چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

اصولا تشخیص دلیل احتراق ناقص یا (Misfire) پیشرانه خودرو کار دشواری است اما بررسی موارد مختلف می تواند سرنخی به ما بدهد. احتراق ناقص معمولا به صورت مقطعی است و ممکن است با استفاده از نوع مشخصی سوخت، آب و هوا یا بار وارده به پیشرانه رخ دهد.
چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ رنوکار

اصولا تشخیص دلیل احتراق ناقص یا (Misfire) پیشرانه خودرو کار دشواری است اما بررسی موارد مختلف می تواند سرنخی به ما بدهد. احتراق ناقص معمولا به صورت مقطعی است و ممکن است با استفاده از نوع مشخصی سوخت، آب و هوا یا بار وارده به پیشرانه رخ دهد.

معمولا خودرو با وجود احتراق ناقص در یکی از سیلندر های خود می تواند به حرکت ادامه دهد چرا که بقیه سیلندر ها به خوبی وظایف خود را انجام می دهند. اما باید به یاد داشته باشید که این اتفاق به صورت عادی و یا بدون عواقب نخواهد بود.

 احتراق ناقص موتور نباید نادیده گرفته شود چرا که در طول زمان می تواند باعث وارد آمدن آسیب های جدی به آن شود. معمولا در این حالت میزان مصرف سوخت خودرو و انتشار آلایندگی آن افزایش پیدا می کند زیرا که سیلندرهای سالم به شدت بیشتری کار می کنند تا بتوانند کمبود سیلندر معیوب را جبران کنند.

احتراق ناقص موتور چیست؟

یک موتور احتراق داخلی چهار زمانه سالم یک سری اقدامات را به ترتیب و در زمان مناسب برای سوختن سوخت و ایجاد نیرو انجام می دهد.

میس فایر - احتراق ناقص

با حرکت پیستون به سمت پایین، سوپاپ های ورودی باز شده و میزان دقیقی از مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق می شود. بعد از بسته شدن سوپاپ ها، پیستون به سمت بالا می رود و این مخلوط فشرده می شود. این مخلوط سوخت و هوا در درون محفظه احتراق توسط یک شمع مشتعل شده و ایجاد موج می کند، این موج دارای قدرت خیلی بالائی است و به پیستون فشار می آورد و آنرا به سمت پائین هدایت می کند و میل لنگ در این فرآیند چرخانده می شود. سپس سوپاپ خروجی باز شده و گازهای ناشی از احتراق از سیلندر خارج می شود و این چرخه ادامه دارد.

احتراق ناقص در اثر بروز مشکل در موتور و یا سیستم سوخت رسانی ایجاد می شود بطور مثال اگر رینگ های پیستون و یا سوپاپ ها مشکل داشته باشند و مخلوط سوخت و بنزین به اندازه کافی متراکم نشوند، اگر فیلتر بنزین کثیف باشد و یا کیفیت سوخت پائین باشد و یا ناخالصی در آن وجود داشته باشد، اگر شمع، کوئل و یا انژکتور دارای ایراد باشند و یا  تایمینگ موتور به هم خورده باشد، می تواند موجب احتراق ناقص گردد. به علاوه به هم خوردن میزان تناسب مخلوط سوخت و هوا می تواند باعث بروز احتراق ناص گردد.

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

احتراق ناص در موتور می تواند مانند بسیاری از مشکلات دیگر وسیله نقلیه با علائم مشابه با سایر موارد بروز کند. اولین قدم برای تشخیص مشکل، بررسی سیستم سوخت رسانی و جرقه است. برای این کار باید در اولین فرصت به یکی از نمایندگی مجاز رنو در سراسر کشور مراجعه کنید تا خودروی شما توسط دستگاه دیاگ و به دست کارشناسان مجرب رنو مورد بررسی قرار گیرد.

در زیر برخی علائم احتراق ناقص در پیشرانه خودرو را با هم مرور می کنیم:

کاهش قدرت و لرزش پیشرانه

شاید برای شما سوال باشد که احتراق ناص موتور که به تک کار کردن موتور معروف است، به چه شکلی رخ می دهد؟ این اتفاق می تواند خود را در قالب کاهش توان خودرو که ناشی از کار کردن تعداد سیلندرهای کمتر است نشان دهد یا اینکه با وجود فشردن پدال گاز نیروی مناسبی توسط موتور تامین نمی شود.

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

همچنین ممکن است تکان های متناوب یا سکته در حرکت خودرو را احساس کنید و یا ممکن است خودرو به سختی یا به کندی شتاب بگیرد. لرزش یکی دیگر از علائم رایج است به خصوص اینکه احتراق ناقص پیشرانه به دلایل مشکلات مکانیکی رخ داده باشد. شدت این لرزش بسته به میزان دور موتور متغیر است و اغلب در حالت درجا کار کردن خودرو شدت بیشتری پیدا می کند.

سر و صدای غیرعادی

احتراق ناقص به چه شکلی رخ می دهد؟ در زمان احتراق ناقص موتور صدای ناگهانی مانند عطسه یا بک فایر (Backfire) به گوش می رسد، این وضعیت زمانی رخ می دهد که بنزین سوخته نشده درون یک سیلندر از لوله اگزوز خارج شود و بعد توسط جرقه سیلندر بعدی در داخل سیستم سوزانده شود.

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

اگر یک سیلندر اصلاً کار نکند ممکن است متوجه تغییر کلی صدای موتور شوید، زیرا یک اتومبیل چهار سیلندر اکنون تنها دارای سه سیلندر در حال کار است.

بوی غیرعادی

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

دیواره های سیلندر آسیب دیده گاهی اوقات باعث نشت مایعات می شود که منجر به انتشار بوی گاز عمدتا با روغن یا مایع خنک کننده می شود.

روشن شدن چراغ چک

وسایل نقلیه از سال 1995به سیستم های OBD2 مجهز شده اند که می توانند در شناخت مشکلات پیشرانه کمک کند. هر زمانی که هر کدام از سنسورهای خودرو، عددی خارج از محدوده مورد انتظار را دریافت کند، چراغ چک روشن شده و کد مورد نظر در واحد کنترل پیشرانه (ECU) ذخیره می شود.

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

اکثر خودروها کد مربوط به احتراق ناقص را به شکل "Cylinder X Misfire" دارند که به شما کمک می کند محل وجود مشکل را پیدا کند. حرف X نشان دهنده عدد مربوط به سیلندر مشکل دار است. چراغ چک در برخی خودرو ها تا زمان برطرف شدن مشکل روشن می ماند و در برخی دیگر نیز تا زمان ادامه یافتن احتراق ناقص چشمک زن خواهد بود.

افزایش دود خودرو

دیدن دود سیاه، متمایل به آبی یا دود خیلی سفید و احساس بوی شیرین از اگزوز می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم خودرو باشد. دوده سیاه می تواند نشان دهنده حجم زیاد مخلوط هوا و سوخت یا همچنین انباشت دوده در اگزوز باشد. همچنین در صورت آبی بود دود خروجی، احتمال سوختن روغن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

چرا احتراق موتور ناقص است یا چرا موتور تک کار می کند؟

استفاده از قطعات اصلی و استاندارد رنو

یکی از دلایلی که قطعا بر روی عملکرد خودرو تاثیر دارد استفاده از قطعات اصلی است چرا که قطعه اصلی با توجه به نیاز خودرو و با استانداردهای سازنده آن تولید شده است. بنابراین توصیه مجله رنو ایران به شما این است که حتما از قطعات اصلی مورد تایید رنو برای خودروی خود استفاده کنید؛ این قطعات در همه نمایندگی های رنو مورد استفاده قرار می گیرد ولی چنانچه به این نمایندگی های دسترسی ندارید قطعات اصلی مشخصه هایی دارند که شناسایی آنها را از نمونه غیراصلی آسان می کند.

اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته‌بندی اصلی از سایر بسته‌بندی‌ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

- عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
- عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها
به چاپ رسیده است. باید توجه کنید که بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

دومین راه شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب‌های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب‌ها دارای به علاوه در ساخت این بر چسب‌ها از جوهر حساس به نور (همانند تکنولوژی به کار رفته در چاپ اسکناس) استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می‌کند.کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 


کلید واژه ها: محصولات رنو میس فایر قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو قطعه یدکی رنو