زاویه کستر چیست؟

هندسه سیستم تعلیق یک وسیله نقلیه دارای سه شاخص اندازه گیری معمول به نام های کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تو (Toe) است که اغلب می توان آنها را تنظیم کرد.
زاویه کستر چیست؟
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۴ رنوکار

سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی در حرکت آن و همچنین امنیت جاده و سرنشینان خودرو دارد. سیستم تعلیق خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است که پیش از این با نقش سیبک فرمان، میله موجگیر، دیفرانسیل، طبق، پلوس و کمک فنر آشنا شدیم.

زاویه کستر چیست؟

هندسه سیستم تعلیق یک وسیله نقلیه دارای سه شاخص اندازه گیری معمول به نام های کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تو (Toe) است که اغلب می توان آنها را تنظیم کرد. این زوایای دارای اهمیت بسیاری هستند و بر روی هندلینگ یا فرمان پذیری خودرو به صورت مستقیم تاثیرگذارند. کستر بر روی چرخ های فرمان خودرو یعنی چرخ های جلوی آن به عنوان زاویه ای سنجیده می شود که شیب رو به جلو یا عقب محور فرمان را هنگام مشاهده ماشین از نمای کناری آن ارزیابی می کند. در واقع کستر زاویه محوری است که از طریق فرمان به چرخ ها متصل می شود. تنظیم زاویه کستر به سازندگان خودرو اجازه می دهد که فرمانپذیری ، ایستایی در سرعت های بالا و تاثیر فرمانپذیری جانبی جلوی چرخ ها را کنترل کنند.

این محور نقطه محوری پایین (غالبا مفصل پایینی) را با نقطه محوری بالایی خودرو (اغلب مفصل بالایی) وصل می کند و با خط عمودی که از نقطه محوری پایین عبور می کند زاویه ای تشکیل می دهد.

زاویه کستر چیست؟

کستر مثبت وقتی رخ می دهد که چرخ وسیله نقلیه (و نقطه محوری پایین) در جلوی نقطه محوری فوقانی قرار دارد. کستر منفی نیز یک نقطه محوری پایین در پشت نقطه محوری بالایی دارد و کستور صفر یعنی محور فرمان عمود بر زمین است.

کستر بر سهولت فرمان پذیری و پایداری خودرو در حالت رانندگی مستقیم تأثیر می گذارد. اتومبیل های مدرن برای مقاومت در برابر چرخش غیر عمدی وسیله نقلیه یا گریز از مسیر در نظر گرفته شده هنگام حرکت مستقیم با سرعت بالا از کستر مثبت استفاده می کنند.

اثرات زاویه کستر مثبت

زاویه کستر چیست؟

کستر مثبت زمانی است که هنگام مشاهده وسیله نقلیه از کنار، نقطه محوری پایین در جلوی نقطه محوری فوقانی قرار دارد. این امر باعث می شود سفت تر شدن فرمان یا سخت تر شدن چرخاندن فرمان شود که البته بیشتر در وسایل نقلیه بدون فرمان برقی قابل توجه است.

اتومبیل های مدرن به راحتی می توانند از مزایای استفاده از کستر مثبت حداکثر استفاده را ببرند زیرا دارای فرمان برقی هستند و تحت تأثیر سفت شدن فرمان قرار نمی گیرند. زاویه کستر مثبت به دلیل اینکه در تایرها گشتاور خود تراز سازی ایجاد می کند در زمان رانندگی در مسیر مستقیم دارای پایداری عالی است.

گشتاور خود تراز سازی هنگامی اتفاق می افتد که نقطه محوری پایین نسبت به نقطه محوری بالا جلوتر باشد و نیرو سپس روی چرخ های جلو اعمال شود تا چرخ ها بخواهند به نوبه خود به حالت خنثی خود برگردند. گشتاور خود تراز سازی هنگامی ایجاد می شود که بخشی از وزن خودرو در پشت تایر باشد و به قرار گیری تایر در مسیر مستقیم جلو کمک کند.

زاویه کستر چیست؟

وسایل نقلیه با کستر بیش از حد مثبت می توانند مستعد کم فرمانی باشند ، بنابراین اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای کستری بیشتر از 3 تا 5 درجه نیستند. این محدوده ایده آل برای به حداکثر رساندن پایداری خودرو در زمان حرکت در مسیر مستقیم است و هنوز هم امکان دور زدن راحت را فراهم می کند.

کستر مثبت در هنگام دور زدن چرخ ها به دلیل هندسه اجزای سیستم تعلیق، کمبر منفی را افزایش می دهد. این امر برای دور زدن یا حرکت در مسیر منحنی بسیار مفید است زیرا مساحت در تماس با زمین قسمت بیرونی تایرهای چرخ جلو را در طول زمان دور زدن، به حداکثر می رساند.

اثرات زاویه کستر منفی

زاویه کستر چیست؟

کستر منفی فقط در وسایل نقلیه قدیمی مشاهده می شود زیرا محدودیت هایی در فناوری ساخت دینامیک شاسی خودرو و مشخصات تایرهای مورد استفاده وجود داشته است. کستر منفی منجر به نرم تر و آسان تر شدن فرمان می شود اما در هنگام رانندگی در یک مسیر مستقیم، پایداری را کاهش می دهد.

یکی از علائم کستر منفی زاویه دار شدن یا احساس لقی فرمان است. کستر منفی همچنین می تواند باعث کاهش امنیت خودرو و سرنشینان آن شود زیرا وسیله نقلیه هنگام چرخاندن فرمان باید مطابق آنچه انتظار می رود چرخش کند.

اختلاف قابل توجه در میزان چرخاند فرمان توسط راننده و پاسخ خودرو به آن می تواند منجر به تصادف شود ، به خصوص اگر راننده توجهی کافی به رانندگی خود نداشته باشد. کستر منفی در اتومبیل های مدرن غیر طبیعی است ، بنابراین اگر گمان می کنید این مشکل وسیله نقلیه در خودروی شما وجود دارد باید در اولین فرصت به یکی از نمایندگی های مجاز رنو در سرتاسر کشور مراجعه کنید.

زاویه کستر چیست؟

زاویه کستر نادرست باید به دلایل ایمنی اصلاح شود، زیرا ماشین با کستر کمتر به یک سمت کشیده می شود. این وضعیت باعث افزایش ساییدگی و پاره شدن لاستیک و همچنین فرسایش و آسیب به اجزای سیستم تعلیق می شود.

زاویه کستر چگونه تنظیم می شود

برای تنظیم زاویه کستر، ابتدا باید ارتفاع سواری، زاویه کستر، زاویه کمبر و تو اندازه گیری شود زیرا هرکدام بر روی دیگری تأثیر می گذارند. ابزارهای ویژه ای مانند تراز و صفحه های چرخشی برای این کار وجود دارد. تجهیزات بهتر در اندازه گیری ها نتیجه دقیق تری می گیرند، بنابراین بهترین مکان برای انجام این کار نمایندگی های مجاز گروه رنو ایران است.

زاویه کستر چیست؟

در حالی که چرخ های جلوی خودرو از روی زمین بلند می شوند ، چرخ ها با زاویه 20 درجه به طرف داخل و خارج چرخانده می شوند. در این آزمایش ، یک تراز حباب سنج روی محور چرخ ، کمبر را اندازه گیری می کند.

پس از تنظیم کمبر به دلخواه خود ، بار دیگر کستر، تو و ارتفاع سواری را بررسی کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که تمام اندازه گیری ها در مشخصات خودرو است.


کلید واژه ها: محصولات رنو زاویه کستر