نشانه خم شدن سوپاپ ماشین چیست؟

یکی از مشکلات داخلی موتور که نیاز به درک بیشتر دارد، خرابی یک یا چند سوپاپ خم شده موتور است. آسیب از این نوع می تواند در نتیجه چندین مشکل اساسی رخ دهد که برخی از آنها شایع تر از بقیه هستند.
نشانه خم شدن سوپاپ ماشین چیست؟
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۵ رنوکار

اگرچه امیدواریم هرگز موتور وسیله نقلیه خود را در وضعیتی که نیاز به تعمیر داشته باشد، پیدا نکنیم، اما احتمال چنین مسائلی هرگز دور از ذهن نیست. متأسفانه، تعمیر موتور با این ماهیت نسبتاً پرهزینه است و درک دامنه خرابی کامل وضعیت موجود را حیاتی تر می کند.

یکی از مشکلات داخلی موتور که نیاز به درک بیشتر دارد، خرابی یک یا چند سوپاپ خم شده موتور است. آسیب از این نوع می تواند در نتیجه چندین مشکل اساسی رخ دهد که برخی از آنها شایع تر از بقیه هستند.

با این وجود، اولین قدم در تعمیر موتوری که دارای چنین ایرادی است، شامل شناخت علائم مختلف مرتبط با چنین آسیب است. این شناخت به فرد امکان می‌دهد تا بهترین روش تعمیر را با کمترین هزینه پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم خمیدگی سوپاپ موتور خودرو و همچنین نحوه تعمیر آن در صورت بروز چنین شرایط ناگواری با مجله رنو ایران همراه باشید.

سوپاپ موتور خودرو چیست؟

نشانه خم شدن میل سوپاپ ماشین چیست؟

موتور احتراق داخلی چهار زمانه مدرن دارای هر دو سوپاپ ورودی و خروجی در هر محفظه احتراق خاص است. این سوپاپ‌ها اجازه می‌دهند تا هوای ورودی تازه به هر سیلندر قبل از احتراق وارد شود و همچنین اجازه می‌دهد گازهای احتراق مصرف‌شده به مسیر اگزوز موتور خارج شوند.

در حالت استاتیک، سوپاپ های موتور در حالت بسته، توسط فنرهای مخصوص نصب شده روی سوپاپ (فنر سوپاپ) نگه داشته می شوند. سپس این سوپاپ ها از طریق نیروی مکانیکی وارد شده توسط چرخش میل بادامک موتور، به طور مستقیم در مورد موتورهای OHC یا به طور غیرمستقیم در موتورهای OHV، باز می شوند.

در هر صورت، فعال سازی سوپاپ محصول مستقیم زمان بندی بادامک است که خود محصول تایمینگ موتور به طور کلی است. میل لنگ و میل بادامک موتور از طریق یک زنجیر تایم یا تسمه تایم با یکدیگر زمان بندی می شوند، بنابراین اطمینان حاصل می شود که حرکت سوپاپ به درستی در رابطه با حرکت پیستون زمان بندی شده است.

علائم خم شدن سوپاپ موتور

وجود یک یا چند سوپاپ خمیده در موتور معمولاً با تعدادی علائم ثانویه همراه است. تشخیص این علائم اغلب هنگام تلاش برای تشخیص مفید است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با خم شدن میل سوپاپ آورده شده است.

احتراق ناقص یا Misfiring

خم شدن سوپاپ اغلب منجر به احتراق ناقص می شود که تا حد زیادی به دلیل این واقعیت است که یک سیلندر خاص قادر به ورودی یا خروجی مطابق طراحی کارخانه نیست. هنگام تلاش برای تشخیص این مشکل، احتراق ناقص مشاهده شده به سیلندر آسیب دیده محدود می شود.

بکفایر کردن خودرو

بکفایر

بک فایر یکی دیگر از علائم رایج است که به آسیب دیدن سوپاپ نسبت داده می شود. این وضعیت اغلب زمانی خود را نشان می دهد که سوپاپ اگزوز یک سیلندر خاص نتواند آنطور که در نظر گرفته شده است قرار بگیرد.

از دست دادن قدرت موتور

همچنین ممکن است متوجه شوید که در صورتی که موتور خودروی شما یک یا چند سوپاپ خمیده داشته باشد، به نظر می رسد که قدرت خودروی شما کم است.

این به دلیل این واقعیت است که سیلندر آسیب‌ دیده معمولاً درجاتی از افت فشار را نشان می‌دهد و در نتیجه فرآیند احتراق را به طور کلی مختل می‌کند.

صداهای غیر عادی موتور

اگر یک سوپاپ به اندازه کافی خم شده باشد که در حالت باز باشد، اغلب می توان مقداری صدای پچ پچ یا تلق تلق فلزی را شنید. این نتیجه تماس مداوم پیستون/ سوپاپ است.

در صورت آشکار شدن چنین صداهایی باید فوراً استفاده از خودرو متوقف شود.

افزایش مصرف روغن موتور

مصرف بیش از حد روغن نیز می تواند به دلیل مشکلات مربوط به گاید سوپاپ، نشان دهنده آسیب سوپاپ باشد.

در بسیاری از موارد، این مصرف بیش از حد روغن با ظهور دود اگزوز سنگین و آبی رنگ همراه خواهد بود که اغلب بوی سوختگی محسوسی را به همراه دارد.

چه چیزی باعث خم شدن سوپاپ موتور می شود؟

خرابی تسمه تایم

شایع ترین علت خم شدن سوپاپ، خرابی زنجیر یا تسمه تایم موتور است. البته این اشکال به این واقعیت بستگی دارد که موتور مورد نظر دارای طراحی تداخلی است، که هر موتوری را توصیف می کند که در آن زمان بندی نامناسب می تواند منجر به تماس پیستون / سوپاپ شود.

از سوی دیگر، موتورهای بدون تداخل مستعد آسیب از این نوع نیستند.

دور موتور بیش از حد

دور بیش از حد موتور یکی دیگر از دلایل بالقوه آسیب سوپاپ است. هنگامی که یک موتور حتی برای مدت کوتاهی بیش از حد چرخش می‌کند، شرایطی به نام «شناوری سوپاپ یا سوپاپ شناورشده» ممکن است رخ دهد.

اصطلاح شناوری سوپاپ یا سوپاپ شناور شده وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن سرعت باز و بسته شدن سوپاپ ها بواسطه دور موتور بالای موتور، آنقدر زیاد می شود که زمان نشستن سوپاپ ها بر روی نشیمن گاه خود، به حداقل می رسد. این وضعیت موجب می شود که سوپاپ ها به شدت در معرض آسیب قرار گیرند، در این وضعیت سوپاپ ها نمی توانند گرمای بیش از اندازه را به محل نشیمن گاه خود منتقل کنند، همچنین در معرض آسیب های دیگری نیز قرار خواهند گرفت که یکی از آنها کج شدن می باشد.

روغن کاری ناکافی

در موارد شدید، فقدان روغن کاری کافی می تواند باعث شود که سوپاپ های موتور به داخل گایدهای خود کشیده شوند و در نهایت سناریویی ایجاد شود که در آن تماس سوپاپ/پیستون امکان پذیر است. این همچنین می تواند زمانی رخ دهد که روغن موتور به دلیل بی توجهی مکرر به تعمیر و نگهداری مشخص شده خراب شود.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

همچنین مشخص شده است که آسیب سوپاپ در موارد داغ شدن بیش از حد شدید یا طولانی مدت موتور رخ می دهد. این گرمای بیش از حد می تواند منجر به تاب برداشتن اجزای داخلی موتور از جمله سوپاپ های ورودی و خروجی شود.

از کجا مطمئن شویم سوپاپ ها خم شده اند؟

آسیب سوپاپ را می توان به روش های مختلفی تایید کرد، از جمله از طریق معاینه فیزیکی دقیق. درپوش سوپاپ موتور را می توان قبل از روشن کردن موتور آسیب دیده و بررسی عملکرد روان سوپاپ جدا کرد.

از طرف دیگر، منیفولد ورودی و منیفولد اگزوز موتور را می توان حذف کرد، در این مرحله بررسی از طریق درگاه های ورودی/اگزوز در معرض دید امکان پذیر خواهد بود.

آسیب سوپاپ را می توان از طریق استفاده از تجهیزات تخصصی که برای جداسازی تلفات فشرده سازی در نظر گرفته شده است، شناسایی کرد. با استفاده از این تجهیزات، یک آزمایش نشتی می‌توان انجام داد، که این امکان را فراهم می‌کند تا مشخص شود که آیا سوپاپ‌های ورودی و خروجی موتور آن‌طور که باید آب‌بندی هستند یا خیر.

تعمیر سوپاپ موتور چقدر هزینه دارد؟

تنها راه "صحیح" برای اصلاح سوپاپ های خمیده یا آسیب دیده، تعویض است. این یک تعمیر نسبتاً پیچیده است، زیرا نیاز به برداشتن سرسیلندر موتور دارد.

به همین دلیل، هزینه های نیروی کار نسبتاً سنگین است. در بیشتر موارد، توصیه اکید می شود که برای این کار به یکی از نمایندگی های رسمی رنو در سرتاسر کشور مراجعه فرمایید.


کلید واژه ها: سوپاپ آسیب سوپاپ میل سوپاپ سوپاپ موتور