چگونه از باتری خودروی خود نگهداری کنیم؟

باتری خودرو یک باتری قابل شارژ مجدد است که جریان الکتریکی مورد نیاز وسایل نقلیه را تامین می کند. وظیفه اصلی آن نیز همانطور که در بالا اشاره کردیم تغذیه استارتر موتور در زمان شروع به کار آن است.
چگونه از باتری خودروی خود نگهداری کنیم؟
۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۰ رنوکار

همانگونه که در مقالات قبلی نیز گفته شد خودروها از اجزای زیادی تشکیل شده اند که هر کدام از آنها وظیفه مهمی را ایفا می کنند. از لحظه چرخاندن سوییچ خودرو تا پایان سفر و توقف آن چندین و چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی باید به صورت همزمان عملکرد صحیحی از خود ارائه دهند تا سرنشینان خودرو از کیفیت و راحتی سواری خود راضی باشند.

آغاز سفر و استارت خودرو خود داستان پیچیده ای دارد. در واقع آغاز فرایند شروع به کار موتور خودرو و انجام عمل احتراق نیازمند یک نیروی ابتدایی است. در خودرو های امروزی تامین انرژی مورد نیاز استارتر خودرو بر عهده باتری خودرو است.

باتری خودرو یک باتری قابل شارژ مجدد است که جریان الکتریکی مورد نیاز وسایل نقلیه را تامین می کند. وظیفه اصلی آن نیز همانطور که در بالا اشاره کردیم تغذیه استارتر موتور در زمان شروع به کار آن است.

باتری رنو

نخستین خودروهای ساخته شده از آنجاییکه سیستم هیا برقی محدودی داشتند فاقد باتری بودند. کافی است بدانید که در آن زمان از یک زنگوله به جای بوق های امروزی استفاده می شد یا چراغ های جلو نیز برقی نبودند و وظیفه استارت موتور نیز توسط یک میله یا هندل به صورت دستی انجام می شد که احتمالاً در فیلم های سیاه و سفید قدیمی این صحنه را تماشا کرده اید.

اما باتری ها از حدود دهه ۱۹۲۰ میلادی زمانی که خودروها به استارتر برقی مجهز شدند به وسایل نقلیه راه پیدا کردند. شرکت خودروسازی هادسون اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۱۸ به صورت استاندارد از یک باتری در خودروی خود استفاده کرد.

باتری ها را باید یکی از قوی ترین و در عین حال کم سر و صدا ترین اعضای ماشین دانست. آنها وظیفه خودرو را بدون توجه به گرما و سرمای هوا به خوبی انجام می دهند. با این وجود باتری را باید یک قطعه مصرفی دانست چرا که پس از مدتی و با توجه به شرایط استفاده از این قطعه مهم عمر مفید آن کاهش پیدا کرده و باید با یک باتری جدید جایگزین شوند چرا که در غیر این صورت عملکرد صحیح خودرو دچار مشکل می شود.

باتری نو می تواند خروجی شدت جریانی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ آمپر را تولید کند. با وارد آمدن این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو میل لنگ خودرو به راحتی چرخانده و موتور به سرعت روشن می شود. اما پس از گذشت زمان از قدرت باتری کاسته می شود و این عملکرد به خوبی صورت نمی گیرد. باتری ها به طور معمول و در شرایط عادی تا چهار الی پنج سال یا حتی کمتر، عمر می کنند.

باتری در کنار وظیفه اصلی خود وطیفه تامین انرژی مورد نیاز قطعات و تجهیزات برقی ماشین مانند سیستم صوتی و تصویری خودرو، ساعت، سیستم های هشدار مانند دزدگیر یا کنترل از راه دور و از همه مهم تر چراغ های خودرو را دارد.
وظیفه شارژ مجدد باتری نیز بر عهده دینام یا همان آلترناتور است تا پس از دشارژ شدن باتری به دلیل استفاده از ظرفیت آن برای استارت خودرو و تامین انرژی دیگر قطعات، باتری را مجدداً شارژ کند.

نگهداری و افزایش عمر باتری رنو

باتری رنو

با وجود اینکه باتری یک قطعه مصرفی به حساب می آید اما نوع نگهداری و استفاده از باتری می تواند عمر مفید آن را کاهش یا افزایش دهد.

یکی از مواردی که بر روی عمر باتری اثرگذار است چراع های خودرو هستند؛ استفاده از چراغ های مه شکن، چراغ های اضافی یا چراغ هایی مغایر یا توان تعریف شده برای خودرو می تواند عمر باتری خودروی شما را کاهش دهد.

همچنین بهتر است قبل از استارت خودرو چراغ های خودرو و دیگر لوازم برقی خودرو را خاموش کنید تا باری که در ابتدای روشن شدن به باتری خودرو وارد می شود کاهش پیدا کند. بیش از حد بودن بار ابتدای بر روی باتری از آنجایی که توان زیادی از باتری می گیرد می تواند عمر مفید این قطعه را کاهش دهد.

یکی دیگر از مواردی که روی عمر مفید باتری تاثیرگذار است کولر خودرو است. زمانی که کولر خودرو روشن می شود بار الکتریکی بیشتر به باتری خودرو وارد می شود چرا که جند موتور الکتریکی دیگر به آن متصل می شوند و در نتیجه مصرف باتری بیشتر شده و طبیعتاً استهلاک آن نیز افزایش می یابد.

از انجایی که در ساخت باتری ها از مواد شیمیایی استفاده شده است در نتیجه سرما و گرمای بیش از حد بر روی عمر مفید باتری اثرکذار است.

با وجود اینکه باتری قطعه ای است که تا پایان عمر خود معولا وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد بسیاری از مالکان خودرو توجه زیادی به آن نمی کنند؛ در صورتی که بهتر است برای افزایش عمر مفید باتری هر چند وقت قطب های باتری را برای بررسی سولفاته نشدن آن بررسی کنید. ضمناً دقت کنید سر باتری ها نیر در جای خود محکم بسته شده باشند چرا که شل شدن سر باتری ها باعث ایجاد نقص در عملکرد خودرو و افزایش فشار بر باتری می شود.

باتری رنو

به علاوه فراموش نکنید که باتری توسط دینام خودرو شارژ مجدد می شود در نتیجه عملکرد دینام نیز تاثیر مستقیمی بر عمر باتری خودرو دارد پس بهتر است در زمان سرویس های دوره ای خودرو وضعیت دینام و تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

بهتر است این نکته را هم در نظر بگیرید که نوع رانندگی شما نیز به عمر باتری خودرو اثر زیادی دارد؛ در صورتی که از خودرو در مسافت های کوتاه استفاده می کنید و به همین دلیل خودرو را زیاد روشن و خاموش می کنید باید بدانید که باتری خودروی شما در معرض آسیب قرار گرفته است. باتری خودرو در زمان استارت بخش عمده ای از ظرفیت خودرو را از دست می دهد و برای شارژ شدن کامل باید مسافت زیادی طی شود پس زمانی که در مسافت های کوتاه از خودرو استفاده می کنید سیکل شارژ شدن آن به درستی و به صورت کامل طی نشده و در نتیجه عمر مفید این فطعه کاهش می یابد.

باتری مناسب برای رنو

حتی با رعایت تمامی نکات برای افزایش عمرباتری خودرو به هر حال روزی پایان عمر آن فرا خواهد رسید بنابراین بهتر است نکات زیر را در هنگام خرید باتری جدید به خاطر بسپارید:

۱- امروزه دو نوع باتری برای خودروها وجود دارد یکی باتری خشک یا باتری Sealed و دیگری باتری تر که حاوی مایع اسید هستند. باتری های خشک به دلیل اینکه بخار اسیدی ندارند و همچنین نیازمند سر و کله زدن با اسید باتری را ندارید مناسب تر از باتری های اسیدی هستند. نکته دیگر اینکه نوسان ولتازی باتری خشک و عمر مفید آن طولانی تر از باتری تر هست. البته باتری ها تر از نظر قیمتی ارزان تر از باتری های خشک هستند.

باتری رنو

۲- نکته مهم دیگری که در زمان خرید باتری رنو باید به آن توجه داشت آمپراژ باتری است. این عدد به صورت پیش فرض از سوی کارخانه اعلام می شود اما در صورتی که تجهیزات اضافی مانند سیستم صوتی و تصویری دیگر روی خودرو نصب کرده اید باید از باتری با آمپراژ بیشتری استفاده کنید.

۳- دقت کنید که ابعاد فیزیکی باتری به محل تعبیه شده آن در خودروی رنو شما مطابقت داشته باشد.

۴- در زمان خرید باتری به زمان ساخت آن هم توجه داشته باشید. بهتر است زمان زیادی از تاریخ ساخت باتری نگذشته باشد.

۵- سعی کنید از برندهای معتبر و مورد تایید سازمان خدمات پس از فروش و نمایندگان معتبر رنو و شرکای تجاری آن در ایران استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از خرید خود داشته باشید.

باتری رنو را از کجا تهیه کنیم

توصیه رنو ایران به شما این است که در صورت نیاز به تعویض باتری به نمایندگی های مجاز این شرکت در سراسر ایران مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید حتماً تلاش کنید تا باتری مورد تایید رنو را خریداری کرده و در اتومبیل خود استفاده کنید.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که می توان آنها را از نمونه های تقلبی تشخیص داد. اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

باتری رنوباتری رنو

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

باتری رنو

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی باتری رنو