میله موجگیر چه نقشی در خودرو دارد؟

یکی از این قطعات که از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است میله موجگیر (به انگلیسی Anti-Roll Bar) یا همان میله تعادل است.
میله موجگیر چه نقشی در خودرو دارد؟
۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۷ رنوکار

خودروها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از آنها وظایف مخصوص به خود را دارند. با نگاهی به خودرو به قطعاتی بر می خوریم که با عملکرد برخی از آنها مانند باتری، ترموستات، دینام، سنسور اکسیژن و ... آشنا شدیم.

هر کدام از این قطعات برای به حرکت درآمدن یک خودرو باید به خوبی کار کنند و عدم عملکرد صحیح آنها می تواند مشکلاتی را برای خودرو و سرنشینان آن به وجود آورد. یکی از این قطعات که از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است میله موجگیر (به انگلیسی Anti-Roll Bar) یا همان میله تعادل است.

میله موجگیر

این قطعه بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند.  این میله که معمولا یک میله فولادی است و در دو سر خود دارای بوش است که معمولاً زیر کاپوت وصل شده و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که از سیستم تعلیق مستقل بهره می برند، این میله در زیر بازوها نصب می شود. بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میل موجگیر هستند.

سیستم تعلیق یا Suspension به هر چیزی گفته می‌شود که بین چرخ‌ها و بدنه قرار می‌گیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می‌کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می‌کند که وقتی چرخ‌ها مسیری پرتلاطم را طی می‌کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.

میله موجگیر

در زمان حرکت خودرو در پیچ های شدید گشتاوری به بدنه و دیگر قطعات سیستم تعلیق ایجاد می شود که در این حالت میله موجگیر وارد عمل شده و با ایجاد گشتاوری در جهت مخالف گشتاور ایجاد شده از سرنگونی خودرو جلوگیری می کند. این عمل همچنین باعث افزایش ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو نیز می شود. این قطعه کمک می کند تا حد امکان تماس میان لاستیک خودرو با سطح جاده در پیچ های تند قطع نشود.

با وجودی که برخی خودروسازان در طراحی محصولات خود، لاستیک ها را با زاویه ای اندک نسبت به سطح جاده نصب می کنند تا پایداری خودرو را افزایش دهند اما در شرایطی که پیچ تندتر یا سرعت حرکت در پیچ بیشتر از مقدار معینی باشد این میله موجگیر است که به کمک خودرو و سرنشینان آن می آید تا از واژگونی خودرو جلوگیری کند.

میله موجگیر

در برخی از خودروها لاستیک ها به صورت استاندارد با زاویه ی اندکی نسبت به سطح جاده نصب می شوند تا در پیچ ها، پایداری خودرو بیشتر شده و به نوعی گشتاور پیچ جبران شود. با این وجود در شرایط بحرانی، مایل بودن چرخ ها هم کمک چندانی برای جلوگیری از واژگونی خودرو نمی کنند و اینجاست که اهمیت نصب میله تعادل بیش از پیش آشکار می شود.

میله موج گیر معمولا بین دو طبق پایین خودرو نصب می شود و زمانی که خودرو پیچی را طی می کند و اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود طبق های پایین در جهت مخالف حرکت می کنند و میله موج گیر را می پیچانند اما میله موج گیر در برابر پیچش مقاومت می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود یا غلتش پیدا می کند.

علائم خرابی میله موجگیر

این قطعه تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در مناطق ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد طبیعتا زودتر مستهلک شده و ممکن است علائم خرابی آن ظهور کنند. میله موجگیر توسط دو عدد بوش محکم نگهداری می شود و در صورتی که این بوش ها به هر دلیلی خراب شوند، غربلیک فرمان به لرزش در می آید و اصطلاحا فرمان می زند. بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی خواهند داشت.

میله موجگیر

همچنین گردگیر های استفاده در دو سر این قطعه نیز ممکن است در اثر گذر زمان دچار پارگی شوند. همچنین ممکن است بر اثر استفاده طولانی مدت از این قطعه سیبک های آن دچار لقی یا شل شدگی شوند. در صورتی که در هنگام چرخیدن فرمان خودرو صدایی تق تق یا ضربه در  فرمان احساس می کنید حتما میله موجگیر را مورد بررسی قرار دهید.

میله موجگیر رنو

میله موجگیر نقشی اساسی در پایداری خودرو خصوصا در پیچ ها دارد و از آنجایی که پایداری و ثبات خودرو کاملا با امنیت و سلامتی راننده و سرنشینان خودرو در ارتباط است لذا توصیه می شود تا در صورت برخورد با علائم مذکور در اولین فرصت خودروی خود را به یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش رنو و یا شرکای تجاری آن در سراسر کشور انتقال دهید تا توسط متخصصین مورد بررسی قرار گیرد.

البته در صورتی که به این نمایندگی ها دسترسی ندارید تا حد امکان سعی کنید که قطعه مورد نیاز را از میان قطعات استاندارد و اصلی تهیه کنید. قطعات اصلی رنو دارای مشخصه هایی است که شناسایی آنها را از نمونه های تقلبی آسان می کند.

به منظور تشخیص بسته بندی اصلی از سایر بسته بندی ها می بایست به نکات زیر توجه کنید:

• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی بر روی کلیه جعبه ها درج شده است.
• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معنای قطعه اصلی) نیز بر روی کلیه جعبه ها به چاپ رسیده است.

بجز این دو عبارت هر عبارت دیگری بر روی جعبه ها مشاهده شود به معنای تقلبی بودن بسته قلمداد می شود. همچنین در حال حاضر قطعه یدکی اصلی در دو بسته بندی سفید و کارتن‌ها قهوه‌ای رنگ عرضه می‌شوند.

شاخصه دوم شناسایی قطعه اصلی و استاندارد رنو درج برچسب های امنیتی این شرکت بر روی بسته بندی قطعه است. این برچسب ها دارای کد پیگیری منحصر به فرد هستند که جهت شناسایی فروشنده قطعه و کشور سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه در ساخت این بر چسب ها از جوهر حساس به نور استفاده شده است که با تغییر زوایه تابش رنگ آن از خاکستری به طلایی تغییر می کند.

 


کلید واژه ها: قطعات یدکی اصلی شناسایی قطعات یدکی اصلی قطعات اصلی رنو میله تعادل میله موجگیر محصولات رنو قطعه یدکی رنو