لاستیک های نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟

اولین کاری که لازم است در هنگام ترکیدن لاستیک‌های خودرو، در هنگام حرکت انجام گیرد، مدیریت بحران و حفظ آرامش و خونسردی است، لذا می بایست از انجام رفتارهای هیجانی مانند ترمز شدید، رها نمودن ناگهانی پدال گاز، چرخاندن سریع فرمان و استفاده از ترمز دستی اجتناب نمود.
لاستیک های نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۷ رنوکار

نویسنده: علیرضا کرامتیان، سرپرست پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش شرکت رنوپارس

یکی از سؤالات و ابهاماتی که معمولاً برای صاحبان خودرو مطرح می‌شود این است که اگر لاستیک‌های خودرو فرسوده شده باشند و راننده به دلایل مختلف، قادر به تهیه فقط دو حلقه لاستیک باشد و یا قصد داشته باشد که ابتدا دو حلقه لاستیک تهیه نماید و بعد مدتی اقدام به تهیه دو حلقه دیگر نماید، بهتر است که آن دو حلقه لاستیک نو را بر روی چرخ‌های جلو نصب نماید و یا بر روی چرخ‌های عقب!

لاستیک نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟ لاستیک نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟

در واقع دغدغه و نگرانی این دسته از صاحبان خودرو به‌واسطه آن دو حلقه لاستیک فرسوده خودرو است که کهنه بوده و هنوز تعویض نشده‌اند و امکان ترکیدن آنها و بروز حادثه وجود دارد. به همین دلیل صاحبان خودرو سعی می‌کنند تا با انتخاب بهترین گزینه، بیشترین ایمنی را برای اتومبیل خود تأمین نمایند و احتمال خطر را به حداقل برسانند.

توصیه بیشتر افراد که تحلیل‌ها و تفکراتشان به‌صورت غیرعلمی و مبتنی بر تصورات نادرست است، این است که لاستیک‌های نو می‌بایست بر روی چرخ‌های جلوی خودرو نصب شوند زیرا اگر یکی از لاستیک‌های جلو، در هنگام حرکت به دلیل فرسودگی بترکد، سیستم فرمان خودرو از دست راننده خارج شده و ممکن است باعث بروز صدمات زیادی گردد، تحلیل ایشان این است که چنانچه یکی از لاستیک‌های عقب خودرو در حال حرکت بترکد، در پایداری خودرو اختلال کمتری ایجاد کرده و راننده توان بیشتری در کنترل خودرو خواهد داشت و میزان آسیب‌های به وجود آمده، کمتر خواهد بود. این در حالی است که اگر بصورت علمی و صحیح، سیستم تعلیق و فرمان خودرو و نیروهای وارده به آن مورد بررسی، تحلیل و آنالیز قرار گیرند، نتیجه حاصله حاکی از این خواهد بود که چنانچه مشکلی برای یکی از چرخ‌های عقب خودرو ایجاد شود، صدمات و آسیب‌های وارده، بسیار شدیدتر و جبران‌ناپذیرتر خواهد بود.

اگر در حین حرکت، بدترین وضعیت ممکن برای یکی از لاستیک‌های جلوی خودرو که ترکیدن است، بوجود آید، خودرو به‌شدت به سمتی که لاستیک ترکیده است، منحرف شده و به‌ اصطلاح به آن سمت کشیده خواهد شد، اگر راننده دارای کمترین مهارت و تجربه باشد و در بدترین حالت، قادر نباشد تا عکس‌العملی مناسبی نشان دهد، خودرو در آن جهت حرکت کرده و آن‌قدر حرکت خواهد کرد تا یا بوسیله ترمز متوقف شود و یا به گاردریل کنار جاده، جدول کنار خیابان و در بدترین وضعیت به یک خودرو دیگر برخورد نموده و متوقف گردد. حال اگر راننده تجربه نه‌ چندان بالائی داشته باشد و بتواند مدیریت بحران انجام دهد، کافی است فرمان را به نحوی بچرخاند که خودرو در جهتی که در اثر ترکیدن لاستیک تمایل دارد کشیده شود، حرکت نکند. با این کار قطعا کنترل خودرو در اختیار راننده خواهد بود و کمترین آسیب‌ به خودرو و سرنشینان وارد خواهد شد. 

لاستیک نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟

ولی ترکیدن یکی از لاستیک‌های عقب در حین حرکت، پیامدهای بسیار مخرب‌تر و بدتری را به دنبال خواهد داشت، اگر یکی از چرخ‌های عقب بترکد، خودرو ممکن است مانند یک پرگار به‌ دور خود بچرخد، بدین صورت که چرخی که لاستیک آن ترکیده است، حکم مرکز پرگار را خواهد داشت و خودرو به مانند سر دیگر پرگار که نوک مداد روی آن نصب می شود، به‌ دور مرکز پرگار خواهد چرخید که این عمل موجب می‌شود تا خودرو علاوه بر اینکه بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد، به خودروهای اطراف خود نیز صدمات بیشتری وارد نماید و نهایتاً سلامت سرنشینان بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.

علائم خرابی وایر شمع را بشناسید

خوشبختانه، کسانی که قادر به تشخیص این علائم هستند، اغلب می توانند به سرعت مشکل مورد نظر را برطرف کنند.

1677485366-bad-spark-plug-wire-symptoms850.jpg بیشتر بخوانید...

دستگاه‌ دیاگ چیست و چه کاری انجام می‌دهند؟

وقتی راننده به تعمیرگاه مجاز مراجعه می‌کند، کارشناس دستگاه را به سوکت عیب‌یاب که در داخل خودرو قرار دارد، متصل می‌نماید.

1674942699-car-diag.jpg بیشتر بخوانید...

کیسه‌های هوا در خودرو چه زمانی باید باز شوند؟

طراحان و مهندسین، سیستم‌های ایمنی خودرو را طوری طراحی کرده‌اند که آخرین راهکار، باز شدن کیسه‌های هوا باشد

1677412838-future-airgbag-tech33.jpg بیشتر بخوانید...

بررسی‌هایی که در خصوص ترکیدن لاستیک‌ها انجام‌گرفته و آمارهایی که در این‌ خصوص ارائه شده، همواره نشان دهنده این است که چنانچه منشأ ایراد یکی از لاستیک‌های عقب باشد، پیامدها و میزان خسارات و صدمات وارده، بسیار بیشتر از ضررها و لطمات ناشی از ترکیدن لاستیک‌های جلو بوده است.

رانندگان حرفه‌ای که در مسابقات اتومبیل‌رانی معتبر مانند فرمول 1 به دلیل ترکیدن لاستیک‌ها در حین مسابقه دچار حادثه شده‌اند نیز معتقدند که پیامدهای ناشی از ترکیدن لاستیک‌های عقب نسبت به لاستیک‌های جلو بسیار بیشتر است.

لاستیک نو روی چرخ‌های عقب نصب شوند و یا چرخ‌های جلو؟

در تصویر فوق می‌توان بسادگی انحراف و چرخشی را که خودرو در پیست مسابقه، به علت ترکیدن لاستیک عقبِ سمت چپ دچار شده است را مشاهده نمود که در نهایت عصبانیت شدید راننده را نیز به همراه داشته است. این خودرو با تکنولوژی بسیار بالا ساخته شده و سیستم‌ های مختلف آن، از جمله سیستم تعلیق و فرمان و همچنین سیستم Spoiler(اسپویلر/ بال عقب) که بر روی خودرو نصب بوده است، از انحراف خودرو تا حدود خیلی زیادی جلوگیری کرده است، اگر این خودرو مجهز به یک سیستم تعلیق و فرمان توسعه یافته نبود و یک راننده حرفه ای، آنرا هدایت نمی نمود، حادثه‌ای بسیار دلخراش و فجیع در انتظار راننده و یا حتی خودروهای اطراف آن بود.

بنا بر آنچه عنوان شد توصیه می‌شود که چنانچه به هر دلیلی قصد دارید تا تنها دو حلقه لاستیک تهیه و جایگزین لاستیک‌های فرسوده خودروی خود نمایید، انتخاب شما لاستیک‌های عقب خودرو باشد. به عبارتی دیگر همیشه سعی کنید تا لاستیک‌هایی که دارای کیفیت بهتری هستند و بیشتر قابل‌اطمینان می باشند، بر روی چرخ‌های عقب خودرو قرار داشته باشند.

اولین کاری که لازم است در هنگام ترکیدن لاستیک‌های خودرو، در هنگام حرکت انجام گیرد، مدیریت بحران و حفظ آرامش و خونسردی است، لذا می بایست از انجام رفتارهای هیجانی مانند ترمز شدید، رها نمودن ناگهانی پدال گاز، چرخاندن سریع فرمان و استفاده از ترمز دستی اجتناب نمود. در این هنگام بهتر است فرمان را به‌ آرامی در خلاف جهتی که خودرو در حال کشیده‌ شدن است، چرخاند تا خودرو به مسیر اصلی خود باز گردد، در این وضعیت همانطور که اشاره شد، نباید بطور ناگهانی پا را از روی پدال گاز برداشت. شاید لازم باشد که مسیری را با همان سرعت قبلی طی نمود تا به یک مکان مناسب که امکان توقف در آن وجود دارد، رسیده و سپس سرعت را به آرامی و با احتیاط زیاد، کاهش داد تا خودرو بایستد. به خاطر داشته باشید که وقتی یکی از لاستیک ها ترکیده است، فرمان تمایل دارد تا به یک طرف گردش نماید، در این وضعیت فرمان به شدت سفت شده و کنترل و چرخاندن آن نیاز به قدرت بیشتری دارد لذا می بایست با دو دست اقدام به کنترل و چرخاندن فرمان نمود. روشن کردن فلاشرها و چراغ های خودرو می تواند راننده های دیگر و همچنین افرادیکه احتمالا در مسیر حرکت خودرو قرار دارند را مطلع نماید تا ایشان بتوانند از بعضی حوادث دیگر جلوگیری نمایند.

Should new tires be installed on the rear wheels or the front wheels?

Writer: Alireza Keramatian/ Renault Pars Company


کلید واژه ها: خودرو چرخ عقب خودرو لاستیک ترکیدن لاستیک حلقه لاستیک لاستیک عقب لاستیک جلو