با عملکرد پمپ بنزین خودرو و علائم خرابی آن آشنا شوید

پمپ بنزین خودرو یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد.
با عملکرد پمپ بنزین خودرو و علائم خرابی آن آشنا شوید
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۴ رنوکار

تمام موتورهای احتراق داخلی علاوه بر قطعات مکانیکی و ملزومات مرتبط به آن برای احتراق بدون سوخت کار نخواهند کرد و سوخت خودرو عامل اصلی به حرکت درآمدن آن است. زمانی که باک خودروی خود را پر می‌کنید سوخت داخل آن باید به طریقی به موتور و محفظه احتراق آن برسد تا به جرقه زنی شمع ها سوخت مشتعل شده و موتور شروع به کار کردن کند.

پمپ بنزین خودرو (به انگلیسی: Fuel Pump) یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد. پمپ‌های سوخت در خودروهای کاربراتوری قدیمی از نوع مکانیکی بودند اما امروز در خودروهای انژکتوری با توجه به اینکه میزان فشار لازم برای پمپاژ سوخت افزایش پیدا کرده از پمپ‌های برقی در خودروها استفاده می‌کنند؛ این پمپ انرژی مورد نیاز برای عملکرد صحیح خود را از باتری خودرو می‌گیرند که در مقالات قبلی درباره اهمیت آن صحبت کردیم. همچنین پمپ‌های بنزین قدیمی که از نوع مکانیکی بودند انرژی مورد نیاز برای فعالیت خود را از موتور دریافت می‌کردند.

پمپ بنزین رنو

پمپ بنزین معمولاً داخل باک نصب می‌شود البته در بعضی خودرو‌ها آن‌را خارج از باک نصب می‌کنند. برخی خودروها نیز از دو پمپ بنزین برخوردار هستند که یکی وظیفه سوخت رسانی را بر عهده دارد و دیگری برای تامین فشار مورد نیاز انژکتورها به کار گرفته می‌شود.

فعالیت پمپ بنزین باعث تولید حرارت در آن نیز می‌شود و به همین دلیل برخی خودروسازان آن را در داخل باک خودرو قرار می‌دهند تا به این با تماس پمپ با سوخت درون باک دمای آن کاهش پیدا کند. همچنین قرار گرفتن پمپ در داخل مخزن سوخت و در مجاورت آن باعث می‌شود که صدای پمپ در زمان فعالیت به نوعی از بین رفته و به داخل خودرو راه پیدا نکند.

پمپ‌های بنزین خودرو به صورت عمومی از چندین قطعه تشکیل شده‌اند که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند و عبارتند از: فیلتر سوخت، رگولاتور فشار، صفحه تکیه گاه پمپ، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، لوله برگشت سوخت از رگلاتور، سوکت اتصالی جریان برق پمپ، شلنگ لوله برگشت، شلنگ لوله خروجی، درجه داخل باک یا همان گیج سوخت و فنر.

پمپ بنزین رنو

پمپ بنزین خودرو در صورتی که عملکرد درستی داشته باشد می‌تواند سوخت را تا فشاری بین ۴ تا ۶ بار به سمت سیستم موتور خودرو ارسال کند. کافی نبودن فشار سوخت ارسالی می‌تواند باعث عدم احتراق درست در موتور و در نتیجه عملکرد نا مناسب آن شوند. در خودروهای امروزی به محض باز کردن سوئیچ خودرو رله پمپ بنزین عمل کرده و بنزین مورد نیاز برای روشن کردن خودرو را به موتور ارسال می‌کند.

علائم خرابی پمپ بنزین رنو

بروز هر گونه خرابی یا ایرادی در پمپ بنزین خودرو منجر به روشن نشدن آن می‌شود. البته ممکن است در برخی موارد شکسته شدن یا خارج شدن شلنگ لوله خروجی خطرات بیشتری را نیز به همراه داشته باشد. به هر صورت خرابی پمپ بنزین خودرو علائمی دارد که در زمان برخورد با آنها به منشا مشکل پی برد.

یکی از شایع‌ترین خرابی‌های پمپ بنزین خودرو مربوط به سوختن آن است. سوختن پمپ بنزین می‌تواند به دلایلی مختلفی اتفاق بیافتد که رایج‌ترین آنها مربوط به داغ شدن پمپ بر اثر کاهش سطح بنزین درون باک است چرا که در صورت کم بودن میزان بنزین پمپ انرژی بیشتری برای انتقال آن به موتور مصرف می‌کند و در نتیجه با گرم شدن موتور پمپ احتمال سوختن آن نیز افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد خودرو خاموش می‌شود و راه دیگری به جز تعویض پمپ بنزین سوخته وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از ایراداتی که ممکن است در عملکرد صحیح پمپ بنزین رنو شما ایجاد شود سوختن فیوز پمپ است که در این صورت به دلیل عدم رسیدن برق به پمپ عملکرد آن مختل می‌شود البته این مشکل با تعویض فیوز سوخته برطرف خواهد شد.

پمپ بنزین رنو

استفاده از سوخت نامرغوب و تعویض دیر هنگام فیلتر سوخت نیز از آنجایی که ممکن است باعث ورود ذرات به پمپ شود می‌تواند منجر به سوختن پمپ بنزین شود. همچنین در صورتی که خودروی شما به خوبی استارت می‌خورد اما موتور روشن نمی‌شود ممکن است دلیل آن وجود مشکلی در پمپ بنزین خودرو باشد.

همانطور که گفته شد در ثانیه‌های اول باز کردن سوئیچ خودرو پمپ بنزین شروع به کار می‌کند و معمولاً صدایی که ناشی از شروع به کار پمپ است به گوش می‌رسد؛ در صورتی که با باز کردن سوئیچ این صدا به گوش شما نرسید ممکن است پمپ بنزین خودرو دچار مشکل شده باشد.

خرابی پمپ بنزین و عدم عملکرد درست آن می‌تواند منجر به کاهش قدرت موتور خودرو و ریپ زدن آن شود که در صورت تعویض یا تعمیر این قطعه می‌توانید مشکل را برطرف کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل کاهش فشار بنزین چراغ چک خودرو روشن شود که در این صورت نیاز است تا با مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش رنو خودروی شما توسط متخصصین مورد بررسی قرار گیرد. به علاوه در صورتی که موتور خودرو روشن می‌شود اما به سختی گاز خورده و دور موتور نیز به سختی بالا می‌رود باید پمپ بنزین خودرو را مورد بررسی قرار دهید. گاهی اوقات نیز پس از روشن شدن موتور و کارکرد طبیعی آن بعد از طی شدن مسافتی خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و یا خاموش می‌شود که این مورد نیز از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو است.

پمپ بنزین رنو

یکی دیگر از دلایل عدم عملکرد مناسب پمپ بنزین ماشین نیز می‌تواند مربوط به محکم نبودن اتصال برقی آن باشد که در این صورت با برطرف کردن ایراد پمپ شروع به کارکرد صحیح می‌کند. برای تشخیص این مشکل می‌توان با استفاده از اهم متر ورودی و خروجی برق رسانی را بررسی کرد. گاهی اوقات نیز پمپ به اصطلاح نیم سوز می‌شود که در نتیجه آن در صدای پمپ نوسان وجود دارد و به درستی نیز عمل نمی‌کند که در این صورت باید پمپ را با قطعه جدیدی جایگزین کرد.

پارگی شلنگ‌های متصل به سر پمپ بنزین نیز گاهی اوقات رخ می‌دهد که در این صورت بوی بنزین در داخل فضای خودرو محسوس است و باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.

پمپ بنزین اصلی رنو

همانطور که در بالا خواندید پمپ بنزین خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین عملکرد صحیح آن نیز مهم است. استفاده از نوع تقلبی و یا استفاده از قطعه‌ای که مورد تائید رنو نیست می‌تواند علاوه به آسیب جدی به خودرو شما باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو شود و حتی وارد آمدن خسارات غیر قابل جبران شود.

توصیه مجله رنو ایران به شما این است که در صورتی که با مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده نیازمند تعویض پمپ بنزین رنو خود شدید در اولین قدم به کلیه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش رنو و شرکای تجاری آن در سراسر کشور مراجعه کنید. البته در صورتی که به این نمایندگی‌ها دسترسی ندارید نیز جای نگرانی وجود ندارد چرا که قطعات اصلی مورد تأیید رنو دارای نشانه‌هایی است که شناسایی آنها را از قطعات غیرتقلبی آسان می‌کند.

اولین و بارزترین نشانه قطعات اصلی رنو بسته بندی آنهاست. به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

پمپ بنزین اصلی رنوپمپ بنزین اصلی رنو

- عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه‌ها درج شده است.
- عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه‌ها به چاپ رسیده است. باید توجه کنید که بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه‌ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می‌شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

پمپ بنزین اصلی رنو

دومین راه شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب‌های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب‌ها دارای به علاوه در ساخت این بر چسب‌ها از جوهر حساس به نور (همانند تکنولوژی به کار رفته در چاپ اسکناس) استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می‌کند.کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو محصولات رنو پمپ بنزین رنو قطعه یدکی رنو