رنو رافال محصول جدید خودروساز فرانسوی

در زبان فرانسه، کلمه رافال که به زیبایی تلفظ می‌شود، اصطلاحی برای نیروی طبیعت است و به طور طبیعی تصویر چیزی را که در هوا می‌چرخد، به ذهن می‌آورد.
رنو رافال محصول جدید خودروساز فرانسوی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۱ اخبار رنو

شرکت خودروسازی رنو فرانسه به تازگی نام خودروی شاسی بلند کوپه لوکس آینده خود را به نام Rafale اعلام کرده است. برای تعریف این مدل و حضور چشمگیر جهانی و طراحی جسورانه آن، نامی متمایز و هیجان انگیز با حس جسارت لازم بود. اما نام رافال در رنو چه تاریخچه و نمادی دارد؟ سیلویا، مدیر استراتژی نام‌گذاری مدل در بخش بازاریابی جهانی رنو، قبل از عرضه این مدل آینده، اطلاعات بیشتری درباره انتخاب نام را شرح می دهد.

در رنو، نام ها اغلب معنای نمادین، حس تاریخ یا حتی گاهی اوقات هر دو را به طور همزمان بیان می کنند و این در مورد «رافال» است، نامی که اشاره ای به گذشته ای دارد که گاهی فراموش می شود و در یک کلمه، موقعیت، تصویر و طراحی کوپه SUV آینده را خلاصه می کند که تنها در چند هفته آینده محدوده گران قیمت رنو را تجسم خواهد کرد. 

سیلویا، مدیر استراتژی نامگذاری مدل در بخش بازاریابی جهانی رنو در این مورد می گوید: "تعداد کمی از مردم می دانند که نام رافال متعلق به رنو است و بخشی از تاریخ این برند است. امروز، ما برای اولین بار از آن برای نامگذاری یک وسیله نقلیه استفاده می کنیم."

یک اسم معروف

کلمه "رافال" شهرت بسیار زیادی دارد. به عنوان نام یک جت جنگنده معروف فرانسوی، این هواپیما مملو از تاریخچه رکوردها است و معتبرترین دستاوردهای این کشور در هوانوردی را به یاد می آورد. این تاریخ با لوئی رنو 89 سال پیش آغاز شد، اما تعداد کمی از آنها می دانند که نام رافال از سال 1936 به رنو تعلق دارد.

در اوایل قرن بیستم، رنو در ایجاد موتورهای رفت و برگشتی نه تنها برای خودروها، بلکه برای قطارها (واگن های ریلی) و حتی هواپیما نیز پیشگام بود. همانطور که سیلویا توضیح داد، "رنو با کمک به حمل و نقل هوایی، قبلاً تلاش می کرد تا بالاتر رفته و از انتظارات فراتر رود."

بنیانگذار این شرکت، لوئی رنو، علاقه زیادی به هوانوردی داشت و خرید هواپیماسازی فرانسوی Caudron را در سال 1933 تکمیل کرد. سپس کادرون رنو را ایجاد کرد و نام تمام هواپیماهای کادرون را با استفاده از اصطلاحات مربوط به باد تغییر داد: بنابراین C460 به رافال (به فرانسوی به معنی "تندباد") تبدیل شد. در سال 1934، C500  به سیمون ("سیمون"، باد صحرایی)، C640 به تایفون ("طوفان") و C714 Cyclone تبدیل شدند.

اولین رافال در تاریخ، کادرون رنو C460، یک هواپیمای مسابقه ای تک صندلی بود. این هواپیما برای شکستن رکوردها طراحی شده بود و فقط تعداد انگشت شماری تولید شد که می توانست هواپیما را به فراموشی بسپارد. اما جسارت سبک آیرودینامیک پیشرفته هواپیما و عملکرد خارق العاده آن اثر خود را در تاریخ هوانوردی به جا گذاشت و این مدل را به یک افسانه تبدیل کرد.

سیلویا می‌گوید: «روح پیشگامی رنو و اشتیاق به پیشروی بیشتر در میان هوانوردان مشهوری مانند ماریس باستی و هلن بوچر مشترک بود.»

هلن بوچر، هوانورد معروف، چندین رکورد سرعت را در رافال شکست، از جمله رکورد زنان برای مسافت بیش از 1000 کیلومتر که در 11 اوت 1934 به سرعت 445 کیلومتر در ساعت رسید.

و در یک اشاره به تاریخ، "تکنوسنتر رنو اکنون در گویانکورت مستقر است - جایی که پایگاه آموزشی و باندهای فرودگاه کادرون رنو در آن قرار داشت!" سیلویا لبخند زد.

یک طراحی نفس گیر

شکل نمادین کادرون رنو رافال توسط مارسل ریفارد طراحی شده است. این مهندس نابغه هوانوردی همچنین خودروهایی مانند Nervasport و Viva Grand Sport را برای رنو طراحی کرد. مدل دوم یک مدل فوق العاده لوکس بود که از یک موتور 6 سیلندر مستقیم نیرو می گرفت. در تبلیغات آن زمان هلن بوچر که در آن زمان با رنو قرارداد داشت، رانندگی با ویوا گرند اسپورت را می خواند.

خودرویی به نام رنو رافال

هوانوردی و خودرو به طور یکسان رشته های پیشگامی هستند که باعث پیشرفت و نوآوری می شوند. رنو رافال جدید، مطابق با میراث معروف خود به همین نام، از طریق طراحی و آیرودینامیک خود برای برتری تلاش می کند. شکل نفس گیر آن، به گونه ای طراحی شده است که آن را به عنوان یک کوپه SUV نمادین و قاطعانه فرانسوی در محدوده گران قیمت رنو متمایز کند.

سیلویا می‌گوید: «نام «رافال» بلافاصله فناوری، عملکرد و حس جسارت و همچنین لذت رانندگی و چابکی را به ذهن متبادر می‌کند.» این یک نام کاملاً معنادار است که از تاریخ ما الهام گرفته و در عین حال موقعیت کوپه SUV  لوکس آینده ما را کاملاً تداعی می کند. من مطمئن هستم که آینده امیدوار کننده ای در کنار سایر خودروهای رنو در انتظار رافال است.

یک نفس از هوای تازه در محدوده گران قیمت

بنابراین، رافال جدید نشان‌دهنده طیف گران‌ قیمت خودروهای رنو خواهد بود. برای نشان دادن استراتژی برند در بخش  D، همراه با رنو اسپس کاملاً جدید، این مدل به یک نام برجسته با تاثیر و ویژگی منحصر به فرد خود نیاز داشت و انتخاب نام "رافال" تصادفی نبود - منطقی و پر معنی است.

برای بسیاری، خود این کلمه فوراً تداعی‌های خاصی را احضار می‌کند - به طور ناخودآگاه یک کل جهان و به‌ ویژه هوانوردی را به ذهن می‌آورد. سیلویا توضیح داد: «در دهه 1930، کادرون رنو فناوری را در هوانوردی آزمایش کرد که از آن برای توسعه اتومبیل‌های آینده استفاده می‌کرد - مانند اینکه فرمول 1 اکنون منبعی از فناوری برای وسایل نقلیه فعلی است.»

در زبان فرانسه، کلمه رافال که به زیبایی تلفظ می‌شود، اصطلاحی برای نیروی طبیعت است و به طور طبیعی تصویر چیزی را که در هوا می‌چرخد، به ذهن می‌آورد. در هوانوردی و خودرو به طور یکسان، رافال با آیرودینامیک و کارایی مرتبط است و به ویژه شکل ساده، رافال باد را تداعی می کند که به نظر می رسد بدنه آیرودینامیکی آن را حجاری کرده است. سیلویا گفت: این کلمه به ظاهر ساده و شخصیت قوی خودرو اشاره دارد.

آخرین مورد که حائز اهمیت نیز هست این است که از آنجایی که رافال یک کلمه فرانسوی است، نمادی از یک حس عالی فرانسوی است. سیلویا به این نتیجه رسید: «مثل آسترال و اسپس، نام رافال با یادآوری ریشه‌های فرانسوی‌مان بر روی DNA ما می‌آید.»


کلید واژه ها: رنو رنو رافال رافال کانسپت رنو محصولات رنو شاسی بلند رنو