آیا می توان بدون مبدل کاتالیزور رانندگی کرد؟

حذف CAT، مخفف حذف مبدل کاتالیزور، و در واقع به معنای برداشتن کامل مبدل کاتالیزور از وسیله نقلیه شماست.
آیا می توان بدون مبدل کاتالیزور رانندگی کرد؟
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۱ رنوکار

وسیله نقلیه شما دارای صدها قطعه مختلف است که هماهنگی این قطعات منجر به کارکرد صحیح خودرو می شود و تعدد این قطعات می تواند منجر به سردرگمی بسیار زیادی شود. یکی از اجزائی که اغلب در مورد آن صحبت می شود مبدل کاتالیزور(کاتالیست کانوِرتور) است که پیش از این در مقاله "با مبدل کاتالیزور و علائم خرابی آن آشنا شوید" به طور کامل به نقش آن پرداختیم.

حذف مبدل کاتالیزور چیست؟

حذف  CAT، مخفف حذف مبدل کاتالیزور، و در واقع به معنای برداشتن کامل مبدل کاتالیزور از وسیله نقلیه شماست. اما آیا انجام این کار بی خطر است، آیا قانونی است، و چرا برخی تصمیم دارند این کار را انجام دهند؟ ما در مجله رنو ایران به تمام این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.

چرا یک وسیله نقلیه مبدل کاتالیزور ندارد؟

در حالی که امروزه هر خودرویی در خط تولید مجهز به یک مبدل کاتالیزور(کاتالیست کانورتور) می شود و نصب این قطعه بر روی خودرو یکی از الزامات تقریبا تمامی کشورها است، همیشه در همین شکل باقی نمی‌ماند چرا که برخی به این نتیجه می رسند که مبدل کاتالیزور را از خودرو خارج کند، اما چرا یک نفر ممکن است تصمیم به انجام چنین کاری بگیرد؟

مبدل‌های کاتالیزور به طور طبیعی موجب می شود تا خروج گازهای حاصله از احتراق در موتور، با کندی انجام گیرد تا عمل ترکیب گازها با یکدیگر بهتر انجام شود، این کندی در خروج گازها اندکی در راندمان و توان خروجی موتور تاثیر منفی می گذارد. هدف اصلی از نصب کاتالیزور بر روی خودرو این است که میزان گازهای آلاینده که از اگزوز خودرو خارج می شود، کاهش یابد.

آیا رانندگی بدون مبدل کاتالیزور امکان پذیر است؟

بله، به عنوان یک قاعده کلی، اگر وسیله نقلیه شما مبدل کاتالیزوری نداشته باشد، رانندگی با آن امکان پذیر است ولی این عمل موجب می شود تا مشکلاتی برای خودرو بوجود آید و همچنین باعث آلایندگی محیط زیست شود، به عبارت دیگر مبدل کاتالیزور وسیله نقلیه شما جزء انتشار گازهای گلخانه ای است که مواد شیمیایی مضر در اگزوز خودرو شما را به بخار آب(H2O) و گازهائیکه ضرر کمتری دارند، تبدیل می کند.

H2O که بیشتر به عنوان بخار آب ظاهر می شود، به سادگی از لوله اگزوز خودرو شما خارج می شود. برخی از سیستم های اگزوز حتی برخی از گازهای گلخانه ای را به محفظه احتراق باز می فرستند تا دوباره آنها را بسوزانند، که میزان کل انتشارات مضر را کاهش می دهد و حتی برخی از مزایای عملکردی دارد.

آیا حذف مبدل کاتالیزور قانونی است؟

در حالی که مطمئناً این امکان برای شما وجود دارد که وسیله نقلیه خود را با مبدل کاتالیزور برانید، حذف آن نیز کاملاً غیرقانونی است. البته این مورد ممکن است در کشور محل زندگی شما متفاوت باشد با این حال برای اطمینان از این موضوع بهتر است به قوانین مرتبط با کشور محل زندگی خود مراجعه کنید.با این حال، استثنای اصلی این است که رانندگی بدون مبدل کاتالیزور غیرقانونی است.

آیا حذف مبدل کاتالیزور ایمن است؟

رانندگی با وسیله نقلیه بدون مبدل کاتالیزور برای شما ایمن است.

این موضوع به این دلیل است که مبدل کاتالیزور بعد از موتور قرار دارد و مانع انتشار گازهای گلخانه ای است. این یکی از آخرین چیزهایی است که قبل از خروج از وسیله نقلیه از آن عبور می کند و به همین دلیل واقعاً تأثیر زیادی روی موتور نمی گذارد.

اگر در حال حذف آن هستید، توصیه می‌کنیم برای بهینه‌سازی عملکرد، یک تنظیم موتور دریافت کنید، اما به این دلیل نیست که رانندگی بدون آن ایمن نیست. در عوض، این کار ممکن است به بهبود سطح عملکرد و بهبود مصرف سوخت کمک کند.

اگر قصد دارید مبدل کاتالیزور خودروی خود را بردارید، چیزهای مختلفی وجود دارد که باید انتظار داشته باشید که وارد کار شوید. اگر تصمیم به حذف مبدل کاتالیزور وسیله نقلیه خود دارید، سه مورد از مهم ترین تغییراتی را که می توانید انتظار داشته باشید فوراً مشاهده کنید را برجسته می کنیم.

چراغ هشدار موتور

اگر مبدل کاتالیزور خودرو خود را بردارید، چراغ چک موتور روشن خواهد شد. این به این دلیل است که هر کاری که وسیله نقلیه شما انجام می دهد دارای سنسورهایی است که به ECU آن متصل شده است و با حذف کامل یک جزء، آن سنسورها را از بین خواهید برد.

به طور معمول، یک مبدل کاتالیزور دارای سنسورهای اکسیژن قبل و بعد از آن برای سنجش عملکرد و مبدل است، بدون این سنسورها ECM متوجه خطا می شود و در پاسخ یک چراغ چک موتور را روشن می کند.

تغییر در عملکرد موتور

نه تنها یک موتور معمولاً دارای سنسورهای اکسیژن قبل و بعد از مبدل کاتالیزور برای سنجش سلامت مبدل است، بلکه از این سنسورها برای کمک به تغییر عملکرد موتور برای دستیابی به آلایندگی های مطلوب تر استفاده می کند.

بدون اینکه حسگرها اطلاعات را به رایانه برگردانند، هنوز هم این تنظیمات را انجام می دهد، فقط نیازی به انجام این تنظیمات ندارد. این بر عملکرد کلی وسیله نقلیه شما تأثیر منفی می گذارد.

صدای متفاوت اگزوز

با حذف این قطعه مهم از خودرو مطمئناً صدای اگزوز شما متفاوت خواهد بود، اما چیزی که واقعا صدای اگزوز را بلندتر می کند، برداشتن صدا خفه کن(انباره وسط و انباره انتهائی اگزوز) است.

برخی از افراد تصمیم می‌گیرند در طول این فرآیند تمام اجزا را حذف کنند تا حداکثر نویز را به دست آورند، اما شکی نیست که حذف صدا خفه کن بیشترین تأثیر را دارد.


کلید واژه ها: مبدل کاتالیزور محصولات رنو قطعات یدکی اصلی