۵ علت ساییدگی لبه بیرونی لاستیک خودرو

همانطور که اکثر رانندگان به خوبی می‌دانند، لاستیک‌های وسایل نقلیه نقشی اساسی در حفظ کشش با جاده‌هایی که در آن سفر می‌کنیم بازی می‌کنند.
۵ علت ساییدگی لبه بیرونی لاستیک خودرو
۰۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۷ رنوکار

همانطور که اکثر رانندگان به خوبی می‌دانند لاستیک‌های وسایل نقلیه، نقشی اساسی در حفظ تعادل و پایداری خودرو در جاده‌هایی که در آن سفر می‌کنیم، را به عهده دارند. لاستیک‌های خودرو آخرین قطعاتی هستند که گشتاور را به سطح جاده منتقل کرده و موجب حرکت خودرو می شوند، بنابراین می توان چنین عنوان نمود که لاستیک های یک خودرو نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا می کنند.

با اینکه لاستیک ها دارای انعطاف بسیار بالائی در مقابل شرایط مختلف مانند سرما و گرما، باران و برف، گل و لای و ضربات وارده از سطح جاده می باشند ولی با گذشت زمان فرسوده می شوند و ما را مجبور می کنند تا لاستیک های مناسبی که دارای مشخصات لاستیک های قبلی هستند، خریداری کرده و جایگزین لاستیک های کهنه نمائیم. با این حال، لاستیک های یک وسیله نقلیه، ممکن است تحت شرایط خاصی بطور نامنظم فرسوده شوند، در نتیجه نیاز به تعویض را تسریع می کنند.

یکی از رایج‌ترین شکل‌های سایش ناهموار لاستیک، آن چیزی است که در امتداد لبه بیرونی آج تایر ظاهر می‌شود. فرسودگی لبه بیرونی لاستیک (مانند ساییدگی لبه داخلی لاستیک) علاوه بر اینکه مشکل ساز است، بلکه موجب می شود تا هزینه های زیادی به صاحب خودرو تحمیل گردد که البته هیچ کس نمی خواهد لاستیک های خودرو خود را زودتر از زمان مقرر، تعویض کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد علل مختلف ساییدگی لبه بیرونی تایرها و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت بروز آنها در آینده، با مجله رنو ایران همراه باشید.

چه چیزی باعث ساییدگی لبه بیرونی لاستیک می شود؟

ساییدگی لبه بیرونی لاستیک می تواند ناشی از متغیر هایی زیادی باشد که همه آنها نیازمند توجه ویژه هستند. درک هر یک از منابع بالقوه ساییدگی لاستیک ها می تواند در هنگام تلاش برای اصلاح وضعیت موجود ارزشمند باشد.

در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل ساییدگی لبه های بیرونی تایر آورده شده است.

سایش تایر بر اثر کم بادی

سایش تایر بر اثر کم بادی

لاستیک کم باد شروع به سایش سریع در امتداد لبه‌های بیرونی آج خود می‌کند. این به دلیل این واقعیت است که "شانه" بیرونی آج تایر تحت فشار اضافی در حالت کم باد قرار می گیرد.

به همین ترتیب، لبه داخلی لاستیک کم باد شده نیز معمولاً نشانه‌هایی از سایش را نشان می‌دهد. این وضعیت را می توان با باد کردن مناسب لاستیک ها با فشار مشخص شده توسط سازنده خودرو و انجام اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از آسیب دیدگی و پوسیدگی، اصلاح کرد.

زاویه کمبر بسیار مثبت

زاویه کمبر جلویی بسیار مثبت

اندازه‌گیری کمبر، شیب لاستیک‌های خودرو را به سمت داخل/خارج در مقایسه با محور عمودی توصیف می‌کند. کمبر بیش از حد از هر نوع، می تواند منجر به سایش نامنظم لاستیک شود. این اغلب به عنوان سایش زودرس لبه داخلی/خارجی تایر مشاهده می شود.

در مورد ساییدگی قابل توجه لبه بیرونی لاستیک ، اغلب کمبر بسیار مثبت منشا ایراد است. 

تنظیم نادرست زاویه تو (Toe)

تنظیم نادرست زاویه تو

اندازه گیری زاویه تو (Toe)، زاویه لاستیک های جلو یا عقب خودرو را به سمت داخل/خارج مشخص می کند، همانطور که در یک محور افقی مشاهده می شود. تنظیم نادرست زاویه تو می تواند منجر به مشکلات متعددی شود، از جمله فرسودگی نامنظم یا تند لاستیک. در بسیاری از موارد، این سایش اغلب در امتداد لبه لاستیک مشاهده می شود.

برای اصلاح این وضعیت، زاویه تو(Toe) چرخهای جلو باید توسط پرسنل واجد تنظیم شود تا از سایش بیشتر جلوگیری شود. علاوه بر این، توصیه می‌شود تایرهای خودروی آسیب‌دیده را جابجا کنید، با این فرض که لاستیک‌های خودرو تا حد تعویض فرسوده نشده‌ باشند.

اگر زاویه تو نادرست به عنوان منبع ساییدگی نامنظم لاستیک تعمیر شده باشد، ممکن است ایراد در جلوبندی خودرو باشد.

سایش اجزای سیستم تعلیق

سایش اجزای سیستم تعلیق

در موارد خاص، اجزای سیستم تعلیق فرسوده نیز می‌توانند باعث سایش بیش از حد لاستیک‌های خودرو در لبه‌های آج شوند.

به عنوان یک قاعده کلی، سایش مربوط به سیستم تعلیق معمولاً به صورت کنده شدن در الگوی آج لاستیک مشاهده می شود. این نوع سایش اغلب باعث می شود تا لاستیک به گونه ای به نظر برسد که گویی آج آن در حال کنده شدن در یک الگوی تنظیم شده است.

اگرچه سایش این نوع روی اکثر لاستیک ها به طور کامل تأثیر می گذارد، اغلب ابتدا در امتداد لبه بیرونی الگوی آج لاستیک قابل توجه می شود. رفع سایش از این نوع معمولاً نیاز به جایگزینی هر گونه اجزای سیستم تعلیق فرسوده یا آسیب‌دیده مانند ضربه‌گیرها را دارد.

آسیب به اجزا

آسیب به اجزا

سایش نامنظم لاستیک از هر نوعی می تواند در اثر آسیب به یک یا چند بخش مهم فرمان یا سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود. این آسیب اغلب در اثر برخورد بدون توجه به شدت ایجاد می شود.

حتی برخورد نه چندان شدید لاستیک، به کناره جدول خیابان نیز می تواند در شرایط خاص، آسیب قابل توجهی به فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو وارد کند.

آسیب به فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو همچنین می‌تواند ناشی از این باشد که بار بیش از اندازه در خودرو قرار گرفته باشد و وزن خودرو از حد مجاز بیشتر باشد. همچنین چنانچه صاحب خودرو اقدام به رانندگی غیر معمول و نادرست نماید، ممکن است آسیب دیدگی لاستیک های خودرو را به همراه داشته باشد.

بدون توجه به علت، هر گونه قطعات فرمان و یا سیستم تعلیق آسیب دیده، باید قبل از اینکه لاستیک به حالت عادی باز گردد، تعویض شود. 

شناسایی الگوهای ساییدگی لبه بیرونی لاستیک

از آنجایی که ساییدگی غیرطبیعی لاستیک‌ها بیشتر از آن چیزی که بیشتر مردم فکر می‌کنند، می تواند موجب آسیب دیدگی زود هنگام لاستیک ها شود لذا مراقبت بیشتر تایر باید همواره در دستور کار همگی صاحبان خودرو باشد.

سایش

سایش، زمانی اتفاق می افتد که لبه های دنده های آج لاستیک تایر خودرو با زاویه مورب فرسوده شوند. این معمولاً به دلیل تنظیمات بیش از حد زاویه تو رخ می دهد. لبه داخلی آج ظاهری مخروطی شکل ایجاد می کند.

کاپ شدن تایر

کاپ شدن تایر به صورت یک سری فرورفتگی یا کندگی فنجان مانند، در آج لاستیک ظاهر می شود. این وضعیت معمولاً به دلیل فرسوده شدن یا آسیب دیدن اجزای سیستم تعلیق ایجاد می شود که منجر به تماس ناهموار بین لاستیک و جاده می شود.

سایش لبه تایر

سایش لبه بیرونی یا داخلی آج لاستیک اغلب در نتیجه باد زیاد یا کم بادی تایر است که منجر به توزیع ناهموار وزن روی لاستیک می شود.

اگر لبه بیرونی لاستیک شما فرسوده شده است، به احتمال زیاد لاستیک کم باد شده دارید.

سایش لکه ای

سایش لکه ای به سایش نامنظم لاستیک اطلاق می شود که به صورت تصادفی در سراسر سطح لاستیک رخ می دهد. این معمولاً به دلیل تعادل نامناسب لاستیک ایجاد می شود که منجر به تماس ناهموار بین لاستیک و جاده می شود.

آیا رانندگی با تایر ساییده شده ایمن است؟

اینکه آیا رانندگی با یک یا چند لاستیک که سایش لبه بیرونی را نشان می دهند ایمن است یا نه، تا حد زیادی به شدت خود سایش بستگی دارد.

اگر چنین سایش نامنظمی به تازگی شروع شده باشد و از نظر ظاهری نسبتاً جزئی باشد، اغلب می توان چنین لاستیکی را با چرخاندن آن به محل انتهای چرخ دیگری نجات داد. البته علت اصلی این سایش غیرطبیعی نیز باید اصلاح شود.

از سوی دیگر، هر لاستیکی که ساختار آن به دلیل سایش غیرعادی به خطر افتاده است، باید بدون تردید دور انداخته شود. این شامل آنهایی است که سایش لبه بیرونی قابل توجهی را نشان می دهند. اگر قسمت زیرین لاستیک(لاستیک بدون آج ساختاری) یا سیم زدن نمایان شد، استفاده از این تایر باید فوراً متوقف شود.

لاستیک هایی که ساییدگی نامنظم دارند می توانند در معرض خطر باد کردن باشند که به نوبه خود می تواند باعث خرابی شود. این امر مخصوصاً در مورد هر لاستیک با سیم به وضوح قابل مشاهده است.

رانندگی با لاستیک در این حالت می تواند بسیار خطرناک باشد و بطور قابل توجهی احتمال آسیب دیدگی فرد را در تصادف افزایش می دهد. بنابراین، بازرسی دوره ای لاستیک از بالاترین اهمیت برخوردار است و حتی در موارد خاص می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

اگر شک دارید، همیشه بهتر است به جای به خطر انداختن ایمنی خود یا خانواده خود، استفاده از یک لاستیک خاص را متوقف کنید. اگرچه لاستیک‌ها می‌توانند نسبتاً گران باشند، ولی ارزش زندگی یک نفر قابل اندازه گیری نیست و نمی توان آنرا با ارزش یک لاستیک مقایسه کرد.

اگر فقط یک لاستیک فرسوده شود چه؟

اگر متوجه شدید که فقط یکی از لاستیک های خودرو شما در لبه بیرونی فرسوده شده است، به احتمال زیاد لاستیک مورد نظر کم باد شده است.

با استفاده از فشارسنج سنج باد لاستیک، مطمئن شوید که فشار باد لاستیک با مشخصات سازنده مطابقت دارد (یا نزدیک به آن است) این مقادیر معمولا روی درب سمت راننده یا در دفترچه راهنمای مشتری موجود است.

آیا لاستیک ها در لبه بیرون سریعتر فرسوده می شوند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تا زمانی که درگیر مسابقات اتومبیل رانی نباشید و باد تایر شما تنظیم باشد، خیر، لاستیک‌ها در خارج سریع‌تر فرسوده نمی‌شوند. در شرایط معمولی رانندگی، لاستیک های شما باید به طور یکنواخت در سراسر آج سایش داشته باشند.

اما به طور کلی، لاستیک های جلو (که بیشتر کار را انجام می دهند) سریعتر (به ویژه در امتداد لبه ها) از لاستیک های عقب سایش پیدا می کنند. 

چگونه از سایش لاستیک ها در بیرون جلوگیری کنیم؟

چگونه از سایش لاستیک ها در بیرون جلوگیری کنیم؟

باد کردن مناسب تایرها

برای اینکه لاستیک‌های خودرو شما بطور یکنواخت فرسوده نشوند، به‌طور مرتب فشار آنها را چک کنید. لاستیک ها به طور طبیعی هوا را از دست می دهند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید فشار باد لاستیک ها در محدوده توصیه شده سازنده قرار دارند.

رانندگی با لاستیک‌هایی که باد ضعیفی دارند می‌تواند منجر به الگوهای سایش نامنظم و کاهش کشش شود. از فشارسنج لاستیک استفاده کنید و دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب داخل درب راننده یا دفترچه راهنمای خودرو خود را دنبال کنید. همچنین تغییرات آب و هوا یا دما را در نظر بگیرید، زیرا می توانند بر فشار لاستیک های شما تأثیر بگذارند.

چرخش مکرر تایر

چرخش دوره ای لاستیک ها می تواند به توزیع یکنواخت سایش در هر چهار چرخ کمک کند. توصیه می شود تایرهای خودرو خود را به صورت دوره ای جابجا کنید. این امر به رفع هرگونه تفاوت در سایش بین لاستیک های جلو و عقب کمک می کند و در نهایت عمر آنها را افزایش می دهد.

بالانس بودن تایرها

چرخ هایی که بالانس نباشند ممکن است باعث ساییدگی لاستیک ها شوند. بررسی دوره ای بالانس خودرو می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند. اگر متوجه ساییدگی ناهموار یا سریع لاستیک، لرزش غیرطبیعی فرمان در سرعت های حدود 100 تا 120 کیلومتر در ساعت شده اید، زمان بررسی بالانس خودرو است.

تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودروی شما، از جمله اجزایی مانند فنرها، بوش ها و کمک فنرها، نقش مهمی در توزیع یکنواخت وزن و ایجاد کشش برای لاستیک های شما ایفا می کند. قطعات فرسوده یا آسیب دیده می تواند منجر به سایش نامنظم لاستیک شود.

بازرسی و تعمیر و نگهداری منظم، مانند تعویض بوش، تعمیر فنرهای شکسته یا خراب و سایر قطعات سیستم تعلیق، می‌تواند به جلوگیری از سایش لاستیک کمک کند.


کلید واژه ها: لاستیک لبه بیرونی لاستیک آج لاستیک سایش نامنظم لاستیک