مانند تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاس هر شمع مجهز به یک کوئل شده است تا در صورت خرابی نیاز به تعویض دیگری نباشد.

ساختمان کوئل به صورت کلی از سیم پیچ اولیه، سیم پیج ثانویه، هسته مرکزی. بدنه کوئل تشکیل شده است. بین دو سیم پیچ کوئل نیز از یک عایق نازک استفاده می کند تا حرارت ایجاد شده در سیم پیچ ها موجب آسیب به آنها نشود. جنس سیم های استفاده شده در سیم پیچ ها نیز مسی است و تعداد دور سیم پیچ اولیه نیز حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه است که مقاومت ۳ آهمی را در آن ایجاد کرده است.

کوئل رنو

همانطور که گفته شد تعداد دور سیم در سیم پیچ ثاویه بیشتر و حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه است؛ انتهای سیم پیچ ثانویه نیز به وایر خودرو وصل شده است تا جریان مورد نیاز برای جرقه زنی را به شمع خودرو برساند.

از آنجایی که در کوئل بر اثر گذر جریان حرارت تولید می شود معمولاً بدنه کوئل را از آلومینیوم که ضریب انتقال حرارت بالاتری دارد می سازند. همچنین در هسته کوئل نیز از نوعی آلیاژ آستفاده می شود.

از طرفی کوئل ها با توجه به اینکه به ECU خودرو متصل هستند مطابق دستورات آن میزان جرقه زنی ها را متناسب با وضعیت خودرو تنظیم می کنند.

علائم خرابی کوئل رنو

از آنجایی که کوئل وظیفه مهمی در ساختار خودرو و همچنین فرایند احتراق آن دارد با آسیب دیدن آن ممکن است معایبی مانند آنچه در زیر می خوانید در خودرو مشاهده شود.

کاهش شدت جرقه زنی در موتور به دلیل عملکرد نامناسب کوئل افزایش مصرف سوخت خودرو به دلیل کاهش بهره وری موتور را در پی دارد. یکی از دلایل روشن نشدن خودرو را نیز می توان در سوختن کوئل جستجو کرد چرا که در صورت این اتفاق جرقه ای به موتور خودرو نمی رسد و در نتیجه خودرو روشن نمی شود.

نیم سوز شدن کوئل ها نیز می تواند باعث لرزش خودرو و افزایش مصرف سوخت شود. البته ممکن است در صورت گاز دادن به خودرو این مشکل به صورت موقت بر طرف شود اما در دور آرام موتوری لرزشی زیادی خواهد داشت.

گاهی اوقات مشکل در اتصالات یا وجود ایرادی در ECU باعث جرقه نزدن خودرو می شود که باید برای رفع آن به کلیه نمایندگی های رنو در سراسر کشور مراجعه کرد. روشن شدن چراغ چک خودرو نیز یکی دیگر از علائمی است که می تواند نشان دهند وجود ایرادی در کویل خودرو باشد.

کوئل رنو

همچنین ریپ زدن موتور و عدم کارکرد منظم ماشین نیز یکی دیگر از علائم وجود ایراد در سیستم جرقه زنی یا کوئل خودرو است. برای اطمینان از وجود هر گونه نقص در این سیستم باید از کمک متخصصین رنو بهره مند شوید.

کوئل اصلی رنو

از آنجایی که کویل یکی از قطعات مهم در فرایند احتراق موتور است در نتیجه کیفیت قطعه استفاده شده اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه مجله رنو ایران به شما این است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

در صورت عدم کارکرد صحیح کوئل رنو و مواجهه با مشکل می توانید به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو در سراسر ایران یا یکی از شرکای تجاری آن مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است بدانید که قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو کویل رنو کوئل رنو