با نقش سنسور سرعت در خودرو آشنا شوید

یکی از عناصر بسیار مهم در سیستم های موتوری امروزی سرعت خودرو است و وظیفه سنجش آن را در خودروهای امروزی سنسور سرعت برعهده دارد.
با نقش سنسور سرعت در خودرو آشنا شوید
۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰ رنوکار

در همه خودروها قطعات فراوانی وجود دارند که وظایف مختلفی را انجام می دهند تا در نهایت راننده و سرنشینان خودرو بتوانند سفری ایمن و راحت را داشته باشند. در مقالات گذشته درباره قطعات مختلفی مانند واشر سر سیلندر، دیفرانسیل، استپر، طبق ماشین، شمع، وایر و … خواندیم و همچنین راه های شناسایی قطعات یدکی رنو را نیز برای تشریح کردیم.

همچنین درباره وظیفه سنسور اکسیژن و اهمیت آن صحبت کردیم و فهمیدیم که یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز را اندازه گیری می کند و نقش مهمی در کارکرد خودرو و میزان مصرف سوخت آن دارد.

سنسور کیلومتر رنو

اکنون در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی دیگر از قطعات کوچک اما بسیار مهم خودرو یعنی سنسور سرعت یا سنسور کیلومترشمار به انگلیسی (vehicle speed senso ) بپردازیم.

یکی از عناصر بسیار مهم در سیستم های موتوری امروزی سرعت خودرو است و وظیفه سنجش آن را در خودروهای امروزی سنسور سرعت برعهده دارد. این سنسور با دارا بودن یک پایه خروجی می تواند اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای خودرو را به بصورت پالس به ECU ارسال کند. اساس کار این سنسور که بر روی دنده کیلومتر قرار گرفته از فیزیک و یک اصل به نام اثر هال استخراج شده است.

اثر هال (به انگلیسی: Hall Effect)، بیان می‌کند که اگر جریانی از یک رسانا در جهت عمود بر میدان مغناطیسی یکنواخت اعمال شده عبور کند، رسانا دارای اختلاف پتانسیل میان قطب های عمود بر جهت جریان و میدان مغناطیسی خواهد شد. این پدیده به افتخار کاشف آن ادوین هال نام‌گذاری شده است. سنسورهایی که بر این اساس عمل می کنند در طیف وسیعی از رشته ها از جمله صنعت خودروسازی به کار گرفته می شود.

یکی از عناصر بسیار مهم در سیستم های موتوری امروزی سرعت خودرو است و وظیفه سنجش آن را در خودروهای امروزی سنسور سرعت برعهده دارد.

نحوه عملکرد این سنسور به این صورت است که با چرخش دنده پینیون، سنسور توسط دنده کیلومتر پالس هایی به ECU ارسال می کند و واحد کنترل مرکز خودرو به کمک این پالس های دریافتی سرعت خودرو را محاسبه می کند. اصولاً سنسور سرعت در سرعت های بالاتر از ۲ کیلومتر در ساعت در هر دور گردش میل لنگ ۸ پالس ارسال می کند.

البته پالس های ارسالی به ECU برای به دست آوردن پارامترهای دیگری از جمله درک سرعت خودرو و نمایش آن، فهمیدن دنده درگیرشده در خودرو، تصحیح دور آرام هنگامی که خودرو درحال حرکت است، بهینه سازی شتاب خودرو و کاهش مکث های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربردهای مهم این سنسور زمان تعویض دنده خودرو در در حال حرکت است. درهنگام تعویض دنده دریچه گاز بسته می شود در این حالت ECU برای تامین هوای ورودی از سنسور سرعت سیگنالی دریافت می کند که خودرو در حال حرکت است و سنسور دریچه گاز نیز با ارسال سیگنالی بسته بودن خود را اعلام می کند. در این حالت ECU استپر موتور را تا آخرین حد خود باز می کند تا هم شتاب خودرو حفظ شود و هم خودرو در حالت مکث قرار نگیرد.

سنسور کیلومتر خودرو

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین صنعت خودروسازی نسل جدیدی از سنسورهای سرعت سنج در خودرو های مدرن به کار گرفته می شود که اساس کار آنها الکترونیکی و با کمک پردازش داده های دریافتی از سنسور های خودرو است.

علائم خرابی سنسور سرعت رنو

همانطور که گفته شد این سنسور با وجود اینکه ابعاد و وزن بسیار زیادی ندارد اما از اهمیت ویژه ای برای کارکرد صحیح خودرو داراست. خرابی سنسور کیلومتر نه تنها باعث عدم نمایش میزان سرعت بر روی صفحه کیلومتر شمار می شود بلکه عواقب دیگری نیز به همراه دارد.

خرابی این سنسور موجب از کار افتادن یا درست کارنکردن سرعت سنج خودرو، عملکرد نامناسب کروز کنترل در خودروهای مجهز به این امکان، ایجاد اشکال در هنگام تعویض دنده، پریدن دنده از طرف گیربکس نیز می شود.

سنسور کیلومتر خودرو

همچنین در صورتی که این سنسور عملکرد صحیح نداشته باشد ممکن است ماشین به هنگام درجا کار کردن هرزگردی داشته باشد. به علاوه ممکن است که خودرو به هنگام کار کردن ضمن تولید صدای نامناسب، به صورت ناگهانی کاهش قدرت داشته باشد.

از دیگر نشانه های خرابی سنسور کیلومتر شمار خودرو می توان به کم شدن بازده سوخت، روشن شدن چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز اشاره کرد. باید توجه داشت که این سنسور اهمیت بالایی دارد و تعلل در تعویض سنسور معیوب می تواند منجر به آسیب رسیدن به بخش های حیاتی خودرو شود.

قطعات اصلی رنو

از آنجایی که سنسور کیلومتر شمار یا همان کیلومتر سرعت یکی از قطعات مهم خودرو است، کیفیت قطعه استفاده شده اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه مجله رنو ایران به شما این است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

در صورتی بروز ایراد و عملکرد غیرعادی خودروی رنو خود نیازمند کمک بودید می توانید به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو در سراسر ایران یا یکی از شرکای تجاری آن مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است بدانید که قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

سنسور کلیومتر شمار رنوسنسور کلیومتر شمار رنو

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو سنسور سرعت سنج سنسور کیلومترشمار قطعه یدکی رنو