سنسور دمای آب چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

سنسور دمای آب ( به انگلیسی Coolant Temperature Sensor) یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنک‌کننده موتور استفاده می‌شود.
سنسور دمای آب چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
۰۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۱ رنوکار

قطعات و سنسورهای زیادی در خودروها به کار گرفته می شوند تا با همکاری با یکدیگر سواری دلنشینی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورند. سوخت خودرو از طریق پمپ بنزین وارد محفظه احتراق می شود و در آنجا با کمک باتری، وایر شمع و شمع عملیات جرقه زنی اتفاق می افتد. منیفولد ها و کنیستر نیز نقش مهم و حیاتی در بهینه تر شدن این فرایند ایفا می کنند.

علاوه بر اینها قطعات دیگر سیستم خودرو که در مقالات قبلی به نقش آنها نیز اشاره کردیم باید به خوبی از پس وظایف خود برآیند تا بهترین سواری در اختیار سرنشنیان خودرو قرار گیرد.

سنسورها یا حسگرها همواره در صنایع مختلف نقش مهمی داشته اند و از زمان اختراع و به کارگیری آنها شاهد بهبودهای بسیار زیادی بوده ایم. در گذشته درباره سنسور اکسیژن و سنسور سرعت خودرو و ماهیت عملکردی آنها در ساختار ماشین صحبت کردیم و اکنون نوبت به آن رسیده تا به یکی دیگر از این حسگرها بپردازیم.

سنسور دمای آب رنو

فرایند احتراق سوخت در زمان کارکرد موتور عملی است که به صورت مداوم اتفاق می افتد که باعث ایجاد گرمای بسیار زیاد در درون موتور می شود. برای خنک نگه داشتن موتور مکانیزم هایی به کار گرفته می شود تا با کمک گذران مایع در اطراف موتور به این فرایند کمک شود. این مایع به که در درون رادیاتور خودرو قرار گرفته است به وسیله واترپمپ و با عملکرد سیستمی ترموستات خودرو در اطراف موتور به حرکت درآمده و دمای موتور را به صورت مداوم کاهش می دهد.

سنسور دمای آب ( به انگلیسی Coolant Temperature Sensor) یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنک‌کننده موتور استفاده می‌شود. فشنگی آب نامی است که توسط تعمیرکاران به این قطعه اطلاق می شود. این سنسور نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد و فقدان یا خرابی آن باعث اختلالاتی در کارکرد موتور می شود.

سنسور دما خودرو چگونه کار می کند؟

سنسور دمای آب رنو

اساس کار فشنگی آب خودرو را باید در علم فیزیک جستجو کرد؛ جایی که به کمک اصول مقاومت الکتریکی اطلاعاتی درباره دمای مایع خنک کننده موتور به ECU ارسال می شود. در واقع این نوع مقاومت به کار رفته در این سنسور به نحوی است که با قرار گرفتن در معرض حرارت مقاومت آن کاهش پیدا می کند. این سنسور در ابتدا مقداری ولتاژ را از خودرو دریافت می کند و در مقابل در زمانی که دمای خودرو تغییر می کند مقاومت به کار رفته در سنسور نیز تغییر می کند. حال سنسور وارد عمل شده و این تغییرات را به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند تا ECU تصمیم بگیرد. ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور دور فن را تعیین می کند و همچنین بر اساس سرد یا گرم بودن موتور معین می کند چه میزان بنزین توسط سوزن انژکتور پاشش شود.

سنسور دمای آب چه وظیفه ای دارد؟

سنسور دمای آب رنو

همانطور که در بالا گفته شد مهترین وظیفه این حسگر کنترل میزان دمای مایع خنک کننده موتور خودرو است. در نتیجه عملکرد این سنسور نشانگر آمپر آب در پشت فرمان خودرو دمای موتور را به راننده نشان می دهد. همچنین بر اساس داده های ارسالی این سنسورECU میزان دور فن خنک کننده رادیاتور را تنظیم می کند. ایجاد حالت ساسات خودکار، کنترل میزان حرارت موتور برای غلظت سوخت ترکیبی با هوا و کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از اندازه استاندارد دمای موتور از دیگر وظایف این سنسور مهم خودرو است. البته وظیفه ساسات اتوماتیک سیستم انژکتوری به عهده استپر موتور و ECU است اما اطلاعات و دستور اولیه برای اجرای آن را سنسور دمای آب ارسال می کند.

علائم خرابی سنسور دمای آب رنو

سنسور دمای آب رنو

با توضیحات بالا مشخص شد که سنسور دمای خودرو یک قطعه حیاتی برای خودرو است و عدم عملکرد صحیح آن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. یکی از اولین نشانه های خرابی این قطعه را باید در آمپر آب خودرو پیدا کرد؛ در این حالت ممکن است آمپر حرکت نکند یا عدد درستی را نشان ندهد. نشت آب در اطراف سنسور نیز ممکن است اتفاق بیافتد که در این حالت باید از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دمای آب خودرو تاثیر این قطعه بر روی فن رادیاتور خودرو است؛ در این حالت ممکن است فن خاموش یا روشن نشود یا زمانی روشن و خاموش شدن آن مناسب نباشد. عدم عملکرد فن خودرو نیز می تواند منجر به جوش آوردن مکرر خودرو یا دیر روشن شدن آن شود.

همچنین از دیگر نشانه های خرابی این قطعه می توان به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد چرا که در صورت عدم ارسال اطلاعات صحیح درباره دمای موتور خودرو، ECU دستور پاشش میزان بیشتری بنزین را صادر می کند و باعث افزایش میزان مصرف سوخت می شود.

به علاوه در صورتی که سنسور دمای آب خودرو به درستی کار نکند چراغ روی صفحه کیلومتر شمار روشن می شود. خروج دود سیاه از اگزوز و ریپ زدن موتور، گاز خوردن پی در پی موتور در حالت دور آرام و روشن نشدن موتور با دلیل قطع جرقه کوئل از دیگر نشانه های خرابی فشنگی آب خودرو است.

سنسور دمای آب اصلی رنو

با توجه به نقش حیاتی و مهم سنسور دمای آب خودرو در عملکرد و ایمنی خودرو در صورتی که به یکی از علائم ذکر شده در بالا برخورد کردید در اسرع وقت به یکی از نمایندگی های رسمی رنو در سراسر کشور مراجعه کنید. اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید. فراموش نکنید که استفاده از قطعات غیراستاندارد شاید به صورت مقطعی هزینه های شما را کاهش دهد اما در درازمدت می تواند خسارات به مراتب بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

سنسور دمای آب رنو

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

سنسور دمای آب رنو

به جز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

سنسور دمای آب رنو

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: محصولات رنو قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو قطعه یدکی رنو سنسور دمای آب رنو فشنگی آب رنو