پلوس چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟

پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود.
پلوس چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟
۱۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۴ رنوکار

انتقال نیروی تولید شده در موتور خودروها نیازمند وجود سیستم انتقال قدرت در ساختار خودرو است. سیستم های انتقال قدرت خودروها از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است و هماهنگی و عملکرد صحیح و همزمان آنها با سیستم تعلیق خودرو موجب حرکت نرم و سواری لذت بخش خواهد بود.

نیروی تولید شده در موتور خودرو که بر اثر احتراق سوخت های فسیلی مانند بنزین و تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی ایجاد می شود نیازمند مراتبی است تا در نهایت به چرخ ها منتقل شود. این نیروی تولید شده در ابتدا توسط یک شفت وارد کلاچ می شود؛ همانگونه که در مقاله " با عملکرد کلاچ (کلاژ) خودرو آشنا شوید" اشاره کردیم وظیفه اصلی کلاچ خودرو انتقال یا قطع انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده خودرو است. کلاچ وظیفه دارد سرعت و دور دو محور دوار را طوری تنظیم کند که با سرعت و گشتاور برابر بچرخند و یا در صورت نیاز با قطع اتصال از چرخش یکی از دو محور جلوگیری کند. پس از این اتفاق سیستم انتقال قدرت خودرو وظیفه ادامه فرایند و رساندن آن به چرخ ها را بر عهده دارد.

نیروی وارد شده به چرخ دنده در خودروهای دیفرانسیل جلو توسط قطعه ای به نام دیفرانسیل و در خودروهای دیفرانسیل عقب توسط قطعه ای به نام میل گاردان در سیستم انتقال قدرت توزیع می شود. در اینجاست که به قطعه ای به نام پلوس (به انگلیسی Driving Shaf) بر می خوریم. در واقع پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود. این قطعه از یک سو به دیفرانسیل یا میل گاردان و از سمتی دیگر به چرخ های خودرو متصل می شود؛ بنابراین چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ باعث چرخیدن آنها می شود. همچنین با توجه به اینکه جعبه دنده در جلو یا عقب خودرو قرار گرفته باشد نوع پلوس استفاده شده نیز متفاوت است.

پلوس رنو

در گذشته شکل پلوس خودروها با امروز متفاوت بود و عملکرد آنها توسط تعدادی ساچمه انجام می شد اما با پیشرفت صنایع خودروسازی و البته صنایع مرتبط با آن شکل پلوس ها نیز تغییر پیدا کرد و انتقال نیرو به جای ساچمه توسط یک سه شاخه که در درون سر پلوس قرار دارد انجام می گیرد. این تغییرات باعث شده است که ضریب انتقال نیرو در پلوس های جدید نسبت به انواع قدیمی تر آن بیشتر باشد.

پلوس از قسمت های مختلفی تشکیل شده است؛ قسمت ابتدایی پلوس به جعبه ددنده یا دیفرانسیل خودرو متصل می شود تا نیروی لازم را از آن دریافت کند و از طریق میله پلوس آن را به قسمت انتهایی پلوس که به چرخ وصل شده است انتقال دهد. محل اتصال پلوس ها از مفاصلی تشکیل شده است که روی این مفصل ها قطعه ای منعطف و پلاستکی به نام گردگیر پلوس قرار می گیرد. گردگیر پلوس برای محافظت از مفصل ها در برابر موادی همچون شن، ماسه، مایعات و دیگر موادی که موجب آسیب به مفصل می شوند به کار می روند. توصیه می شود مرتباً این پوشش ها را چک کنید و از نشت نکردن گریس از آنها اطمینان حاصل نمایید.

علت خرابی پلوس رنو

از آنجایی که پلوس جزیی از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود نحوه رانندگی و استفاده از خودرو می تواند مستقیماً بر عمر آن تاثیر داشته باشد. ترمز زدن های پیاپی که معمولاً به خاطر سرعت بیش از حد اتفاق می افتد از عوامل آسیب به پلوس است. همچنین پاره شدن گردگیرهای پلوس ها نیز موجب می شود که ذرات مضر وارد محوطه پلوس شده و باعث خرابی سر پلوس شوند.

رنو پلوس

رها کردن یکباره کلاچ نیز از آنجایی که باعث ضربه ناگهانی به خودرو می شود می تواند به پلوس که محل اتصال نیروی وارده به چرخ ها آسیب وارد کند. استفاده از دنده های نابجا بدون در نظر گرفتن سرعت و دور موتور، بکسل کردن خودروی سنگین تر، روشن کردن خودرو به هل دادن آن نیز از مواردی هستند که با انجام ندادن آنها می توانید عمر پلوس رنو خود را افزایش دهید.

همچنین از تیک آف کردن نیز پرهیز کنید چرا که آسیب زیادی به قطعات خودرو از جمله پلوس آن وارد می کند. به علاوه به صورت دوره ای واسکازین جعبه دنده را نیز چک کنید چرا که در صورت کافی نبودن یا از بین رفتن واسکازین ممکن است دیفرانسیل و سر پلوس به یکدیگر قفل شده و آسیب زیادی به خودرو وارد شود. نیاز است اتصالات پلوس به سر چرخ نیز مورد بازرسی قرار گیرند تا از شل نبودن آنها اطمینان حاصل کنید.

علائم خرابی پلوس رنو

یکی از اولین نشانه های خرابی پلوس را می توانید با چرخاندن کامل چرخ ها به یک سمت و شنیدن صدای اضافی بررسی کنید. در صورتی که این کار را انجام دادید و از هر کدام از طرفین صدایی شبیه تق تق شنیدید بهتر است پلوس همان سمت را مورد بررسی قرار دهید. در واقع خرابی پلوس در ابتدا با گیرکردن فرمان در هنگامی که آن را تماماً به چپ یا راست پیچیده اید نمایان می گردد.

لرزش های شدید خودرو نیز می تواند ناشی از خرابی پلوس باشد. شایع ترین نشانهٔ آن تکان شدید دستهٔ دنده به سمت جلو و عقب است. این تکان، مخصوصاً در هنگام گاز دادن در بزرگراه و سربالایی ها با دندهٔ بالا خود را نشان می دهد.

پلوس رنو

همچنین وجود نشانه هایی از گریس یا روغن روی لبه چرخ ها نیز می تواند نشان دهنده این باشد که گردگیر پلوس دچار پارگی شده که باید در اسرع وقت نسبت به رفع ایراد اقدام کنید. این ایراد معمولاً با تعویض گردگیر و بست ها مرتفع می شود.

پلوس اصلی رنو

از آنجایی که پلوس یکی از قطعات مهم خودرو است کیفیت قطعه استفاده شده اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه مجله رنو ایران به شما این است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

در صورتی آسیب پلوس رنو خود نیازمند کمک بودید می توانید به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو در سراسر ایران یا یکی از شرکای تجاری آن مراجعه کنید اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است بدانید که قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

پلوس اصلی رنو

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

پلوس اصلی رنو

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

پلوس اصلی رنو

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو پلوس رنو قطعه یدکی رنو