با نقش کنیستر در خودرو و علائم خرابی آشنا شوید

در واقع کنیستر (به انگلیسی canister) قطعه ای در داخل خودرو است که برای جلوگیری از انتشار بخار متصاعد شده بنزین از باک به محیط زیست به کار می رود. این قطعه وظیفه دارد که بخار بنزین را از باک جذب کرده و آن را برای سوختن به موتور تحویل دهد.
با نقش کنیستر در خودرو و علائم خرابی آشنا شوید
۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۸ رنوکار

همانطور که می دانید احتراق بنزین عامل اصلی تولید انرژی و حرکت در خودروهای بنزینی است. بنزین خودرو توسط پمپ بنزین از داخل باک و با فشار بالا به سمت انژکتور حرکت کرده و با پاشش در درون محفظه احتراق و تولید جرقه که نتیجه همکاری وایر و شمع است فرایند حرکت خودرو را آغاز می کند. هوای مورد نیاز برای عمل احتراق نیز از طریق منیفولد وارد سیلندر می شود و در عین حال گازهای خروجی ناشی از سوختن بنزین نیز از طریق اگزوز خارج  می شوند.

کنیستر رنو

بطور کلی بنزین مایعی با قابلیت اشتعال بالا است که تمایل دارد تا گرما را از محیط اطراف خود جذب کند و خیلی سریع به بخار بنزین تغییر ماهیت دهد، وقتی بنزین به بخار بنزین تبدیل می شود، قابلیت اشتعال آن باز هم افزایش می یابد، این وضعیت می تواند برای خودرو و سرنشینان آن خطرناک باشد و چنانچه این بخار بنزین به بیرون از باک راه یابد، موجب آلایندگی شدید محیط زیست می گردد. تولیدکنندگان خودرو با طراحی یک سیستم، از تجمع بخار بنزین در باک جلوگیری کرده و این گازها را از باک خارج می‌کنند و به سمت منیفولد هدایت کرده تا نهایتا در موتور بسوزند، در واقع این سیستم موجب می شود که اولا بخار بنزین وارد محیط نشود و ثانیا خطری برای خودرو و سرنشینان آن ایجاد نکند.

در واقع کنیستر (به انگلیسی Canister) قطعه ای در داخل خودرو است که برای جلوگیری از انتشار بخار متصاعد شده بنزین از باک به محیط زیست به کار می رود. این قطعه وظیفه دارد که بخار بنزین را از باک جذب کرده و آن را برای سوختن به موتور تحویل دهد. کنیستر دارای موادی از جنس کربن متخلخل است که به واسطه دارا بودن سطوح متخلخل زیاد، می‌تواند همچون یک اسفنج، بخارات بنزین را به خود جذب کند. کلمه کنیستر یا canister از واژه لاتین canstrum به معنای سبد گرفته شده و بخشی از سیستم سوخت خودروهای بنزینی امروزی است، می توان ساختار کنیستر را به کندوی عسل تشبیه نمود که دارای تعداد زیادی حفره در کنار هم می باشد و در هر کدام از آنها مقدار اندکی از بخارات بنزین راه یافته و در همین وضعیت(بخار) حفظ می شوند و چنانچه شیر برقی کنیستر باز شود، منیفولد هوا این بخارت را به داخل موتور مکش کرده و در موتور خواهند سوخت.

کنیستر از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

کنیسترها به صورت کلی از قسمت های زیر تشکیل شده است:

- سرشلنگی بخار بنزین
- سرشلنگی تصفیه
- سرشلنگی هوای آزاد
- بدنه کنیستر
- درپوش کنیستر
- نگهدارنده فیلتر صافی
- فیلتر صافی پایین
- فیلتر صافی بالا
- کربن اکتیو یا همان ذغال اکتیو

کنیستر چگونه کار می کند؟

کنیستر رنو

همانطور که گفته شد بنزین موجود در باک، در اثر گرمای محیط به بخار تبدیل می شود و این بخار از طریق یک شلنگ به طرف داخل کنیستر منتقل می شود. داخل کنیستر کربن یا ذغال فعالی وجود دارد که به دلیل متخلخل بودن، این بخارها را جذب کرده و در صورتی که موتور خودرو در حال کار باشد آن را از طریق منیفولد ورودی به طرف محفظه احتراق ارسال می کند و به همین دلیل میزان مصرف سوخت خودرو اندکی کاهش پیدا می کند، به عبارتی دیگر وجود کنیستر در خودرو موجب می شود تا بخارات بنزین موجود در باک خودرو هدر نرفته و در موتور به کار گرفته شود، وقتی موتور خاموش است، کنیستر بوسیله شلنگ دوم تعبیه شده بر روی آن، از ورود این بخارات به هوای آزاد جلوگیری می کند. بخار بنزین از طریق شلنگ به ورودی کنیستر منتقل و در حین عبور از لایه های کربن اکتیو، جذب آن می شود.

در صورتی که موتور خودرو خاموش باشد پس از گذشت مدتی، کربن اکتیو داخل کنیستر کاملا مرطوب می شود و البته پس از شروع به کار مجدد موتور خودرو و با فعال شدن شیر برقی، جریان هوا در داخل کنیستر ایجاد و بخار جذب شده توسط کنیستر تبخیر و سپس از طریق منیفولد هوا به محفظه احتراق ارسال می شود. این اتفاق باعث می شود که ذرات کربن اکتیو موجود در کنیستر خشک شده و آماده جذب مجدد بخارات بنزین شود.  قابلیت تکرارپذیری کربن اکتیو در جذب و تبخیر بخار بنزین از پارامترهای مهم و اثرگذار بر عملکرد کنیستر است. در انتخاب نوع کربن اکتیو علاوه بر خاصیت فوق، تعداد دانه های کربن در هر گرم و در واقع چگالی آن اهمیت زیادی دارد و هر چه چگالی کربن بیشتر باشد قدرت جذب بخارات بیشتر می شود.

کنیستر رنو

همچنین مقاومت کربن استفاده شده در کنیستر در برابر ضربه و ارتعاش که در اثر حرکت خودرو ایجاد می شود نیز باید به نحوی باشد که خرد و پودر نشود چرا که باعث افت عملکرد کنیستر خواهد شد. مهندسین طراح به منظور بالا بردن ضریب اطمینان کنیستر در قسمت بالایی و تحتانی آن فیلتر هایی از جنس الیاف طبیعی قرار داده اند.

تاثیر عملکرد کنیستر بر مصرف سوخت خودرو

کنیستر رنو

از آنجایی که کنیستر، بخار موجود در باک را به همراه هوا به داخل محفظه احتراق ارسال می کند، چنانچه این مسیر مسدود شده باشد و یا به درستی عمل نکند، بخار بنزین در باک خودرو جمع خواهد شد، به علاوه عدم عملکرد صحیح کنیستر می تواند از عوامل تاثیرگذار بر کاهش هوادهی به موتور و در نتیحه افت راندمان و قدرت موتور شود، همچنین به دلیل اینکه با وجود کنیستر، بخار بنزین نیز برای حرکت خودرو مصرف می شود عدم عملکرد صحیح آن می تواند بر افزایش میزان مصرف سوخت خودرو اثر بگذارد. البته به طور حتم میزان حجم مصرف سوخت ناشی از بازیافت بخار بنزین در مقایسه با حجم بنزین مایع مصرفی، بسیار کم است ولی تامین بخشی از هوای ورودی به موتور از طریق کنیستر اثر کاملا محسوسی بر کارکرد موتور مخصوصا در استارت های اولیه و حرکت پر شتاب آن دارد.

شیر برقی کنیستر

عملکرد صحیح کنیستر نیازمند کنترل منظم دریچه های ورودی و خروجی آن در زمان مورد نیاز است. این عملکرد به وسیله شیر برقی کنیستر انجام می شود، شیر برقی از یک سیم پیچ ساخته شده است و توسط یونیت موتور کنترل می گردد، گاهی اوقات خرابی شیر برقی می تواند باعث انتشار بوی بنزین در داخل خودرو شود.

کنیستر و ایمنی خودرو

کنیستر رنو

حرکت بنزین در داخل باک، موجب می شود تا عمل بخار شدن بنزین تشدید شود، این موضوع در فصول گرم سال و هنگام رانندگی در جاده های ناهموار بسیار محسوس تر بوده به نحوی که در پایان یک سفر چند ساعته، اگر چنانچه اقدام به باز کردن در باک کنید، قطعا شاهد انتشار شدید بخار بنزین به بیرون از باک خواهید بود لذا در این شرایط چنانچه تصادفی برای خودرو بوجود آید، احتمال وقوع یا ایجاد اشتعال و انفجار باک خودرو بالا خواهد رفت. جهت جلوگیری از خطرات احتمالی نصب کنیستر و بازبینی دوره ای جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن کاملا ضروری است.

کنیستر را چه زمانی تعویض کنیم؟

کنیستر رنو

مطابق استانداردهای معتبر صنایع خودرو سازی در صورت منفی بودن نتیجه تست عملکرد توسط مراکز معاینات فنی خودرو، نشت بنزین از سر شیلنگی هوای آزاد، تجمع بخار در باک و انتشار ناگهانی در زمان باز کردن در آن، انتشار بوی بنزین اطراف خودرو، مشاهده هر گونه ضایعات سطحی یا شکستگی روی کنیستر، باید نسبت به تعویض کنیستر اقدام شود. زمان فوق مشروط به عدم وجود هر گونه عیب و نقص روی کنیستر است لذا بازدید دوره ای جهت اطمینان از عملکرد کنیستر کاملا ضروری است.

علائم خرابی کنیستر

خرابی شیر برقی کنیستر و یا عدم عملکرد آن توسط دستگاه عیب یاب که در اختیار نمایندگی های سطح یک شبکه خدمات پس از فروش خودرو می باشد، قابل تشخیص است و بدون وجود دستگاه عیب یاب نمی توان عملکرد صحیح شیر برقی را کنترل نمود لذا لازم است تا خودرو جهت سرویس دوره ای، به یکی از این مراکز مراجعه نموده و عملکرد کنیستر مورد کنترل قرار گیرد،  همچنین همانطور که گفته شد یکی دیگر از علائم خرابی کنیستر انتشار بوی بنزین در داخل خودرو است. به علاوه در صورتی که هنگام باز کردن در باک بخار بنزین با فشار از آن خارج می شود بهتر است که کنیستر خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

کنیستر رنو

کنیستر اصلی رنو

با توجه به اهمیت کنیستر در خودرو در صورتی که به یکی از علائم ذکر شده در بالا برخورد کردید در اسرع وقت به یکی از نمایندگی رسمی رنو در سراسر کشور مراجعه کنید. اما در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید بهتر است که قطعه استاندارد و مورد تایید شرکت رنو را خریداری کنید تا ضمن بهره مندی از کیفیت مورد تایید رنو از وارد آمدن خسارت های احتمالی بیشتر و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

کنیستر اصلی رنو

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

کنیستر اصلی رنو

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

کنیستر اصلی رنو

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو کنیستر کنیستر رنو Canister محصولات رنو قطعه یدکی رنو